Estetik ve Sanat Felsefesi Final 18. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Mevlevilikte önemli bir ritüel olan sema, Mevleviliğin hangi boyutunun estetik dışavurumunu yansıtır?


Güç - dini

Kudret- güzellik

Metafiziksel-dini

İlah - güzellik

Tarihsel - bağlamsal


2.Soru

Plotinus'un değerler alanındaki hiyerarşik düzenin iki ucunda hangi iki değer bulunmaktadır?


güzel-iyi

ahlaki-çirkin

güzel-çirkin

akılsal-duyusal

ruhsal-çirkin


3.Soru

Sanatçıları, pek çok şeyin hakiki bilgisine sahip olmadan taklidini yapabilen insanlar olarak saygın bir konumdan yoksun ve insanlara yanlış şeyler öğreten şahsiyetler olarak konumlandıran filozof kimdir?


Aristo

Platon

Sokrat

Plotinus

Baumgarten


4.Soru

  • 1-Metafizik, dini ve ahlaki özellikler taşır.
  • 2-Sanat yapıtının değeri hakikate uygun düşmesi, iyi ve mükemmel olmasına bağlıdır.
  • 3-Güzel kavramı mantıksal olarak belirlenebilir.
  • 4-Güzelin aynı zamanda psikolojik ve duyumsal boyutu da vardır.
  • 5-Güzel kavramı duyularla algılanamayan yaratıcıyla ilişkili bir kavramdır.
Yukarıda verilen ifadelerden hangileri Orta Çağ İslam Estetiği özelliklerindendir?


Yalnız III

I, II, IV, V

I ve V

I, II, III, IV, V

I, II, III


5.Soru

Belirli nesneleri öğrenme biçimimizden yola çıkarak bu öğrenme biçimini sanat dallarına uyarlayan 'tipik örnek' görüşü kime aittir?


Morris Weitz

Stephen Davies

Paul Ziff

Marcel Duchamp

Arthur Danto


6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi rasyonalistler ve empiristler arasındaki bilginin kaynağı ile ilgili ortak bir görüşü ortaya koymuştur?


Sezgi, hayal gücü ve duygulara önem verilmesi

Hayal gücü ve kurgusal durumların bilgi kaynağı sayılamayacağı görüşü

Sanatın bilgi kaynağı olarak görülmesi

Sanatın bilişsel değeri olduğunun savunulması

Gerekçelendirilmiş doğru inanca ulaşılması


7.Soru

Platon’un genel felsefi gelişimi üç farklı dönemi kapsar: Bunlardan birincisi Sokratik devir veya gençlik dönemi, ikincisi olgunluk dönemi, üçüncüsü ise yaşlılık dönemidir. Onun estetik konusundaki düşünceleri de bu gelişim dönemlerine göre farklılık gösterir.

Aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi Platon’un felsefi gelişim dönemi ile estetik anlayışını doğru bir biçimde yansıtır?


Gençlik dönemi – Güzeli, kavramsal olarak ele almıştır.

Olgunluk dönemi – Güzeli, sayı ve ölçüyle ilişkili olarak ele almıştır.

Olgunluk dönemi – Güzeli, ontolojik olarak incelemiştir.

Sokratik devir – Güzeli, ontolojik olarak incelemiştir.

Yaşlılık dönemi – Güzeli, kavramsal olarak ele almıştır.


8.Soru

Sanatsal etkinliğin oyun dürtüsü aracılığıyla ortaya çıktığını savunan filozof kimdir?


Kant

Schiller

Hegel

Schelling

Schopenhauer


9.Soru

“Güzel nedir?” sorusunu cevaplamaya çalışan  Büyük Hippias diyaloğu kimin eseridir?


Sokrates

Aristoteles

Platon

Thales

Herakleitos


10.Soru

Homer, Virgil, Terence ve Cicero gibi birçok düşünür ve sanatçının eserlerinin beğenilmesinin ana nedeni nedir?


Ortak “beğeni ilkelerine” veya “sanat kurallar›na” göre işliyor olmalarıdır.

Sadece öznenin kişisel beğenisine göre işlemeleridir.

İnsan zihninin tabula rasa olmasından kaynaklanır.

insan zihni bazı nesnelerden haz almaya eğilimli bir yapıya sahiptir.

YArgı kişiden kişiye değişmektedir.


11.Soru

Aşağıdakilerden hangisine göre güzel, insan varlığının zorunlu koşuludur?


Schiller

Hegel

Schelling

Schophenhauer

Nietzsche


12.Soru

Hakiki olan şeyin idea olduğunu savunan ve Tinin Görüngübilimi, Hukuk Felsefesi ve Felsefe Bilimleri Ansiklopedisi gibi önemli eserierin yazarı olan Alman düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


Kant

Schopenhauer

Hegel

Nietzsche

Schiller


13.Soru

Richard Wollheim’in edebi yapıtların ve müziğin fiziksel nesneler ya da bu nesnelerin bir sınıfı olmadıklarını söyleyerek bu tür yapıtların tipler olduğunu ve kopyalarının ya da gösterimlerinin de bu yapıtların örnekleri olduğunu öne sürdüğü eseri aşağıdakilerden hangisidir?


Sanatın İlkeleri

 Poetika

Mor Renk

Dorian Gray’in Portresi

Sanat ve Nesneleri


14.Soru

Aşağıdaki düşünürlerden hangisi güzellik, parlaklık ve ihtişama sahip her mevcûd, varlığı en mükemmel durumda olduğunu savunur?


İbn Sina

Farabi

 Mevlana

Platon

İbn Ruşd


15.Soru

Kant'ın estetik düşüncesine ilişkin verilen hangi ifade yanlıştır?


Yaşlılık dönemi eserlerinden olan Yargı Gücünün Eleştirisi estetik konusuyla ilgilidir.

Kant, estetiği, ahlak ve doğa alanından ayırarak kendi yasaları olan özerk bir bilgi alanı olarak belirler.

Güzel, nitelik bakımından hoşagiden, nicelik bakımından herkesin hoşuna giden, ilişki bakımından her tür ilgi ve kavramdan ayrı olarak hoşagiden, modalite bakımından ise zorunlu olarak hoşagiden şeydir.

Kant’a göre, nitelik bakımından beğeni yargısı hem bir bilgi, hem de bir mantıksal yargıdır.

Kant, nicelik yönünden beğeni yargısını ele alırken onun temelde öznel bir yargı olmasına karşın genel bir yargı olması gerektiğini savunur.


16.Soru

18. yüzyıl düşünürlerinden Francis Hutcheson'a göre güzellik hazzının kaynağı aşağıdakilerden hangisidir?


Estetik yargı

Etik yargı

İç duyum

Deneyim

Estetik özne


17.Soru

Sanatın, zanaat temelli görüldüğünü sanat konusundaki iki ünlü ifadesinde; sanat yapılması gereken şeye ilişkin doğru bilgidir” ve “Sanat, yapılacak şeylere ilişkin yapma ve düşünme ilkesidir” diyen düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


Plotinus

Platon

St. Augustinus

Aquinas

Duns Scotus


18.Soru

“Estetik” kelimesini özellikle sanatta “güzelin duyular yoluyla algılanması” anlamında kullanan düşünür hangisidir?


Kant

Schelling

Hegel

Heidegger

Baumgarten


19.Soru

Sartre’a göre hangi sanat türü dünyayı ve varlığı açma işlevinde daha başarılıdır?


Resim

Düzyazı

Şiir

Dans

Müzik


20.Soru

“Salt Aklın Eleştirisi” ( 1781), “Pratik Aklın Eleştirisi” (1788) ve “Yargı Gücünün Eleştirisi” (1790) adlı eserler hangi düşünüre aittir?


Baumgarten

Kant

Hegel

Schopenhauer

Nietzsche