Eleştiri Kuramları Final 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Hippolyte Taine’nin “ırk anlayışı” nın temelinde ne yatar?
Irkların üstünlüğü
|
Milli özellikler
|
Milli irade
|
Milliyetçilik
|
Şovenizm yatmaktadır
|
2.Soru
“Bir tek oyuncu gibi davranan düşünen kahramanlar topluluğu.”
Yukarıdaki tanımlama hangi terimin karşılığıdır?
Ortak Oyuncu |
İzlekselleşme |
Oyuncu |
Motif |
Duygu Değeri |
Ortak Oyuncu : Bir tek oyuncu gibi davranan düşünen kahramanlar topluluğu.
3.Soru
Sosyolojik eleştiri, edebiyatı (edebi eser) nasıl tanımlar?
Toplum içinde gelişen ve toplumun bir ifadesi olan bir durum/alan şeklinde tanımlar.
|
Sanatçının yaşantısından hareketle açıklanabilecek bireysel bir tavır olarak tanımlar.
|
Okuyucunun beğenisini hedefleyerek tanımlar.
|
Tarihsel ve kültürel değerleri göz önünde bulundurarak tanımlar.
|
Eserin dış etkenlerden, sanatçısından ve okuyucusundan bağımsız olduğu düşüncesinden hareketle tanımlar.
|
4.Soru
I) Çarpıtma
II) Uyumsuzluk
III) Parçalanma
Yukarıda verilen maddelerden hangisi ya da hangileri Walter Benjamin’in geliştirdiği kuramın esaslarındandır?
Yalnız I |
Yalnız II |
I, II ve III |
II ve III |
Yalnız III |
Adorno’nun arkadaşı Walter Benjamin ise, toplumdan ve sanatkârca üretimden söz eder. Benjamin klasik ve romantik dönemin sonuna gelindiğine inanmaktadır. O, Baudelaire’ci ve öncü bir kuram benimsemiştir. Benjamin’in geliştirdiği kuramlar uyumsuzluğu, çarpıtmayı, parçalanmayı ve şok deneyimlerini esas alır. Benjamin bu kavramları modern sanayileşmiş toplumların günlük yaşantılarıyla ilişkilendirir.Kısaca Benjamin modernist bir sanat anlayışı geliştirmiştir.
5.Soru
Kendi işlevleri dışında başka bir işlev yerine getirmesi amacıyla unsurların ya da malzemenin yeni bir bütünde bir araya getirilmesi ve montajlanmasıyla oluşan etkinliğe, düşünceye ya da yaratıya ne ad verilir?
Yaptakçılık |
Palempsest |
Bütünce |
Çokseslilik |
Mozaik |
Yaptakçılık: Kendi işlevleri dışında başka bir işlev yerine getirmesi amacıyla unsurların ya da malzemenin yeni bir bütünde bir araya getirilmesi ve montajlanmasıyla oluşan etkinliğe, düşünceye ya da yaratıya verilen ad.
6.Soru
I) Grotesk
II) Belirsizlik
III) Güzellik
Yukarıda verilen maddelerden hangisi ya da hangileri Bakhtin’in edebiyat kuramındaki edebi eserlere dair unsurlardır?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
Rus edebiyat kuramcısı Mikhail M. Bakhtin (1895-1975), Marksist estetiği oldukça farklı bir şekilde yorumlamıştır. Bakhtin’in geliştirdiği edebiyat kuramı, edebî metinlerdeki belirsizlik, çirkinlik ve grotesk unsurlarla ilgili bir kuramdır.
7.Soru
I) Tarih özeli, edebi eser geneli anlatır.
II) Tarih olanı, tragedya olabilecek olanı anlatır.
III) Edebi eser, tarih türünden üstün sayılabilir.
Yukarıda verilen ifadelerden hangisi ya da hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Aristoteles bize tarih türü ile hikâye ve tragedya arasındaki temel farkı, temel karşıtlığı gösterir. Tarih, daha çok özeli, edebî eser daha çok geneli anlatır. Bu, edebî eserlerde özelin ele alınamayacağı manasına gelmez, birçok tragedyada özel, tarihî kişiler kahraman olarak yer almaktadır. Bilim ve felsefede genelin peşindedir. Çünkü insan zihni sınırlıdır ve nesneleri tek tek bilme gücüne sahip değildir. Bilimin genel ve geçerli kanunlar peşinde koşmasının sebebi de budur. Edebî eser, genele daha yakın olduğundan tarih türünden daha üstün sayılabilir. Aristoteles, Tarih türü ile hikâye ve tragedya arasında ikinci bir farkı da belirtir: Tarih, olanı; hikâye ve tragedya ise daha çok olabilir olanı ifade eder. Bu ayırım, okul kitaplarındaki hikâye ve roman tanımlarında hâlâ yaşamaktadır. Edebî eserler gerçekleri mi yansıtmalıdır, yoksa hayalî mi olmalıdır tartışmalarına da ciddi bir cevap niteliğindedir. Çünkü edebî eser, tamamen gerçekleri yansıtmaya yöneldiği anda edebî olma özelliğini de tartışmalı hale getirmektedir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ispatlayıcı tür değildir?
Fikir yazıları |
Günlükler |
Felsefi yazılar |
Denemeler |
Vecizeler |
Günlükler kişisel hayat hikayesi türüdür.
9.Soru
Bir edebî eserde işlenen konunun anlamca ortaya koyduğu ana yönelime ne ad verilir?
İzlek |
Konu |
Beti |
Biçem |
Ulam |
İzlek (tema), TDK sözlüğünde kısaca şöyle tanımlanmıştır: “Bir edebî eserde işlenen konunun anlamca ortaya koyduğu ana yönelim”. Bir yapıttaki izlek(ler) çoğu zaman yapıtın “konu”su ile karıştırılır; birinin yerine diğerinin kullanıldığı olur.“Konu” yapıtın dışında da var olan kavramları anlatır; oysa izlekçilere göre, izlek her yapıtın içinde yeniden yaratılan bir anlam ulamıdır. İzlek, bir (yaratıcı) öznenin dünya ile olan öznel ilişkisini anlatır.
10.Soru
- Açıklık,
- Saflık,
- Tabiilik,
- Vecizlik,
- Asalet,
- Ahenk,
- Çeşitlilik,
- Uygunluk.
Üslup, düşünceyi özel bir biçimde ifade etme sanatıdır. Yukarıdakilerden hangisi / hangileri üslubun genel nitelikleri arasında yer almaktadır?
I ve II |
I, II ve V |
Yalnız III |
Hepsi |
Hiçbiri |
Üslubun genel nitelikleri de şunlardır:
- Açıklık,
- Saflık,
- Tabiilik,
- Vecizlik,
- Asalet,
- Ahenk,
- Çeşitlilik,
- Uygunluk.
Doğru yanıt D'dir.
11.Soru
Bir metin ya da söylemde anlamı oluşturan düzeyler ve bileşkeler arasında kolaydan zora, yalından karmaşığa giden ilişkileri düzenleyen kuramsal süreci açıklayan göstergebilimsel araca ne ad verilir?
Çözümleme şeması |
Sözce |
Yerdeşlik |
Izlekselleşme |
Üretici süreç |
Bir metin ya da söylemde anlamı oluşturan düzeyler ve bileşkeler arasında kolaydan zora, yalından karmaşığa giden ilişkileri düzenleyen kuramsal süreci açıklayan göstergebilimsel araca üretici süreç denmektedir.
12.Soru
I) kapitalizm
II) Yabancılaşma
III) maddileşme
Yukarıda verilen maddelerden hangisi ya da hangileri Frankfurt Okulu kuramcıları ile Marksist eleştirmenlerinin kullandıkları ortak kavramlar arasındadır?
Yalnız I |
I ve II |
I ve III |
I, II ve III |
II ve III |
Frankfurt Okulu kuramcıları, bazı kavramları Marksist eleştirmenlerle ortaklaşa kullanmışlardır. Kapitalizm, maddileşme, yabancılaşma, değişen değerler ve hükmetme kavramları Frankfurt Okulu kuramcıları ile Marksist eleştirmenlerin ortak kullandıkları kavramlardır.
13.Soru
Temel sözdizimin ve anlatısal anlamın tamamlayıcısı ve oluşturucusu olup üretici sürecin en soyut yapısına ne ad verilir?
Temel anlam |
Derin yapı |
Anlatısal anlam |
Yan anlam |
Anlatısal sözdizim |
Temel anlam, temel sözdizimin ve anlatısal anlamın tamamlayıcısı ve oluşturucusu olup üretici sürecin en soyut yapısıdır. Anlamın oluşturucu temel öğelerini birleştirir ve ulamlar biçiminde sıralanmasını sağlar. Bu öğeler göstergebilimsel kare üzerinde eklemlenirler. Temel anlam insanı ilgilendiren iki temel karşıtlıktan yola çıkılabileceğini öne sürer: doğa / kültür ve yaşam / ölüm.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi üslubun genel niteliklerinden değildir?
Saşık |
Vecizlik |
Ahenk |
Uyumluluk |
Açıklık |
Üslubun genel nitelikleri açıklık, saflık, tabiilik, vecizlik, asalet, ahenk, çeşitlilik ve uygunluktur.
15.Soru
Edebi türler içinde fikir ağırlıklı yazılar aşağıdakilerden hangisidir?
İspatlayıcı türler |
Anlatı türü |
Tiyatro türü |
Şiir türü |
Kişisel hayat hikayesi türü |
İspatlayıcı türler fikir ağırlıklı yazı türüdür. Anlatı türü gerçek yada hayali olayları anlatır. Tiyatro türü sahneye koymak üzere yazılan eserlerdir. Şiir türü vezni. kafiyesi ve biçimiyle diğer türlerden ayrılır. Kişisel hayat hikayesi türü yazarın kendi hayat hikayesini anlattığı türdür.
16.Soru
İzlekçi girişimin öncüsü olarak kabul edilen düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Gaston bachelard |
Georges poulet |
Jean-pierre richard |
Platon |
Aristotales |
İzlekçi girişimin öncüsü olarak kabul edilen Gaston Bachelard felsefe eğitimi almıştır. Bir bilim kuramcısı olarak, özellikle bilim tarihiyle ilgilenmiştir. Bilimsel Anlayışın Oluşumu gibi yapıtlarından sonra psikiyatri ve imgelem gücü ile ilgilenmiştir. Dolayısıyla, bir yandan aldığı akılcılık eğitimi, diğer yandan imgelem, düşlem üzerine çalışmaları bulunmaktadır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XIX. Dönem Batı edebiyatı edebi akımlarındandır?
Hümanizm |
Klasisizm |
Barok |
Romantizm |
Aydınlanma |
Batı edebiyatında XVI. YÜZYILDA, Hümanizm XVII. YÜZYILDA, Klasisizm ve Barok XVIII. YÜZYILDA, Aydınlanma XIX. YÜZYILDA, Romantizm akımları yer almıştır.
18.Soru
Ahmet Haşim 'in SÜVARİ Şu bakır zirvelerin ardından Bir süvârî geliyor kan rengi; Başlıyor şimdi melûl akşamda Son ışıklarla bulutlar cengi... şiirinde kullandığı "duygu tonu" nedir?
Komik, ironik, fantastik
|
Patetik, lirik, ironik
|
Lirik, fantastik, trajik
|
Trajik, fantastik, ironik
|
Lirik, ironik, trajik
|
19.Soru
Montaigne ‘Denemeler’ eseri aşağıdakilerden hangi edebi türe girmektedir?
İspatlayıcı türler |
Anlatı türü |
Tiyatro türü |
Şiir türü |
Kişisel hayat hikayesi türü |
İspatlayıcı türler fikir ağırlıklı yazı türüdür. Başlıca alt türleri denemeler, vecizeler, fikir yazıları ve felsefi yazılardır.
20.Soru
I. Biçem
II. Sözbilim Betileri
Yukarıdaki öğeler sözbilimin hangi temel bölümümünde bahsedilmektedir?
Bellek |
Anlatma Biçimi |
Hareket |
Düzenleyiş |
Buluş |
Anlatma biçimi iki öğe üzerine kurulur: biçem ve sözbilim betileri.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ