Din Psikolojisi Final 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Din Psikolojisi'nin inanca yaklaşımı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
İnancı dinamik bir süreç olarak değerlendirmek
|
Bireyin inançla ilişki surecindeki tutumlarını araştırmak
|
Bireyin inançla ilişki sürecindeki davranışlarını incelemek
|
İnancın kaynağını veya gerçekliğini sorgulamak
|
İnancı bireysel farklılıkları göz önünde bulundurarak ele almak
|
2.Soru
Günümüz dünyasının post – modern şartları Kadir’I Mutlak Tanrı tasavvurunun hangi olumsuz şekilini yansıtmaktadır?
İnsanın her türlü müdahalesini boş kılan bir kadercilik |
Varoluşunu Tanrı’ya teslimiyet |
Tabiat karşısında sınırsız bir güç atfetmek |
Her türlü sebeplilik bağının kaybolduğu tam bir pasif dünya anlayışına götürmek |
Şiddet ve güvensizlik yaşamak |
Kadir-i Mutlak Tanrı tasavvuru, olumsuz anlamda ikili bir anlayışın oluşmasına yol açabilir. Bu tasavvur, bir taraftan insanın her türlü müdahalesini boş kılan bir kaderciliğe, diğer taraftan her türlü sebeplilik bağının kaybolduğu tam bir pasif dünya anlayışına götürebilir. Günümüz dünyasının post-modern şartları, Kadir-i Mutlak Tanrı tasavvurunun olumsuz şekillerinden, daha çok ikincisini yansıtmaktadır.
3.Soru
Bilişsel gelişim ve Harms teorisine göre benzer yaş dönemlerini anlatan evreler aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?
Soyut işlemler-Peri masalları evresi |
Somut işlemler-Gerçekçi evre |
Soyut işlemler-Koruma arayışı |
İşlem öncesi-Bireysel evre |
Formal işlemler-Peri masalları evresi |
Piaget teorisinin temel görüşü, çocukların her biri bir öncekinden daha karmaşık ve nitelik olarak birbirinden farklı olmak üzere birbirini izleyen bilişsel evrelerden geçerek gelişmeleri ile ilgilidir. 7-11 yaş arasında bulunan çocuklar, somut işlem aşamasındadırlar. Bu evrede çocuklar, mantıksal kuralları ve sınıflandırmaları kullanabilmektedir. Tanrı konusundaki düşüncelerini belirlemek amacıyla yaşları 3 ile 18 arasında değişen 5000’den fazla çocuk üzerinde bir araştırma yapan Harms da bazı evreler öne sürmüştür. Bu evrelerden birisi de gerçekçi evredir. Bu evrede çocuklar, dinî kavramları somutlaştırma eğilimindedirler. Tanrı ve melekler, gerçek insanlar olarak düşünülmektedir. Onlar insanüstüdürler ancak eski Yunan Tanrıları’nda olduğu gibi dünyada meydana gelen olaylardan etkilenmektedirler. Tasvirlerinde daha gerçekçi olan ve kurumsal dine uyum sağlamada daha yetenekli hale gelen bu evre çocukları için dinî semboller bir mânâ kazanmaya başlamaktadır.
4.Soru
Dini kavram, olay ve nesnelerin zihinde canlandırılması ve şekillendirilmesine ne ad verilir?
Dini düşünce
|
Dini duygu
|
Dini tecrübe
|
Dini inanç
|
Dini tasavvur
|
5.Soru
I. Din fenomenolojisi
II. Din antropolojisi
III. Dinler tarihi
IV. Din felsefesi
V. Din sosyolojisi
Yukarıdakilerden hangileri din bilimlerinin başlıca alanlarındandır?
I ve II |
I ve III |
I, II ve IV |
II, III ve V |
I, II, III, IV ve V |
Din Bilimleri, İlâhiyat İlimleri ile İnsan Bilimlerinin kesiştikleri bir ortak noktada yer alan bir dizi bilim dalıdır. Din Psikolojisi ile aynı sınır üzerinde yer alan ve dinî olguları tecrübî yöntemlerle inceleyen bir dizi bilim dalı olan Din Bilimleri denilen bu alanlar, din sosyolojisi, din felsefesi, din fenomenolojisi, din antropolojisi ve dinler tarihinden oluşur.
6.Soru
İman sözcüğü Arapçadan türediği kökün Türkçe karşılığı aşağıdakilerden hangisidir?
İnanmak |
Güvenmek |
Kabul etmek |
Benimsemek |
Özümsemek |
Dilimize Arapça’dan geçen ve “güvenmek” anlamına gelen “emn” kökünden türeyen iman kelimesine sözlüklerde, “karşısındakine güven vermek, güven duymak, tasdik etmek ve gönülden benimsemek” anlamları verilmektedir.
7.Soru
....... dinî inançları eyleme dönüştürerek toplumsal paylaşımın konusu haline getirmekte, dindarlığın toplumsal boyutunu oluşturmaktadır.
yukarıdaki cümlede boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
inanışlar |
kurallar |
ahlak |
ibadetler |
ritüeller |
Dinî ritüeller dinî inançları eyleme dönüştürerek toplumsal paylaşımın
konusu haline getirmekte, dindarlığın toplumsal boyutunu oluşturmaktadır.
Dolayısıyla dinî hayatın temel unsurlarından biri olarak dinî ritüeller inanca
toplumsal bir boyut katmaktadır. doğru cevap E'dir.
8.Soru
Çocukluk dönemi özellikleri arasında değildir ?
Himaye altında bulunma |
Temel güven duygusu |
Benmerkezcilik |
Taklit ve telkin |
Yoğun metabilişsel düşünceler |
Çocukluk döneminde düşünmeden kabul, himaye altında bulunma, temel güven duygusu ve ben merkezcilik çocukluk döneminde sık görülmektedir. Doğru cevap E'dir.
9.Soru
Daha gelişmiş bir dini hayata sahip olabilmek için öncelikli olarak neyin gelişmiş olması gerekmektedir ?
Eğitim Seviyesi |
Kültürel değerler |
Toplumsal çevre |
Psikolojik gelişimi |
Fiziksel gelişim |
Daha gelişmiş bir dini^ hayata sahip olabilmek için, bireyin öncelikle psikolojik olarak daha fazla gelişmesi gerekmektedir. Bu durumda dindarlık da, hayatın diğer özellikleri gibi, ilk yaşlardan itibaren gelişen bir olgudur.
10.Soru
Aşağıda yer alan ifadelerden hangisi dini inanç ve değerlerin yeteri kadar içselleştirilememesinin bir nedeni değildir?
Katı rasyonel düşünce sistemi |
İnsanın hızlı ve yoğun tempo içerisinde olması |
Sınırlı zamanlarda dinin akla gelmesi |
Dini sorgulamalar içinde yer alma |
Dini olguların ertelenmesi |
Modern zamanlar dünyeviliğin merkezde olduğu, dinin toplumsal etkilerinin en aza indirildiği, ancak özel ve öznel bir yaşama biçimi olarak varlığını koruduğu bir süreç olarak yaşanmaktadır. Bunun doğal bir sonucu olarak insanlarda dine karşı ilgisiz ve kayıtsız bir tutumun gelişmekte olduğu ve dinin, hayatın tamamından olmasa bile, büyük bir kısmından çıkarıldığı görülmektedir. Ayrıca sekülerleşme ve modernleşme ile başlayan, pozitivist bilim anlayışı ve buna bağlı olarak gelişen katı rasyonel düşünce sistemi ile devam eden dinî alandaki sorgulama süreci, dinî inanç ve değerlerin yeteri kadar içselleştirilemediği bir durumu beraberinde getirmiştir. Ancak dini olguların, değerlerin sorgulanması dindarlık ve iman gelişimi açısından önemli bir aşamadır ve bu sorgulamaların olması gerekir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tanrı tasavvurunu tanrı kavramından ayıran ve tanrı tasavvuruna ait olan temel farklılıktır?
Bilişsel anlayış |
Teolojik anlayış |
Duygusal tecrübe |
Kendilik kavramı |
Öz-saygı |
Psikolojik düşüncede, Tanrı kavramı (god concept) ile Tanrı tasavvuru (god image: god representation) arasında ayırım yapma yönünde güçlü bir eğilim bulunduğu görülmektedir. Tanrı kavramı, bilişsel veya teolojik Tanrı anlayışına göndermede bulunurken; Tanrı tasavvuru, bireyin Tanrı’yı duygusal olarak tecrübe etmesidir.
12.Soru
Aşağıda imanla ilgili verilen bilgilerden hangisi “iman-bilişsel yapı” ilişkisini doğru şekilde aktarmıştır?
İman bireyin bilişsel faaliyetlerinden bağımsız şekilde oluşur. |
İmanda kabul ve tasdikin oluşabilmesi için iradenin katılımı ve imana göre şekillenmesi gerekir. |
İman için, bireyin öncelikle iman edilecek varlık alanı hakkında bir ön bilgiye sahip olması gerekir. |
İmanda güven duygusu bilişsel yapıdan bağımsızdır. |
İman, bireyin bilinçaltının bir hareketi olmadığı gibi, herhangi bir bilinç işlevinin eylemi de değildir. |
Bireyin imanla ilgili bilişsel bir faaliyette bulunabilmesi için, öncelikle iman edilecek varlık alanı hakkında bir ön bilgiye sahip olması gerekir. Bilişe konu olan bu bilgi, deneyle elde edilebilecek nitelikte değildir. Vahye dayalıdır ve değişime açık değildir.
13.Soru
Tanrı mefhumu konusunda tercih edilen yöntemler zamanla aşağıdakilerden hangisine yol açmıştır?
Dini çatışmalara |
Mezheplerin ortaya çıkmasına |
Tarikatların oluşmasına |
Dinler arası diyaloğa |
Dinlerin aslının değişmesine |
Çeşitli dinlerde, Tanrı mefhumu konusunda tercih edilen yöntemler, zamanla çeşitli mezhep, ekol veya anlayışların ortaya çıkmasına yol açmış, buna bağlı olarak farklı Tanrı tasavvurları ortaya çıkmıştır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Zekat’in işlevini anlatmaktadır?
İnsanın Allah’tan başka bir varlığa kul köle olmasını engellemek |
Manevi bilincini güçlendirmek |
Bedenin arzularının üstüne yükselmek |
Mal ve paraya olan bağlılığını azaltmak |
Basit çıkarların esiri olmaktan çıkarmak |
Zekât ve sadaka, mala ve paraya olan bağlılığın azalmasına, mal hırsının insanın gözünü bürüyüp kendine ve çevresine zarar verici duruma düşmesine engel olur. Maddeci, çıkarcı ve bencil olmayan, başkalarını da düşünen, özgeci bir karakter oluşumunu destekler.
15.Soru
Aşağıdaki duygulardan hangisi imanın duygusal yapısı içerisinde değildir?
Sabır |
Tevekkül |
Rıza |
Kıskançlık |
Korku |
Kıskançlığın imanın içerisinde bulunan duygulardan biri olması beklenemez.
16.Soru
I. Sosyo-kültürel ortam
II. Kutsal kitaplar
III. Peygamberler
IV. Her kültürün kendi inanç gelenekleri
V. Aile
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri Tanrı’nın farklı toplumlarda farklı şekilde tasavvur edilmesinin sebepleri arasında sayılabilir?
II, III, IV ve V |
I, II, III, IV ve V |
I, II ve IV |
II, III ve V |
I, III ve V |
Hiç şüphe yok ki, herhangi bir sosyo-kültürel ortamda kişinin Tanrı ile ilişkisini tanımlayan ve düzenleyen birincil kaynaklar kutsal kitaplar ve bu kitapları o topluma ulaştıran elçiler, bunların sözleri ve bütün yapıp ettikleridir. Diğer kaynaklar bunların anlaşılıp açıklanmasını ve yorumunu içerir. Dolayısıyla her toplum ve her kültür, öncelikle kendi inanç gelenekleri içerisinde kaydedilmiş ve kutsanmış olan bu kaynaklardaki bilgi ve değerlerle çerçevelenmiştir. Bu açıdan bakılınca, kültürler arasında din bakımından ortaya çıkan farklılaşmanın, Tanrı tasavvurları konusunda da mevcut olacağı söylenebilir. Verilen maddelerin hepsi farklı toplumlarda Tanrı'nın farklı şekillerde tasavvur edilmesinin sebepleridir.
17.Soru
Tanrı tasavvurunun oluşumu konusunda yaygın tezlerden biri olan bilişsel tez kim tarafından ileri sürülmüştür?
Piaget
|
Hall
|
Brokaw
|
Freud
|
Rizzuto
|
18.Soru
Dini şüphe ve çatışmanın en az olduğu gelişim dönemi hangisidir?
Çocukluk
|
Erinlik
|
Yaşlılık
|
Yetişkinlik
|
Ergenlik
|
19.Soru
Dindarlığın sosyal ve kültürel kaynakları arasında aşağıdakilerden hangisi yaşamını devam ettirebilmek için yardıma ihtiyaç duyan insanın, içinde doğduğu topluma uyum sağlama sürecini ifade eder?
Aile içi ilişkiler |
Toplumsallaşma |
Eğitim |
Kültürlenme |
Karakter |
Toplumsallaşma
20.Soru
İnanan kişinin Allah’la iletişim kurması, O’na yalvarışı ve yakarışı ve O’ndan yardım dilemesine ne ad verilir?
Tevekkül |
İnanç |
Dua |
İbadet |
İman |
İnanan kişinin Allah’la iletişim kurması, O’na yalvarışı ve yakarışı ve O’ndan yardım dilemesi dua olarak adlandırılır. Doğru cevap C seçeneğidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ