Estetik ve Sanat Felsefesi Ara 10. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Dewitt Parker’a göre sanat üç şeydir: 1) Dilek ve arzuların cisimleşmesi 2) sanatın kamusallığını ortaya koyan dil 3) hayal gücüyle dili birleştiren uyum. Parker’a göre bu üç özellik yalnızca sanatın sahip olduğu özelliklerdir. Diyen Paker’in savunduğu sanat kuramı hangisidir?


Öykünmecilik

Biçimcilik

Duyguculuk

Sezgicilik

İstenççilik


2.Soru

Croce'nin düşünce dünyasına ve sanatsal anlayışına en uygun düşen kuram hangisidir?


Biçimcilik

Öykünmecilik

İradecilik

Duyguculuk 

Sezgicilik


3.Soru

Güzel ile ilgili olarak karşıt görüş ileri süren ve güzeli şeytani bir şey, şeytan tarafından tohumları atılmış dünyevi arzuların gizli bir yanıltmacası olarak gören felsefeci kimdir?


Plotinos

Tertullianus

Augustinus

Pythagoras

Aristotales


4.Soru

Yüce kavramını estetik teoriye dahil eden düşünür kimdir?


Platon

Hegel

Kant

Heidegger

Dewey


5.Soru

George Dickie, Arthur Danto’nun görüşünü belirli yönden geliştirerek “kurumsal sanat kuramı” anlayışını ortaya atmıştır. Bu anlayışa göre bir şeyi sanat eseri yapan o şeyin nasıl göründüğü, duyulduğu vs. ya da hangi malzemeden yapıldığı gibi içsel özellikleri değil bu şeyin bir ........... ile nasıl ilintili olduğudur.Cümlede boş kalan yere hangi sözcük uygundur?


Durum

Yorum

Kurum

Sorun

Akım 


6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi sanatı bilgi kaynağı olarak ele almanın yollarından biri değildir?


Sanatı bilişsel uyarım kaynağı olarak görmek

Sanatın deneyimsel bilgi sağladığını öne sürmek

Sanatın ahlaki bilgi sağladığını öne sürmek

Sanatın bilgi kategorilerini şekillendirmede rolünün olduğunu öne sürmek

Sanatın insan ruh haline olumlu etkileri olduğunu öne sürmek


7.Soru

Hangi düşünür ile birlikte estetik güzelliği araştıran bir alan haline gelmiştir?


Baumgarten

Kant

Fichte

Platon

Descartes


8.Soru

Bir nesnede “tekdüzelik ve çeşitliliğin bileşik oranı” olduğunda kişide güzel düşüncesinin doğduğunu iddia etmiş olan düşünür kimdir?


Augustinus

Plotinos

Hutcheson

Thomasius

Tertullianus


9.Soru

Beethoven’ın “9. Senfonisi” ya da Orhan Pamuk'un “Masumiyet Müzesi” adlı romanı genel varlık kategorileri içerisinde ne tür bir varlık olarak yer almaktadır?


Hayali varlıklar

Soyut varlıklar

Somut varlıklar

Çoklu varlıklar

Tekil varlıklar


10.Soru

Aşağıdaki yargılardan hangisi “Sanat bilginin kaynağı olabilir mi?” ve “Sanat bize bir şeyler öğretebilir mi?” sorularına, sanatın ya da sanat deneyiminin bilginin üretiminde gerekli şartları yerine getirmediğini belirten görüşle çelişir?


Bu gruptaki düşünürler sanatın doğru inanç bildiremeyeceğini ya da bildirse bile bu inançları gerekçelendiremeyeceğini söyler.

Bu gruptaki kimi düşünürler sanatın doğrularla bir ilgisinin olmamasından ötürü bilgi üretemeyeceği iddiasındadırlar. 

Bir grup düşünür ise sanatın dünya hakkındaki algımızı değiştirebileceğini, sanatın dünyayı anlamlandırmamıza etkisinin olabileceğini iddia eder.

Bu gruptaki düşünürlere göre sanat, olgu sağlayamadığı ya da argüman ortaya koyamadığı için herhangi bir şey de öğretemeyecektir. 

Bilginin epistemoloji tarihinde en sık yapılan tanımına bakacak olursak, gerekçelendirilmiş doğru inancın önermesel bilgi için geçerli olduğunu oysaki sanatın bilgi ürettiği kabul edildiğinde aynı tanımın geçerli olmayacağını söylememiz gerekir


11.Soru

Ontolojik-epistemolojik boyutu olan idealar öğretisi, aşağıdaki ilkçağ düşünürlerinden hangisi tarafından geliştirilmiştir?


Aristo

Platon

Pisagor

Hipokrat

Sokrates


12.Soru

"Eğer bir kavramın uygulanış şartları değiştirilebilir ve düzeltilebilirse bu kavram .......... bir kavramdır." ifadesindeki boşluğa aşağıdaki kavramlardan hangisi gelmelidir?


kapalı

açık

nötr

eşdeş

oyun


13.Soru

Aşağıdaki görüşlerden hangisi estetik deneyim konusunda öne sürülen görüşlerdendir?


nesnelcilik

öznelcilik

sezgicilik

ahlakçılık

bağlamcılık


14.Soru

John Dewey' göre estetik deneyimin koşulu nedir?


Birlik ve tamamlanmışlık

Biçimcilik ve bağlamcılık

Canlılık

Dengelilik

Uyum ve evrensellik


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Felsefi düşünmede karşımıza çıkan temel sanat kuramlarından birisi değildir?


Öykünmecilik

Biçimcilik

Duyguculuk

Sezgicilik

İçerikçilik


16.Soru

“Ereğini kendinde taşıdığı’’, bir başka şeye hizmet etmediği, yöneldiği nesne ya da olaydan yalnızca zevk almak adına zevk almak için yöneldiği varsayılan tutum hangisidir?


Bilişsel Tutum

Estetik Tutum

Kişisel Tutum

Pratik Tutum

Psikolojik Tutum


17.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Platon'un görüşünü ifade etmektedir?


Sanat bir şeyler öğretmesine rağmen gerçek bir bilgi kaynağı olamaz.

Sanat gerçek bir bilgi kaynağıdır.

Sanatçı herhangi bir bilgiye sahip olmadan hiçbir şey yapamaz.

Sanatçı cesaret ile ilgili yorum yapamaz.

Sanat hiçbir şey öğretmez.


18.Soru

Estetik deneyim konusunda iki yaygın görüş bulunmaktadır. Bu görüşlerden biri biçimcilik diğeri ise bağlamcılıktır. Aşağıdakilerden hangisi bağlamcılık görüşünü yansıtan bir ifadedir?


Bir kişinin estetik deneyim yaşaması dikkatinin ilgili nesnenin renk, şekil, çizgiler, ses, yapı, kalıp gibi özelliklerine yönelmesini gerektirir.

Estetik deneyim için biçimsel özellikler tek başına yeterli olmaz, içerik son derece önemlidir. Hatta kimi durumlarda içerik biçimden çok daha önemli olabilir. İçeriğe dikkat etmek, ilgili nesneyle araya mesafe koymamaktır.

Kant’a göre nesneler yalnızca biçimlerinin algılanmalarıyla zevk uyandırdıklarında estetik deneyimler  keyifli olurlar.

Estetik deneyim nesnelerin algılanabilir olan özellikleri üzerinden değerlendirme yapmaktadır.

Estetik deneyimin nesnesi Renk, şekil, çizgiler, ses, yapı, kalıp gibi özelliklerdir.


19.Soru

“Estetik” kelimesini epistemolojik bağlamından koparmadan “duyusal bilgi” anlamında kullanan ama aynı zamanda estetiği özel bir araştırma alanı yapan ve hatta yayınladığı Aesthetica adlı yapıtıyla estetiği bir bilim gibi ele alan ilk felsefeci aşağıdakilerden hangisidir?


Alexander G. Baumgarten

Platon

Aristoteles

Georg Wilhelm Friedrich Hegel

İsmail Tunalı


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi sergi düzenleyicisi ya da sanat yönetmenliğine karşılık olarak kulanılan adlandırmadır?


Küratör

Sanatçı

Galerici

Eleştirmen

İzleyici