Estetik ve Sanat Felsefesi Final 16. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Hangi filozof'un estetik görüşü onun güzel ile sanat arasında yaptığı ayrımla ilişkilidir ve ona göre, sanat belli bir pratik düzen içerisinde yapılması gereken iş, pratik edim veya yapma biçimidir ?
Plotinus |
Aritoteles |
Platon |
Aquinas |
St. Augustinus |
Aquinas’ın (1225-1274) estetik görüşü onun güzel ile sanat arasında yaptığı ayrımla ilişkilidir. Ona göre, sanat belli bir pratik düzen içerisinde yapılması gereken iş, pratik edim veya yapma biçimidir. Dolayısıyla cevap D şıkkıdır.
2.Soru
Hangi filozofa göre, nesnelerde görülen güzellikler, Tanrının belli bir zaman için onlara verdiği bir niteliktir?
Farabi |
Plotinus |
Mevlana |
İbn Rüşd |
İbn Sina |
Mevlana
3.Soru
Estetik deneyime 'birlik ve tamamlanmışlık' olmak üzere iki temel karakter yükleyen düşünür kimdir?
John Dewey |
George Dickie |
David Hume |
Frank Sibley |
Monroe Beardsley |
John Dewey Art as Experience (Deneyim olarak Sanat) adlı yapıtında estetik deneyime 'birlik ve tamamlanmışlık' olmak üzere iki temel karakter yüklemiştir
4.Soru
"Nesne, ilişkili olduğu ve biçimini aldığı daha temel nesnenin bir temsili olarak asıl nesneden ayrılır. Bir resme baktığımızda iki şey görürüz; resmi ve resmedilen şeyi. Resmedilen resme göre öncelik taşır ve resim nedensel olarak buna bağlı olup buna
göre biçim kazanır”
Townsend, yukarıdaki ifadeleriyle aşağıdaki sanat kuramlarından hangisini açıklamaya çalışmaktadır?
Öykünmecilik |
Biçimcilik |
Duyguculuk, |
Sezgicilik |
İstenççilik |
Bu kuram Platon’la birlikte başlamış ve onsekizinci yüzyıla kadar da önemini korumuştur. Bu kuram sanatı yaşamın bir yansıması olarak sanatın en önemli işlevini gerçeği yansıtması olarak gördüğü için yansıtmacı kuram; gerçekteki nesnelerin temsil edilmeleri anlamında da temsilci kuram olarak da anılır. “Taklit kuramlarında nesne, ilişkili olduğu ve biçimini aldığı daha temel nesnenin bir temsili olarak asıl nesneden ayrılır. Bir resme baktığımızda iki şey görürüz; resmi ve resmedilen şeyi. Resmedilen resme göre öncelik taşır ve resim nedensel olarak buna bağlı olup buna
göre biçim kazanır” (Townsend 2002: 107). Örneğin, heykel kişilerin taklidi olarak;
tiyatro, Aristoteles’in de iddia ettiği gibi “insan eylemlerinin bir taklidi”, görülebilir.
“şiir konuşma biçiminin taklidi olarak düşünülebilir.” Müzik ise “doğal seslerin ya
da duygu ve coşkuların taklididir.”
5.Soru
“Güzelliğin temel biçimi birliktir. Görülen şeyler bu birliğe yöneldikleri için güzeldirler. En yetkin birlik ise Tanrı'dır” diyen kimdir?
Platon |
Aristoteles |
Plotinus |
St. Augustinus |
Aquinas |
Augustinus'a göre güzelliğin temel biçimi birliktir. Görülen şeyler bu birliğe yöneldikleri için güzeldirler. En yetkin birlik ise Tanrı'dır.
6.Soru
İmmanuel Kant’ın (1724-1804) başyapıtlarından olan Salt Aklın Eleştirisi ( 1781), Pratik Aklın Eleştirisi (1788) ve Yargı Gücünün Eleştirisi (1790) kaç farklı ana problemin çözümüne odaklanır ?
6 |
2 |
5 |
3 |
4 |
İmmanuel Kant’ın (1724-1804) başyapıtlarından olan Salt Aklın Eleştirisi ( 1781),
Pratik Aklın Eleştirisi (1788) ve Yargı Gücünün Eleştirisi (1790) üç farklı ana
problemin çözümüne odaklanır. dolayısıyla cevap D şıkkıdır.
7.Soru
Hegel sanatın tarihsel olarak üç farklı gelişim aşamasına sahip olduğunu belirtmektedir. Bu üç aşama aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Sembolik, Klasik, Romantik |
Sembolik, Maniyerist, Romantik |
Klasik, Romantik, Realist |
Sembolik, Klasik, Realist |
Romantik, Klasik, Realist |
hegel'e göre sanat tarihsel olarak Sembolik, Klasik ve Romantik olmak üzere üç farklı gelişim aşamasına sahiptir. Doğru cevap A şıkkıdır.
8.Soru
Katharsis, hangi düşünürün ortaya attığı bir kuramdır?
Descartes |
Heraklitos |
Aristoteles |
Hegel |
Kant |
Aristoteles
9.Soru
Nietzsche'nin Schopenhauer’ın etkisinde kalarak yazdığı, insanın asıl metafizik uğraşısının sanat olduğunu ve dünyanın varoluşunun yalnızca estetik fenomen olarak temellendirilebileceğini savunarak, sanata yaşamın gözüyle bakmaya çalıştığı eser aşağıdakilerden hangisidir?
Ahlakın Soykütüğü Üstüne |
Tragedyanın Doğuşu |
Kişi Nasıl Kendisi Olur |
Transendantal İdealizm Sistemi |
İnsanın Estetik Eğitimi Üzerine Mektuplar |
Schopenhauer’ın etkisinde kalarak yazdığı ilk eseri Tragedyanın Doğuşu ise doğrudan sanat ve estetik konusuna ayrılmış bir çalışmadır. Nietzsche bu eserinde insanın asıl metafizik uğraşısının sanat olduğunu ve “dünyanın varoluşunun yalnızca estetik fenomen olarak” temellendirilebileceğini savunarak, sanata yaşamın gözüyle bakmaya çalışır.
10.Soru
Schelling hangi iki kavramın nihai hareket ettirici ilkelerinin özdeş olduğunu göstererek Kant'ın felsefesinde var olan ayrımı ortadan kaldırmak istemiştir?
Transandental felsefe ve bilinçli sanat |
Nitelikli eser ve nitelikli sanat |
Kuramsal estetik ve ahlaki çatışma |
Objektif doğa ve subjektif zihin |
Bilinçli özdeş ve bilinçsiz üretim |
Schelling’in amacı objektif doğa ile sübjektif zihnin nihai hareket ettirici ilkelerinin özdeş olduğunu göstererek Kant felsefesinde var olan doğa
ile özgürlük arasındaki ayrımı ortadan kaldırmaktır. Doğru yanıt D'dir.
11.Soru
Bütünlük, oran ve uyum kavramları hangi filozofun güzellik anlayışının temel kavramlarıdır?
Augustinus |
Plotinus |
Adorno |
Habermas |
Levinas |
Augustinus
12.Soru
Aşağıdaki hangisi doğrudan estetik konusunu ele alan Alman düşünürlerden birisi değildir?
Hegel |
Hume |
Schelling |
Schophenauer |
Schiller |
Hegel, Schelling, Schophenauer ve Schiller estetik konusunu doğrudan ele alan Alman İdealist filozoflarıdır. Ancak Hume İngiliz Deneyimciliği ekolüne bağlıdır.
13.Soru
Hume'a göre bir kişinin bir sanat eserinden haz alabilmesi için aşağıda verilen seçeneklerdeki hangi özelliğe sahip olması gerekmez?
Estetik duyarlık |
Pratik tecrübesi |
Önyargısız bir zihin |
Belli güzellik türlerini karşılaştırma deneyimi |
Statü |
Statü
14.Soru
Schelling Fichte’de çözümsüz olan deneysel ben’in felsefi ben olması veya felsefenin bilinçdışı veya bilinçsiz olana ulaşma sorununu hangi alanda çözmeye çalışmıştır?
Estetik alanda |
Felsefik alanda |
Üretim alanında |
Sanat alanında |
Çevresel alanda |
Schelling Fichte’de çözümsüz olan deneysel ben’in felsefi ben olması veya felsefenin bilinçdışı veya bilinçsiz olana ulaşma sorununu estetik alanda çözmeye çalışır. Ona göre, diğer üretimlerde olduğu gibi, sanat üretimi bir çatışma ile başlar. Sanat eseri bilinçli ve bilinçsiz üretim veya etkinlikleri bir arada barındırır. Bu iki etkinlik hiçbir zaman birbirini yok etmezler. Doğru yanıt A'dır.
15.Soru
Croce “estetik çalışan birinin aslında dil üstüne çalıştığı” fikrini hangi temelde savunur?
Sanatın zihinsel dil kullanması temelinde. |
Sanat-dil özdeşliği temelinde. |
Estetiğin içsel tutkuları açımlaması temelinde. |
Estetiğin dilsel yapıyı açıklaması temelinde. |
Sanatın imgesel anlatım olması temelinde. |
Sanatı bir seziş olarak gören Croce’nin ‘sezgi’ ve ‘ifade’ kavramlarını eş anlamlı olarak kullandığını ve buradan örtülü olarak sanat-dil özdeşliğini ortaya çıkarıp estetik çalışmanın dil çalışmayla aynı olduğu fikrini savunmaktadır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde Lukacs’ın estetiğinde bahsettiği varlık kategorileri doğru biçimde verilmiştir?
Nitelik-öznellik-bireylik |
Genellik-evrensellik-nesnellik |
Genellik- özgünlük-bireylik |
Evrensellik-bireylik-nicelik |
Öznellik-özerklik-nitelik |
Genellik- özgünlük-bireylik
17.Soru
Estetik sözcüğünü ilk kullanan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Kant |
Hegel |
Schophenhauer |
Nietzsche |
Baumgarten |
Baumgarten
18.Soru
Yaşlılık dönemindeki Platon’a göre "güzel olan" aşağıdakilerden hangisidir?
Mimesis |
Salt geometrik form |
Sevgi dolu benzeşim |
Emek |
Ölçü ve oran |
Salt geometrik form
19.Soru
Huctheson ve Hume'un estetik hazzın kaynağına ilişkin benzer görüşlerini ayıran en temel özellik aşağıdakilerden hangisidir?
Huctheson güzelliğin nesneye bağlanmadığını, Hume ise güzelliğin yalnızca nesneye bağlı olduğu düşüncesini benimser. |
Hume ahlakın temelinde duygunun yer aldığı görüşünü, Huctheson ise ahlakın sonradan edinebildiğini savunur. |
Hutcheson güzelliğin insan yapısına bağlı olarak belli durumda ortaya çıkan bir haz olduğunu, Hume ise güzelliğin insan yapısından bağımsız sonradan edinilen bir haz olduğunu savunur. |
Hutcheson'un iç duyu kavramına karşılık Hume, duygu kavramını kullanılır. |
Hutcheson beğeni yargısının kaynağının içsel olduğunu savunur, Hume bu düşünceye ek olarak bir beğeni ölçütü olup olmadığını da sorgular. |
Hume ve Hutcheson aynı düşüncelere sahiptir. Hume da Hutcheson gibi güzelliğin iç duyudan ve yaradılıştan geldiğini düşünür. Ancak bu düşünceye ek olarak beğeni ölçütünün olup olmadığını da sorgular. Dolayısıyla A,B,C ve D seçenekleri yanlıştır. E seçeneği doğrudur.
20.Soru
Güzelin yalnızca estetik değil aynı zamanda ontolojik, varoluşsal ve psikolojik bir kavram olarak insan yaşamının merkezinde olduğunu savunan İnsanın Estetik Eğitimi Üzerine Mektuplar isimli eserin yazarı olan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Kant |
Schiller |
Shopenhauer |
Schelling |
Hegel |
Alman romantizminin önde gelen temsilcilerinden olan Friedrich Schiller (1759-1805) edebiyat, şiir, oyun yazarlığı ve estetik alanındaki çalışmalarıyla bilinir. Onun, estetik ve estetik eğitim konusundaki görüşlerinin yer aldığı İnsanın Estetik Eğitimi Üzerine Mektuplar adlı eseri güzelin felsefi çözümlemesini; sanat ve kültür ile ilişkisini ve bu ilişkinin insanın estetik eğitimi üzerine etkisini araştırır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ