Din ve Toplum Ara 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kalvinizim’in temel inançlarından değildir?
Her birey kendi kurtuluşunu ve helakını kendi belirler. |
Dünyayı yaratan ancak işlerinin insanın akıl erdiremeyeceği mutlak bir Tanrı vardır. |
Tanrı dünyayı kendi şanı için yaratmıştır. |
İster kurtuluşa ersin isterse de helaka uğramış olsun, kişinin dünyadaki ödevi, Tanrı’nın şanını yüceltecek işler yapmaktır. |
İnsan için kurtuluş ancak Tanrı’nın merhametiyle mümkündür. |
Kalvinizime göre her bireyin kurtuluşu ve helakı Tanrı tarafından önceden belirlenmiştir. Kişinin çabaları bu kaderi değiştirmeye yetmez.
2.Soru
Toplumların din tarafından oluşturulduğunu ileri süren düşünür kimdir?
Weber |
Comte |
Durkheim |
Marx |
Kidd |
Weber, Comte, Durkheim ve Marx gibi düşünürler dini her haliyle toplumsal şartların bir ürünü saymışlar ve her şeyi bu çerçevede açıklamaya çalışmışlardır. Öncekilerin aksine F. de Coulanges, B. Kidd, gibi bazı düşünürler ise toplumların din tarafından oluşturulup geliştirildiğini ileri sürmüşlerdir. Bu yaklaşıma göre din, bütün toplumların her türlü kültürel basamağında şekillendirici bir zihniyet faktörüdür.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Karl Marx’ın din konusundaki çalışmalarına yer verdiği eserlerinden biridir?
İntihar |
Dini Hayatın Temel Biçimleri |
Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu |
Din Sosyolojisi |
Alman İdeolojisi |
“Alman İdeolojisi” adlı kitap Karl Marx’ın din konusundaki çalışmalarına yer verdiği kitaplardan biridir. A ve B seçeneğindeki eserler Emile Durkheim’e aittir. C ve D seçeneğindeki eserler ise Max Weber’e aittir.
4.Soru
İncil’de yer alan ve ilk kuşak Hristiyanlar tarafından kabul edilen yönetime mutlak itaat düşüncesini tersine çeviren din adamı aşağıdakilerden hangisidir?
Aziz Ambrose |
Aziz Gregory |
Aziz Augustine |
Thomas Aquinas |
Ambrose |
İncil’de yer alan ve ilk kuşak Hristiyanlar tarafından kabul edilen yönetime mutlak itaat düşüncesini tersine çeviren din adamı Aziz Augustine’dir.
5.Soru
Değer yüklenmiş eylemlere ne ad verilir?
Ahlak |
Davranış |
Vicdan |
Hak |
Sevgi |
Ahlak, değer yüklenmiş eylem demektir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi din sosyolojisinin yöntemlerinden biri değildir?
Katılımcı gözlem
|
Derinlemesine mülakat
|
Odak grup çalışmaları
|
Dinsel iddiaların doğruluk değerlendirmesi
|
Zihniyet çözümlemesi
|
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Feodalizmin doğuşuna yol açan temel nedenlerden biridir?
Roma İmparatorluğu’nun yıkılması |
Hristiyanlığın Roma’da kurumsallaşmaya başlaması |
Misyonerlik faaliyetleri |
Aydınlanma Döneminin başlaması |
Sömürgecilik hareketleri |
Feodalizmin doğuşuna yol açan nedenler arasında iki husus, önemli bir rol oynar. Bunlardan birincisi Roma İmparatorluğu’nun yıkılmasıdır. İkincisi ise bu yıkılışa da gerekçe gösterilen, literatüre “kavimler göçü” diye de geçen Doğu’daki çeşitli barbar Cermen kabilelerinin Batı’ya göç etmesinin ve Batı’yı istila etmesinin yarattığı karmaşadır.
8.Soru
İkisinin de kontrol ve denetleme kurumu olma özelliğini taşımasının ortak noktaları olarak ifade edilebileceği durum, hangi iki kurum ilişkisi için söz konusudur?
Din siyaset ilişkisi |
Din ekonomi ilişkisi |
Din aile ilişkisi |
Din eğitim ilişkisi |
Din hukuk ilişkisi |
Dinin aile ile ilişkisinin önemli kontak noktalarından birisi, ikisinin de kontrol ve denetleme kurumu olmalarıdır. Kontrol, tüm değişiklikler karşısında sosyal grubun yeni denge ve yapılara ulaşabilme sorunudur. Bir toplumun, değişimin sonunda hala kendisi olarak varlığını koruyabilmesi bu denetlemeye bağlıdır.
9.Soru
I. İslam Hukuku - Fıkıh
II. Hristiyan Hukuku - Gredo
III. Yahudi Hukuku – Talmut
IV. Ortodoks Hukuku - Ekümenik
Yukarıda birbirleri ile eşleştirilen ifadelerden hangileri doğru olarak verilmiştir?
I, II ve IV |
I, III ve IV |
II, III ve IV |
I, II ve III |
Hepsi |
Ekümenik, Ortodoks, Protestan ve Katolik kiliselerinin tek bir kilise haline gelmesini veya Fener Rum Patriğinin onursal olarak diğer patriklerden üstün olduğunun bir göstergesi olarak kullanılmaktadır. Hukuk kavramı ile ilişki bulunmamaktadır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Weber’in genelde Doğu, özelde de İslam toplumları için söylediklerine uymaz?
Sermaye birikimi gerçekleşmemiştir
|
Püritenlik yoktur
|
Akılcı hukuk yoktur
|
Ticaret yoktur
|
Sivil toplum yoktur
|
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Feodalitenin özelliklerinden değildir?
Belirli imtiyazlara sahip toprak ağaları, derebeyler veya soylular gibi imtiyazlı zümreler ile onlara tabi olan köylüler mevcuttur. |
Hristiyanlık kilisesinin toprak üzerinde imtiyaz dağıtma, imtiyaz kazanma hakkı yoktur. |
Toplumsal örgütlenme söz konusudur. |
Toprağa dayalı bir “koruyan-korunan” ilişkisi vardır. |
Ortaya çıkış sürecinde Roma İmparatorluğu’nun çöküşü etkili olmuştur. |
Feodalitede, Hristiyanlık Kilisesi de kimi zaman imtiyaz dağıtabiliyor ve kimi zaman da kendisi toprak üzerinde imtiyaz kazanabiliyordu.
12.Soru
Toplumların her şeyi “kutsal” ve “din dışı” şeklinde ayıran bir kategorilendirme sistemine sahip olduklarını ifade eden ve dinin bu ayrıma dayalı olduğunu savunan sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?
Ludwing Feuerbach |
Émile Durkheim |
Thomas Reid |
David Hume |
Karl Marx |
Toplumların her şeyi “kutsal” ve “din dışı” şeklinde ayıran bir kategorilendirme sistemine sahip olduklarını ifade eden ve dinin bu ayrıma dayalı olduğunu savunan sosyolog Emile Durkheim’dir.
13.Soru
I. Feodal ve hanedan güçleri arasında anlaşmazlıkların yaşanması
II. Haçlı Seferleri ile yeni ticaret yollarının bulunması
III. Avrupa’da yenilikçi siyasal fikirlerin gelişmesi
Yukarı bahsedilen etmenler aşağıdakilerden hangisinin doğmasına sebep olmuştur?
ATÜT |
Kalvinizm Akımı |
Aydınlanma Dönemi |
Sekülerizm |
Yakın Çağ |
Özellikle Fransa ve Amerika devrimleri ile yeni siyasal oluşumların yaşandığı bu dönemde siyasal anlaşmazlıkların da olması ile toplum akıl ile akılcılaşmaya önem vermeye başlamıştır. Toplum bu zaman diliminde sekülerleşmiş olsa dahi sekülerleşmeden bir siyasi oluşuma evrilme dönemi Aydınlanma Dönemi’ni yaratmıştır.
14.Soru
Feodal dönemde aşağıdaki hangi Katolik Kilisesi’nin kurumlar üzerine etkisi en büyük olmuştur?
Misyonerlerin
|
Manastırların
|
Yerel kiliselerin
|
Piskoposluğun
|
Papazların
|
15.Soru
Sosyolojinin ve Pozitivizmin kurucu olarak kabul edilen sosyolog kimdir?
Auguste Comte |
Emile Durkheim |
Karl Marx |
Max Weber |
Georg Wilhelm Friedrich Hegel |
Sosyolojinin kurucu olarak kabul edilen, Auguste Comte (1798-1857) aynı zamanda Pozitivizmin de kurucusudur.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kalvinizmi Hristiyanlıktan ayıran en önemi unsurdur?
Mutlak bir Tanrı vardır. |
İnsan ancak Tanrı’nın merhameti ile kurtulabilir. |
Ödül veya ceza yaşanılan dünyada alınır. |
Her bireyin yaşamak zorunda olduğu bir kaderi vardır. |
İnançlı kişi Tanrı’nın şanını yüceltecek işler yapmalıdır. |
Kalvinizmin diğer inançlardan farklı, Tanrı’nın ödül veya cezayı vaat edilen “öte dünya” da değil de, şu anda yaşanılan dünyada veriyor oluşudur.
17.Soru
Arazinin üç parçaya ayrıldığı; parçalardan birinin imtiyazlı sınıfa, birinin işletilmek üzere köylülere ait olup diğer parçanın serbest olduğu sisteme ne ad verilir?
Latifundium |
Manoryalizm |
Monoteizm |
Kapitalizm |
Feodalizm |
Manoryalizm adı verilen sistemde, arazi üç parçaya ayrılmıştı. Bunlardan ilki “demesne” adı verilen, sadece imtiyazlı sınıfa ait olan toprak parçalarıydı. Bu topraklar köylüler tarafından işlense de geliri tamamıyla imtiyazlı sınıfa aitti. Arazinin ikinci kısmı, köylülerin üründen belirli bir miktar imtiyazlı sınıfa verme ya da imtiyazlı sınıfın belirli bir hizmetini yerine getirme karşılığında köylülerin kendi geçimleri için işlettikleri topraklardı. Son kısım ise serbest arazi parçalarıydı. Bu araziler için de imtiyazlı sınıfın belirli hakları vardı, ama köylüler bu arazileri serbestçe kullanabiliyordu.
18.Soru
I. Din olgusu neredeyse bütün toplumlarda vardır.
II. Her din kendisi için “doğru din” tanımlaması yapar.
III. Din, toplumsal değişimlerden etkilenmez aksine bu değişimleri tetikler.
Yukarıda “din” ile ilgili olarak bahsedilen ifadelerden hangisi veya hangileri doğrudur?
Yalnız II |
I ve II |
II ve III |
I ve III |
I, II ve III |
Din, toplumsal değişimlerden soyutlanamaz. Toplumsal değişimler, dinleri etkileyebilir; dinler de toplumsal değişimleri tetikleyebilir. Din ile toplumsal değişim arasındaki ilişki tek yönlü değildir. Bu sebeple III. öncül doğru değildir.
19.Soru
I. Auguste Comte- Evrensel bilim dini
II. Karl Marx- Kalpsiz bir dünyanın kalbi olarak din
III. Emile Durkheim- Toplumsal yapıştırıcı olarak din
IV. Max Weber – Bir afyon olarak din
Yukarıdaki çeşitli felsefeciler, dini ele alış biçimleri ile eşleştirilmiştir. Buna göre yukarıdaki eşleştirmelerden hangisi ya da hangileri doğrudur?
I ve II |
I, II ve IV |
I, II ve III |
I ve III |
II, III ve IV |
Max Weber’e göre din, anlamlı sosyal eylem ve motivasyon kaynağı olarak görülmektedir. Dini bir afyon olarak gören Karl Marx’tır.
20.Soru
I. Tek tanrılı olmayan inançlara söylenir.
II. Latincede “kırsal” anlamına gelen bir kelimeden türemiştir.
III. Putperestliğe benzetilmektedir.
Yukarıda özellikleri verilen inanış aşağıdakilerden hangisidir?
Feodal |
Machiavellivizm |
Manoryalizm |
Pagan |
Protestan |
Pagan, yerel halktan tek tanrılı olmayan ve kültüre dayalı inançlarına verilen bir addır. Kimi zaman Tanrıları soyut olabilse de genel anlamda putperestliğe benzetilmektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ