Din Psikolojisi Ara 3. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Glock ve Stark tarafından ortaya konan dindarlığın boyutlarından değildir?


İdeolojik Boyut

Manevi Boyut

Tecrübe Boyutu

Zihinsel Boyut

Etki Boyutu


2.Soru

İnsanı dine yönelten biyolojik, psikolojik ve sosyo-kültürel kaynaklardan söz edilmektedir. Aşağıdakilerden hangisi sosyo-kültürel kaynaklar arasında gösterilebilir?


Bilişsel tatmin

Beyin

Günahkarlık duygusu

Eğitim

Genler


3.Soru

Dini sembollerle etkileşime giren bireyler öznel bir gerçeklik olarak kişisel dindarlıklarını oluşturur. Bununla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi uygun bir ifade değildir?


Dini olgular bireyin iç dünyasında anlam kazanır

Öznel dini gerçeklik birey deneyiminin her alanını etkiler

Birey öğrendiği dini bilgilere uygun dini tasavvurlar geliştirir

Nesnel dini geçeklik her birey üzerinde aynı etkiyi gösterir

Birey kültürün kendisine öğrettiği bir Allah’a inanç besler


4.Soru

Medeni durum ve dindarlık açısından aşağıdaki seçeneklerden hangisi yanlıştır?


Eşini kaybetmiş insanlar bekar ve evlilere göre daha çok dini davranış sergilemektedir.
Evli yetişkinler, bekarlara oranla daha dindarlardır.
Boşanmış bireylerin dörtte biri din ile ilgilenmemektedir.
Namaz kılma oranı en fazla evlilerde görülmektedir.
İlerleyen yaş ile birlikte dini etkinlikler azalmaktadır.

5.Soru

Bireylerde dini şüphe, kararsızlık ve çalkantıların durulmaya başladığı ve zamanla ortadan kalktığı dönem aşağıdakilerden hangisidir?


Yaşlılık dönemi

Olgunluk dönemi

Ergenlik dönemi

İlk yetişkinlik dönemi

Orta yaş dönemi


6.Soru

Kültürleme, kültür mayası, üst kimlik, dini çeşitlilik kavramları aşağıdakilerden hangisiyle daha çok ilgilidir?


Bilişsel tatmin

Hakikat arayışı

Nörobiyoloji

Toplumsallaşma

Eğitim


7.Soru

I. Din fenomenolojisi
II. Din antropolojisi
III. Dinler tarihi
IV. Din felsefesi
V. Din sosyolojisi
Yukarıdakilerden hangileri din bilimlerinin başlıca alanlarındandır?


I ve II

I ve III

I, II ve IV

II, III ve V

I, II, III, IV ve V


8.Soru

I. Gazzali
II. İbn-i Sina
III. Farabi
IV. Kindi
Yukarıdaki İslam bilginlerinden bilginlerden hangisi/leri rüya psikolojisiyle ilgilenmişlerdir?


Yalnız I

Yalnız IV

I ve II

I,  II ve III

II,  III ve IV


9.Soru

Genel olarak bakıldığında dinin birey ve topluma yönelik birçok etkisi bulunmaktadır. Aşağıdakilerden hangisi dinin topluma yönelik işlevinden bahsetmektedir?


Allah’ la ilişki kurmanın yol, yöntem ve kurallarını öğretir.

Varoluşsal sorunlarla ilgilenerek insana bütüncü bir dünya görüşü kazandırır.

İnanan bireylerle ortak amaç ve hedeflerle değişik kesimler arasında bütünleşmeyi sağlar.

İnsana sınırlarını ve görevlerini  bildirerek, vicdanına sorumluluk duygusu yükler.

Nasıl yaşanması gerektiğine dair bir hayat rehberi sunarak insanı aydınlatır.


10.Soru

I. Kimlik sahibi, dürüst ve samimi olmak
II. Kişisel sorumluluk duygusu kazanmak
III. Belli amaçlara sahip olmak
IV. Kişisel duyarlılıkta derinleşmek
V. Stres ve krizlerle başa çıkma konusunda uyum sağlayıcı stratejiler geliştirmek
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri dinî inanç ve pratikler ekseninde şekillenen değerlerin psikoterapiye katkıları arasında yer alır?


II, II ve V

I, II, III, IV ve V

I, II ve IV

I ve IV

III, IV ve V


11.Soru

“Gerçek bir dost olarak Allah yeter.” Nisa suresinin 45. ayetinde yer alan bu ayet aşağıdaki ilişkilerden hangisinin bağlamında ele alınabilir?


Dinlenme İhtiyacı-Din ilişkisi

Ölüm Kaygısı-Din ilişkisi

Yalnızlık Duygusu-Din ilişkisi

Güvenlik İhtiyacı-Din ilişkisi

İyimserlik-Din ilişkisi


12.Soru

“Tanrı Geni” adlı çalışması ile maneviyat genini bulduğunu iddia eden bilim adamı aşağıdakilerden hangisidir?


D. Hamer
L. Koenig
V. Frankl
S. Freud
W. James

13.Soru

Bir çocuğun babasından görerek dini ritüelleri öğrenmesi hangi öğrenme yaklaşımını anlatmaktadır?


Model alma yoluyla öğrenme

Didaktik öğrenme

Probleme dayalı öğrenme

Dini öğrenme

Yaşam boyu öğrenme


14.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin diğer öğrencilere göre daha dindar olma sebeplerinin dışında kalır?


Genellikle İmam-Hatip Lisesi kökenli olmaları

Fakültede yüksek seviyede yapılan din eğitimi

Psiko-sosyal etkiler ve kişisel tercihler

Ailede alınan yoğun din eğitimi

Kişilerin bölümlerinden dolayı zorunluluk ve baskı hissetmeleri


15.Soru

I. Ümit etme

II. İyimser olma

III. Alkolden kaçınma

IV. Egzersiz yapma

V. Sigara içmeme

Dindarlığın fizyolojik etki ve işlevleri bulunmaktadır. Yukarıdakilerden hangisi ile dindarlık fiziksel sağlığa doğrudan katkı sağlayabilir?


I, II, III, IV, V

II. III, IV, V

III, IV, V

I, II, III

I, II, III


16.Soru

"Dini^ inanç ve pratiklerin ruh sağlığını olumsuz yönde etkilediği yönündeki görüşler, günümüzde artık eskisi kadar itibar görmemektedir." Aşağıdakilerden hangisi bu duruma kanıt olarak gösterilemez?


Din ile psikolojinin uzlaşmasını ifade etmek için “psikoteoloji” diye yeni bir kavramın geliştirilmiş olması

Din ile İnsan ve Toplum Bilimleri arasında kurulacak işbirliğinin, insanın psikolojik açıdan iyileştirilmesi için esas olduğunun genel kabul görmesi

Din adamlarının ruhsal sağlığı koruma hareketinin ilk halkasını oluşturduklarının kabul görmeye başlaması

Din ile psikolojinin her ikisinin de hemen hemen aynı amaca yönelik işlev icra ettiklerinin kabul edilmesi

Cehennemin varlığına olan yaygın inancın, bazı araştırmacılar tarafından ağır suçluluk duygusu ve buna bağlı olarak cezalandırılma arzusunun izlerini taşıdığının kaydedilmesi


17.Soru

‘Teolojilerdeki düşünce ve pratiğin nedeni olarak ileri sürülen, hem geniş hem de dar olarak tasavvur edilen’ şeklinde tanımlanan ve manevi yaşamın ele alınışlarından biri olan yaklaşım aşağıdakilerden hangisidir?


Humanistik

Bağlanma Hissi

Yaşamda bir anlam arama

Tanrı-yönelimli

Bireysel maneviyatçılık


18.Soru

Beyin-inanç ilişkisiyle ilgili ortaya atılan teorilerden biri, beyin uzmanı E. D’Aquili tarafından geliştirilmiştir. Teoriye göre aşağıdakilerden hangileri doğrudur?

I. Beynin gündelik olaylar arasında bağlantılar kurmaya çalışan herhangi bir bölümü, yeri geldiğinde
Tanrı konusunu da işleyebilmektedir.

II. Beynin farklı bölümleri, din ile ilgili farklı işlevler üstlenmektedir.

III. Dinî tecrübelerden bir kısmı, insanın belleğinden ölünceye kadar silinmeyecek ölçüde etkili olabilir. 

IV. Beynin bir noktası, din açısından büyük önem taşıyan vahdet/birlik fikrini anlamaya odaklanmıştır.


I ve II

I ve III

II ve III

III ve IV

Hepsi


19.Soru

Maneviyat ile beyin arasındaki ilişkiyi inceyen bilim dalı aşağıdakilerden hangisidir?


Psikobiyoloji
Nörobiyoloji
Teoloji
Biyofizyoloji
Nöroteoloji

20.Soru

I. Ahlâkî davranışı öğütlemesi
II. Vazifeye bağlılığı öğütlemesi
III. Ölüm kaygısını azaltması
IV. Yardımlaşmayı öğütlemesi
V. Alkolden uzak durmayı sağlaması 
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri dinin sosyal ilişkiler üzerindeki etkileri arasında yer alır?


I ve II

I, II ve III

II, III, IV ve V

I, III ve V

I, II, IV