Din Psikolojisi Ara 18. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

“İnsanın tabiatüstü özelliklere sahip bir varlık olarak algıladığı Tanrıyla kurduğu ruhsal ve manevi ilişki” şeklinde ifade edilen tanım aşağıdakilerden hangi kavrama aittir?


İnanç

İbadet

Din

Psikoloji

Patoloji


2.Soru

Aşağıdakilerden hangisi din psikolojisinin araştırma konularından biri değildir? 


Sosyal dini hareketler 
Dindarlığın kaynakları 
Dini gelişim 
İman, şüphe ve inançsızlık 
Din ve ruh sağlığı  

3.Soru

I. İnsanların kontrol ve özsaygı duygularını besleyici olma
II. Kaygının azaltılması konusunda alternatifler sunma
III. Ümit aşılama
IV. Sosyal bütünleşmeyi destekleme
V. Kişisel mutluluğu çoğaltma
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri dini inançların işlevleri arasında sayılabilir?


Yalnız I

I ve II

IV ve V

I ve IV

I, II, III, IV ve V


4.Soru

I. Dini Topluluk ve Gelenek
II. Dini Nesneler
III. Dini yargılar
IV. Dini Tasavvurlar
V. Dini Şahıslar
VI. Dini uygulama, eylem ve etkinlikler
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri öznel gerçeklik olarak dini meydana getiren unsurlardandır?


Yalnız I

I ve II

II ve IV

I, IV ve V

III, IV ve VI


5.Soru

İslam dünyasında psikolojik bakış açısıyla insanın iç dünyasını inceleyen ilk bilgin aşağıdakilerden hangisidir?


Kindi

Haris el-Muhasibi

Farabi

Ebu Bekir Razi

İbn-i Haldun


6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi dinin işlevlerinden biridir?


İnanılması gereken doğruları açıklamaz; Allah’la ilişki kurmanın yol ve yöntemlerini, kurallarını verir.

Hayat, ölüm, kader, acı, mutluluk..gibi temel varoluşsal sorunlarla ilgili açıklamalar yapmadığı için insana bu tür bir bilinci kazandırmaktan yoksundur.

Din, varoluşu ve gerçekliği yorumlama kısmına karışmaz. Böylece bireyin hayatını serbest bırakır.

İnsana sınırlarını ve görevlerini bildirerek, vicdanında büyük bir sorumluluk duygusu uyandırır. Nasıl yaşanması gerektiğine dair bir hayat rehberi sunarak insanı aydınlatır, belirsizlikten kurtarır.

Kişinin kendi öz karakteri, duygu ve gönül dünyasında yer tutmaz; arzu ve ihtiyaçları, korku ve ümitleri, eksikliği ve sınırları ile ilgilenmez. 


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi iç güdümlü dindarlığı ifade etmez?


İç güdümlü dindarlar dinleri için yaşarlar.
İç güdümlü dindarlar için din nihai ilgi ve amaç konusudur.
Dini kullanır ve dinden yararlanırlar.
İlahi gayretleri gerçekleştirmek için yaşarlar.
Hayatı ve inancı bütünleştirip, içselleştirirler.

8.Soru

Aşağıdaki araştırmacılardan hangisi dindarlığın psiko-dinamik bir gelişmeye bağlı olduğunu ileri sürmüştür?


G. Jung

A. Maslow

S. Freud

W. James

E. Fromm


9.Soru

Din psikologları çeşitli konular üzerinde araştırma yapmaktadır. Sevgi, diğerkamlık, şükran, bağışlayıcılık, alçak gönüllülük gibi değerlerin dindarlıkla ilişkisi aşağıdaki araştırma konularından hangisini yansıtmaktadır?


Mutluluk, hayat tatmini ve dindarlık

Din ve manevi yaşam

Erdem psikolojisi

Din ve akıl bozuklukları

Ölüm ilgileri ve din


10.Soru

Ne cins olursa olsun, her ruhsal tedavinin (psikoterapi) üç özelliği olduğunu açıklayan görüş hangisidir?


Megaterapi

Psikoterapi

Terapi

Logoterapi

Hipoterapi


11.Soru

Dindarlığı içgüdümlü/dışgüdümlü olarak iki farklı yönelim şeklinde tanımlayan bilim adamı aşağıdakilerden hangisidir?


James
Allport
Batson-Ventis
Freud
Jung

12.Soru

I. Din ve biyoloji
II. Dinin tabiatı ve işlevleri
III. Dinin sosyal kaynakları
IV. Kutsallık algısı
Yukarıdakilerden hangileri din psikolojisi araştırma konularından dindarlığın kaynaklarının çalışma alanlarındandır?


Yalnız I

I ve II

Yalnız II

I, II ve III

I, II ve IV


13.Soru

I. Üniversiteyle birlikte girilen yeni bir sosyal çevre
II. Yeni bir arkadaş grubu
III. Ailesinin yaşadığı şehirden uzakta bulunmanın getirdiği serbestlik ortamı
IV. Ataerkil toplumsal cinsiyet anlayışı
V. Modern hayatın dışında kalma
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri ergenlik ve ilk yetişkinlik döneminde kişinin dine olan ilgisinin zayıflama sebepleri arasında yer alır?


Yalnız I

I, II ve III

I, II ve V

I, II, III, IV ve V

III, IV ve V


14.Soru

Aşağıdakilerden hangisi dindarlığın tanımıdır?


Belli bir dinin inanç ve öğretilerinin belli bir zaman ve şartlarda belli bir kişi, grup ya da toplum tarafından yaşanmasını ifade etmektedir.

Dinin kendisini değil, insan tecrübesinde ortaya çıkan dinî tezahürleri incelemektir.

Bireylerin dışında var olan nesnel bir olgudur.

Doğal dünyanın güçleri ve insanî arzulardan bağımsız, onları aşan ve kendi bağımsız hakikati ile var olan bir Yüce Varlık anlamındadır.

Tabiatüstü ilahi ve kutsal bir varlık ile ilişkili olan inançların, tasavvurların, tecrübelerin, duyguların, işaretlerin, dilin ve davranışların bütünü olarak tanımlanır.


15.Soru

  1. İnsanın ihtiyacı olan anlam arzusunu tatmin etmek
  2. Modern insanı içine düştüğü  anlamsızlıktan kurtarmak
  3. Anlam arzusu engellendiği ve engelin çözümlenmediği durumlarda insan, anlamsızlığa düşer.
  4. İnsan içine düştüğü anlamsızlıktan ancak anlam arzusuna yeniden işlerlik kazandırmakla
    kurtulabilir.

Amacı ve ilkeleri yukarıda belirtilen yaklaşım ve terapi türü aşağıdakilerden hangisidir?


Logoterapi

Psikoterapi

Hipnoterapi

Bilişsel Davranışçı Terapi

Varoluşçu Terapi


16.Soru

Yaşlanma ile birlikte dini hayatta kayda değer önemli değişimlerin ortaya çıkmadığını öne süren kuram aşağıdakilerden hangisidir?


Geleneksel kuram
Kararlılık kuramı
İlgisizlik kuramı
Kültürel kuram
Eylemsizlik kuramı

17.Soru

Aşağıdakilerden hangisi dinin diğer ahlak kaynakları (vicdan, toplum, sezgi, akıl vb) arasında daha kuvvetli bir kaynak olarak öne çıkmasının temel sebebi olarak gösterilebilir?


Daha somut ve gerçekçi olması

Yazılı kaynaklarının bulunması

Daha akılcı olması 

Daha sıkı ve katı kurallar sunması

Metafizik motivasyonlarla insanlar üzerinde daha etkili olması


18.Soru

I. Bireyin kişisel eğilimleri
II. Dini kabuller ve dinden beklentiler
III. İnanılan dinin mahiyeti
IV. Dinin toplumsal etkisi
V. Kültürün dine yüklediği anlam
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri cinsiyetle dindarlık arasındaki ilişkiyi etkileyen psiko-sosyal faktörler arasında sayılabilir?


Yalnız V

I, II, IV ve V

III, IV ve V

I, IV ve V

I, II, III, IV ve V


19.Soru

Kadınların erkeklere göre daha dindar olmalarını açıklayan görüşler arasında değildir ?


Psikoanalitik Kuram çerçevesinde erkek çocukların babayı, kız çocukların ise anneyi tercih etmesiyle ilişkilidir.

Kadınlar, etkilenmeye ve ikna edilebilirliğe daha açık bir tabiattadır. Bu da yine onların ilk yetişme ve sosyalleşme süreçleriyle yakından ilişkilidir.

Ataerkil toplumsal cinsiyet anlayışı, kızların ve erkeklerin yetiştirilme biçimlerini farklılaştırmaktadır. Bu çerçevede örneğin kızlar itaat ve sorumluluğu, erkekler ise kendine güvenmeyi ve bağımsız olmayı öğrenmektedirler. 

Kadınlara has bazı kişilik özellikleri onları dindar olmaya yöneltmektedir. O¨rneğin, erkeklere nispetle daha az saldırgan, daha fazla çekingen, daha çok itaatka^r, bağımlı ve pasif, daha çok kaygılı, endişeli ve sıkıntılı olmaları; yine, gündelik hayatta maruz kaldıkları stresle başa çıkmada ciddi^ biçimde zorlanmaları, kadınları dine daha fazla yaklaştırmaktadır.

İlki günahka^rlık duygusuyla ilişkilidir. Bu görüşe göre dinin temel işlevlerinden biri, bu duyguyu hafifletmektir. Kadınlar erkeklere nispetle daha fazla suçluluk ve pişmanlık yaşadıkları için daha fazla dindar olma eğilimi göstermektedirler.


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi din psikolojisinin konuları arasında yer almaz?


Bireyin ruhsal yaşayış ve davranışları içerisinde dini nitelikli olguları ele alıp araştırır.

Dindar ya da olumlu ya da olumsuz bir şekilde din ile bir bağı bulunan insanı psikolojik bakımdan anlama çabası vardır.

Dinin gerçek kaynağı ve özü, dini kavram ve değerlerin nihai hakikati gibi konularda hüküm yürütmek

Dinin ve ya dine karşı olan anlatı ve söylemlerin karşısında bireyin ortaya koyduğu olumlu veya olumsuz öznel tutumları araştırır.

Dindarlığın çok çeşitli şekillerde ortaya çıkışı, gelişimi, yapılanması, değişim ve dönüşümleri açısından araştırır.