Din ve Toplum Final 16. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Auguste Comte'nin din hakkındaki görüşlerinden değildir?
Dinsel düşünce ilkel zamanlardaki insanlık durumuna özgü bir cehalettir. |
Din, toplum için işlevsel yönleri de olan bir unsurdur. |
Doğa karşısında oldukça zayıf kalan insan, kendi zaaflarının ve eksikliklerinin tamamlanmış olduğu kendi varlığının mükemmel bir suretini Tanrı olarak yaratmıştır. |
Bilişsel olarak bir türlü açıklanamayan ve korkutan yıldırım, deprem, fırtına, yağmur gibi doğa olaylarını açıklamak üzere “tanrı” düşüncesi insan tarafından uydurulmuştur. |
Geleceğin pozitif dünyasında dine de Tanrı fikrine de yer kalmayacaktır. |
Doğa karşısında oldukça zayıf kalan insanın, kendi zaaflarının ve eksikliklerinin tamamlanmış olduğu kendi varlığının mükemmel bir suretini Tanrı olarak yaratmış olduğu görüşü Ludwing Feuerbach’e aittir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi üyelerinin ortaklaşa paylaştıkları bir şeye, genellikle de ortak bir kimlik duygusuna dayanan ve özel olarak oluşturulmuş bir toplumsal ilişkiler bütününü ifade eder?
Millet |
Mezhep |
Cemaat |
Tarikat |
Meşrep |
Sosyoloji literatüründe cemaat, üyelerinin ortaklaşa paylaşt›kları bir şeye, genellikle de ortak bir kimlik duygusuna dayanan ve özel olarak oluşturulmuş bir toplumsal ilişkiler bütünüdür.
3.Soru
- Fundamentalizm kavramı zamanla bütün dinî gelişmeler ve bu arada İslam için kullanılmak istenmiştir.
- İslam fundamentalizmi çok ciro yapan kavramlardan biri haline gelmiştir.
- İslam dünyasındaki kısaca İslam fundamentalizmi denen dinî yenilikçi/selefiyeci hareketler tam da fundamentalist mantık dışı bir nitelik taşımaktadır.
Yukarıdaki ifadelerden hangisi/hangileri doğrudur?
Hepsi |
Yalnız I |
I ve II |
I ve III |
Yalnız III |
Yukarıdaki ifadelerin hepsi doğrudur.
4.Soru
I. Karl Max/ArketipII. Max Weber / Dünyan›n büyü bozumuIII. Pierre Bourdieu / HabitusYukarıdaki kavram ve isim denkliklerinden hangisi doğrudur?
Yalnız II
|
II ve III
|
I ve III
|
I ve II
|
I, II ve III
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kiliseyi tanımlamakta yetersiz sayılabilecek yaklaşımın ürünüdür?
Müslümanların camisi neyse Hıristiyanların kili- sesi de odur.
|
Bir Kiliseye mensup olmak gerçekte farklı bir Hıristiyanlık algısına sahip olmak demektir.
|
Kiliselerin statüsü din ve devlet arasındaki ilişkilerden etkilenmektedir.
|
Laik devlet düzeninde kiliselerin yeri her zaman netameli olmuştur.
|
Batıda din sosyolojisi araştırmalarının çoğunda kiliseye devamlılık oranları üzerinden sekülerleşme analizleri yapılmaktadır.
|
6.Soru
I. Bir toplumsal yapıyı üretim ve mübadele ilişkileri olarak çözümler.
II. Toplumsal yapıda birbirlerinden farklılaşan ve eşitsizlik temelinde oluşan “sınıflar”ın varlığını kabul eder.
III. Bir toplumda üretim ilişkilerinin niteliği o toplumun yapısını belirlediği gibi, toplumsal tabakalaşmayı oluşturan yapısal farklılaştırmaları da belirler.
Yukarıdaki ifadelerden hangisi/hangileri Marx’ın görüşleri arasındadır?
Hepsi |
Yalnız II |
II ve III |
Yalnız III |
I ve III |
Marx’ın görüşleri arasında; . Bir toplumsal yapıyı üretim ve mübadele ilişkileri olarak çözümler ve bir toplumda üretim ilişkilerinin niteliği o toplumun yapısını belirlediği gibi, toplumsal tabakalaşmayı oluşturan yapısal farklılaştırmaları da belirler ifadeleri sayılabilir. Toplumsal yapıda birbirlerinden farklılaşan ve eşitsizlik temelinde oluşan “sınıflar”ın varlığını kabul eder görüşü ise Weber’e aittir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türkiye’de kent hayatında dindarlığın kırsal kesime göre daha yaygın olmasının nedenlerinden biridir?
Kırdan kente göç edenlerin, kente ayak uydurmada dinin sağladığı anlam dünyasına olan ihtiyacı |
Göçmenlerin kentte yaşayabilmelerinin koşulu dindarlığa bağlıdır. |
Din geleneklere karşıdır. Kentler modern toplumlar olduğundan dindardır. |
Din siyasetin bir parçası olduğundan kentlerde önemlidir. |
Kentlerde dindarlık yasal bir zorunluluktur. |
Türkiye’de kırsal kesimde dindarlığın daha yaygın olduğu yaygın bir görüştür. Ancak gerçek şu ki, kırdan kente gelenlerin dine daha kolay sarılmaları, kırda aynı ölçüde bir dindarlığın olduğu anlamına gelmiyor. Daha derin analizler, göç olgusunun kendisi ve akabinde kent hayatına intibak süreci dindarlığın gelişimine çok özel bir katkı da bulunuyor. Bunda kent hayatına ayak uydururken dinin sağladığı anlam dünyası, cemaat dayanışması ve ontolojik güvenlik alanının çok büyük önemi olduğu söylenebilir.
8.Soru
Toplum yapısında yaşanan radikal değişimi genellikle feodal toplum yapısından kapitalist toplum yapısına geçiş olarak alan sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?
Weber |
Berger |
Luckman |
Marx |
Turner |
Marx, yaşanan değişimi genellikle feodal toplum yapısından kapitalist toplum yapısına geçiş olarak almıştır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dini olguları temsil eder?
Tasavvuf |
Kabbala |
Talmut |
Advaita |
Mahayana |
Farklı dinlerdeki Şeriat-Tasavvuf; Talmut-Kabbala; Manu-Advaita; Terevada-Mahayana ikilem- lerindeki Şeriat; Talmut, Manu, Terevada zahiri olguları dini^; Tasavvuf, Kabbala, Advaita, Mahayana gibi batıni olgular kutbu ise geleneği temsil etmektedir.
10.Soru
Fundamentalizmin, temel ilkesi aşağıdakilerden hangisidir?
Hristiyanlığın yeniden yorumlanmasını isteme |
Hristiyanlık dininin kökenlerine bağlı kalma |
Dinin sekülerleşmesini isteme |
Dinin modernleşmesini isteme |
İncil’in tek kitap altında birleşmesini isteme |
Fundamentalizmin, iki temel ilkesi vardır: Bunlardan birisi başta İncil olmak üzere kutsal metinlerin modern kültüre göre yorumlanmasına karşı çıkmak, diğeri ise Hristiyanlığı yaşatmak üzere Hristiyan geleneklerine, bir başka deyişle bu dinin tarihî birikimine sahip çıkmak ve ona sıkıca tutunmaktır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam’da inancın ve Hz. Muhammed’e bağlılığın birleştiği geniş katılımlı grup demektir?
Millet |
Ümmet |
Cemaat |
Tarikat |
Meşrep |
Arapçada topluluk anlamına gelen ümmet, İslam’da inancın ve Hz. Muhammed’e bağlılığın birleştirdiği geniş katılımlı bir grup anlamını taşımaktadır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi modern kültürden alınmış etkilerden olamaz?
İşin içine daha fazla toplumsallığın katılması |
Kısmen ideojileşmiş olmaları |
Bir sosyal güç birikimini hedeflemeleri |
Bilgisellikten çok eylemde yoğunlaşmış olmaları |
Dinin deruniliğinin yitirilip işin eylemden çok söyleme dönüşmesi |
İşin içine daha fazla toplumsallığın katılması, kısmen ideojileşmiş olmaları, Bir sosyal güç birikimini hedeflemeleri ve Dinin deruniliğinin yitirilip işin eylemden çok söyleme dönüşmesi modern kültürden alınmış etkilerdendir. Bilgisellikten çok eylemde yoğunlaşmış olmaları ise; eylemden çok bilgisellikte yoğunlaşmış olmaları şeklinde düzeltilmelidir.
13.Soru
Geleneğe yapılan en şiddetli müdahale hangisidir?
Din baskısı |
Modernleşme |
İnanç |
Kültür |
Yaşam tarzı |
Modernleşme kuşkusuz geleneğe yapılan en şiddetli müdahale olmuştur.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dini olguları temsil eder?
Tasavvuf |
Kabbala |
Talmut |
Advaita |
Mahayana |
Farklı dinlerdeki Şeriat-Tasavvuf; Talmut-Kabbala; Manu-Advaita; Terevada-Mahayana ikilem- lerindeki Şeriat; Talmut, Manu, Terevada zahiri olguları dini^; Tasavvuf, Kabbala, Advaita, Mahayana gibi batıni olgular kutbu ise geleneği temsil etmektedir.
15.Soru
Dinin bir ülkenin ulusal siyasetinde merkezî bir rol oynamasının en göze çarpan örneği olan ülke aşağıdakilerden hangisidir?
ABD |
İsrail |
Filistin |
İtalya |
İspanya |
Modernleşmenin en zirve anlarında motivasyonunu ve kurucu felsefesini tamamen dinden alan siyonizm İsrail devletini bütün Orta Doğu’yu kaosa sürükleyecek şekilde kuruldu.
16.Soru
“Dinin ve dinsel inançların gündelik hayattan gitgide daha fazla çekileceği ve modernliğin rasyonel ve seküler dünyasında dinin yerinin kalmayacaği” görüşü aşağıdakilerden hangi kuramcıya aittir?
Karl Marx |
Ferdinand Tönnies |
Max Weber |
Emile Durkheim |
Thomas Luckman |
Max Weber kapitalizmin doğuşuyla ilgili analizlerini Protestanlıkla ilişkilendirirken, bir yandan da paradoksal olarak Protestanlığın nasıl, yine neredeyse teleolojik bir yolla, dinin sonunu veya gündelik hayatın sekülerleşmesini hazırladığını sergilemeye çalışıyor. Onun dünya dinleri üzerine olan analizlerinin toplamından dinin veya dinsel inançların gündelik hayattan gitgide daha fazla çekileceği ve modernliğin rasyonel ve seküler dünyasında dinin yerinin kalmayacağı yönünde bir öngörünün izleri rahatlıkla okunabilir.
17.Soru
Modern İslam tezi aşağıdaki ülkelerden en çok hangisinde savunulmuştur?
İran coğrafyasında |
Müslüman Afrika ülkelerinde |
Doğu Türki Cumhuriyetlerinde |
Mısır ve Hint alt kıtasında |
Suudi Arabistan ve Cezayir’de |
Batı ile ilişki halinde olan Mısır ve Hint alt kıtası müslümanları arasında savunulmuştur.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde Fundamentalizm kavramınının ortaya çıktığı yer ve zaman doğru olarak verilmiştir?
ABD - 19 yy.
|
İngiltere -19 yy.
|
Fransa - 19 yy.
|
Almanya - 18 yy.
|
Rusya - 18 yy.
|
19.Soru
I. Parya’lar toplumun bütün kötü ve kirli işlerini yapmakla yükümlü olan kişilerdir. Bu yüzden “dokunulmaz” olarak adlandırılırlar.
II. Jati, geleneksel olarak bir mesleği bulunan ve kültürel, ritüel ve tüzel anlamda belirli bir bağımsızlığı olan küçük ve ebdogamik topluluklardır.
III. Varna, kişinin toplumun hangi tabakasına ait olduğunu göstermesi bakımından önemlidir.
Kast sistemindeki toplumsal katmanlar ile ilgili yukarıdaki ifadelerin hangisi/hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Hepsi |
I ve III |
I ve II |
II ve III |
Yukarıdaki ifadelerin hepsi doğru ifadelerdir. Her ne kadar bölgesel farklılıklar ve değişiklikler sergilese de kast sistemine anlam veren inanç, günümüzdeki şekliyle Hinduizm’dir. Dolayısıyla Hinduizm, kast sistemini meşrulaştıran ve onaylayan ideolojik bir inanç olarak görünmektedir.
20.Soru
Batı toplumlarında ve özellikle Hollanda’da oluşan ‘sütünlaşma’, aşağıdaki unsurlardan hangisini içerir?
Katolikler |
Protestanlar |
Liberaller |
Sosyalistler ve sosyal demokratlar |
Hepsi |
Batı toplumlarında ve özellikle Hollanda’da oluşan ‘sütünlaşma’, protestanlar, katolikler, liberaller ve sosyalistler ile sosyal demokratlardan oluşur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ