Etik Ara 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Sokrates mutlu bir yaşam için hazzı temel alan yaklaşımlara karşı çıkarken hangi kavramı yüceltmiştir?
Ahlak
|
Doğru
|
Haz
|
Mutluluk
|
Erdem
|
2.Soru
Faydacı yaklaşıma göre bir eylemin değeri ne ile ölçülür?
Erdem
|
Ölçülülük
|
Haz
|
Mutluluk
|
Fayda
|
3.Soru
Etiği bir bilgi alanı olarak tanıma konusunda aşağıdaki ifadelerden hangisi doğru değildir?
İnsan için bilginin önemi ve her türlü bilme uğraşının kendini bilmekle olan bağlantısı etiğin temelini oluşturur. |
Etiğe olan gereksinim insanın kendini bilme konusunda yetersiz kalmasından ileri gelir. |
Etik, felsefede tarihi çok eski olmakla birlikte felsefenin yeni alanlarından biri olan “değer felsefesi” ile yakından ilişkilidir. |
Etik ile değer felsefesinin kesişme noktası, insanlar arası ilişkileri belirleyen şeylerin “değerler “ olmasına karşılık, dünyada neden bu kadar çok “kötülüğün” var olduğudur. |
Etik, “iyi olma”, “adil olma”, “erdemli olma” konusunda davranış ölçüleri verir. |
Etik, felsefenin temel bir dalı olarak kendine özgü soruları olan bir bilgi alanıdır. Etik, normlar ortaya koyma işi değildir. Normlar ortaya koyma çabasında olmadığı gibi, ortaya konmuş normları değerlendirebilecek biricik yoldur. Kimi koşullara bağlı şekilde oluşmuş veya oluşturulmuş bu normlar bütününe etik denmesi, etik ile ahlâkın aynı sayılmasından dolayıdır. Başka türde bir davranış ölçüsünü ele alalım: “Yalan söylemek kötüdür”. Burada ahlâkın yaptığı şey, doğru davranmanın yalnızca ölçüsünü vermektir. Oysa etik, “doğru” davranmanın ölçüsünü belirten bu ifadenin ne demek olduğunu, ne anlama geldiğini; her koşulda, her durumda bu ölçünün doğru eyleme götürüp götürmeyeceğini soru konusu yapar. Doğru yanıt E seçeneğidir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Platon tarafından belirlenen ana erdemler arasında sayılamaz?
Dürüstlük
|
Bilgelik
|
Cesaret
|
Ölçülülük
|
Adalet
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "ruhun iyi durumda olması" demektir?
Neşeli olmak
|
Eudaimonia
|
Ataraksia
|
Adil olmak
|
Euthymia
|
6.Soru
Platon’un etik görüşünde önemli olan noktalar göz önüne alındığında aşağıdaki seçeneklerden hangisi bu kapsam dışında kalır?
Erdem |
İnsanın ya da ruhun yapısı |
Mutluluk |
Adalet |
Siyaset |
Platon’un etik görüşünde şu beş nokta önemlidir: Erdem, adalet, insanın ya
da ruhun yapısı, iyi ideası ve siyaset ya da devlet. Bu unsurlar göz önüne alındığında kapsam dışında kalan mutluluktur. Doğru yanıt C seçeneğidir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Etica (Etika) adlı kitabın yazarıdır?
Descartes |
Kant |
Spinoza |
Bacon |
Hume |
Rönesansta, insanın yeniden kendine yönelmesiyle, kendinden yola çıkan bilme çabasıyla başlayan bir kıpırdanışla etiğin yeniden önem kazanmaya başladığını görmekteyiz. Francis Bacon (1561-1626), René Descartes (1596-1650), Baruch Spinoza (1632-1677), Yeniçağda etiğin tekrar önem kazanması yönünde katkı sağlayan düşünürlerdir. Bacon, “iyi”yi bu dünyaya ilişkin bir kavram olarak incelemek ve etik araştırmalarda bilgiyi temel almak gerektiğini düşünmüştür (Akarsu: 120). Descartes ise Eskiçağda Stoa Okulunun düşüncelerini özellikle “duygulanımlar” konusu bakımından yeniden ele almış, erdemler konusuna eğilmiştir. Spinoza ise Etica (Etika) adlı bir kitap yazmıştır. Doğru yanıt C seçeneğidir.
8.Soru
I. Hazzı temel alan yaklaşımın ilk örneğidir. II. Bu okulun kurucusu Epikouros' tur. III. Haz, yaşamdaki en temel şeydir ve canlı varlığın yaşamının ana amacıdır. IV. Haz, her durumda, her koşulda iyi değildir. V. Sokratesçi bir okuldur. Kynere Okuluyla ilgili yukarıdaki numaralandırılmış ifadelerden hangileri doğrudur?
I, II, III
|
I, III, V
|
II, IV, V
|
III, IV, V
|
I, II, III, IV, V
|
9.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi metaetik yaklaşıma göre doğrudur?
Etik soruları çözümleyici ve eleştirel bir bakışla ele alır.
|
Metaetik yaklaşımda bir eylemin değeri sağladığı fayda ile belirlenir.
|
Erdem, siyaset etkinliği bakımından yaşamın en temelindedir.
|
Bir canlının aslen yönelmesi söz konusu olan tek şey hazdır.
|
İyi ve mutlu yaşamın temel koşulu erdemdir.
|
10.Soru
Antithenes’in erdem anlayışına göre etik amaçlara hizmet etmeyen bilgi için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
Doğrudur
|
Gereksizdir
|
Geçerlidir
|
Yanlıştır
|
Yanlıdır
|
11.Soru
Etiğin yeniden canlandırıldığı 18. yüzyılda, doğal olarak yeni sorunlar ortaya çıkmış ve bu alanda yeni sorular ele alınmıştır. Bu sorunlara bağlı olarak da yeni kavramlar ortaya atılmıştır. Aşağıdakilerden hangisi bu kavramlardan birisi değildir?
ödev
|
sorumluluk
|
doğru
|
yükümlülük
|
gereklilik
|
12.Soru
I. Bu yaklaşımı temsil eden filozoflar Sokrates, Aristotales ve Platon'dur. II. Filozofların eğilimi hazza karşı çıkmaktır. III.Filozofların temel sorusu erdemin ne olduğu sorusudur. Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri erdem temel alan yaklaşımın temellerini oluşturur?
Yalnız II
|
I ve III
|
II ve III
|
I ve II
|
Hepsi
|
13.Soru
Aristoteles’in adalet kavramı aşağıdakilerden hangisi değildir?
Kendi amacını en çok taşıyan erdemdir.
|
Başkalarının iyiliği için söz konusu olan şeydir.
|
Erdemin bütünüdür.
|
Adaletsizlik kötülüğün kendisidir.
|
Adalet kendi başına bir huydur.
|
14.Soru
“Bir insan devletin yasalarını beğenmeyebilir, ama yine de onlara karşı duramaz. Devletin buyruğuna her zaman uymalıdır, ya da yasanın kabul ettiği yollardan gidip o yasaları değiştirmeye çalışmalı, insanları uyandırmalıdır” diyen Sokrates neye dikkat çekmektedir?
İyi yaşamaya |
Yasaları önemsediğine |
Hazzı önemsediğine |
Kötülüğü önemsediğine |
Siyaseti önemsediğine |
Sorunun doğru yanıtı B şıkkıdır. Sokrates, yasaları önemsemiştir. “Bir insan devletin yasalarını beğenmeyebilir, ama yine de onlara karşı duramaz. Devletin buyruğuna her zaman uymalıdır, ya da yasanın kabul ettiği yollardan gidip o yasaları değiştirmeye çalışmalı, insanları uyandırmalıdır”
15.Soru
Erdemi temel alan yaklaşımla ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
Erdemi temel alan yaklaşım doğrudan doğruya iyi veya mutlu yaşamın ne olduğunu değil, mutluluğu sağlayan temel kazanım olan erdemin ne olduğunu sorgular. |
Erdemi temel alan yaklaşımı temsil eden ana filozoflar Sokrates, Platon ve Aristotales’tir. |
Erdemi temel alan yaklaşıma göre erdemin ne olduğunu bilmeden hazza yönelmek kişileri iyi ve mutlu yaşam yerine tersi bir duruma götürebilir. |
Erdemi temel alan yaklaşımı benimseyen Kynik okul iyi ve mutlu yaşamın haz karşısında bağımsızlaşmayı sağlayan erdemden geçtiğini ileri sürmüştür. |
Erdemi temel alan yaklaşımın temsilcilerinden Sokrates, kişilere ve koşullara bağlı değişken bir erdem anlayışını savunmuştur. |
Sokrates, kişilere ve koşullara bağlı, değişken bir erdem anlayışına ısrarla karşı çıkmıştır. Doğru yanıt E seçeneğidir.
16.Soru
Kynik Okulunun kurucusu aşağıdakilerden hangisidir?
Platon
|
Antisthenes
|
Aristippos
|
Sokrates
|
Demokritos
|
17.Soru
Devlet adlı kitap aşağıdakilerden hangisine aittir?
Aristoteles |
Diogenes |
Sokrates |
Platon |
Antisthenes |
Platon, Devlet’in 9. Kitabında siyaset yaşamıyla ilgili örnekler olarak incelediği beş çeşit insanın yaşam tarzı içinde en mutsuz olan yaşam şeklinin,
“tiran ruhlu” insanın sürdürdüğü siyaset yaşamı olduğunu söylemektedir. Doğru cevap D seçeneğidir.
18.Soru
İnsanın, hem bedensel hem de ruhsal yönden gelen etkiler nedeniyle eylemlerinde çeşitli sorunlarla kaşı karşıya kalabilmesi Stoa Okulu’nun hangi etik görüşünün bir sonucudur?
İnsanın doğuştan erdemli olduğu görüşü
|
Erdemin hazdan bağımsız olduğu görüşü
|
İnsanın doğanın bir parçası olduğu görüşü
|
İnsanın doğayı dönüştürmesi gerektiği görüşü
|
İnsanın eylemlerinin sorumlusu olduğu görüşü
|
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ahlâk ile ilgili olarak söylenemez?
Davranış kuralları ve değer yargılarından oluşmaktadır.
|
Toplumsal ve tarihsel nitelikli bir olguyu adlandırmaktadır.
|
Topluluğa, yere ve zamana göre değişmektedir.
|
Normlar ve yasaklardan oluşur.
|
Bir bilgi alanıdır.
|
20.Soru
“Huy, insan için daimondur”. “Bir insanın ethos’u - huyu - onun daimon’udur” sözünü hangi filozof söylemiştir?
Aristoteles |
Herakleitos |
Sokrates |
Platon |
Demokritos |
Herakleitos, “huy, insan için daimondur” (Kranz, 1984: 68), “bir insanın ethos’u - huyu - onun daimon’udur” (Güçlü vd., 2002 Felsefe Sözlüğü) demiştir. Doğru cevap B seçeneğidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ