Epistemoloji Final 19. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Görüngücülük ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Bizim görünen dünyayı aşarak nesneleri olduğu gibi kavramamız olanaksızdır. |
Algının gerçekleştiği anlarda zihinlere bazı görüngülerin sunulduğunu savunur. |
Metafizik gerçeklik veya fiziksel gerçeklik içinde zihinden bağımsız nesnelerin bulunduğunu çıkaramayacağımızı savunur. |
Algıda karşılaştığımız şeyler zihinsel içeriklerdir. |
“Nesnel” unsurun var olduğunu gösteremeyeceğimizi öne sürerler. |
“Görüngücülük” kavramı, insana görünen, insanın deneyimi içine giren olgular için kullanılır. Yani bizim görünen dünyayı aşarak nesneleri olduğu gibi kavramamız olanaklıdır, mümkündür.
2.Soru
- Algılar
- Nesneler
- Nitelikler
- Bağıntılar
Russell'a göre olgular yukarıdakilerden hangisi ya da hangilerinin katılımıyla oluşur?
I ve II |
I ve III |
I, II ve III |
II, III ve IV |
I, II ve IV |
Olgular, Russell gibi felsefecilerin anladığı şekliyle, üç temel unsurun katılımıyla oluşur:
- Nesneler
- Nitelikler
- Bağıntılar
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi James’in savunduğu doğruluk kavramı ile ilgili yanlış bilgi içermektedir?
Doğruluk soyut bir kavram ve bağıntı değildir. |
Doğru, zenginlik veya devlet gibi insanların ürettiği ve insanların dünyasına ait olan bir şeydir. |
Doğru önermeler bağlamında, geleneksel karşılık kuramını ve onun varsaydığı varlıksal gerçekçi bakışı reddeder. |
İnsanların ve onların eylemlerinin yokluğunda doğrunun olamayacağını ileri sürer. |
Doğruluk kavramı, eylemlerden, faydadan ve somut sonuçlardan bağımsızdır. |
James’e göre doğruluk kavramı, eylemlerden, faydadan ve somut sonuçlardan bağımsız olamaz.
4.Soru
Aşağıdaki savlardan hangisi Berkeley’e aittir?
Olmayanın olduğunu söylemek ya da olanın olmadığını söylemek yanlış, olanın olduğunu ya da olmayanın olmadığını söylemek doğrudur. |
Doğruluk var olan şeylerle zihnin uygun olmasıdır. |
Doğru önermeler nesnel olgulara karşı gelir. |
Doğruluk kavramı, eylemlerden, faydadan ve somut sonuçlardan bağımsız olamaz. |
Zihinden tamamen bağımsız bir madde veya nesne düşüncesi kabul edilemez. |
Olmayanın olduğunu söylemek ya da olanın olmadığını söylemek yanlış, olanın olduğunu ya da olmayanın olmadığını söylemek doğrudur seçeneği Aristoteles’e, Doğruluk var olan şeylerle zihnin uygun olmasıdır seçeneği Thomas Aquinas’a, Doğru önermeler nesnel olgulara karşı gelir seçeneği olguculara ve Doğruluk kavramı, eylemlerden, faydadan ve somut sonuçlardan bağımsız olamaz seçeneği ise James’e aittir. “Zihinden tamamen bağımsız bir madde veya nesne düşüncesi kabul edilemez savı” Berkeley’e aittir.
5.Soru
Bilginin asıl hedefinin önermesel doğru olduğunu savlamış düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Platon |
Edmund Gettier |
A. Goldman |
L. Wittgenstein |
Pisagor |
A. Goldman ve P. Kitcher gibi bazı felsefeciler bilginin asıl hedefinin önermesel doğru olduğunu savlamışlardır.
6.Soru
Hangi akımın savunucuları algılarımızın kaynağının veya hedefinin algılardan ve bilgiden bağımsız bir şekilde var olan gerçeklik olduğunu iddia etmektedir.
Gerçekçilik |
Deneycilik |
Sezgicilik |
Temsilcilik |
Görüngücülük |
Temsilcilik akımının savunucuları algılarımızın kaynağının veya hedefinin algılardan ve bilgiden bağımsız bir şekilde var olan gerçeklik olduğunu iddia etmektedir.
7.Soru
20. yüzyılda pragmacılığın en önde gelen savunucusu kimdir?
Quine |
Wittgenstein |
Dalmiya |
Schmitt |
Rorty |
Quine doğalcılığı, Wittgenstein şüpheciliği, Dalmiya feministliği, Schmitt ise toplumsalcılığı savunmaktadır. 20. yüzyılda pragmacılığın en önde gelen savunucusu Rorty’dir.
8.Soru
Deneyimlerimiz dışında gerçekten nesnelerin yer aldığını varsaymak için elimizde akılcı gerekçeler bulunmamaktadır. Bu ifade hangi algı felsefesi kuramını desteklemektedir?"
Temsilcilik |
İdeacılık |
Görüngücülük |
Gerçeklik |
Mecazlık |
Bahsi geçen ifade görüngü, yani olay, diğer bir deyişle deneyimden kaynaklanan olayların algı süreçleri içinde girdiği etkileşimler ve öznedeki etkisi ile ilgilidir.
9.Soru
Modern felsefenin kurucusu ve aynı zamanda usçu olan felsefeci kimdir?
Descartes |
Hume |
John Locke |
Kant |
George Berkeley |
Modern felsefenin kurucusu ve aynı zamanda usçu olan felsefeci Descartes'tır.
10.Soru
Gettier’in eleştirisi ışığında önerilen üçüncü çözüm aşağıdakilerden hangisidir?
İkili analiz yapılmalı |
Üçlü analizin dördüncü bir koşulla desteklenmesidir |
Tüm olgular analiz yapılmadan kabul edilmeli |
Gereksizlik kuramıyla üçlü analiz kıyaslanmalı |
İkili analiz üç aşamaya çıkarılmalı |
Gettier’in eleştirisi ışığında önerilen üçüncü çözüm, üçlü analizin dördüncü bir koşulla desteklenmesidir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi analitik bir cümle değildir?
Bekârlar evli olmayan insanlardır
|
Dünyanın tek uydusu vardır
|
Yeşil kurbağalar yeşildir
|
Dörtgen dört kenarlıdır
|
Kırmızı kalem kırmızıdır
|
12.Soru
Tanrı’nın varlığına ilişkin ontolojik kanıtıyla tanınan filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Audi |
Kant |
Anselm |
Descartes |
Aquinas |
Tanrı’nın varlığına ilişkin ontolojik kanıtıyla tanınan filozof Aziz Anselm’dir. Anselm’in kanıtı, “Tanrı” kavramının irdelenmesi yöntemini kullanır.
13.Soru
Wittgenstein'a göre doğal dillerin öğrenilmesi ve anlamın oluşması gibi temel süreçler nasıl bir yapıdadır?
Toplumsal
|
Zihinsel
|
Biyolojik
|
Mekanik
|
Gizemli
|
14.Soru
Yeni doğruların, eski doğrular ile yeni deneyimlerin bir araya gelmeleri ve birbirlerini karşılıklı olarak değiştirmeleriyle ortaya çıktığını söyleyen felsefeci kimdir?
Charles Sanders Peirce |
Rene Descartes |
Kant |
William James |
John Dewey |
William James’e göre yeni doğrular, eski doğrular ile yeni deneyimlerin bir araya gelmeleri ve birbirlerini karşılıklı olarak değiştirmeleriyle ortaya çıkar.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Quine'ın doğalcı epistemolojisinin ilgi alanlarından değildir?
doğa |
deneyim |
idealar dünyası |
bilim |
akıl |
Quine’ın doğalcı epistemolojisi, bireysel zihin, idealar dünyası veya kavramsal soyutlamalardan ziyade ilgisini doğaya, deneyime ve bilime yönelterek devrimsel bir adım atmıştır.
16.Soru
"Doğrunun ortaya çıkması, zihin veya inanç gibi öznel unsurlarla nesne veya gerçeklik gibi nesnel unsurların birbirine uyması sonucu gerçekleşir" görüşü hangi doğruluk kuramına aittir?
"Doğrunun ortaya çıkması, zihin veya inanç gibi öznel unsurlarla nesne veya gerçeklik gibi nesnel unsurların birbirine uyması sonucu gerçekleşir" görüşü hangi doğruluk kuramına aittir?
Bağdaşım Kuramı |
Karşılık Kuramı |
Gereksizlik Kuramı |
Pragmacılık Kuramı |
Eylemcilik Kuramı |
Karşılık kuramına göre, doğrunun ortaya çıkması, zihin veya inanç gibi öznel unsurlarla nesne veya gerçeklik gibi nesnel unsurların birbirine uyması veya karşılık gelmesi sonucu gerçekleşir.
17.Soru
- Sıradan bir deneyimsel önermenin gerekçelendirmesi sürekli olarak bir sonraki çıkarımsal önermeye aktarılır
- Geriye gitme sorunu inanç sisteminden kaynaklandığı için son bulması beklenemez
- İçerik açısından daha bilgilendirici ve açıklayıcı olması amacıyla “gerekçenin döngüselliği sorunu” deyimi kullanılmaktadır
- Bazı bilgi kuramcıları, epistemolojinin merkezinde yatan esas konunun bilgisel gerekçelendirme olduğunu savunmaktadır
- İyi kanıtlar aracılığıyla ve bir çıkarım zincirinin sonucu olarak ortaya çıkar
Yukarıda Geriye Gitme Sorunu ile ilişkili verilen bilgilerden hangileri doğrudur?
II ve IV |
I-IV ve V |
III ve V |
I-III ve IV |
I ve V |
Geriye gitme son bulmadıkça gerekçelendirmenin var olması olanaksızdır. Ancak geriye gitme son bulma olanağına sahiptir. İçerik açısından daha bilgilendirici ve açıklayıcı olması amacıyla “gerekçenin gerekçesi sorunu” deyimini kullanılmaktadır. Doğru cevap B’dir.
18.Soru
Platon’un "ruhun ölümsüz ve akıl içeren kısmı" olarak tanımladığı kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Nous |
Doksa |
Episteme |
A priori |
A posteriori |
Platon nous’u “ruhun ölümsüz ve akıl içeren kısmı” olarak tanımlar ve bizim gibi sonlu varlıkların işlevleri arasında “tanrısallığa yakın olan işlev” olarak niteler.
19.Soru
Wittgenstein’a göre, anlamın oluşması ve iletilmesinin anlaşılması için ne yapılmalıdır?
Zihnin içine bakmak gerekir. |
Din anlayışına bakmak gerekir. |
Etik ilkelere bakmak gerekir. |
Aile ortamına bakmak gerekir. |
Zihnin içine değil toplumsal alana bakmak gerekir. |
Wittgenstein’a göre, anlamın oluşması ve iletilmesinin anlaşılması için zihnin içine değil toplumsal alana bakmak gerekir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi algı süreçlerini etkilemez?
Varsayımlar |
Dünya bilgisi |
Algı nesnesi |
İnançlar |
Beklentiler |
Varsayımlarımız ve inançlarımız algı süreçlerinin içine sıklıkla da^hil olmaktadırlar. Dahası, bir nesneye bakarken içinde bulunduğumuz “beklentiler” de algımızı etkiler. Bağlamsal dünya bilgisi, algının nesnesini tanımlamada işlevsel olmaktadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ