Eski Türk Edebiyatına Giriş: Söz Sanatları Final 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Fuzulî’nin Su Kasidesi’nde yer alan aşağıdaki beyitte hangi sanat kullanılmıştır?
İçmek ister bülbülün kanın meğer bir reng ile
Gül budağının mizâcına gire kurtare su
Mülemma |
Tazmîn |
Sihr-i helâl |
Lügaz |
İktibâs |
Sihr-i helâl: Sihr-i helâl, beyit arasında hem kendisinden önceki sözlerin sonu hem de kendisinden sonraki sözlerin başı olabilecek şekilde söz söylemektir. Bu söz tek sözcük olabileceği gibi birden fazla sözcük de olabilir. Soruda verilen örnek, Hasan Yürek’in 2008’de yazdığı “Sihr-i Helâl ile Anjambman Teknikleri Üzerine Mukayeseli Bir Çalışma” adlı makalesinden alıntılanmıştır. Yürek bu makalesinde Külekçi (1995)’e gönderme yaparak şu açıklamaya yer vermiştir: “Fuzulî’nin Su Kasidesi’nde yer alan bu beyitte geçen “meğer bir reng” ile söz grubu hem birinci dizenin sonunda hem de ikinci dizenin başında anlamlı olacak şekilde kullanılmıştır. “Birinci durumda: Gül budağı, meğer bir hile ile bülbülün kanını içmek istiyor. Su gül budağının mizacına girerse belki bülbülü kurtarabilir. İkinci durumda ise: Gül budağı, bülbülün kanını içmek istiyor. Eğer su bir hile ile gül budağının mizâcına girerse belki bülbülü kurtarabilir şeklinde anlamlar kazanıyor. Yani birinci durumda hile yapmak gül budağına ikinci durumda suya ait oluyor” (Bilig, Yaz / 2008, sayı 46: 179-192). (Bkz: http://bilig.yesevi.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/2779-published.pdf) Doğru cevap, C’ dir.
2.Soru
Bir mısra veya cümlenin yahut cümle içinde bir ibarenin sonunu başa, başını sona alarak yeni bir ibare ve tamlama meydana getirmeye ne ad verilir?
Akis |
Tarsî’ |
İştikak |
Reddü’l-acüz ale’s-sadr |
Seci |
Akis (
3.Soru
Secili ya da kafiyeli bir sözde seci ya da kafiyenin nasıl devam edeceğine sözün içinde kullanılan bir kelime ile işaret etmeye ne ad verilir?
İrsâd |
Reddü’l-acüz ale’s-sadr |
İltizâm |
Müvâzene |
İ’âde |
İrsâd, secili ya da kafiyeli bir sözde seci ya da kafiyenin nasıl devam edeceğine sözün içinde kullanılan bir kelime ile işaret etmektir. Sözün sonunun nasıl geleceğine bu kelimenin çoğu zaman ses yapısı bazen de anlamı yol gösterir. Anlamın yol göstermesi hâlinde tekrar ögesi kaybolur ve sanat, söz merkezli olma özelliğini yitirir; hatta, böyle bir durumda irsâd, anlam sanatlarına dahil olur. İrsâdda çoğu zaman iştikak sanatından yararlanılır.
4.Soru
Aşağıdaki özellikler ses tekrarına dayalı söz sanatlarından hangisine aittir?
I. Asıl anlamı iki veya daha fazla şeyin birbirine benzemesidir.
II. Bir ibarede bulunması için o ibarede en az iki söz arasında kısmen ya da tamamen yazım ve ses benzerliği bulunması gerekir.
III. Bu sözlerin isim veya fiil olması ya da kelime köküne getirilen birtakım eklerle meydana getirilmiş olması durumu değiştirmez.
Cinas |
İştikak |
Seci |
Mutarraf seci |
İrsad |
Yukarıdaki şıklarda bulunan özellikler ses tekrarına dayalı söz sanatlarından cinas’a aittir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi müşterek malzemeyi kullanmaya dayalı sanatlar arasında gösterilemez?
İrad-ı mesel |
Tazmîn |
Muammâ |
İktibas |
Telmîh |
İrad-ı mesel, tazmîn, iktibas, telmih müşterek malzemeyi kullanmaya dayalı sanatlar arasında yer alırken; muammâ belâgate dahil edilen hünerler arasında yer alır.
6.Soru
Hangisi manzum veya mensur (=düz yazı) bir metinde anlamları farklı sözcükler arasındaki yazılış ve söyleyiş benzerliği anlamına gelir?
Cinâs |
İştikak |
Seci |
Tarsî’ |
Müvâzene |
Asıl anlamı iki veya daha fazla şeyin birbirine benzemesi olan cinas, bir edebî terim olarak manzum veya mensur (=düz yazı) bir metinde anlamları farklı sözcükler arasındaki yazılış ve söyleyiş benzerliği anlamına gelir.
7.Soru
Nazîre bir şairin başka bir şairin şiirini örnek alarak onunla aynı vezin ve kafiyede yazdığı şiire denir.Eğer nazîrede örnek alınan şiirin aksi yönde bir anlam ifade edilirse bu nazîre ............... adını alır.
Yukarıda boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
iktibâs |
nakîza |
telmih |
tenasüp |
tezat |
Nazire örnek alınan şiirle aynı düşünceler etrafında yazılır. Eğer nazîrede örnek alınan şiirin aksi yönde bir anlam ifade edilirse bu nazîre nakîza adını alır.
8.Soru
İrsâdda çoğu zaman hangi sanattan yararlanılır?
Seci |
İştikak |
Müvâzene |
İltizâm |
İ’âde |
İrsâdda çoğu zaman iştikak sanatından yararlanılır
9.Soru
Hem ârızın öp hem lebin em vech degüldür
Gül sohbeti mülsüz ola mül sohbeti gülsüz (Emrî)
Yukarıdaki dizelerde ikinci mısrada hangi söz sanatından bahsedilebilir?
Akis |
Cinâs |
Müvâzene |
Reddü’l-acüz ale’s-sadr |
Seci |
Şair âşığa sevgilinin hem dudağını hem de yanağını öpmesini söylüyor. Zira sevgilinin yanağı ile ilişkilendirilen gül sohbeti şarapsız, yine sevgilinin dudakları ile ilişkilendirilen şarap sohbeti meclisi de gülsüz olmaz. İkinci mısrada akis sanatı yapılmıştır.
10.Soru
Nazımda ya da nesirde fâsıla kabul edilen kelimelerin aynı gramer vezninde olmasına ne ad verilir?
Tarsî |
Murassa’ seci |
Mütevâzî seci |
Müvâzene |
İltizâm |
Müvâzene: Nazımda ya da nesirde fâsıla kabul edilen kelimelerin aynı gramer vezninde olmasına denir.
11.Soru
Bir katre mâ düşünce gülün kalb-i pâkine
Nâmım yazıldı her varak-ı tâbnâkine
Namık Kemal
Yukarıdaki mısralarda aşağıdaki sanatlardan hangisi kullanılmıştır?
Telmih |
Muammâ |
Lügaz |
Telmî’ |
Sihr-i helâl |
Yukarıdaki mısralarda “lügaz” sanatı kullanılmıştır. Lügaz, insan ismi dışında, bir şeyin özelliklerinin sıralanarak okuyucu ya da dinleyiciden bunun ne olduğunun sorulduğu bir tür manzum bilmecelerdir. Gül (kef ve lâm) kelimesinin “kalb (=orta)”ine “mâ (=mim ve elif)” düşmesi; yani konulması ile “Kemâl” ismi elde edilir.
12.Soru
“Muamma”ya göre “Merih” gezegeninin harf olarak karşılığı aşağıdakilerden hangisidir?
Kamer =rı |
Utarid =dâl |
Mirrîh =hı |
Zühre =he |
Şems =sîn |
“Muamma”ya göre “Merih” gezegeninin harf olarak karşılığı Mirrîh (Merih)=hı’dir. Gezegenleri sembolize eden harfler bu gezegenlerin Arapça yazılışlarındaki son harflerdir.
13.Soru
Aynı kökten türemiş iki veya daha fazla sözcüğün aynı ibare içinde bulunmasına ne isim verilir?
Cinâs |
İştikak |
|
|
Akis |
İştikak, aynı kökten türemiş iki veya daha fazla sözcüğün aynı ibare içinde bulunmasına denir. Bir metinde “ilm” kökünden türemiş “âlim”, “ma’lûm”, “ta’lîm” gibi aynı kökün türev(=müştak)leri olan sözcüklerin bir arada kullanılması bu sanatı oluşturur. Burada sözü edilen metin, bir mısra ya da beyit olabileceği gibi, bir cümle yahut bir paragraf da olabilir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kelime tekrarına dayalı söz sanatlarından olan reddü’l-acüz ale’s-sadr’a ait bir terimdir?
Acüz |
Sadr |
Arûz |
İbtidâ |
Hepsi |
Reddü’l-acüz ale’s-sadr , şiirde beytin, düz yazıda da bir cümlenin veya ibarenin sonunda yer alan sözcüğü kendisinden önce tekrarlamaktır. Acüz, nesirde ibarenin sonu (=fâsıla), nazımda beytin son kısmı; sadr nesirde cümlenin başı, nazımda da beytin ilk başı demektir. Yine şiirde birinci mısraın son kelimesine arûz, ikinci mısranın ilk kelimesine ibtidâ denir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi nazım türünde reddü’l-acüz ale’s-sadr söz sanatının özelliklerinden biri değildir?
Kelimelerden biri beyit sonunda, diğeri ilk mısranın başında yer alır. |
Kelimelerden biri beyit sonunda, diğeri ilk mısranın ortasında yer alır. |
Kelimelerden biri beyit sonunda, diğeri ilk mısranın sonunda yer alır. |
Kelimelerden biri beyit sonunda ve ikinci mısranın başında yer alır. |
Kelimelerden biri beyit başında ve ikinci mısranın sonunda yer alır. |
Nazımda ressü’l-acüz ale’s-sadr söz sanatı dört şekilde karşımıza çıkar. Kelimelerden biri beyit sonunda diğeri ise; a) ilk mısranın başında, b) ilk mısranın ortasında, c) ilk mısranın sonunda, d) ikinci mısranın başında yer alır. Kelimelerden biri hep beyit sonunda olup beyit başında bulunmamaktadır.
16.Soru
Arap alfabesinin bilinen sırası dışında sayısal değerleri esas alınarak yapılmış sıralamaya ne ad verilir?
Tarih düşürme |
Ebced elifbâsı |
Ebced hesab |
Hesab-ı cümel |
hisâbü’l-cümel |
Arap alfabesindeki harflerin sayı değerlerini esas alarak bir olayın tarihini veren bir kelime, bir cümle, bir mısra ya da bir beyit söylemeye ya da yazmaya tarih düşürme; yapılan hesaplamaya da ebced hesabı, hesab-ı cümel ya da hisâbü’l-cümel denir. Söz konusu alfabeye ebced elifbâsı, bu elifbadaki harflerin sayısal karşılıklarıyla hesap yapmaya da ebced hesâbı denilmesi “ebced”in sıralamadaki ilk sözcük olmasındandır.
17.Soru
Bir şairin başka bir şaire ait şiirden bir mısraı, bir beyti ya da iki beyti kendi şiirine almasına ne denir?
Îrâd-ı mesel |
İktibâs |
Tazmîn |
Telmîh |
Lügaz |
Tazmîn: Asıl anlamı bir şeyi bir şeyin içine koymak ve gizlemek olan tazmînin terim anlamı, bir şairin başka bir şaire ait şiirden bir mısraı, bir beyti ya da iki beyti kendi şiirine almasıdır. Edebiyatta tazmîn yoluyla alınan ibarelerde birtakım değişiklikler yapılmasında sakınca görülmemiştir. Tazmînin iktibâstan farkı, iktibâsta alıntı yapılan sözün ayet ya da hadis, tazmînde ise şiir olmasıdır. Tazmînle îrâd-ı mesel arasında da irâd-ı meselde yapılan alıntının atasözü ya da deyim olması nedeniyle buna benzer bir fark vardır. Tazmînin meşhur bir şiirden yapılmış olması, böyle bir şiirden yapılmamışsa şairin adının mutlaka belirtilmesi gerekir. Doğru cevap C’ dir.
18.Soru
Bir şairin başka bir şairin şiirini örnek alarak onunla aynı vezin ve kafiyede yazdığı şiire ne ad verilir?
Iktibâs |
Îrâd-ı mesel |
Tazmîn |
Telmîh |
Nazîre |
Nazîre bir şairin başka bir şairin şiirini örnek alarak onunla aynı vezin ve kafiyede yazdığı şiire denir. Nazîreye cevap da denir. Bu teknikle şiir yazmaya “tanzîr etme”, “nazîre söyleme”, “nazîre deme”, “cevap verme”, “cevap yazma” adları verilmiştir. Nazîre, en çok gazelde yapılmıştır. Çeşitli kaynaklarda nazîrenin her ne kadar örnek alınan şiiri geçmek amacıyla yazıldığı ileri sürülse de başlıca amacının bu olmadığı, şiire yeni başlamış şairlerin de ünlü şairlerin beğenilmiş şiirlerini örnek alarak bunlara benzer şiirler yazmaya ve bu yolla kendilerini yetiştirmeye çalıştıkları bilinmektedir.
19.Soru
“Seni gelür işidüb bâğa yâsemen cânâ
Çıkup o şevk ile dîvâra reh-güzâra bakar”
Şeyhülislam Yahyâ tarafından kaleme alınan bu beyitte hangi anlam sanatına yer verilmiştir?
Mübâlağa |
İdmâc |
Tecâhül-i ârif |
Hüsn-i ta’lîl |
Îhâm |
Beyit “Ey sevgili, yasemin senin bahçeye geleceğini duymuş, o şevkle duvarın üstüne çıkmış yola bakıyor.” anlamındadır. Beyitte başarılı bir hüsn-i ta’lîl vardır.
20.Soru
".........................., bir önermeyi desteklemek ya da ispat etmek için bir atasözünü ya
da hikmetli bir sözü delil olarak kullanmaktır."
Yukarıda boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
İktibas |
Telmih |
Tazmîn |
Îrâd-ı mesel |
Tenasüp |
Îrâd-ı mesel, bir önermeyi desteklemek ya da ispat etmek için bir atasözünü ya
da hikmetli bir sözü delil olarak kullanmaktır. Bu sanata irsâl-i mesel de denir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ