Din ve Toplum Ara 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Durkheim’in din ile ilgili olan çalışmalarındaki varsayımlardan biri değildir?
Din, en ilkel toplumlarda dahi vardır. |
Dinin günümüzdeki şekli, çok eski çağlardaki gibi olabilir. |
Dinin doğrusal bir tarihi yoktur. |
Din basitten karmaşığa doğru evrim geçirmiştir. |
Dinin tarihi, belirli bir dönüm noktasından sonra değişmemiştir. |
Durkheim’e göre dinin tarihi, insan düşüncesinin evrimine paralel olarak gelişmiştir. Çok tanrıcılıktan, tek tanrıcılığa; tek tanrıcılıktan çok tanrıcılığa doğru sürekli bir değişim içerisindedir ve insan düşüncesi evrimleştikçe değişmektedir. Bu sebeple günümüzdeki din, çok eski çağlardaki gibi de olabilir.
2.Soru
“İnsan insanın kurdudur” hangi düşünür tarafından dile getirilmiş bir ifadedir?
Thomas Hobbes |
Jean-Jacques Rousseau |
David Hume |
John Locke |
Montesquieu |
“İnsan insanın kurdudur” İngiliz filozof Thomas Hobbes tarafından dile getirilmiş olup insanların sürekli birbirleriyle çatışma, rekabet ve düşmanlık hâlinde bulunduğunu ifade etmektedir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Weber’e göre Doğu’daki “yokluklar” dan biri değildir?
Ticari burjuvazinin gelişmesini sağlayacak kentlerin yokluğu |
Sermaye birikiminin yokluğu |
Akılcı bir hukukun yokluğu |
Bereketli toprakların yokluğu |
Sivil toplumun yokluğu |
Weber’e gore doğu toplumları ve özelde de İslam toprakları, sivil toplumun yokluğu; sermaye birikiminin yokluğu; ticari burjuvazinin gelişmesini sağlayacak kentlerin yokluğu; toplumun hukuki zeminini oluşturacak ve hakları standartlaştıracak akılcı bir hukukun yokluğu; püriten ahlakın yokluğu şeklinde sıralanabilen bir dizi “yokluk” olarak açıklanır. Bereketli toprakların yokluğu bu dizide yer almaz.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dinle devlet arasındaki ilişkiyi karma bir modele dayandıran ülkelerden birisidir?
İspanya |
Fransa |
Almanya |
İngiltere |
Hollanda |
İspanya, Fransa, Almanya ve Hollanda gibi ülkeler din ile devlet arasındaki ilişkiyi ayrılık modeline göre düzenlemişlerdir.
5.Soru
I. Belli bir amacı gerçekleştirmeye yönelik olması
II. Söz konusu ihtiyacın gerçekleştiriliş biçiminin oldukça süreklilik kazanmış olması
III. Gerek alt kurumlarıyla gerekse diğerleriyle yapılanmış, örgütlenmiş ve eş güdümlenmiş olması
IV. Diğerleriyle yakından ilişkili olmasına rağmen kendi alanında biricik yani bir “göreli bağımsızlığa” sahip, bulunması
V. Zorunlu olarak kültürün normatif kodlarını ihtiva eden değer yüklü toplumsal oluşumlar olması
Kurumun özellik/leri ne/lerdir?
Yalnız I |
I, II ve III |
I, II, III ve V |
I, II ve V |
I, II, III, IV ve V |
Kurumun Aristosal (yani tek nitelikle) bir tanımını yapmak mümkün gözükmüyor. Ancak benzer durumlarda olduğu gibi açıklayıcı bir tan›m yapılabilir. Bunun için de kurumun özelliklerinin s›ralanması gerekir. Buna göre kurumlar: Belli bir amacı gerçekleştirmeye yönelik, Söz konusu ihtiyacın gerçekleştiriliş biçimi oldukça süreklilik kazanmış, Gerek alt kurumlarıyla gerekse diğerleriyle yapılanmış, örgütlenmiş ve eşgüdümlenmiş, Diğerleriyle yakından ilişkili olmasına rağmen kendi alan›nda biricik yani bir “göreli bağımsızlığa” sahip, Zorunlu olarak kültürün normatif kodlarını ihtiva eden değer yüklü toplumsal oluşumlardır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir sosyolojik kurum değildir?
Aile |
Ekonomi |
Eğitim |
Siyaset |
Hukuk |
Sosyoloji literatüründe aile, ekonomi, eğitim, siyaset gibi unsurlar sosyolojik kurumlardandır. Ancak Hukuk kavramı sosyolojik bir kurum değildir.
7.Soru
Vatikan ile birlikte, hala teokratik bir sistemle yönetilen ülke aşağıdakilerden hangisidir?
İtalya |
İspanya |
Suriye |
Mısır |
İran |
11 Şubat 1979’da İran’ da İslam Devrimi meydana geldi ve İmam Humeyni’nin ruhani liderliği altında İran İslam Cumhuriyeti kurulmuş oldu. Dolayısıyla Vatikan ile birlikte, hala teokratik bir sistemle yönetilen ülke İran’dır.
8.Soru
Skolastik zihniyet ve medrese kavramları hangi açıdan birbirine benzeşir?
Eğitimsel din anlayışı |
Cemaat olgusu |
Benimsediği dini normlar |
İbadet şekilleri |
Tarihsel gelişim |
Kurumsallaşmış bir eğitimin din üzerinde önemli bir etkisi var olagelmiştir. Dinin sistemli bir biçimde öğretilmesi eğitime bağlıdır. Bu etki bazen kendini daha ileri boyutlarda da göstermiş, belli eğitim yapılanmaları zaman içinde kendine has bir din anlayışını doğurmuştur. Batıda skolastik zihniyet, İslam dünyasında Medrese, bu eğitimsel din anlayışına verilebilecek örneklerdir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Karl Marx’ın din sosyolojisi yaklaşımlarının eksik noktalarından biri değildir?
Dindar insanların kendi eylemleri ve dünyaları hakkında ne dediklerini önemsememesi |
Dinin bir yandan egemen sınışara karşı başkaldırıya teşvik ederken başka bir dinle de çatışmasını göz önünde bulundurmamış olması |
Bütün din olgusunu anlamamızı sağlayacak bir teorik çerçeve sunamamış olması |
Dine hem bir üstyapı kurumu olarak hem de ideoloji olarak yaklaşması |
Dini bir ideolojiye indirgerken tarihsel materyalizmi doğrultulmuş bir ideoloji olarak sunmuş, oysa bunun da benzer bir çarpık bilince yol açmasını da görememiş olması |
Dine hem bir üstyapı kurumu olarak hem de ideoloji olarak yaklaşması Marx’ın din sosyolojisi yaklaşımlarının eksik noktalarından biri değildir.
10.Soru
Tamamıyla bütüncül bir feodal toplumsal yapı ortaya çıkardığı “Feodal Toplum” adlı eserinde, hayli geniş bir “feodalizm” tanımı yapan tarihçi aşağıdakilerden hangisidir?
Lucien Febvre |
Karl Marx |
Fernand Braudel |
Immanuel Wallerstein |
Marc Bloch |
Tamamıyla bütüncül bir feodal toplumsal yapı ortaya çıkardığı “Feodal Toplum” adlı eserinde, orta çağlarda hakim olan bir çok unsuru birden işin içine katarak, hayli geniş bir “feodalizm” tanımı yapan tarihçi Marc Bloch’dur.
11.Soru
Orta Çağ’da kırsal kesim olarak adlandırılan kesimin Hristiyanlaştırılmasına aşağıdaki olaylardan hangisi zemin hazırlamıştır?
Kırsal kesime her zamankinden fazla para verilmesi |
Papazların bölge bölge gezerek vaaz vermesi |
Kiliselerin aynı zamanda bir eğitim kurumu işlevi görmesi |
Kırsal kesimin tek Tanrıya inanma ihtiyacının olması |
Feodal yöneticilerle güvene dayalı olarak kurdukları ilişki |
Orta Çağ’da kırsal kesimin Hristiyanlaşmasında iki önemli olayın rolü vardır. Birincisi, “koruyan-korunan” ilişkisi ile sürdürülen feodal yönetici kırsal kesim ilişkisidir. Bu ilişkide, imtiyazlı sınıf olan feodaller pagan adetlerinin yerine kilise fikirlerini önemseyerek kırsal kesimin de önemsemesini sağlamışlardır. İkinci önemli unsur ise şıklarda olmayan manastırlar ve bu manastırların faaliyetleridir.
12.Soru
Sosyal aktörlerin, yani insanların birbirleriyle etkileşimlerini, bu etkile- şimler sonucunda ortaya çıkardıkları sosyal olay ve olguları ele alan bilim dalı aşağıdakilerden hangisidir?
Psikoloji |
Filoloji |
Sosyoloji |
Felsefe |
Antropoloji |
Sosyal aktörlerin, yani insanların birbirleriyle etkileşimlerini, bu etkileşimler sonucunda ortaya çıkardıkları sosyal olay ve olguları ele alan bilim dalına sosyoloji denir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi teokratik sistemlerin bir özelliğidir?
Dine aykırı yasalara da yer vardır
|
Devlet adamları ruhban olmak zorunda değildir
|
Din devletin altında yer almaktadır
|
Devlet dini kurallara göre yönetilir
|
Dinle devlet arasında ayrılık duvarı gelişmiştir
|
14.Soru
Osmanlı’da din-devlet arasındaki ilişki ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Din şeyhülislamlık yoluyla devletin altında yer almıştır
|
Sultan Halife sıfatıyla dini fetva verme hakkına sahipti
|
Bazı politikalar dini değerler tarafından meşru- laştırılırdı
|
Yönetimde örfi hukukun önemli bir yeri vardı
|
Osmanlı devleti şartlara göre yeni yasa yapmaya açıktı
|
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Marx’ın yazmış olduğu kitaplardan biri değildir?
Dini Hayatın Temel Biçimleri |
Alman ideolojisi |
Kapital |
Hegel’in Hukuk Felsefesi’ni Eleştiriye Katkı |
Feuerbach Üzerine Tezler |
‘Dini Hayatın Temel Biçimleri’ Durkheim’in dinle ilgili temel kitabıdır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İran İslam Cumhuriyeti’nin yönetim yapısının özelliklerinden değildir?
Sistemin en tepe noktasında İran’ın dinî lideri bulunmaktadır. |
Devlet Başkanı yürütme gücünden sorumludur. |
Silahlı kuvvetlerin başı İran anayasasına göre devlet başkanıdır. |
Dinî lider, Danışmanlar Konseyi tarafından seçilir. |
Bakanlar kurulunu belirleme yetkisi hükûmetin başı olarak devlet başkanına aittir. |
Devlet başkanı orduya hükmetme yetkisine sahip değildir. Çünkü silahlı kuvvetlerin başı İran anayasasına göre dinî liderdir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ulus devlet düşüncesi kapsamında kiliseye karşı bağımsız ve toplumuna mutlak anlamda hükmeden bir hükümdar düşüncesini geliştiren düşünürdür?
Niccole Machiavelli |
Aziz Augustine |
Aziz Gregory |
Martin Luther |
Jean Calvin |
Martin Luther ve Jean Calvin Protestanlık hareketinin öncü isimleridir. Aziz Augustine ve Aziz Gregory gibi kilise babaları ise kiliseye itaati, devlete itaatin üzerine çıkarmışlardır.
18.Soru
I. Aile, dini olmayan bir kurumdur.
II. Ailenin din ile karmaşık ve karşılıklı bir ilişkisi vardır.
III. Yatay ve dikey kuşaklar, aileyi meydana getirmektedir.
IV. Toplumun bütün yasaları, aile kurumuna indirgenebilir.
V. Aile, çok yönlü ancak tek bir amaca hizmet eden bir kurumdur.
Yukarıda aile kurumu ile ilgili olarak verilenlerden hangileri doğrudur?
I, II ve V |
II, III ve V |
II, III ve IV |
I, II ve III |
I, II ve V |
Toplumun tün yasaları aile kurumuna indirgenemez. Her ailenin kendi içerisinde kabul ettikleri veya etmedikleri durumlar vardır. Aile çok yönlüdür işte tam da bu sebepten dolayı tek bir amaca hizmet etmez. Aile, biyolojik ilişki sonucu insan türünün devamını sağlamakla birlikte, maddi-manevi zenginlikleri diğer kuşaklara aktaran, biyolojik, psikolojik, sosyal, hukuksal özellikleri bulunan bir kurumdur.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kapitalist ruhun Protestan bireyin içinde bulunduğu çileci anlayıştan doğduğunu ileri süren düşünürdür?
Karl Marx |
Martin Luther |
Max Weber |
Emil Durkheim |
Niccolo Machiavelli |
Karl Marx, sosyal bilimlere yaptığı katkıdan çok, komünizmin babası olarak bilinen düşünürdür. Martin Luther, Almanya’da protest hareketi başlatan papazdır. Emile Durkheim, Weber’le aynı dönemde yaşayan ve sosyolojinin kurucuları arasında sayılan düşünürdür. Niccolo Machiavelli ise kiliseye karşı bağımsız ve toplumuna mutlak anlamda hükmeden bir hükümdar düşüncesini geliştiren devlet adamı ve siyasi bilimcidir.
20.Soru
Ekonomik tarz ve modelleri belirleyip yönlendiren en önemli dinamiklerden birisinin, ahlakın ekonomi alanındaki şekli olan “iktisat ahlakı” olduğunu öne süren düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Max Weber |
Emile Durkheim |
Auguste Comte |
Karl Marx |
Michel Foucault |
Weber ekonomik tarz ve modelleri belirleyip yönlendiren en önemli dinamiklerden birisinin, ahlakın ekonomi alanındaki şekli olan “iktisat ahlakı” olduğunu göstermiştir. Weber bu tezini, ilk bakışta hiç ilgi kurulamayacakmış gibi görünen Protestan ahlakıyla kapitalizm arasındaki ilişkide temellendirmeye çalışmış, her hâliyle dünyevi bir ekonomik model olan kapitalizmin belirleyicisinin en azından başlangıçlarında dinî bir ahlak olduğunu göstermiştir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ