Din Psikolojisi Ara 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dindarlığın boyutları ile ilgili değildir?
Dini zaman ve mekanlar
|
İnanç
|
İbadet ve uygulama
|
Bilgi
|
Tecrübe
|
2.Soru
أيّ العبارات التالية الكتعلقة بالتدين في الريف والحضر غير صحيحة؟
إن نتائج عمل بلدنا بشأن تأثير الإختلاف بين الريف والحضر على التدين مشابهة لنتائج الغرب
|
المدن كانت أكثر كثافة في نقطة الكفر |
يكشف البحث عن وجود علاقة بين حقيقة أن المستوطنة التي يعيش فيها الفرد هي القرية أو البلدة أو المدينة والدين |
فإن العلاقات الاجتماعية في مناطق الاستيطان المزدحمة هي فضفاضة |
أضهرت إحدى الدراسات، أن سكان الحضر أكثر تديناً من القرويون |
3.Soru
I. Sosyal ekonomik düzey
II. Cinsiyet
III. Medeni durum
IV. Yaşam birimi
V. Yaş
Dindarlığı etkileyen çeşitli demografik değişkenler bulunmaktadır. Yukarıdakilerden hangisi bunlar arasındadır?
I, II, III, IV, V |
I, III, IV, V |
I, II, IV, V |
I, II, III, V |
I, II, III, IV |
I, II, III, IV, V
4.Soru
I. Din insana sınırlarını ve görevlerini bildirerek vicdanında büyük bir sorumluluk duygusu uyandırır.
II. Kişinin kendi öz karakteri, duygu ve gönül dünyasında yer tutar
III. Dini inanç, öğreti, ahlak ve kutsalla ilgili tutum ve davranışlardan oluşur
IV. İnanan bireyler arasında bir gönül birliği ortak amaç ve hedefler belirleyerek dini grup, cemaat ve birliklerin oluşumuna olanak sağlar
Yukarıdakilerden hangileri dinin işlevsel tanımının unsurlarından biridir?
I ve III |
II, III ve IV |
III ve IV |
I ve II |
I, II ve IV |
Din insana sınırlarını ve görevlerini bildirerek vicdanında büyük bir sorumluluk duygusu uyandırması, kişinin kendi öz karakteri, duygu ve gönül dünyasında yer tutması, inanan bireyler arasında bir gönül birliği ortak amaç ve hedefler belirleyerek dini grup, cemaat ve birliklerin oluşumuna olanak sağlaması dinin işlevsel tanımının unsurlarındandır. Dini inanç, öğreti, ahlak ve kutsalla ilgili tutum ve davranışlardan oluşması ise dinin Özsel tanımının unsurlarındandır.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dindarlığın boyutlarından biri değildir?
İdeolojik (inanç) boyutu |
Öznel boyut |
Törensel boyutu |
Etki boyutu |
Tecrübe boyutu |
Dindarlığın boyutlarını ideolojik, törensel, tecrübe, zihinsel ve etki boyutu olarak sıralayabilmek mümkündür.
6.Soru
Mukaddime adlı eserinde insanın toplumsal eğilim ve yeteneklerine büyük önem atfeden isim aşağıdakilerden hangisidir?
Gazali
|
Fahrüddin Razi
|
İbn-i Haldun
|
Farabi
|
İbn-i Sina
|
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dindarlığın sosyal etki ve işlevleri ile ilgilidir?
Ahlak kavramı
|
Ruh sağlığı
|
Anlam ve değerler
|
Başa çıkma davranışı
|
Benlik saygısı
|
8.Soru
Dini amaçlara tam olarak uygun bir hayat yaşayamamanın ortaya çıkardığı patolojik olmayan suçluluk ve günahkârlık duygusu, din ile hangi alanın ilişkisiyle açıklanabilmektedir?
Sosyoloji |
Toplum psikolojisi |
Ruh sağlığı |
Dindarlık |
Psikopatoloji |
Dinin psikolojik etki ve işlevleri dendiğinde ilk akla gelen şey, dinî inanç ve uygulamalar ile ruh sağlığı arasındaki ilişkidir. Bazı araştırmacılara göre dinî inanç ve pratiklerin ruh sağlığını olumsuz yönde etkilemesi konusunda kanaatlerin ortaya çıkmasının en önemli nedenlerinde birisi, insanların dinî kuralları sığ ve katı bir tarzda ele almalarıdır. İnsanları dine güdülemede sıklıkla kullanılan bazı yöntem ve yaklaşımların ve bunların etkisiyle dinî hayatta ortaya çıkabilecek bazı psikolojik durumların insanların ruh sağlığını olumsuz yönde etkileyebileceği düşünülebilir. Zira dinî amaçlara tam olarak uygun bir hayat yaşayamamanın ortaya çıkardığı suçluluk ve günahkârlık duygusu, beraberinde, bunu telâfi etme arzu ve ihtiyacını da güçlü şekilde uyarmaktadır. Bu duygu şiddetli bir hal alıp, saplantıya dönüştüğünde hastalıklı (patolojik) durumlara neden olabilmektedir.
9.Soru
I. Bir bağlanma hissi
II.Gizemli bir varlığa saygı ve minnettarlık
III.Yaşamda anlam arama
IV.İbadetlerin tabiatı
Yukarıdakilerden hangileri manevi yaşam içerisinde yer alan yaşantıları ifade etmektedir?
I ve II |
I, III ve IV |
II, III ve IV |
I, II ve III |
I, II, ve IV |
Manevi yaşam içerisinde yer alan yaşantıları şu şekilde sıralamak mümkündür: yaşamda anlam arama, yücelikle bir karşılaşma, bir bağlanma hiis, nihai bir gerçek, gizemli bir varlığa saygı ve minnet, kişisel bir değişim. İbadetlerin tabiatı din psikolojisinin araştırma konularından dua, ibadet ve dini ritüeli ifade eder.
10.Soru
Hangi kuram yaşlanmayla birlikte dini^ hayatta kayda değer önemli değişmelerin ortaya çıkmadığını öne sürer. Bu kurama göre bireyin dindarlığı belirli bir çerçeve içerisinde sürüp gider, ciddi bir değişime uğramaz görüşünü sağlamaktadır ?
Kararlılık Kuramı |
Geleneksel Kuram |
İlgisizlik Kuramı |
Sosyal Dindarlık |
İyimserlik Kuramı |
Kararlılık Kuramı, yaşlanmayla birlikte dini^ hayatta kayda değer önemli değişmelerin ortaya çıkmadığını öne sürer. Bu kurama göre bireyin dindarlığı belirli bir çerçeve içerisinde sürüp gider, ciddi bir değişime uğramaz. Doğru A'dır.
11.Soru
I. Dinin bilişsel yönü
II. Dinin duygusal yönü
III. Dinin sosyal yönü
IV. Dinin davranışsal yönü
V. Dinin ilişkisel yönü
Dinin çok yönlü ve çok boyutlu olması ve bilim insanlarının kişisel eğilimlerinin dini ele alış biçimlerini etkilemesi dinin tanımını zorlaştırmıştır. Yukarıdakilerden hangisi çeşitli din tanımlarında öne çıkan boyutlar arasındadır?
I, II, III, IV, V |
I, II, III, IV |
II, III, IV, V |
I, III, IV, V |
I, II, IV, V |
I, II, III, IV, V
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi maneviyatçılığın eleştirilerinden biri değildir?
Bireysel maneviyatçılık manevi meselelerle istekli bir tarzda ilgilenen büyük dini kurumların ve geleneklerin var olduğu gerçeğine hiç önem vermemektedir |
Biçimsel dini uygulamalardan ziyade duygusal coşkunluk ve manevi haz elde etme maneviyatçılıkta ön planda gelmektedir |
Maneviyatçılık bireylerin hayatlarını kutsallara dönüştürme, hayatlarında kutsalı bulma ve koruma çabaları içerisinde insanların girdiği birtakım yollara sahiptir |
Kutsal ve katı dogmatik bir çekirdeği olmaksızın fonksiyonel maneviyatçılık aşırı derece yüzeysel ve akışkan olmaktadır. |
Her tür maneviyatçılığın iyi olarak kabul edilmesi, büyük sayıdaki bilgi ve uzman grubunun potansiyel olarak manevi yaşamın yıkıcı yönünü ihmal etmesine neden olmaktadır |
Maneviyatçılığın eleştirilerini şu şekilde toplayabilmek mümkündür: Bireysel maneviyatçılık manevi meselelerle istekli bir tarzda ilgilenen büyük dini kurumların ve geleneklerin var olduğu gerçeğine hiç önem vermemektedir. Biçimsel dini uygulamalardan ziyade duygusal coşkunluk ve manevi haz elde etme maneviyatçılıkta ön planda gelmektedir Kutsal ve katı dogmatik bir çekirdeği olmaksızın fonksiyonel maneviyatçılık aşırı derece yüzeysel ve akışkan olmaktadır. Her tür maneviyatçılığın iyi olarak kabul edilmesi, büyük sayıdaki bilgi ve uzman grubunun potansiyel olarak manevi yaşamın yıkıcı yönünü ihmal etmesine neden olmaktadır. Ancak Maneviyatçılık bireylerin hayatlarını kutsallara dönüştürme, hayatlarında kutsalı bulma ve koruma çabaları içerisinde insanların girdiği birtakım yollara sahip olması maneviyatçılığın eleştirisi değil tanımlamalarındandır.
13.Soru
Din, sunduğu inanç ve değer sistemine uygun yaşamak koşuluyla insana ölümün, hastalıkların ve eksikliklerin olmadığı ebedî bir hayat vaat eder. Dinin psikolojik kaynakları arasında hangisi dinin bu özelliğine karşılık gelir?
Suçluluk duygusu |
Anlam arayışı |
Engellenme, çaresizlik duygusu |
Ölüm korkusu |
Bilişsel tatmin |
Ölüm korkusu
14.Soru
1. Görüş: ‘Dindarlığın psiko-dinamik bir gelişmeye bağlı olduğunu ileri sürmüştür. Ona göre, tabiat ve toplum karşısında yaşanan çaresizlik dinî inanç ve uygulamaların asıl kaynağını oluşturmaktadır.’
2. Görüş: ‘İnsanın dindar bir tabiata sahip olduğunu, dinin insana özgü ve içten doğma bir olgu olduğunu ortaya koymuştur.’
İlk görüşe en güçlü eleştirisi yine kendi yetiştirdiği öğrencisi tarafından gelen bu iki görüşün temsilcileri kimlerdir?
W. James – S. Freud |
S. Freud – C.G. Jung |
G. Allport – W. James |
A. Maslow – V. Frankl |
S. Freud – E. Fromm |
1. Görüşü ortaya atan kuramcı, psko analizin kurucusu olan S. Freud ve 2. Görüşü savunan kişi ise onun öğrencisi C.G. Jung ‘tur. Doğru cevap B seçeneğidir.
15.Soru
"İslam dini, adaleti, iyilik yapmayı, yakınları koruyup gözetmeyi emrederken, başkalarına kötülük yapmayı, kötülüğü yaymayı ve azgınlık yapmayı yasaklamıştır." Bu örneğe bakıldığında dindarlığın en çok hangi alanda bir etkisinden söz edilebilir?
"İslam dini, adaleti, iyilik yapmayı, yakınları koruyup gözetmeyi emrederken, başkalarına kötülük yapmayı, kötülüğü yaymayı ve azgınlık yapmayı yasaklamıştır." Bu örneğe bakıldığında dindarlığın en çok hangi alanda bir etkisinden söz edilebilir?
Fizyolojik etkilerinden |
Psikolojik etkilerinden |
Sosyal etkilerinden |
Biyolojik etkilerinden |
Maddi etkilerinden |
Örnekte bahsedilen durumun, dindarlar arasından, sosyal anlamda bir etkiye sebep olması beklenir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi cinsiyet-dindarlık ilişkisini doğrudan etkileyen faktörler arasında yer almaz?
Kişisel ilgiler
|
Dinî eğilimler
|
Toplumsal ilişkiler
|
İçgüdüsel tepkiler
|
Kültürel etkiler
|
17.Soru
Dindarlığın(dinî duygunun), bireyin kişilik ve karakterine göre, kişiden kişiye farklılık gösterdiğini ortaya koyduğunu öne süren düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Allaport |
Freud |
James |
Maslow |
İbn-i Sina |
G.Allport (1897-1967) W.James ile aynı çizgiyi benimseyen bir diğer önemli isimdir. The Individaul and His Religion(1950)/ Birey ve Dini isimli eserinde din ile kişilik arasındaki ilişikiye dikkat çeker. Dindarlığın(dinî duygunun), bireyin kişilik ve karakterine göre, kişiden kişiye farklılık gösterdiğini ortaya koyar. Kişilerin yönelim farklılıklarına göre dindarlığın yapı ve kalitesinin farklılaşacağını dile getirir. Bu anlayışla geliştirmiş olduğu içgüdümlü/dışgüdümlü dindarlık ayırımına dayalı ölçeği bugün hala kullanılmaktadır.
18.Soru
İç güdümlü dini yönelim ile benlik saygısı arasında nasıl bir ilişki vardır?
Birbirlerini karşılıklı olarak etkiledikleri anlaşılmıştır. |
Olumsuz bir ilişki tespit edilmiştir |
Benlik saygısının iç güdümlü dini yönelime sebep olduğu anlaşılmıştır. |
İç güdümlü dini yönelimin benlik saygısında bir artışa sebep olduğu bulunmuştur. |
İç güdümlü dini yönelimin benlik saygısı üzerinde kayda değer bir etkisinin olmadığı anlaşılmıştır. |
İç güdümlü yönelim ile benlik saygısı arasında istatiksel olarak anlamlı olumlu bir ilişki tespit edilmiştir.
19.Soru
I. Dini inanç ve davranışların depresyon üzerindeki etkileri
II. Dini inanç ve davranışların sosyal ilişkiler üzerindeki etkileri
III. Dini inanç ve davranışların ebeveyn davranışları üzerindeki etkileri
IV. Sosyal-kültürel ortamın dindarlığın ortaya çıkış biçimi üzerindeki etkileri
V. Farklı dinlerin birbirleri üzerindeki etkileri
Din psikolojisi çok çeşitli konular üzerinde çalışabilir. Yukarıdakilerden hangisi bu konular arasında gösterilebilir?
I, II, III, IV, V |
II, III, IV, V |
I, II, III, IV |
I, II, III, V |
I, II, IV, V |
I, II, III, IV
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sosyo-ekonomik durumu üst seviyede olan insanların dine karşı sergiledikleri tutum ve davranışların dışında kalır?
Genellikle dinin duygusal ve manevî boyutuyla ilgilenmek |
Daha ziyade göze hitap eden dinî faaliyetler içinde yer almak |
Dini organizasyonlara daha fazla bağış yapabilmek |
Dini faaliyetlere katılmak yerine genellikle maddi katkı sağlamayı tercih edebilmek |
Yoğun iş ortamı nedeniyle ibadetlere zaman ayırma noktasında kendilerini mazur sayabilmek |
Zenginler daha ziyade göze hitap eden dinî faaliyetler içerisinde yer alırken, fakirler genellikle dinin duygusal ve manevî boyutuyla ilgilenmektedirler. Buna göre gelir düzeyleri farklı olanlar, dinî hayatın değişik boyutlarında farklı tutum ve davranışlar sergileyebilmektedir. Esasen sosyal statü ile dindarlık ilişkisi, farklı görüntüler altında yansıma bulabilir. Bu bağlamda örneğin gelirlerine kıyasla yaptıkları katkılar düşük görünse de gelir seviyesi yüksek olanlar, dinî organizasyonlara daha fazla bağış yapabilmekte ve doğrudan katılmak yerine genellikle maddî katkı sağlamayı tercih edebilirler.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ