Epistemoloji Final 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Rorty’e göre ironi kavramının yakın ilişki içinde olduğu diğer kavram hangisidir?
Olumsallık |
Zorunluluk |
Tuhaf |
Gülünç |
Mutlaklık |
Dilsel kullanım açısından, ironi genellikle tuhaf veya gülünç yönleri olan zıtlıkları barındıran durumlar için kullanılır. Rorty’nin kullandığı haliyle ise, ironi kavramı olumsallık ile yakın ilişki içindedir. Olumsallık felsefe olarak zorunluluk veya mutlaklık kavramının tersini ifade eder.
2.Soru
Aşağıdaki felsefecilerden hangisi gerçekçi bir metafizik görüşe mantıksal atomculuk ismini vermiştir?
Aristoteles |
Thomas Aquinas |
Moore |
Wittgenstein |
Russell |
Bundan yüz yıl kadar önce yaşamış olan Russell, Moore ve Wittgenstein gibi felsefeciler gerçekçi bir metafizik görüş dile getirmişler. Bu görüşe mantıksal atomculuk ismini veren felsefeci Russell’dır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir önerme değildir?
İzmir Türkiye'nin başkentidir.
|
Portakal turuncudur.
|
Bu doğru mu?
|
Bugün çok yoğun geçti.
|
Türkiye'nin en yüksek dağı Ağrı'dır.
|
4.Soru
Bilginin geleneksel çözümlemesine göre, aşağıdakilerden hangisi bilginin kavramsal bileşenlerinden biridir?
İnanç |
Bilimsellik |
Analitiklik |
Anlamlılık |
Tartışılabilirlik |
Bilginin geleneksel çözümlemesine göre, “inanç”, “doğruluk” ve “gerekçelendirme” bilginin üç kavramsal bileşenidir.
5.Soru
Felsefenin bilgi kavramı ile uğraşan dalına ne ad verilir?
Sosyoloji |
Epistemoloji |
Ornitoloji |
Astroloji |
Psikoloji |
Felsefenin “bilgi” kavramı ile uğraşan dalına epistemoloji adı verilir. Epistemoloji dilimize bilgibilim, bilgi kuramı veya bilgi felsefesi olarak da çevrilmektedir.
6.Soru
Bağdaşım kuramcılarının karşılık kuramı savunucularına getirdikleri temel eleştiri, aşağıdakilerden hangisidir?
Varlık tasarımını öznel unsurlara dayandırarak sistemsizlik yaratmaları
|
İnsan zihnini temel alan varlık anlayışlarının önermesel doğru kavramına açıklık getirememesi
|
Birbiriyle çelişmeyen önermeleri tek bir sistem içerisinde değerlendirerek çeşitliliğe engel olmaları
|
Gerçekçi bir varlık tasarımını temel alarak nesnelci bir yaklaşımı savunmalarının sorunlu olması
|
Doğruluk anlayışlarının matematiksel olması
|
7.Soru
Algı ve duyum kavramları arasındaki fark hangisinde doğru önerilmiştir?
Algıdan farklı olarak duyum beş duyunun işlevleri esnasında bazı bilgileri göz ardı edebilir. |
Algıdan farklı olarak duyum her zaman kapsayıcıdır. |
Algıdan farklı olarak duyum her zaman karşılaştırmalar yapar. |
Algıdan farklı olarak duyum her zaman edilgendir. |
Algıdan farklı olarak duyum her zaman etkendir. |
Algıdan farklı olarak duyum beş duyunun işlevleri esnasında bazı bilgileri göz ardı edebilir. Diğer seçeneklerdeki keskin ifadeler ve genellemeler algı ve duyum arasında yanlış bilgi oluşmasına yol açar.
8.Soru
Bilinebilecek tüm doğruların doğaya ait olduğunu, bizim için doğanın dışında bilgi nesneleri olmadığını savunan felsefi görüş hangisidir?
usçuluk |
deneyimcilik |
doğalcılık |
şüphecilik |
bağlamcılık |
Bilinebilecek tüm doğruların doğaya ait olduğunu, bizim için doğanın dışında bilgi nesneleri olmadığını savunan felsefi görüş doğalcılıktır.
9.Soru
“Bir inancın gerekçelendirilmesi ancak inançların ağı içinde gerçekleşebilir. Gerekçelendirme söz konusu olduğunda, dünyanın nesnelerinin veya kavramlaştırılmamış duyusal unsurların yalnızca var olmaları sayesinde inançları haklı veya gerekçeli kılmaları olanaksızdır.” Bu tez aşağıdaki gerekçelendirme kuramlarından hangisine aittir?
Temelcilik |
Temellendirme |
Yeterlilik |
Yanlışlama |
Bağdaşımcılık |
Bu tez bağdaşımcılık teorisini anlatır.
10.Soru
Görüngücülük ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Fiziksel dünyada zorunlu kanunlar egemen olsa da, ahlakın olanaklı olması insanların iradelerinin özgür olmasını gerektirir. |
Algı süreçleri sırasında biz temel olarak ideaları algılarız. |
Bizim görünen dünyayı aşarak nesneleri olduğu gibi kavramamız olanaksızdır. |
İnsan zihni kendisini zihinden bağımsız bir şekilde var olan şeylere uyarlamaya ve onları oldukları gibi anlamaya çalışmaz; tersine, insanın bilişselliği metafizik gerçekliği değiştirme ve dönüştürme gücüyle donatılmıştır. |
Bilgi kavramını incelerken, dikkatlerini esas olarak deneyim yoluyla gelen algısal verilere odaklamakla önemli bir hata yapmışlardır. |
Hume’a göre, metafizik nitelikte bir varsayımdır. Bizim zihinsel verilerin (ideaların) düzeyini aşarak varlık alanında ne olup bittiğini “görmemiz” akılcı bir tasarım değildir.
11.Soru
I. Fiziksel nesne
II. Gerçeklik
III. Zihinsel durum
IV. Algılayan
Temsilcilik görüşüne göre, algının oluşması için verilenlerden hangileri gerekmektedir?
I. Fiziksel nesne
II. Gerçeklik
III. Zihinsel durum
IV. Algılayan
Temsilcilik görüşüne göre, algının oluşması için verilenlerden hangileri gerekmektedir?
I ve II |
II ve IV |
II ve III |
I, II, III |
I, III, IV |
Temsilcilik görüşüne göre, algının oluşması için üç ayrı şey gerekmektedir. Birincisi, algının oluşması için algılayan bir insanın varlığı gerekir. İkincisi, algı ancak öznelerce algılanan gerçek bir nesne ile mümkündür. Ve son olarak da, algının olması, temsil işlevini gerçekleştirecek olan zihinsel durumların veya algısal verilerin dolayımını gerekli kılar.
12.Soru
'Bağdaşımcılık, pragmacılık ve gereksizlik kuramlarının __________ kuramını hedef alarak ortaya çıktığı söylenebilir.' cümlesindeki boşluğu tamamlayan en uygun ifade aşağıdakilerden hangisidir?
İdeacılık |
Akılcılık |
Varoluşçuluk |
Karşılık |
Olguculuk |
İlginç bir şekilde, bu üç kuramın esas itibarıyla karşılık kuramını hedef alarak ortaya çıktığı söylenebilir. Aldığı eleştiriler karşısında karşılık görüşünün kuramsal çekiciliğini yitirmiş oldu¤unu söylemek zor olsa da, bu görüşü benimseyen düşünürler rakiplerinin yöneltti¤i ağır eleştirilerin ışığında belli ödünler vermiş ve diğer üç görüşün belli fikirlerini kabul etmişlerdir.
13.Soru
I. Sağduyudan uzak olması.II. Haklılaştırma için yeterli olmaması.III. Nesnel dünya ile bağlantı problemi olması. Bu eleştiriler aşağıdaki görüşlerden hangisine getirilebilir?
Fiziksel olgulara dayanan gerekçelendirme |
Bağdaşımcılık |
Algısal verilere dayanan gerekçelendirme |
Haklılaştırma |
Bilimselleştirme |
Bu eleştiriler gerekçelendirmeyi bir sistem içerisinde tanımlayan bağdaşımcılık görüşüne karşılık getirilmiştir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi algı felsefesinin kuramlarından biridir?
Güdü |
Dürtü |
Duyum |
Gerçekçilik |
Refleks |
Üç kuram vardır. Bunlar; temsilcilik, görüngücülük ve gerçekçiliktir.
15.Soru
Felsefecilerin algı konusunda ilgilendikleri temel sorun, aşağıdakilerden hangisidir?
Öznenin en doğru biçimde nasıl temsil edilebileceği
|
Bağlantı kurucu düşünme ile yanılsamalar arasındaki ilişki
|
Duyumsamanın hangi kişilerde gerçekleşmediği
|
Algılar ile gerçekliğin bilinmesi arasındaki ilişki
|
Yanılsamaların hangi nedenlerden dolayı oluştuğu
|
16.Soru
“Yalnızca evrensel bir kanun olmasını isteyebileceğin etik kurallara uygun eylemlerde bulun.”
Kant’ın dile getirdiği bu meşhur ifade aşağıdakilerden hangisi ile ifade edilir?
Koşullu buyruk |
İmperatif |
Koşulsuz buyruk |
Sentetik önerme |
Apriori |
Kant açısından, insanları bağlayan ve akla seslenen en yüksek etik ilkeler zamana ve duruma bağlı değil, evrensel ve zorunlu normlardır. Kant bu ilkelere “zorunlu buyruk” veya “koşulsuz buyruk” adını verir.
17.Soru
Bilginin klasik çözümlemesinde adı geçen özne, soyutlaştırılmış, evrenselleştirilmiş ve içi neredeyse boşaltılmış bir varlık olduğunu savunan düşünür kimdir?
Lorraine Code |
Quine |
Schmitt |
Coady |
Jaegwon Kim |
Bilginin klasik çözümlemesinde adı geçen özne soyutlaştırılmış, evrenselleştirilmiş ve içi neredeyse boşaltılmış bir varlık olduğunu savunan ve aynı zamanda feminist olan düşünür Lorraine Code’dur.
18.Soru
“Tanrı’nın varlığı ile karşılaşma deneyimimiz (görsel, işitsel veya hissel boyutta) bir gün bir şekilde gerçekleşse bile, bunun gerçekten Tanrı’yla karşılaşma deneyimi olduğunu bilemeyiz.” diyen düşünür hangisidir?
Aristoteles |
Immanuel Kant |
A.J. Ayer |
David Hume |
Robert Audi |
Bu ifade ünlü bilgi kuramcısı Robert Audi'ye aittir. Doğru cevap E şıkkıdır.
19.Soru
Yaygın olarak kabul edilen görüşe göre epistemolojik anlamda ilk doğalcı kimdir?
Aristoteles |
David Hume |
Sokrates |
Demokritus |
Quine |
Yaygın olarak kabul edilen görüşe göre epistemolojik anlamda ilk doğalcı David Hume'dir.
20.Soru
Felsefecilerin “Nedensel ilişki şartı” görüşünü eleştirdikleri neden aşağıdakilerden hangisidir?
Belirsizlik içermesi |
Amaçsızlık içermesi |
Gereksiz olması |
Yetersiz olması |
Yersiz olması |
“Nedensellik ilişki şartı” görüşünü eleştiren felsefeciler, Goldman’ın tanımındaki “uygun bir nedensel ilişki” kavramının belirsizlikler içerdiği ve bunun bir takım kuramsal sorunlara yol açabileceğini düşünmüşlerdir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ