Etik Final 18. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Hastalığı nedeniyle dayanılmaz acılar çeken bir kişinin bilinçli bir şekilde yaşamına son vermeyi istemesi etik açıdan ele alınacak olursa etiğin hangi alanına girer?
Özgürlük etiği
|
Ödev etiği
|
Değerler etiği
|
Uygulamalı etik
|
Meslek etiği
|
2.Soru
I. İklim değişikliği II. Nükleer kazalar III. Gıda maddelerinin üretiminde kullanılan kimyasallar IV. Yoksulluk Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri çevre etiğinin konuları arasında yer almaktadır?
Yalnız II
|
II ve III
|
Yalnız IV
|
I,II ve III
|
Hepsi
|
3.Soru
Aşağıdaki kavramlardan hangisi 20. yüzyılın ikinci yarısından bu yana etiğin konularından biri olmuştur?
Depresyon |
Bağımlılık |
Ötenazi |
Reiki |
Şamanizm |
“Ötanazi”, “kürtaj”, “ölme hakkı”, “organ verme”, “organ ticareti”, “yapay zekâ”, “teknoloji”, “gen teknolojisi”, “nanoteknoloji” ve “nöroloji” alanındaki çalışmalar (nöroetik) yine 20. yüzyılın ikinci yarısından bu yana etiğin konuları olmuştur. Bunlara ek olarak, teknoloji sorunlarından dolayı bugün “çevre etiği”, “toprak etiği” gibi etik çeşitlerinden söz edildiği görülmektedir.
4.Soru
Aşağıdaki hangisi değerler etiği yaklaşımında çalışmalar yapan düşünürlerdendir?
I. Kuçuradi
|
J. Locke
|
D. Hume
|
J. Bentham
|
F. Bacon
|
5.Soru
İoanna Kuçuradi’nin değer ve etik görüşüne göre değerler ancak insan yaşamıyla bağlantı içinde, yani antropolojik olarak ele alınırsa, değer sorunları anlaşılıp aydınlatılabilir. Bu nedenle değerleri ele alırken antropolojik bakış -diğerleri yanında antropolojik bakışın- gerekli olduğunu düşünür. Aşağıdakilerden hangisi İoanna Kuçuradi’nin iki filozofun değer sorununa bakışına karşı getirdiği eleştiridir?
İoanna Kuçuradi’nin değer ve etik görüşüne göre değerler ancak insan yaşamıyla bağlantı içinde, yani antropolojik olarak ele alınırsa, değer sorunları anlaşılıp aydınlatılabilir. Bu nedenle değerleri ele alırken antropolojik bakış -diğerleri yanında antropolojik bakışın- gerekli olduğunu düşünür. Aşağıdakilerden hangisi İoanna Kuçuradi’nin iki filozofun değer sorununa bakışına karşı getirdiği eleştiridir?
Her iki düşünürün de problemi antropolojik bakışın sağladığı imkanlara dayanarak ele almaları |
Değer problemine bakışlarının gnosiolojik unsurlardan tamamen sıyrılamaması |
Taşınan değer ile değerler arasındaki farkı ortaya koymaları |
Aynı şeyin farklı kişilerce hep aynı şekilde değerlendirilmesi |
Farklı değerlendirme biçimlerinden yararlanılmaması |
Değerler insanın varlığa kattığı bir boyuttur, insanla varolan şeylerdir. Değerler için “ideal varlıklar” deyimini kullanmasa da değerlerin varlık tarzlarının farklılığını öngörür. Onların diğer şeyler gibi nesneleştirilip, kavramlaştırılabileceklerini söyler. Ama değerler ele alınırken Scheler’de olduğu gibi bilgi kuramsal bakışın da Hartmann’da olduğu gibi ontolojik bakışın da, yeterli olmadığını söyler. Değerler ancak insan yaşamıyla bağlantı içinde, yani antropolojik olarak ele alınırsa, değer sorunları anlaşılıp aydınlatılabilir. Bu nedenle değerleri ele alırken antropolojik bakış -diğerleri yanında antropolojik bakışın- gerekli olduğunu düşünür. Her iki filozofun değer sorununa bakışını eleştirirken bunu şöyle dile getirir: “Bunun başlıca nedenleri, her iki düşünürün değer problemine bakışlarının gnosiolojik unsurlardan tamamen sıyrılamaması ve ikisinin de problemi antropolojik bakışın sağladığı imka^nlara dayanmadan ele almaları, dolayısıyla taşınan değer ile değerler arasında bir fark yapmamalarıdır.”
6.Soru
Çalışmalarıyla etiğe yön vererek etiği yeniden bağımsız bir bilgi alanı haline getiren düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Hobbes |
Hutcheson |
Shaftesbury |
Kant |
Hume |
18. yüzyılda felsefe tarihinde genel olarak felsefenin bütünü bakımından tam bir dönüm noktası olan Immanuel Kant (1704 - 1804), aynı zamanda etik tarihi bakımından da önemli bir dönüm noktasıdır. Çalışmalarıyla etiğe yön vererek etiği yeniden bağımsız bir bilgi alanı haline getiren düşünür Kant'tır. Doğru yanıt D seçeneğidir.
7.Soru
Aşağıda Max Scheler’in etik görüşü ile ilgili verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
Scheler’in Kant’a eleştirisinin temelinde Kant’ın ahlaklılığı temellendirirken insanı yalnızca akıl sahibi varlık olarak ele alması vardır. |
Scheler, Kant’ın etikte a priori ile formal olanı ve a priori olan ile rasyonel olanı karıştırdığını ileri sürmüştür. |
Scheler, Kant’ın etikle ulaşmak istediği hedefe bağlılığını sürdürmüştür. |
Etik tarihinde Kant etiği içerikli değerler etiği, Scheler’in etiği biçimsel etik olarak adlandırılmaktadır. |
Scheler, etikte bir duyusal priorizm geliştirmiştir. |
Scheler’in Kant’ın ahlak yasasının temel özelliği olarak gördüğü “biçimselliğe” yönelik eleştirilerinden sonra, etik tarihinde Kant etiğine “biçimselci etik”, M. Scheler tarafından kurulan ve N. Hartmann tarafından geliştirilen etiğe de “içerikli değerler etiği” demek neredeyse bir gelenek haline gelmiştir. Doğru yanıt D seçeneğidir.
8.Soru
Etiğe yön veren, yeniden bağımsız bir bilgi alanı haline getiren, etiği özgürlüğün yasalarına ilişkin bir alan olarak düşünen, özgürlük nedir sorusunu soran felsefeci hangisidir?
Immanuel Kant
|
David Hume
|
Jeremy Benthon
|
John Stuart Mill
|
john Locke
|
9.Soru
Faydacılık adıyla bilinen haz ve hazza bağlı mutluluk düşüncesine ve Sofistlerin erdem anlayışına dayandığı söylenen ve temeli Jeremy Benthan tarafından atılan yaklaşımın okulu aşağıdakilerden hangisidir?
Kyrene Okulu
|
Stoa Okulu
|
Kynik Okulu
|
Frankfurt Okulu Milet Okulu
|
Milet Okulu
|
10.Soru
Fiziksel olgular gibi ahlaksal olguların da olduğunu, “iyi”, “adil” vb. ahlaksal yüklemlerin dünyadaki şeylere karşılık geldiğini ileri süren görüş aşağıdakilerden hangisidir?
Etik ahlak |
Sorumluluk ilkesi |
Toplumsal yanlızlık |
Teorik etik |
Ahlaksal gerçekçilik |
Ahlaksal gerçekçilik, fiziksel olgular gibi ahlaksal olguların da olduğunu, “iyi”, “adil” vb. ahlaksal yüklemlerin dünyadaki şeylere karşılık geldiğini ileri süren görüştür.
11.Soru
Etiğin önemi ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Etik en parlak dönemini Eskiçağda yaşamıştır.
|
Ortaçağ boyunca etik önemli sayılmıştır.
|
18. Yüzyılda etik geri planda kalmıştır.
|
Etiğin yeniden doğuşu ve gelişimi konusunda dönüm noktası 20. Yüzyılın ilk çeyreği olmuştur.
|
20. Yüzyılda etik, “yeni felsefe” anlayışının etkisiyle yeniden önem kazanmıştır.
|
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi postmodern etik düşünceyi açıklayan ifadelerden biridir?Postmodernizm ........................
ahlaksal bilgi imkanını dışlayan bir bilgi anlayışıdır.
|
bireyi geleneğe olan bağlılıklarından tecrit etme anlayışıdır.
|
hem ahlaka ihtiyaç duyulan hem de ana tezleriyle ahlakı imkansız kılan düşünce tarzıdır.
|
hiç bir genel geçer ilkenin olmadığı, 'ne olsa gider' anlayışıdır.
|
dünyanın özünde düzenli bir yapıya sahip olduğu varsayımına dayanmaktadır.
|
13.Soru
18. yüzyılda etik sorunlarla ilgilenen filozoflar hangi soruya cevap aramışlardır?
İnsanlar neden sadece kendilerini severler ve kendi çıkarlarını düşünürler?
|
İnsanda bulunan etik duyarlılığın temeli nedir?
|
İnsan tek başına yaşayabilir mi?
|
İnsanlar iyi ile kötüyü birbirinden nasıl ayırabilirler?
|
İnsan ön yargılı mıdır?
|
14.Soru
Korku ve cesaret taşıyıcıları bakımından Scheler'a göre hangi değer grubuna girer?
Kişi değerleri
|
Estetik değerler
|
Vital değerler
|
'Şey' lerin taşıdığı değerler
|
Göreli değerler
|
15.Soru
Felsefe tarihine “Özgürlük Üzerine” ve “Kadının Köleleşmesi” eserleri ile katkıda bulunan filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Hume
|
Kant
|
Hutcheson
|
J. S. Mill
|
Locke
|
16.Soru
İnsanda doğal olarak etik duyarlık bulunduğunu düşünen “iyi ve kötü”yle ilgili duygunun da bu doğal yapıdan gelen “ahlâk duy(g) usu”ndan doğduğu görüşünde olan düşünür aşağıdakilerden hangisidiR?
Kant |
Bacon |
Locke |
Shaftesbury |
Hobbes |
İnsanda doğal olarak etik duyarlık bulunduğunu düşünen Shaftesbury (1671-
1713), “iyi ve kötü”yle ilgili duygunun da bu doğal yapıdan gelen “ahlâk duy(g)
usu”ndan doğduğu görüşündedir. Shaftesbury bu duy(g)unun, insandaki beş duyunun yanında altıncı bir duyu gibi iş gördüğünü düşünür. Doğru cevap D seçeneğidir.
17.Soru
Antony Ashley Cooper (Earl of Shaftesbury)'e göre insanda doğal özellik olarak bulunan etik duyarlık aşağıdaki hangi duygu ile benzeşmektedir?
Bencil duygu
|
Estetik duygu
|
Özgeci duygu
|
Haz duygusu
|
Acı duygusu
|
18.Soru
Aşağıdaki seçeneklerin hangisinde Aristoteles'in adalet anlayışına ilişkin bir bilgi verilmiştir?
Adaleti iyi bir site yaşamının temeli olarak görmüştür. |
Ona göre adalet bir siteyi erdemli kılma konusunda bilgelik, ölçülülük ve yüreklilikle başa baş gider. |
Ona göre adalet hem bir sitede hem de kişide söz konusu olur. |
Adaleti, herkesin kendi işiyle uğraşması, kendi işini yapması olarak kabul eder. |
Dağıtıcı adalet ve düzeltici adalet olarak adaletin çeşitlerinden söz eder. |
Aristoteles, dağıtıcı adalet ve düzeltici adalet olarak adaletin çeşitlerinden söz eder. Doğru yanıt E seçeneğidir.
19.Soru
I. Kişi ile kişi ilişkisiII. Kişi ile eşya ilişkisiIII. Kişi ile bir insancıl durum ilişkisiIV. Yargıç ile etik ilişkisiV. Kişinin kendisiyle ilişkisiYukarıdaki ifadelere göre aşağıdakilerden hangisi Kuçuradi'ye göre eylemin üç ana aşamasının (değerlendirme, yaşantı, yapma) bilgisine götüren ilişkileri gösterir
I, II, III, IV
|
II, III, IV, V
|
I, II, IV, V
|
I, III, IV, V
|
I, II, III, V
|
20.Soru
Aristoteles ile ilgili olarak, aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Ontolojinin ve etiğin kurucusudur.
|
Felsefe sorunlarını sistematik bir biçimde ele almıştır.
|
Nikomakhos’a Etik adlı eserinde mutluluğu ele almıştır.
|
Etik ve politika arasındaki ilişkiyi ortaya koyan ilk filozoftur.
|
Etik ve politikayı pratik etkinlikler kapsamında ele almıştır.
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ