Din Psikolojisi Final 22. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Bilişsel gelişim modeli kim tarafından öne sürülmüştür?
Fukuyama |
Walt |
Kennedy |
E. Carl |
J. Piaget |
J. Piaget tarafından ileri sürülen ve genel kabul gören teorilerden biri olan “bilişsel gelişim modeli”dir. Günümüzde dinî gelişimle ilgili olarak ileri sürülen teorilerin büyük çoğunluğu, bu teorinin entelektüel uzantıları olarak değerlendirilmektedir. Piaget teorisinin temel görüşü, çocukların her biri bir öncekinden daha karmaşık ve nitelik olarak birbirinden farklı olmak üzere birbirini izleyen bilişsel evrelerden geçerek gelişmeleri ile ilgilidir.
2.Soru
“Dinin istekleri ve yasakları doğrultusunda davranışlarını ayarlama gücü” imanın hangi yapısı altında tartışılmaktadır?
Bilişsel yapı |
İradi yapı |
Psikolojik yapı |
Duygusal yapı |
Dini yapı |
Sözlük anlamı dilemek olan irade, en kısa tanımıyla “düşüncenin ortaya koyduğu bir gayeye doğru gitme hareketi” demektir. Dinî irade ise bireyin, “dinin istekleri ve yasakları doğrultusunda davranışlarını ayarlama gücü” olarak tanımlanmaktadır. Din Psikolojisi’nin öncülerinden William James, İnanma İradesi (1979) adlı eserinde insanın psikolojik bütünlüğü içerisinde imanın kaynağını iradeye bağlamakta ve insanın, imanı gerçekleştiren bir “irade eden tabiat”a sahip olduğuna işaret etmektedir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dini ritüellerin dışında kalır?
Hz. Peygamber’in doğumunu kutlama |
Resmi bayram törenleri |
Sünnet merasimi |
Mevlit okutma merasimi |
Yağmur duası |
Mezuniyet törenleri, doğum günü kutlamaları, resmi bayram törenleri genel nitelikli bir ritüel, Hz. Peygamber’in doğumunu kutlama, bir sünnet merasimi, bir mevlit okutma merasimi, bir yağmur duası dinî ritüellerdir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi genç bekârların dine ilgisiz davranışlarının ardında yatan etkenlerin belirleyici olanlarından biri değildir?
Biyolojik ve psikolojik değişmeler
|
Eğitim eksikliği
|
Bağımsızlık duygusu
|
Dinî şüphe
|
Dinî bunalım
|
5.Soru
Benlik saygısını arttıran dindarlık türü aşağıdakilerden hangisidir?
Dış güdümlü dindarlık
|
İçe kapanık dindarlık
|
Dıştan denetimli dindarlık
|
İç güdümlü dindarlık
|
İçe dönük dindarlık
|
6.Soru
“Bireyin toplumla olan ilişkileri sonucu kazanmış olduğu sosyal, dinî ve ahlaki değerlerin uyumlu bir bütününden ibarettir. Bu kişilik yapısı, davranışların doğru ya da yanlış, iyi ya da kötü olduğunu belirler ve bireyde otokontrol sağlar.”
Yukarıda tanımlanan kavram aşağıdaki seçeneklerden hangisinde belirtilmektedir?
Kişilik |
Dindarlık |
Karakter |
Üst kimlik |
Kültürleme |
İnsan kişiliği, toplum ve kültürün oluşturup biçimlendirdiği bir yapıdır. Kişiliğin iki temel bölümünden birisi olan karakter, bireyin toplumla olan ilişkileri sonucu kazanmış olduğu sosyal, dinî ve ahlakî değerlerin uyumlu bir bütününden ibarettir. Bu kişilik yapısı, davranışların doğru ya da yanlış, iyi ya da kötü olduğunu belirler ve bireyde otokontrol sağlar. Dinî-ahlakî bir karakter kısa bir sürede gelişmez. Çocukluğun ilk yıllarında başlar; başka insanlarla ve kültürel öğelerle etkileşim sonucunda olgunlaşır ve hayat boyunca değişip gelişmeye devam eder.
7.Soru
Din değiştirme sonucunda aşağıdakilerden hangisinde değişiklik olmaz?
İbadet |
Tutum |
Davranış |
Aile |
Hayata bakış açısı |
Din değiştirme sonucunda bireylerin ibadetleri, tutumları, davranışları ve hayata bakış açıları değişir. Bunun yanında bireylerin aile ilişkileri değişebilmekle birlikte aile üyelerini değiştirmesi mümkün olmamaktadır.
8.Soru
Ödül,ceza,pekiştirme,model alma gibi öğrenme ilkeleri hangi teorinin unsurlarındandır?
bilişsel gelişim teorisi |
sosyal öğrenme teorisi |
duygusal ilişki teorisi |
bağlanma teorisi |
baldwin teorisi |
Çocukluk dönemi dinî gelişimini daha iyi anlamamızı sağlayan teorilerden
birisi sosyal öğrenme teorisidir. Bu teoriye göre sosyal öğrenme ilkeleri,
ödül, ceza, pekiştirme, taklit ve model alma fikirlerine dayanmaktadır. Basit
bir şekilde çocuklar herhangi bir ödül kazandıkları davranışları hatırlamaları
veya onları tekrarlamaları kuvvetle muhtemelken, cezalandırıldıkları
davranışları tekrarlama ihtimalleri azdır. doğru cevap B'dir
9.Soru
Yaşlılık dönemindeki din anlayışına ilişkin aşağıdakilerden hangileri doğrudur?
I.Din ve maneviyat, fiziksel, ruhsal, sağlık ve diğer problemlerle başa çıkma ihtimalini yükseltmektedir.
II. Yaşlılık döneminde dua, ibadet ve dinî uygulamalar, geçmişi onarma ve telafi etme çabasıdır.
III. İnsanın ölümü kendine yakın hissetmesi ve kendine acı ve ıstırap veren hayat olayları ile karşı karşıya kalması, o kimseyi dine ve dinin sağladığı anlam arayışına itmektedir.
IV. Yaş ilerledikçe insanların dine karşı daha olumlu tutum ve davranışlar içine girilmektedir.
I ve II |
I ve III |
II ve III |
III ve IV |
Hepsi |
- Yaşlılık döneminde din, en önemli psiko-sosyal uyum faktörlerinden birisidir. Bu konuda yapılan araştırmaların geneline bakıldığında, yaşlılık döneminde din ve maneviyatın fiziksel, ruhsal, sağlık ve diğer problemlerle başa çıkma ihtimalini yükselttiği görülmektedir.
- Yaşlılık döneminde dua, ibadet ve dinî uygulamanın sıklık ve sürekliliğindeki artış, bazı araştırmacılarca geçmişi onarma ve telafi etme çabası olarak yorumlanmaktadır.
- Hangi dönemde olursa olsun, insanın ölümü kendine yakın hissetmesi ve kendine acı ve ıstırap veren hayat olayları ile karşı karşıya kalması, o kimseyi dine ve dinin sağladığı anlam arayışına yakın bir duruma getirebilmektedir.
- Ülkemizde konu ile ilgili olarak yapılan araştırmalarda ise genel olarak yaş ilerledikçe insanların dine karşı daha olumlu tutum ve davranışlar içine girdiği tespit edilmiştir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dini inka^rın sebeplerinden birisi değildir?
Dünyadaki mevcut kötülükler |
Yakın çevrenin inançsız olması |
İnanmak için yeterli delil bulamama |
İnancın ve dinin bir yararının olmadığını düşünme |
Kendinin yetersiz ve güçsüz olduğunu düşünme |
İnançsızlık, dinin insana sunduklarına bir tepki olarak anlaşılabilir. Bu tepki, tıpkı imanda olduğu gibi, çeşitli etkenlerin beraberce oluşturduğu bir sonuçtur. Bu etkenler çok çeşitli olabilir. Dini inka^r, küçük yaştan itibaren yakın çevrenin inançsız olmasından kaynaklanabileceği gibi, yaşanan hayal kırıklıkları, dünyada mevcut kötülükler, kendinin yeterli ve güçlü olduğunu düşünme, bağımsızlık arzusu, inancın ve dinin bir yararının olmadığını düşünme ve inanmak için yeterli delil bulamama gibi sebeplerden de kaynaklanabilmektedir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kötülerin ve zalimlerin cezalandırılmasının Allah’tan talep edilmesine verilen addır?
Beddua |
Dua |
İbadet |
Tebbet |
Benlik |
Halk arasında beddua (kötü dua) denen bir dua da vardır. Beddua eden kişi kötülerin, zalimlerin cezalandırılmasını Allah’tan talep etmektedir. Kur’an’da bazı ayetlerde kâfirlere, münafıklara ve zalimlere dönük beddua ve lanet ifadeleri yer almaktadır. Bu konuda Tebbet sûresi en önemli örnektir. Doğru cevap A seçeneğidir.
12.Soru
Birey kendi dininde problemlerine çözüm bulamadığı dönemde din değiştirmenin hangi sürecinde bulunmaktadır?
Gerginlik hissetme |
Dinî bir problemi çözme bakış açısına sahip olma |
Arayış içinde olma |
Kritik eşik |
Etkin bağ oluşturma |
Arayış içinde olma: Birey kendi dininde yaşadığı problemlere çözüm bulamadığı takdirde farklı dinler bazında yeni bir arayış içine girdikten sonra üçüncü evre ortaya çıkmakta ve bu tip kişiler kendilerini “dinî arayış içerisinde olan” şeklinde tanımlamaktadır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dini bir ritüel değildir?
Kur’an okutmak
|
Mevlit okutmak
|
Türbe ziyaretinde bulunmak
|
Sünnet merasimi düzenlemek
|
Yağmur duasına çıkmak
|
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dış güdümlü dindarlığın özelliklerindendir?
Kendileri için yaşarlar. |
Benlik için standart oluşturan ve kişiyi değişime zorlayan içten doğma bir değerdir. |
Dinleri için yaşarlar. |
Dini görevleri yerine getirmede devamlılık ve tutarlılık gösterirler. |
Hayatı ve inancı bütünleştirip, içselleştirirler. |
Dış güdümlü dindarlık dini kullanan ve kendisi için yaşayan kimselerdir. Doğru cevap hariç diğerleri iç güdümlü dindarların özellikleri saymaktadır.
15.Soru
Türkiye’deki en yaygın dinî ritüel aşağıdakilerden hangisidir?
Sünnet merasimleri |
Mevlit merasimleri |
Kutlu doğum haftası |
Cenaze törenleri |
Yağmur duası |
Ülkemizde en yaygın dinî ritüel olarak mevlit merasimleri görülmektedir. Aslında mevlit, Hz. Peygamber’in doğumunu kutlama ve anma vesilesiyle ortaya çıkan bir dinî merasim iken, bugün daha çok ölünün ardından ve ölüler için okunan, ancak bazı bölgelerde doğum, sünnet, evlilik merasimlerinde de düzenlenen dinî bir ritüele dönüşmüştür.
16.Soru
Ölüm korkusu bünyesinde birbirinden farklı korku ve kaygıyı barındırmaktadır. Ölüm korkusu aşağıdaki seçeneklerde belirtilen korku türlerinden hangisini kapsamaz?
Belirsizlik Korkusu |
Yalnızlık Korkusu |
Açlık korkusu |
Kimlik duygusunu kaybetme korkusu |
Acı duyma korkusu |
Ölüm korkusu daha çok belirsizlik, yalnızlık, acı duyma ve kaybolma gibi korkulara neden olmaktadır. Ancak insan aç kalmaya dair korku yaşamayabilir.
17.Soru
Vicdanın mahkûmiyetini ifade eden suçluluk duygusunun dindeki karşılığı aşağıda yer alan şıklardan hangisinde yer alır?
Günahkârlık duygusu |
Vicdan |
Suçluluk duygusu |
İlahi mahkeme |
Dindarlık |
Suçluluk duygusu, insan tabiatının güdüleyici evrensel niteliklerinden birisidir. Vicdan, toplumun kabul ve kurallarının insandaki temsilcisidir. Suçun dindeki karşılığı günahtır. Vicdanın mahkûmiyetini ifade eden suçluluk duygusunun dindeki karşılığı günahkârlık duygusu; vicdanî mahkemenin karşılığı ise, ilahî mahkemedir. Dinin emirlerine uymadığı ya da yasaklarını çiğnediği zaman, dindarda günahkârlık duygusu doğar ve neticede kendini ilahî mahkemede mahkûm edilmiş hisseder.
18.Soru
Din-dindarlık ve insan ilişkisi göz önünde bulundurulduğunda, aşağıda yer alan ifadelerden hangisinin doğru olduğu söylenebilir?
Dindarlık gelişimi insan doğduğunda başlar ve ömür boyu gelişmeye devam eder. |
Dindarlık belli bir zaman sonra başlar ve belirli bir yaşta gelişimini durdurur. |
İnsan dindar olarak dünyaya gelmez. |
İnsanda dindarlık sürecinin gelişimi herhangi bir olgudan etkilenmez. |
Dinî gelişim, sürekli artarak devam eden bir süreçtir. |
İnsan yavrusu, dinî bir yatkınlığa sahip olsa da, dindar bir birey olarak dünyaya gelmemektedir. Diğer birçok özellikte olduğu gibi, dindarlık da belli bir noktadan gelişmeye başlamakta ve bu gelişim ömür boyu devam etmektedir. Dinî gelişim, sürekli artarak devam eden bir süreç değildir. Ayrıca dindarlık düzeyi aile, ekonomik seviye, eğitim gibi olgulardan etkilenir.
19.Soru
İnanç ve iman kavramlarıyla ilgili olarak aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
İnanç kesinlik, iman risk taşır.
|
İnanç daha bilişsel, iman daha duygusaldır.
|
İnanç toplumsal, iman bireyseldir.
|
İnanç özel, iman geneldir.
|
İnanç durağan, iman dinamiktir.
|
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi din değiştirmede etkili olan duygusal bir güdüdür?
Diğer dinleri araştırma |
Anlam arayışı |
İnsanların eşitliğine dayalı esasları sorgulama |
Travmatik olaylar yaşama |
Başka dine bağlı kimse ile evlenme |
Yoğun duygusal yaşantılar bireyin zihin dünyasında, hayata bakışında ve din anlayışında önemli değişmeler meydana getirebilmektedir. Bu tür tecrübeler, bireyi dinî değişime yöneltici bir etkiye her zaman sahiptir. Bireyin travmatik olaylar ve stresli durumlar yaşaması, örneğin çok önem verdiği bir yakınının ölümü, boşanma gibi olaylar, iç sıkıntısına ve duygusal karmaşaya neden olabilmekte ve bu da dinî değişimi tetikleyici bir etki meydana getirmektedir. Diğer dinleri araştırma, anlam arayışı, insanların eşitliğine dayalı esasları sorgulama zihinsel güdüler içerisinde alırken; başka bir dine bağlı bir kimse evlenme ise sosyo-kültürel güdüler içerisindedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ