Din ve Toplum Final 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
A. Comte ile ilgili olarak aşağıdaki bilgilerden hangisi/hangileri yanlıştır?
I. Toplumlar dinsel, metafiziksel aşamalardan geçerek bir pozitif döneme ulaşmışlardır.
II. Bu pozitif dönem her şeyin mantıksal olarak yeniden kurulmadığı bir aşamadır.
III. Bütün beşeri sorunların onu en iyi şekilde temsil eden bilimle çözüleceği bir aşamaydı.
Yalnız I |
I ve III |
Yalnız II |
II ve III |
I ve II |
Esasen 19. Yüzyılda pozitivizmin en önemli temsilcisi kabul edilen A. Comte’a göre başından bu güne toplumlar dinsel, metafiziksel aşamalardan geçerek bir pozitif döneme ulaşmışlardı. Bu pozitif dönem her şeyin mantıksal olarak yeniden kurulduğu ve bütün beşeri sorunların onu en iyi şekilde temsil eden bilimle çözüleceği bir aşamaydı.
2.Soru
Evlenip dünya ile de ilgilenebilen ruhban kesimini ifade eden bir sözcükten türediği düşünülen ve Türkçe çevirisi de dünyevileşme olan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Selefiyecilik |
Fundamentalizm |
Sakramentalizm |
Sekülerizm |
Pozitivizm |
Soruda açıklaması yapılan kavram Sekülerizm’dir. Sekülerizm’in, Latince sexus (cinsellik)’ten geldiği ve evlenip dünya ile de ilgilenebilen ruhban anlamı taşıyan seculer’in zamanla aldığı biçim olduğu söylenmektedir.
3.Soru
Kapitalizm hangi dini yorumun sonucu olarak ortaya çıkmıştır?
Paganizm |
Sekülerizm |
Protestanlık |
Katoliklik |
Natürizm |
Kapitalizm, Protestanlık adlı yeni bir dinî yorumun sonucu olarak ortaya çıkmıştır. Luther ve Calvin gibi reformistler, ciddi bir dindarlığı, “Allah için çok üretmek, ama israf etmemek” ilkeleri arasında yeniden yorumlamışlar ve buradan üretken bir tutum ahlakı (pürüten etik) doğmuştur. Bu tutumlu çalışmadan bir servet oluşmuş, söz konusu servetin dönüşümü ise kapitalizm denen sistemi ortaya çıkarmştır.
4.Soru
Luckman’a göre Avrupa’nın gerçek anlamda Hristiyanlaşması hangi dönemde olmuştur?
Sekülerleşmenin hakim olduğu çağdaş zamanlarda |
Kilisenin siyasi hakimiyeti döneminde |
Orta çağda |
Pagan dininin etkili olduğu dönemde |
Kent hayatına intibak döneminde |
Luckman’a göre Avrupa’nın gerçek anlamda Hristiyanlaşması zannedildiği gibi kilisenin siyasal hakimiyetinin söz konusu olduğu Orta Çağ’da değil, aksine sekülerleşmenin hakim olduğu çağdaş zamanlarda olmuştur (Berger ve Luckman, 1967; Luckman, 1963).
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Papalık tarafından “Tanrı’nın gölgesinde bir millet” olarak ilan edilen millettir?
İngilizler |
Almanlar |
Amerikalılar |
İtalyanlar |
Fransızlar |
Papalık Fransa’yı “kilisenin büyük kızı”, Fransızları da “Tanrı’nın gölgesinde bir millet” olarak ilan etmiştir.
6.Soru
Laikliğin asıl siyasi nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Din savaşlarına karşı devleti tarafsız kılma |
Modern ulus- devletlerin önemli sorunlar yaşadıklarında dinsel kutsallaştırmalara ihtiyaç duymaları |
Dinin özel alandan kamusal alana çekilmesi |
Dinde geleneklere bağlı kalmayı sağlama |
Cemaatlerin yaygınlaşmasını sağlama |
Protestan kültürü Avrupa’da laikliğin de fikri temellerinin oluşmasını sağlamıştı. Laikliğin asıl siyasi nedeni din savaşlarına karşı devleti tarafsız kılma ihtiyacı idiyse de kültürel temelleri de bu düzeyde takip edilebilir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “kutsal şeyler, dini yasaklarla korunan ve tecrit edilen şeylerdir; din dışı şeyler ise bu yasakların hedef aldığı ve kutsal olandan ayrı tutulması gereken şeylerdir” diyen düşünürdür?
Durkheim |
Weber |
Luther |
Marx |
Otto |
Durkheim’in kutsal ve din dışı ayrımıyla ilgili klasik ifadesi şöyledir: “Kutsal şeyler, dinî yasaklarla korunan ve tecrit edilen şeylerdir; din dışı şeyler ise bu yasakların hedef aldığı ve kutsal olandan ayrı tutulması gereken şeylerdir”.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir sosyolojik kurumdur?
Sağlık
|
Siyaset
|
Devlet
|
Hukuk
|
ܨniversite
|
9.Soru
Arapçada topluluk anlamına gelen, İslam’da inancın ve Hz. Muhammed’e bağlılığın birleştirdiği geniş katılımlı bir grup anlamını taşıyan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Ümmet |
Tarikat |
Mezhep |
Cemaat |
Millet |
Ümm kökünden gelen ümmetin kavramsallaşma süreci Müslüman kültüründe şekillenmiştir. İmam, ümem, ümm gibi kavramlarla ortak bir şebeke üreten kavramın doğrudan vurgu yaptığı esas anlam, bir şey üzerinde ittifak etmiş topluluktur. Kur’an’a göre bütün insanlar başlangıçta tek bir ümmetti (ümmet-i vahide).
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dinin seküler bir şekilde tabakalaştığı toplumlarda görülür?
Toplumda farklı hayat tarzlarına ilişkin genel bir uzlaşı vardır. |
Seküler tabakalaşmasının en belirgin örneği Almanya’dır. |
Toplumda görülen seküler tabakalaşmada bir grup diğerine göre daima üstün sayılır. |
Bu tür tabakalaşma 19. yüzyılda kalmıştır. |
Seküler tabakalaşmada kişinin özgürlüğü bir üst sınıfın kararına bağlıdır. |
Seküler tabakalaşmanın en belirgin örneği Hollanda’da görülmektedir. Burada temelde sosyalistler ve liberaller olmak üzere iki grup vardır. Din ve din dışı gruplar birlikte değerlendirildiğinde Protestanlar, Katolikler, liberaller ve sosyal demokratlar olmak üzere dört farklı grubu oluştururlar. Bu gruplar birbirine temas etmeden özgür bir şekilde yaşarlar. Bunun olmasındaki en önemli etken toplumda farklı hayat tarzlarına ilişkin genel bir uzlaşının sağlanmış olmasıdır.
11.Soru
Kutsal olmayan bir şeyin ondan bir pay aldırılarak kutsanması yaklaşımına ne ad verilir?
Sekülerizm |
Laisizm |
Fundamentalizm |
Selefiyecilik |
Sakramentalizm |
Sakrament-al-izm kök ve eklerinden meydana gelen sözcük Türkçeye kutsal-laştırma-cılık (veya kutsamacılık) olarak çevrilebilir.
12.Soru
Durkheim’e göre toplumsal iş bölümü ve dengenin sağlanması için siyasal birlik haline gelmiş dayanışmaya ne ad verilir?
Mekanik dayanışma |
İşlevsel dayanışma |
Uzlaşmış dayanışma |
Çatışmacı dayanışma |
Organik dayanışma |
Durkheim, siyasal bir grup olmamış ve kendiliğinden oluşan dayanışmaya mekanik, siyasallaşmış dayanışmaya ise organik dayanışma adını vermiştir.
13.Soru
Din Sosyolojisi gerçek anlamda çerçevesi belirlenmiş bir disiplin olarak ilk defa kim tarafından uygulanmıştır?
Max Weber |
Karl Marx |
Auguste Comte |
Emile Durkheim |
Georg Wilhelm Friedrich Hegel |
Sosyolog ve araştırmacıların büyük çoğunluğu, Din Sosyolojisinin gerçek anlamda çerçevesi belirlenmiş bir disiplin olarak ilk defa, E. Durkheim tarafından uygulanmış olduğunu kabul etmektedir.
14.Soru
“Dinlerin kendi aralarındaki mezhep veya meşrep farklılaşmalarını hatta ulusal dağınıklıklarını aşarak bir birlik oluşturma eğilimi” aşağıdaki kavramlardan hangisinin tanımı olabilir?
Sekülarizm |
Ekümenizm |
Postmodernizm |
Laiklik |
Sivil Din |
Ekümenizm, dinlerin kendi aralarındaki mezhep veya meşrep farklılaşmalarını hatta ulusal dağınıklıklarını aşarak bir birlik oluşturma eğilimine verilen isimdir. Farklı mezheplere ayışmış olan dinlerin kendi içlerinde bu ulusallık ötesi birlik arayışı özellikle Yahudilik, Hristiyanlık ve İslamiyetin en belirgin özelliğidir. İstanbul Ortodoks Patrikhanesinin ekümenlik iddiasında olması zaman zaman Türkiye’de farklı değerlendirmelere konu olmaktadır.
15.Soru
I. Gelenekleri tamamen dinler şekillendirir. II. Geleneklerin oluşumunda ve gelişiminde dinlerin büyük etkisi vardırIII. Din geleneklere karşıdır. Din ve gelenek arasındaki ilişkiye dair yukarıdakilerdenhangisi doğrudur?
Yalnız I
|
Yalnız II
|
I ve II
|
I ve III
|
I, II ve III
|
16.Soru
I. Toplumsal yapı mikro düzeyde değerlendirilemez.
II. Toplumsal değişmeler, hem çatışma hem de ilerleme olarak değerlendirilebilir.
III. Toplumsal yapı olması için toplumsal tabakalaşma bir ön koşuldur.
IV. Paradigma, bir açısını, bir anlayışı temsil etmektedir.
Yukarıda verilenlerden hangisi veya hangileri doğrudur?
II ve III |
I ve IV |
I ve II |
II ve IV |
III ve IV |
Toplum yapı, mikro ve makro düzeyde yani küçük veya büyük ölçekli olarak değerlendirilebilir. Toplumsal değişmeler, kimi sosyologlara göre çatışmadan beslenir, çatışmaya sebep olurken kimi sosyologlara göre her zaman bir ilerlemeye sebep olurlar. Toplum tabakalaşma için toplumsal yapı ön koşuldur. Tabakalaşma olması için bir toplum yapı olması gerekmektedir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sekülerizme yöneltilebilecek eleştiri noktalarından değildir?
Sekülerizm yegâne süreçtir. |
Sekülerizm genelde bir ahlaki boşluk doğurmuştur. |
Sekülerizm naiv bir süreç değildir. |
Sekülerizm yegâne çözüm değildir. |
Dinî dışta tutma kaygısıyla vicdani süreçler de yaralanmaktadır. |
Sekülerizm genelde bir ahlaki boşluk doğurmuştur, sekülerizm naiv bir süreç değildir ve dinî dışta tutma kaygısıyla vicdani süreçler de yaralanmaktadır. “Sekülerizm yegâne bir süreçtir” ifadesi yanlıştır çünkü “sekülerizm yegâne çözüm değildir” ifadesi doğrudur.
18.Soru
Modern din anlayışıyla ilgili olarak aşağıdaki bilgilerden hangisi/hangileri doğrudur?
I. Kamusal alandan özel alana çekilmiş bir din anlayışıdır.
II. Kurumsal yapılarından vazgeçmesi istenilen bir din anlayışıdır.
III. Mümkün olduğunca başkalarıyla paylaşım alanları azaltılmış kişisel bir insan-Tanrı ilişkisi sistemidir.
Yalnız I |
Hepsi |
I ve II |
II ve III |
Yalnız III |
Modern din anlayışı ile ilgili yukarıda verilen bilgilerin hepsi doğrudur.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam geleneğinde ibadet ve hukuk alanına ilişkin bilgilerin üretildiği bir disiplini ifade eder?
Tasavvuf |
Kelam |
Fıkıh |
İçtihat |
Mütekellim |
Fıkıh, İslam geleneğinde ibadet ve hukuk alanına ilişkin bilgilerin üretildiği bir disiplini ifade eder.
20.Soru
- İnsanın özlük alanıyla ilgili bir konudur.
- Aşkınla bağlantı kurmasını sağlar.
- Korku ve umutlarımızdan doğmuş bir kurumdur.
Din ile ilgili yukarıdaki bilgilerden hangisi/hangileri doğrudur?
Hepsi |
Yalnız I |
Yalnız III |
I ve III |
II ve III |
Din ile ilgili yukarıdaki bilgilerden hepsi doğrudur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ