Din ve Toplum Ara 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Din sosyolojisinin ortaya çıkışı hangi döneme aittir?
|
|
19.Yüzyılın ilk yarısı |
20.Yüzyıl |
18.Yüzyıl |
Din sosyolojisinin ortaya çıkışı ve gelişimi genel olarak sosyolojinin ortaya çıkışı ve gelişimiyle aşağı yukarı aynı tarihe sahiptir. O yüzden sosyolojik bilginin kökenini bir disiplin olarak şekillenmeye başladığı 19. yüzyılın ikinci yarısı aynı zamanda din sosyolojisinin ortaya çıktığı dönemdir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi teokrasiyi en iyi açıklayan ifadedir?
Yönetimin temeli dünyevi yasalara dayanır.
|
Din adamları devletin altında yer alır.
|
Dinle dünya işleri birbirinden ayrıdır.
|
Din devlet tarafından sıkı biçimde kontrol edilir.
|
Devlet dini kurallara göre yönetilir.
|
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi aileyi tanımlayan bir nitelik değildir?
İnsan soyunun devamını sağlar
|
Toplumsallaşma sürecine katkıda bulunur
|
İnsanın cinsel hayatına meşruiyet kazandırır
|
Kültün kuşaktan kuşağa aktarılmasına katkıda bulunur
|
İnsan hayıtında rasyonel verim sağlar
|
4.Soru
Aşağıdaki önermelerden hangisi Emile Durkhem’in din görüşü ile bağdaşmaktadır?
Din, kökeni bilinemeyen bir olgudur
|
Din olgusu, herhangi bir metodoloji ile açıklanamaz
|
Din, sosyolojik değil psikolojik bir olgudur
|
Din toplumsal bütünleşme için bir yapıştırıcıdır
|
Dinin kökenleri ve işlevleri birbirinden farklıdır
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kapitalizmin doğuşu için gerekli alt yapıyı sağlayan başlıca nedendir?
Eğitimin sekülerleşmesi |
Kilise denetimlerinin yöneticilere verilmesi |
İncillerin yerel dillere çevrilmesi |
Kiliseleri örgütleme görevinin yöneticilere devredilmesi |
Kilise mülklerine el konulması |
Protestanlığın kurulmasına yol açan Reform hareketi; aynı zamanda Kilise’nin mülksüzleştirilmesi hareketinin de başlangıcını teşkil eder. Kilise mülklerine el konulması öyle sonuçlar doğurdu ki; neticede köylü mülksüzleşti. Bütün kaynaklar üretim uğruna seferber edilmeye başlandı. Bu da kapitalizmin uç vermesi için gerekli alt yapıyı sağladı.
6.Soru
Dini, anlamlı bir sosyal eylem ve motivasyon olarak açıklayan Weber’in din teorisi dikkate alındığında aşağıdaki önermelerden hangisi yanlıştır?
Davranışların arkasında yatan niyet ve anlamlar bir sosyolojik araştırma için esastır
|
Kapitalizmin gelişmesi Protestanlığın ortaya çıkmasını sağlamıştır
|
Maddi şartların oluşturduğu zihniyet dünyası sosyolojik araştırmanın merkezinde yer alır
|
Protestan Hareket, iş ahlakı motivasyonu sağlar
|
Protestan Ahlakı, kapitalizmin ortaya çıkmasında etkilidir
|
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Protestanlığın en büyük etkisi olarak kabul edilebilir?
İncil, Latince dışındaki dillere de çevrilmiştir. |
Eğitim seküler bir hal almıştır. |
Kiliselerin denetimini seküler kişiler yapmaya başlamıştır. |
Kapitalizmin gelişimine zemin hazırlanmıştır. |
Yoksul köylülerin ifade özgürlüğü artmıştır. |
Protestanlık, toplumsal ve ekonomik anlamda bir özgürleşme hareketiydi ancak dünyaya en büyük etkisi kapitalizme zemin hazırlaması olmuştur.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi din ve ailenin ortak işlevidir?
Tutum ahlak oluşturma
|
Kontrol ve denetleme
|
Meşruiyet sağlama
|
Güç kazandırma
|
Sosyalleştirme
|
9.Soru
Dini, anlamlı sosyal eylem ve motivasyon olarak inceleyen, dine yaklaşımını sosyal eylem tanımıyla tutarlı bir şekilde ele alan sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?
Max Weber |
Ludwing Feuerbach |
Thomas Reid |
Émile Durkheim |
David Hume |
Dini, anlamlı sosyal eylem ve motivasyon olarak inceleyen, dine yaklaşımını sosyal eylem tanımıyla tutarlı bir şekilde ele alan sosyolog Max Weber’dir.
10.Soru
Yahudilerin kendi inançlarına inanmayanlar (Yahudi olmayanlar) için kullandıkları ifade aşağıdakilerden hangisidir?
Gentile |
Acem |
Putperest |
Ehl-i Kitap |
Pagan |
Gentile, Yahudilikte Yahudi olmayanlara verilen isimdir.
11.Soru
I. Din bir afyondur. Bu sebeple insanları uyuşturur.
II. Din bir afyondur. Bu sebeple din insanları tedavi ve rehabilite edebilir.
“Din bir afyondur.” Sözüyle yukarıdaki yorumlara sebep olan felsefeci aşağıdakilerden hangisidir?
Robert Gagne |
Nietzsche |
Auguste Comte |
Karl Marx |
Max Weber |
“Din, bastırılmış varlığın müşahedesi, kalpsiz bir dünyanın kalbidir, tıpkı ruhsuz bir dünyanın ruhu olduğu gibi... Din bir afyondur.” Sözleri ile Karl Marx ölümünün ardından bu tür ikilemlere yol açmıştır.
12.Soru
Milel ve Nihal aşağıdakilerden hangisini ifade eden kavramlardır?
Dini cemaatleşmeyi |
Farklı insanlara, kültürlere, dinlere duyulan bu ilgi ve duyguları |
Dinin kökenini |
Dine dair sosyolojik çalışmalarda kullanılan metodolojiyi |
Dinin tabiatına dair yaklaşımları |
“Milel”, milletin (yani dinin) çoğulu olarak vahye dayalı bütün dinleri kapsayan bir kavramdır. “Nihal” ise kupkuru zan ve vehim anlamına gelen “Nıhle”nin çoğulu olarak vahye dayanmayan din, düşünce veya akımları kapsıyor. Böylece islam kozmolojisi içinde farklı insanlara, kültürlere, dinlere duyulan bu ilgi ve duygular Milel ve Nihal diye özetlenebilecek bir literatürün ortaya çıktığı görülür.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Katolik inanç anlayışının kabul ettiği değerlerden biridir?
Dinle devlet işlerinin birbirinden ayrılması
|
Dinin devletin altında yer alması
|
Bir ruhban sınıfın bulunması
|
Yöneticilere mutlak itaat
|
Ulusal kilise anlayışı
|
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Weber’in İslam’a dair fikirlerinden biri değildir?
İslam, dünyanın nimetlerinden olabildiğince istifade etmeyi meşru gören bir dindir |
Askeri fetihlere dayalı olarak yayılmıştır |
Püriten ahlak oldukça gelişmiştir |
Şehvete düşkünlük ve lüks içinde yaşama isteği vardır |
Tüccar sınıfı sermaye birikimini gerçekleştirecek akılcı bir örgütlenmeden yoksundur |
Weber’e göre, İslam, dünyayı bir çile yeri olarak görmekten ziyade dünyanın nimetlerinden olabildiğince istifade etmeyi meşru gören bir din olarak değerlendirir. Klasik Oryantalist bakışın ürünü olan şehvete düşkünlük ve lüks içinde yaşama isteği, Weber’in püriten bir ahlakın gelişmesine mâni olan unsurların başında yer alır.
15.Soru
Aşağıdaki yazar-eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
Ludwing Feuerbach- Hristiyanlığın Özü Üzerine |
Alexis de Tocqueville- Demokrasi |
David Hume- Feuerbach Üzerine Tezler |
Karl Marx- Kapital |
Max Weber- Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu |
Feuerbach Üzerine Tezler, Karl Marx’a ait bir eserdir.
16.Soru
Tek tanrılı dinler arasında kurucu merkezinden başka bir merkez edinen tek din aşağıdakilerden hangisidir?
Yahudilik |
İslam |
Hristiyanlık |
Taoizm |
Sihizm |
Tek tanrılı dinler arasında kurucu merkezinden başka bir merkez edinen tek din Hristiyanlıktır.
17.Soru
Özünde iyi olan insanların sosyalleşmeyle bozulduğunu ifade eden, Fransız devrimine zemin hazırlayan toplum filozofu aşağıdakilerden hangisidir?
John Locke |
Baron de La Brède et de Montesquieu |
Thomas Hobbes |
Jean Jacques Rousseau |
Voltaire |
Doğa durumunda özünde iyi olan insanların sosyalleşme ile bozulduğunu ifade eden, Fransız devrimini hazırlayan ünlü Fransız düşünür Jean Jacques Rousseau’dur. Rousseau’ya göre, tekrar o “iyi” öze dönebilmek için bir erdem olan cumhuriyetle idare edilmeleri gerekir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Manoryalizm’de toprak sistemine göre doğru bir ifade değildir?
İmtiyazlı sınıfa ait toprak parçalarına “demesne” adı verilir. |
Demesne’lerin gelirinden işleyen köylüler pay alabilir. |
Arazi üç parçaya ayrılmaktadır. |
Arazinin ikinci kısmı, köylülerin üründen belirli bir miktar imtiyazlı sınıfa verme ya da imtiyazlı sınıfın belirli bir hizmetini yerine getirme karşılığında köylülerin kendi geçimleri için işlettikleri topraklardır. |
Serbest arazi parçalarını köylüler serbestçe kullanabilir. |
“Demesne” adı verilen, sadece imtiyazlı sınıfa ait olan toprak parçaları köylüler tarafından işlense de geliri tamamıyla imtiyazlı sınıfına aittir.
19.Soru
Aşağıda verilen halifelerden hangisinin öldürülmesiyle hilafet sistemi fiilen sona ermiştir?
Hz. Ebubekir |
Hz. Ömer |
Hz. Ali |
Hz. Osman |
Hz. Yusuf |
Yaklaşık 30 yıl süren halifelik, Hz. Ali’nin öldürülmesiyle fiilen sona ermiştir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi din ve siyaset ilişkisinde dinin siyaseti etkilediğinin açık bir kanıtıdır?
Siyasetçilerin kutsal kitaba el basarak yemin etmeleri |
Devlet politikalarında tutumun önemsenmesi |
Tutum ahlakının geliştirilmesi |
Siyasetçilerin bir dine mensup olması |
Seküler bir toplumun oluşturulmaya çalışılması |
Siyasetçiler de özgür bir birey oldukları için belirli bir dine siyasetten bağımsız olarak mensup olabilirler. Devletlerin hepsi seküler bir toplum oluşturma çabası içinde değildir. Devlet politikalarında israfın önlenip, tutum ahlakının geliştirilmesi dinin ötesinde ekonomik çıktılar ile ilgilidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ