Estetik ve Sanat Felsefesi Final 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Felsefe tarihinde ilk kez sistematik bir şekilde “Güzel nedir?” sorusunu bazı kavramsal çözümlemelerle yanıtlamaya çalışan ünlü filozof kimdir?
Sokrates |
Platon |
Plotinus |
Aquinas |
Farabi |
Platon, Sokrates’in etkisinin açıkça görüldüğü gençlik döneminde felsefe tarihinde ilk kez sistematik bir şekilde “Güzel nedir?” sorusunu bazı kavramsal çözümlemelerle yanıtlamaya çalışır.
2.Soru
“Estetik” sözcüğünü özel bir bilim alanını adlandırmak için ilk kullanan felsefeci kimdir?
Baumgarten |
Kant |
Hegel |
Schopenhauer |
Nietzsche |
Estetik ve sanat felsefesi açısından Alexander Gottlieb Baumgarten (1714-1762) ile ilgili söylenecek ilk şey onun “Estetik” sözcüğünü ilk kullanan felsefeci olmasıdır. 1735 yılında bitirdiği doktora çalışmasında estetik sözcüğünü özel bir bilim alanını adlandırmak için kullanmış, 1750-1758 yılları arasında yazdığı Aesthetica (Estetik) adlı çalışmasında da bu kavramın felsefenin bir dalı olarak özerkliğini, sınırlarını ve içeriğini ortaya koymaya çalışmıştır.
3.Soru
Aşağıdaki düşünürlerden hangisi sosyal gerçeklik yaklaşımını savunur?
Tolstoy |
Dewey |
Lukacs |
Sartre |
Marcuse |
Lukacs sosyal gerçeklik yaklaşımını savunur.
4.Soru
Schelling'e göre felsefenin tek ve ebedi aracı nedir?
Sanat |
Mantık |
Tanrı |
İrade |
Estetik |
Sanat
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Alman İdealist felsefenin aradığı sorunlardan biridir?
Özgürlük-determinizm |
Doğa-çevre |
Doğa-zihin |
Doğa-akıl |
Bilinçsiz-bilinçli |
Kant, Baumgarden, Schiller ve Schelling gibi düşünürler estetik alanı idealist felsefenin temel problemlerinden birinin çözüm alanı veya çıkış
kapısı olarak görmüşlerdir. Bu problem, özgürlük-determinizm, doğa-akıl, doğa-zihin, bilinçsiz-bilinçli, deneysel ben-metafiziksel ben ikilemlerinde ortaya çıkan sorundur. Doğa-çevre bunlardan biri değildir. Doğru yanıt B'dir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi en eski sanat kuramıdır?
Öykünmecilik |
Biçimcilik |
Duyguculuk |
Sezgicilik |
İstenççilik |
En eski ve uzun süre etkili olmuş kuram öykünmecilik/taklitçilik ya da Yunancadan kabul edildi¤i biçimiyle mimetik sanat kuramıdır. Bu kuram Platon’la birlikte başlamış ve on sekizinci yüzyıla kadar da önemini korumuştur.
7.Soru
Sanat, din ve felsefeyi kapsayan bir "mutlak tin" kavramını ele alarak beğeni yargısını izaha çalışan kuramcı kimdir?
Kant |
Schiller |
Goodman |
Arendt |
Hegel |
Hegel
8.Soru
Lev Nikolayeviç Tolstoy'un estetik üzerine görüşlerini ortaya koyduğu eser aşağıdakilerden hangisidir?
Sanat Kim İçindir? |
Sanat Toplum İçin |
Sanat Nedir? |
Sanat Nerede? |
Neden Sanat? |
Lev Nikolayeviç Tolstoy (1828-1910) estetik üzerine görüşlerini Sanat Nedir? adlı eserinde ortaya koymuştur.
9.Soru
Estetik sözcüğü ilk olarak hangi düşünür tarafından kullanılmıştır?
Kant |
Hume |
Hegel |
Baumgarten |
Schiller |
Estetik sözcüğü ilk olarak 18. yüzyılda Baumgarten tarafından kullanılmıştır. Doğru cevap D şıkkıdır.
10.Soru
“Bir Orta Çağ mimari eserine bakan kişi sadece kilise, katedral veya cami binası görmez. Onun arkasındaki değerleri de görür.” diye düşünen bir sanat yorumcusu hangi bakışı açısından hareket etmektedir?
Dini, metafizik, psikolojik |
Dini, metafizik, biçimsel |
Psikolojik, biçimsel, ontolojik |
Psikolojik, duyumsal, bağlamsal |
Dini, metafizik, bağlamsal |
Sözü edilen düşünce maddi bir yönü bulunan sanat eserinin arkasında duran bir metafiziksel, dini ve bağlamsal boyut olduğunu vurgular.
11.Soru
Çocuk kurtla karşılaştığı anda kapıldığı korkuyu karşılarındakinin gözlerinde canlandırabilmek için, ormanın nasıl olduğunu, kendisinin nasıl neşeyle dolaşmaya çıktığını, sonra kurdu gördüğünü, kurdun hareketlerini, kurtla arsındaki uzaklığı... vb. ayrıntılarıyla anlatırken, kurt karşısında kapıldığı korkuyu yeniden yaşar ve bu korkuyu dinleyenlerine de yaşatabilirse, burada yapılan şey sanattır” bu ifadeye göre Tolstoy’a göre aşağıdakilerden hangisi sanat ölçütü için yeterli değildir?
Sanatçı yaşadığı durumu taklit eder. |
Sanatçı duyguyu hissettirir. |
Sanatçı kendi deneyimlediği duyguyu bulaştırır. |
İzleyiciye aynı duyguyu yaşatır. |
Sanatçı duyguyu aktarır. |
Tostoy’un sanat kuramına göre, gerçek sanatçı duyguyu hem aktarır hem de uyandırır; sanatı yoluyla izleyicisine kendi deneyimlediği duyguları bulaştırır. Tolstoy bu kuramı sanatın genel değerlendirmesinde bir ölçüt olarak kullanmıştır: Ona göre, sanatın niteliği izleyiciye aşılanan veya bulaştırılan duyguların niteliğiyle ölçülmelidir. Taklit kuramında olduğu gibi sanat eseri dışarıdaki estetik nesnenin ne kadar taklit edilip edilmediği veya yansıtılıp yansıtılmadığına göre, yani eserle nesne arasındaki ilişkiye göre değil; sanatçının kendi iç dünyasındakini seyircisine ne oranda anlattığına göre değerlendirilir. Doğru cevap A'dır.
12.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi Antik Çağ ve Orta Çağ’da estetik ve sanat felsefesinin genel özelliğini yansıtır?
Felsefenin bağımsız ana dallarından biridir. |
Estetik ve sanat kuramları daha çok araçsalcıdır. |
Sanat ve estetik, insan algısının bir parçası olamaz. |
Etik ile estetik birbirinden bağımsız olarak düşünülür. |
Güzellik yalnızca kavramsal düzlemde incelenmiştir. |
Antik Çağ ve Orta Çağ’da estetik ve sanat felsefesi Platon ve Aristoteles’te olduğu gibi genel olarak araçsaldır. Örneğin Plotinus’un güzellik kuramı onun metafiziğine dayanır. Ona göre, tüm varlıkların nedeni olan Bir, ezeli ve ebedi, bölünmez, yetkin ve bütünlük sahibidir. Duyusal dünyanın güzellikleri, varlıklarını sudûr yoluyla Bir’den alırlar. Bu güzellikler aynı zamanda Bir’e ulaşmak için aracı rol oynarlar.
13.Soru
“Sanat belli bir pratik düzen içerisinde yapılması geren iş, pratik edim veya yapma biçimidir.” diyen Orta Çağ düşünürü kimdir?
Platon |
Aristoteles |
Aquinas |
Augustinus |
İbn Rüşd |
Aquinas’ın (1225-1274) estetik görüşü onun güzel ile sanat arasında yaptığı ayrımla ilişkilidir. Ona göre, sanat belli bir pratik düzen içerisinde yapılması geren iş, pratik edim veya yapma biçimidir. Buna karşın güzellik bir eylem içermez; salt bilmedeki doyma, derin düşüncedir. Güzel, biliş yetisinde var olur ve edilgendir. Güzel, estetik nesneyle onu izleyen estetik özne arasındaki karşılıklı etkileşim içerisinde görüşe zevk veren şeydir.
14.Soru
“Felsefenin tek ve ebedi aracı sanattır” diyen düşünür hangisidir?
Schelling |
Sartre |
SCheler |
Kant |
Hume |
hiçbir romantik düşünür sanat›n felsefedeki yeri konusunda Schelling kadar açık ve kesin bir ifadede bulunmamıştır. Schelling, Transendantal idealizm Sistemi adlı eserinde şöyle der: “Felsefenin tek ve ebedi aracı sanattır” .
15.Soru
Aristoteles'in sanatlar sınıflandırmasında aşağıdakilerden hangisi en üstün yerdedir?
Kitara |
Resim |
Dans |
Edebiyat |
Tragedya |
Aristoteles'in sanatlar sınıflandırmasında en üstün yeri tragedya alır.
16.Soru
Aşağıdaki düşünürlerin hangileri sanat yapıtını izleyicisinde doğurduğu duygu veya deneyim açısından ele alır?
Merleau-Ponty, Marcuse |
Sartre, Dewey |
Tolstoy, Heidegger |
Tolstoy, Dewey |
Croce- Marcuse |
Tolstoy, Dewey sanat yapıtını izleyicisinde doğurduğu duygu veya deneyim açısından ele alır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Platon’un güzel kuramı çerçevesinde savunulamaz?
Güzel kavramının kendisi başka, tek tek şeylerin güzel olması başka bir şeydir. |
Güzel, zamana ve mekana göre değişmeyen, göreceli olmayandır. |
Güzel, salt duyu yoluyla haz verendir. |
Güzel, orantılı olan ve ölçülebilendir. |
Güzel ve İyi, mutlak ve gerçek varlıktır. |
Güzel, salt duyu yoluyla haz verendir kavramı, Platon’un güzel kuramı çerçevesinde savunulamaz.
18.Soru
Seçeneklerden hangisi sergi düzenleyicisi ya da sanat yönetmenliği olarak ifade edilebilir?
Ressam |
Yazar |
Müdür |
Küratör |
Heykeltraş |
Küratör, sergi düzenleyicisi ya da sanat yönetmenliği olarak ifade edilebilir.
19.Soru
Tolstoy'a göre sanatın amacı nedir?
Sanatın amacı haz sağlamaktır. |
Sanatın amacı duygu aktarımıdır. |
Sanatın amacı güzelliktir. |
Sanatın amacı zevk duymaktır. |
Sanatın bir amacı olmamalıdır. |
Tolstoy’a göre sanatın amac› ne güzelliktir ne de haz sağlamaktır. Ona göre sanat duygu aktarımıdır. Bir sanat eserinin başarısı da bu duyguyu başkasına geçirme başarısına bağlıdır.
20.Soru
Hutcheson'un 'çeşitlilik içinde birlik' ilkesine göre sanat eserleri ile ilgili aşağıdakilerden hangisini söylemek mümkün değildir?
Sanat eserindeki güzelliğin temeli parçalar arasındaki birliğin ve her bir parçanın bütüne olan oranında yatar. |
Farklı medeniyetlerin sanatlarında farklı bir oran-orantı ilişkisi vardır. |
Estetik yargılar görecelidir, kişilere göre değişebilir. |
Estetik yargılar tüm güzel nesnelerde var olan nesnel niteliklerle ilişkilidir. |
İç duyu, nesnelerin birlik ve çeşitlilik niteliklerine duyarlı olduğu için güzellik öznel bir duygudur. |
Estetik yargılar görecelidir, kişilere göre değişebilir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ