Din Psikolojisi Final 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Yanılsama/illüzyon teorisi aşağıdaki isimlerden hangisi tarafından geliştirilmiştir?
Freud
|
Vergote
|
Jung
|
James
|
Fowler
|
2.Soru
Benlik saygısı ile aşağıdakilerin hangisi arasında yüksek bir ilişki bulunduğu söylenebilir?
Dış güdümlü dini yönelim |
İç güdümlü dini yönelim |
Takdire uyma |
Kader |
Sabır |
Benlik saygısının oluşumu ve gelişimini yakından etkileyen faktörlerden
birisi de dinî yönelimler ve hayat şeklidir. Benlik saygısı ile dindarlık
arasındaki ilişki üzerine yapılan çalışmalarda, özellikle iç güdümlü dinî
yönelim ile benlik saygısı arasıda güçlü olumlu bir ilişkinin olduğu, yani iç
güdümlü dinî yönelim arttıkça, bireylerin benlik saygısı düzeyinin de
yükseldiği tespit edilmiştir. Buna paralel olarak dış güdümlü dindarların
genel olarak benlik saygısı düzeylerinin ise, iç güdümlü dindarlardan daha
düşük olduğu gözlenmiştir. Dolayısıyla doğru yanıt B seçeneğidir.
3.Soru
I. Kavramsal Şüphe
II. Bilimsel Şüphe
III. Sadakat Şüphesi
IV. Bencillik Şüphesi
V. Arayış Şüphesi
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri dini şüphe çeşitleri arasında yer alır?
III, IV ve V |
I, II, III, IV ve V |
II, III ve V |
I, III, IV ve V |
I, II ve III |
Yukarı verilen tüm maddeler dini şüphe çeşitleri arasında yer alır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde din psikolojisinin araştırma yaptığı konu ve açıklaması doğru verilmiştir?
Dindarlığın kaynağı-Dini tecrübenin mahiyeti, türleri, kaynak ve etkilerini açıklar. |
Dini ve manevi tecrübe-dindarlıkta toplumsal etkinin gücünü inceler. |
Dini gelişim-çocuklukta, ergenlikte, yetişkinlikte ve yaşlılıkta dinin rolünü inceler. |
Dua, ibadet ve dini ritüel-ahlaki yapı ve ahlaki gelişim ile ilgili kavramları inceler. |
İman, şüphe ve inançsızlık-Duanın tabiatı, türleri, duanın psikolojik mekanizması gibi konularla ilgilenir. |
Din psikolojisinin üzerinde çalıştığı belli başlı konular şöyledir; “dindarlığın kaynağı”, “dini ve manevi tecrübe”, “dini gelişim”, “dindarlığın tanımı ve ölçülmesi”, “iman, şüphe ve inançsızlık”, “dua, ibadet ve dini ritüel”, “din ve ahlaklılık”, “tanrı tasavvurları”, “dini değiştirme”, “dini tutumlar”, “birey ve dini gruplar arasındaki ilişkiler”, “din ve ruh sağlığı”, “din ve akıl bozuklukları”, “ölüm ilgileri ve din”, “mistisizm”, “kişilik ve din”, “din ve manevi yaşam”, “erdem psikolojisi” ve “mutluluk, hayat tatmini ve dindarlık”. Bu konular arasında dini gelişim alanında ise, çocuklukta dini ve manevi gelişim, ergenlikte ve gençlikte dindarlık ve manevi yaşam üzerine etkiler, yetişkinlikte din ve din, yaşlılık ve ölüm gibi konuları incelemektedir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, dindarlık-cinsiyet ilişkisiyle ilgili Batı’da yapılan çalışmalar için geçerli değildir?
Bulgulara göre kadınlar özellikle dini inanç, ibadet ve duygu boyutunda daha ileri düzdedirler.
|
Bulgulara göre erkekler kadınlara göre daha yüksek dindarlık düzeyine sahiptirler.
|
Bazı bulgulara göre dindarlık ile cinsiyet değişkeni arasında anlamlı bir ilişki yoktur.
|
İlgili bulguların farlılığında kullanılan ölçeklerin belirleyici etkileri söz konusudur.
|
Dindarlığın tespitinde cinsiyet, demografik değişkenlerin başında gelmektedir.
|
6.Soru
...... tip kendini derinden etkileyen mistik bir tecrübe sonucunda din değiştirir. Bu tiplerde tasavvufi, mistik hareketlerden etkilenme daha çok görülür.
boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
mistik tip |
deneysel tip |
duygusal tip |
yeniden uyanış tip |
cebri tip |
Mistik tip, kendini derinden etkileyen mistik bir tecrübe sonucunda din
değiştirir. Bu tiplerde tasavvufi, mistik hareketlerden etkilenme daha çok
görülür. cevap A'dır.
7.Soru
Yansıtma hipotezine göre çocuklar tanrıyı nasıl tasavvur etmektedirler?
Bütün doğayı yöneten bir anne |
Üstün niteliklere sahip bir baba |
İnsani nitelikler sahip bir kadın |
Doğaüstü güçlere sahip bir erkek |
İnsani özelliklere sahip bir erkek |
Yansıtma hipotezi, psikolojide, Tanrı tasavvurlarının araştırılması konusundaki temel fikirlerden biri haline gelmiş, Batı’da bu hipoteze dayalı olarak gerçekleştirilen araştırmaların sonuçları, çocukların Tanrı’yı genelde insani özellikler taşıyan bir erkek olarak tasavvur ettiklerini göstermiştir.
8.Soru
İnsanın dünyadaki varlığını, hayatın anlamını ve çeşitli toplumsal olayları sorgulayarak başlayan bu süreçte birey problemine çözüm yolları ortaya koyan din değiştirme süreci aşağıdakilerden hangisidir?
Gerginlik hissetme |
Arayış içinde olma |
Yeni dinî grup dışındaki kişilerle iletişimi azaltma |
Etkin bağ oluşturma |
Dinî bir problemi çözme bakış açısına sahip olma |
İnsanın dünyadaki varlığını, hayatın anlamını ve çeşitli toplumsal olayları sorgulayarak başlayan bu süreçte birey problemine çözüm yolları ortaya koyan din değiştirme süreci, sürecin ikinci basamağı olan dinî bir problemi çözme bakış açısına sahip olmadır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dindarlığın psikolojik kaynaklarından değildir?
Engellenme |
Kesinlik arzusu |
Günahkarlık duygusu |
Sonsuzluk duygusu |
İtaat etme |
- İnsanın bir ihtiyacını, istek ya da arzusunu karşılamak üzere harekete geçtiği sırada gerek kendi içinden, gerekse dışardan kaynaklanan çeşitli nedenlerden dolayı hedefine ulaşamaması durumuna engellenme denir. Engellenme durumunda insanda gerginlik artar; öfke, korku, kaygı, sıkıntı ve çaresizlik duygusu ortaya çıkar. Engellenen birey, içinde bulunduğu zor durumdan kurtulmak için çözümler ve tatmin yolları arar. Özellikle insan gücünü aşan engellemeler karşısında dinî inanç ve değerler güçlü telafi işlevi görürler.
- Ne kadar özel donanımlı olursa olsun insan zihni, bilinç alanına intikal eden soruların tümünü cevaplama, açıklama, yorumlama ve çözümleme yetisine sahip değildir. En zeki insanların sıra dışı çalışmaları bile, zihinlerini ancak belirli bir noktaya kadar geliştirebilir. Sınırlı depolama ve işleme kapasitesinden doğan bu bilişsel eksiklik, zorunlu olarak insanı kendi dışında ve çoğu zaman ötesinde farklı anlamlandırma kaynakları aramaya sevk eder. Arayışlarının bir kısmına bilim ve ideolojiler cevap verebilir. Ancak insana ait zihinsel ürünler olarak bu bilgi kaynakları, sınırlılıkları nedeniyle bilişsel tatmin ve kesinlik arzusu için yeterli olmaz. Zira özellikle aklı aşan dinî metafizik konularda bilimin ya da insan ürünü açıklama sistemlerinin söyleyebileceği çok şey yoktur. İşte bu alan, dinin hâkim olduğu ve sözünün geçtiği özel bir alandır. İnsan, ancak dine müracaat etmekle, zihninde başka bir şekilde doldurulamayacak boşlukları telafi edebilir ve böylece ruhunu gerginlikten kurtarıp rahatlayabilir.
- Suçun dindeki karşılığı günahtır. Vicdanın mahkûmiyetini ifade eden suçluluk duygusunun dindeki karşılığı günahkârlık duygusu; vicdanî mahkemenin karşılığı ise, ilahî mahkemedir. Dinin emirlerine uymadığı ya da yasaklarını çiğnediği zaman, dindarda günahkârlık duygusu doğar ve neticede kendini ilahî mahkemede mahkûm edilmiş hisseder. Doğal olarak o da, mahkûmiyetten doğan gerilimden kurtulabilmek için dinî telafi arayışlarına girer.
- Genel olarak insanın en büyük arzusu olabildiğince yaşamaktır. Tabiatının doğuştan gelen bir parçası olan bu arzu ölüm olayı ile tehdit edilmektedir. Din, sunduğu inanç ve değer sistemine uygun yaşamak koşuluyla insana ölümün, hastalıkların ve eksikliklerin olmadığı ebedî bir hayat vaat eder. Doğru cevap E'dir.
10.Soru
Bireyin yaptıklarını, yapamadıklarını ve bunların nedenlerini bilinçli olarak değerlendirmesini kapsayan düşünme şekli aşağıdakilerden hangisidir?
Tenkitçi düşünme |
Kritik düşünme |
Soyut düşünme |
İlahi düşünme |
Stratejik düşünme |
İbadet bireyin düşüncesini olumlu yöne yönlendirir. Onun yanlışlarını ve hatalarını görmesini sağlar. Tenkitçi düşünme olarak isimlendirilen bu tür düşünme ile birey yaptıklarını, yapamadıklarını ve bunların nedenlerini bilinçli olarak değerlendirir. Doğru cevap A seçeneğidir.
11.Soru
İbadet ve düşünce ilişkisi ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
İbadet eden kişi, Allah’ın buyruğunu yerine getirdiğinden dolayı sevinç duyar, rahatlar. |
İbadet, zihindeki kavramları aktif olarak harekete geçirir. |
İbadet bireyin, dinî inancına uygun kavramlar arasında yeni bağlantılar kurmasına imkân hazırlar. |
İbadet insanı hayata iyimser bakmaya yöneltir. |
İbadet ölüm ve ölüm sonrası hayatla ilgili düşüncenin şekillenmesinde de oldukça etkilidir. |
Sevgi duymak ve rahatlamak düşünce değil birer duygudur. Dolayısıyla ibadet eden kişinin Allah’a duyduğu sevgi düşünce ile değil duygu ile ilgilidir.
12.Soru
Yansıtma hipotezine göre çocuklar tanrıyı nasıl tasavvur etmektedirler?
Bütün doğayı yöneten bir anne |
Üstün niteliklere sahip bir baba |
İnsani özellikler taşıyan bir erkek |
Doğaüstü güçlere sahip bir kadın |
İnsani özelliklere sahip bir kadın |
Yansıtma hipotezi, psikolojide, Tanrı tasavvurlarının araştırılması konusundaki temel fikirlerden biri haline gelmiş, Batı’da bu hipoteze dayalı olarak gerçekleştirilen araştırmaların sonuçları, çocukların Tanrı’yı genelde insani özellikler taşıyan bir erkek olarak tasavvur ettiklerini göstermiştir.
13.Soru
Namaz kılmak isteyen bir kişi aynı zamanda bir televizyon programını izleme, arkadaşlarıyla sohbet etme, eğlenme arzusu duyabilir. Onu namaz kılma isteği doğrultusunda davranışta bulunmaya iten durum ibadetin hangi psikolojik etkisiyle ilgilidir ?
Düşünce |
Duygu |
Davranış |
İrade |
Kişilik |
Örneğin namaz kılmak isteyen bir kişi aynı zamanda bir televizyon programını izleme, arkadaşlarıyla sohbet etme, eğlenme arzusu duyabilir. Onu namaz kılma isteği doğrultusunda davranışta bulunmaya iten güdüler- (dinî sorumluluk ve görev duygusu vb.) başka bir arzusu yönünde davranışta bulunmaya iten güdülerden daha güçsüz, daha zayıf olduğunda gerçekleşemez. Bu da namazın onun hayatındaki değeriyle, namaza verdiği önem derecesiyle doğrudan ilişkilidir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi din değiştirmede duygusal bir güdüdür?
Diğer dinleri araştırma |
Anlam arayışı |
İnsanların eşitliğine dayalı esasları sorgulama |
Travmatik olaylar yaşama |
Başka dine bağlı kimse ile evlenme |
Bireyin travmatik olaylar ve stresli durumlar yaşaması, örneğin çok önem verdiği bir yakınının ölümü, boşanma gibi olaylar, iç sıkıntısına ve duygusal karmaşaya neden olabilmekte ve bu da dinî değişimi tetikleyici bir etki meydana getirmektedir.
15.Soru
Ülkemizde doğum, sünnet, ölümlerde aşağıdaki dini ritüellerden hangisi uygulanmaktadır?
Mevlit |
Ayin |
Tören |
Dua |
Namaz |
Ülkemizde en yaygın dinî ritüel olarak mevlit merasimleri görülmektedir. Aslında mevlit, Hz. Peygamber’in doğumunu kutlama ve anma vesilesiyle ortaya çıkan bir dinî merasim iken, bugün daha çok ölünün ardından ve ölüler için okunan, ancak bazı bölgelerde doğum, sünnet, evlilik merasimlerinde de düzenlenen dinî bir ritüele dönüşmüştür.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi din değiştirmeden önce üçüncü kişilik ve karaktere bağlı problemler arasında yer alır?
Kendini küçük görme |
Çocuk yetiştirmedeki sıkıntılar |
Eğitim sorunları |
Alkol ve uyuşturucu kullanımı |
Kronik hastalıklar |
Kendini küçük görme ruhsal, çocuk yetiştirmedeki sıkıntılar iletişim, eğitim sorunları ekonomik, kronik hastalıklar fiziksel problemlerle ilgili sorunlardır. Alkol ve uyuşturucu kullanımı ise kişilik ve karaktere bağlı problemlerdendir.
17.Soru
Tanrı ve diğer dinî kavramların bireyler tarafından nasıl anlaşıldığı ve tasavvur edildiğini ölçerek anlam haritaları oluşturmaya çalışan yöntem aşağıdakilerden hangisidir?
Derinlikli klinik analiz
|
Davranış analizi
|
Kişilik testi
|
Semantik analiz
|
İç gözlem
|
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ülkemizdeki en yaygın dinî ritüel merasimidir?
Mevlit |
Vaftiz |
Ayin |
Doğum günü kutlaması |
Yağmur duası |
Ülkemizde en yaygın dinî ritüel olarak mevlit merasimleri görülmektedir. Doğru cevap A seçeneğidir.
19.Soru
İnsanın Tanrı hakkındaki bilgisinin birincil kaynağı nedir?
Freud öğertileri |
Psikanalitik düşünürler |
Kutsal kitaplar |
Halk efsaneleri |
Felsefi kaynaklar |
İnsanın Tanrı hakkındaki bilgisinin birincil kaynakları kutsal kitaplardır. İnsan kutsal kitaplardaki Tanrı bilgilerini, kendi donanımlarını ve toplumsal kalıpları kullanarak, bir Tanrı kavramına ulaşır. Doğru cevap C'dir.
20.Soru
Kendisi hakkında değerlendirme yapan bireyin içinde yaşadığı veya özdeşleştiği grupların özelliklerini temel alarak yaptığı öznel değerlendirme nedir?
Kişisel benlik saygısı
|
Kollektif benlik saygısı
|
Dış güdümlü dini yönetim
|
Başa çıkma davranışı
|
Anlam arayışı
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ