Din Psikolojisi Final 27. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

İnanç esaslarındaki farklılıklara rağmen dinlerin üzerinde temellendiği ortak alanlar aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?


İnsandan aşkın olan ve insana yardım eden bir “şey” aslında yoktur

“Şey” belirli bir tarzda bilinemez veya ona yaklaşılamaz

İnsanlar kendilerini “günah” ve “ölümlülük” gibi bir çıkmazda bulurlar

Kurtuluşa ya da özgürleşmeye erişebilmek için insan da bir şeyler yapmak zorunda değildir

İnsanlar çıkmazdan kurtulmak için inanç esaslarına uymak zorunda değildir


2.Soru

Psikolojik düşüncedeki Tanrı kavramı ile Tanrı tasavvuru arasında ayırım aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?


Tanrı kavramı, bilişsel veya teolojik Tanrı anlayışına göndermede bulunurken; Tanrı tasavvuru, bireyin Tanrı’yı duygusal olarak tecrübe etmesidir.

Tanrı tasavvuru, bilişsel veya teolojik Tanrı anlayışına göndermede bulunurken; Tanrı kavramı, bireyin Tanrı’yı duygusal olarak tecrübe etmesidir.

Tanrı tasavvuru, teologların düşüncelerine dayanır, varlığı veya yokluğu metafiziksel muhakeme yoluyla tartışılır. Tanrı kavramında ise, insanın duygusal olarak kabullendiği bir tasarım söz konusudur.

Tanrı tasavvurunun, Tanrı kelimesine dair entelektüel içeriği yansıttığını; Tanrı kavramının ise, duygusal tepkilerle yakından ilişkili bireysel tecrübelere işaret ettiğini ifade edilebilir.

Tanrı tasavvuru, Tanrı kavramının oluşumunda çeşitli roller oynar.


3.Soru

I. Entelektüel tip
II. Mistik tip
III. Duygusal tip
IV. Yeniden uyanış tipi
V. Cebrî tip
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri, din değiştirme tipleri arasında yer alır?


I, II, III ve V

I, III ve V

I, II, III ve IV

II, III ve IV

I, II, III, IV ve V


4.Soru

Namaz kılan insan alnını yere koymakta ve Allah’ın yüceliğini kabul ederek O’nun karşısında güçsüz olduğunu gerek ifadeleri ile gerekse hareketleri ile dile getirmektedir. Böylece kendi gücünün ne kadar sınırlı olduğunu fark etmekte, eksikliklerini ve zayıf yönlerini görebilmektedir.

Yukarıda ki cümlelerden yola çıkarak namaz ibadeti kişinin hangi duygularını besler ?


Üstünlük  ve aşağılık duygusu

Başarı ve güç duygusu

Üretkenlik ve çalışkanlık duygusu

Eşitlik ve alçakgönüllülük duygusu

Umutsuzluk ve çaresizlik duygusu


5.Soru

“Esmâü’l-hüsnâ” ne demektir?


Allah’ın sevgisi

Allah’ın merhameti

Allah’ın güzel isimleri

Allah’ın adaleti

Allah’ın bilgisi


6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi din değişiminin bir sonucu olarak gösterilemez?


Bireyin hayata yüklediği anlamın değişmesi

Önceki arkadaşlıklarında herhangi bir bozulma olmaz.

Aile içinde bazı olumsuzluklar yaşanabilir.

Toplumdan bir baskı gelmesi olasıdır. 

Kişi hayatla baş edecek gücü kendinde bulmaya başlar.


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi dış güdümlü ve iç güdümlü dindarlığın arasındaki farklılıklardan birini ifade etmektedir?


Dış güdümlü olarak dine yönelmiş kimseler dini kullanırken ve dinden yararlanırken; iç güdümlüler dinlerini yaşarlar.

Dış güdümlü kimseler toplum için yaşarlar, iç güdümlü dindarlar ise ilahi gayeleri gerçekleştirmek için yaşarlar.

Dış güdümlü dindarlar için din toplumsal makam, itibar, kimlik kazandırma, güvenlik sağlama, yoksunlukları teselli ve telafi etme, kendini haklı gösterme amaçtır. Ancak iç güdümlüler için araçtır.

Dış güdümlü dindarlar, bazı kişisel istek ve ihtiyaçlarını dinin dışında daha kolayca elde edebileceklerine inandıklarında, dinî ilişki ve bağları ayrılmaz parçalarıdır. Ancak iç güdümlüler kolayca vazgeçebilir.

İç güdümlü dindarlar için dinî inanç ve değerler ancak zaman zaman başvurdukları, benliğin hizmetinde olan bir dış değerdir. Ancak dış güdümlüler için kişiyi değişime zorlayan içten doğma bir değerdir.


8.Soru

Hangi gelişim döneminde dindarlığın temel özelliklerinden biri “Düşünmeden kabul” olarak düşünülmektedir?


Ergenlik dönemi
Çocukluk dönemi
Orta yaş dönemi
Yaşlılık dönemi
Yetişkinlik dönemi

9.Soru

  • Bilimsel açıdan incelenmesinin mümkün olmaması
  • Dinin çok yönlü, çok boyutlu bir gerçeklik olması ve basit hiçbir unsura indirgenmeye imkân vermemesi
  • Dinin kişisel anlayış ve eğilimler doğrultusunda bir sınırlılık içerisinde görülmüş olması
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri din kavramının tanımlanmasındaki zorluğun nedenlerindendir?


Yalnız II

I ve II

I ve III

II ve III

I, II ve III


10.Soru

Bazı dinlerdeki günah öğretisi sonucu dindar bireyler cezalandırılma korkusu yaşayabilmektedir. Bu durumun özellikle aşağıdakilerden hangisi üzerinde olumsuz etki yaratması beklenir?


Hormonlar

Ruh sağlığı

İbadet

İnanç

Sosyal davranış


11.Soru

I. Kişisel bilgi

II. Deneyim

III. Dini yapı

IV. Ekonomik durum

yukarıda verilenlerden hangileri cinsiyet değişkenin dindarlıkla ilişkisi için belirleyicilerdir ?


I,II

I, III

II, III

II,III,IV

I,II,III


12.Soru

I. Dini inançları eyleme dönüştürerek toplumsal paylaşımın konusu haline getirirler.
II. Dindarlığın toplumsal boyutunu oluştururlar.
III. Dini ritüeller salt ibadet ya da dinî pratikle özdeşleştirilemeyecek kadar geniş bir kavramsal içeriğe sahiptir.
IV. Dinî ritüeller inanca toplumsal bir boyut katmaktadır.
V. İnanan insanlar, dinî inanç ve duygularını topluca, bir arada törensel biçimde ortaya koyma eğilimlerine cevap verirler.
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri dini ritüellerin özellikleri arasında sayılabilir?


I, II, III, IV ve V

II, IV ve V

I, II ve IV

I ve II

III, IV ve V


13.Soru

aşağıdakilerden hangisi din değiştirme süreçlerinden biridir?


güven kaybı

inancını yitirme

arayış içinde olma

tanrı inancını yitirme

ölüme olan bakış açısı


14.Soru

Biyolojik temeli esas alan görüşe göre imanın kaynağı aşağıdakilerden hangisidir?


İçgüdü

İnsani bir gelişim

Sonsuzluk duygusu

Sonu olanı idrak

Varlığı idrak


15.Soru

I. Tanrı ile ilişkimize aracılık eden geçiş nesneleri olarak işlev görür.
II. Tanrı tasavvurları olay ve şartlara ilişkin algıların yapılanmasına katkıda bulunur.
III. Varoluşsal endişe, ya Tanrıyla ilişkinin benliği destekleyen huzuruyla iyileştirilir.
IV. Beklentileri renklendirir ve hayat şartlarının sonuçlarını etkiler.
V. Tanrı tasavvuru, bütün bu çaresizlik, yetersizlik ve tehditlerin üstesinden gelmeyi, onlarla başa çıkmayı kolaylaştırıcı veya bunları telafi edici bir işlev görebilir.
Yukarıda yer alan bilgilerden hangisi Tanrı tasavvurunun özellikleri arasında gösterilebilir?


I, II, III ve IV

I, II ve IV

II, III, IV ve V

I, II, III, IV ve V

II ve IV


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi imanın psikolojik kaynaklarından birisi değildir?


 Bir iç-güdü olduğu görüşü

İç-güdülerin yönlendirilip olgunlaştırılması sonucu ulaşılan insani bir gelişim olduğu görüşü

İnsanın sonsuz olanla karşılaşmasının sonucu olarak gören ve onu sonsuzluk duygusuna dayandıran görüş

İmanın, aslında sonlu olanı idrak olduğu görüşü

İmanın, yokluğu idrak olduğu görüşü


17.Soru

Bireyin Allah tarafından kendisine kendi sorunlarıyla başa çıkma yeteneğini verdiğine inanılan dini başa çıkma yöntemi aşağıdakilerden hangisidir?


Takdire uyma

İşbirliği

Karşılıklı beklenti

Dini yaşam

Kendini yönetme


18.Soru

Dinin ergenlik döneminde günahkârlık duygusunun hafifletilmesi, güvenlik ve hayat felsefesi ihtiyaçlarının karşılanmasında özellikle faydalı olduğunu savunan araştırmacı/araştırmacılar aşağıdakilerden hangisidir?


Piaget

Cole ve Hall

Goldman

Elkind

Harms ve Elkind


19.Soru

Sosyal normlara bağlılık çerçevesinde gelişen ve dine içselleştirilmiş bir yaşam ve dünya görüşü olmaktan ziyade bir amaca götüren araç gözüyle yaklaşan din anlayışı aşağıdakilerden hangisidir?


Dış güdümlü dini yönelim 

İç güdümlü dini yönelim 

Aşırı dini yönelim 

Yetersiz dini yönelim 

Keyfi dini yönelim 


20.Soru

Çoğunlukla dinî geleneklere bağlı olarak tarif edilen ve içeriği kutsal metinlere göre belirlenen inanç kavramını, insanın temel dinamik güven tecrübesi olarak tanımlayıp yorumlayan kuramcı kimdir?


Piaget

Fowler

Levinson

Kohlberg

Erikson