Felsefe Ara 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi önermelerin doğruluğunu belirleyen ölçütlerden bir değildir?
Mütekabiliyet |
Apaçıklık |
Tutarlılık |
Mutabakat ve yarar |
Uyumsuzluk |
E Uyumsuzluk
2.Soru
I. İnsanın manevi ihtiyaçları olan merakını giderme, öğrenme, evreni ve kendisini anlama, yaşamını anlamlandırma isteğini karşılaması II. Kendimizi tanıma imkânı sağlaması III. Neyin bizim elimizde olup neyin olmadığını göstermesi IV. Farklılıklara anlayışla ve hoşgörüyle bakmakla yetinmeyip onların toplumsal gelişme ve ilerleme için gerekli olduğunu gözler önüne serebilmesi V. Kişisel ifade etme becerisi kazandırması . İfadelerden hangisi ya da hangileri felsefenin hayatımıza kattığı şeylerdir?
II, III, IV, V |
I, III, IV, V |
I, II, IV, V |
I, II, III, V |
I, II, III, IV |
İlk dört ifade felsefenin modern hayata katkılarını dile getirmektedir. Kişisel ifade etme becerisi kazandırmak ise sanattan beklenen bir katkıdır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi modern töz metafiziği öğretilerinden değildir?
Monizm
|
Düalizm
|
Nominalizm
|
Materyalizm
|
Fenomenalizm
|
4.Soru
I. Belli bir zihinsel olgunluğa sahip olmak II. Çeşitli kaynaklardan ansiklopedik bilgiler veya gözlem yoluyla çok sayıda deneyim biriktirme III. Hayatı iyi okuyup doğru ve anlamlı bir şekilde yorumlama IV. Sorgulayıcı bir tutumla sahip olunan bilgileri anlamlı ve ilkeli bir hayat doğrultusunda sağlıklı kullanma. Bilgelik kavramı üstteki anlamlardan hangilerini içerir?
II ve IV |
I, II ve III |
I, II ve IV |
I, III, ve IV |
Hepsi |
Bilgelik, kesinlikle çok fazla şey bilme, çeşitli kaynaklardan ansiklopedik bilgiler veya gözlem yoluyla çok sayıda deneyim biriktirme anlamına gelmez. Bilgelik, belli bir zihinsel olgunluğa sahip olma, sorgulayıcı bir tutumla sahip olunan bilgileri anlamlı ve ilkeli bir hayat doğrultusunda sağlıklı kullanma, hayatı iyi okuyup doğru ve anlamlı bir şekilde yorumlama anlamına gelir. Buna göre bilgelik sadece bir yaşama sanatı, uygun ya da doğru eylemde bulunmak, aşırılıktan ya da ölçüsüzlükten sakınmak, felaketleri metanetle karşılamaktan ibaret olan bir ahlak kavrayışı ya da moral duruş değildir. O, aynı zamanda ve çok daha önemlisi, belli bir entelektüel tutum, olup bitenlerin nedenlerine dair sağlam bir kavrayış, varlığın yapısına ve hayatın anlamına dair derinlikli bir vizyon, eylemlerin ilkeleri ve nihai amaçlarla ilgili kuşatıcı bir düşünüm anlamına gelir.
5.Soru
I. Yaratımcılık
II. Töz metafiziği
III. Varoluş felsefesi
IV. Süreç felsefesi
Üsttekilerden hangileri metafiziğin ontoloji alanına girmektedir?
I, II, III |
I, II, IV |
I, III, IV |
II, III, IV |
Hepsi |
Ontolojide gerçekleştirilen araştırmalar varlığa, varoluşa ve değişmeye ilişkin araştırmalardan meydana geldiği için, ontoloji olarak metafizik karşımıza üç farklı şekilde, sırasıyla bir töz metafiziği, bir süreç felsefesi ve bir varoluş felsefesi olarak çıkar. Yaratımcılık ise teolojik/kozmolojik metafizik alanında değerlendirilmektedir.
6.Soru
I. inanç
II. doğruluk
III. gerekçelendirme
IV. yansıtma
Bilgiyi bir ürün olarak ele alan Platon'un anlayışına göre üsttekilerden hangileri bilginin koşullarıdır.
II, III |
I, II |
I, II, IV |
II, III, IV |
I, II, III, |
Birinci ya da standart bilgi tanımı, bilgiyi bir ürün olarak ele alır. Söz konusu bilgi tanımı, ilk kez Platon’un Theaetetos adlı diyalogunda öne sürülen “gerekçelendirilmiş doğru inanç” olarak bilgi anlayışını ifade eder. Üç unsurlu bu bilgi anlayışına göre, bilgi hem
- gerekçelendirilmiş veya haklılandırılmış ve hem de
- doğru olan
- inanç olmak durumundadır.
Buna göre, bilginin inanç, doğruluk ve gerekçelendirme gibi üç koşulu vardır; başka bir deyişle, bilgi haklılandırdığımız, doğruluğu lehinde birtakım gerekçelere veya “güvence”ye sahip olduğumuz inanç ya da iddiaları gerekli kılar.
7.Soru
Felsefeyi alt alanlarının çeşitliliği ve aynı anda birçok işi gerçekleştiren özelliğinden dolayı iyi bir alet çantasına benzeten filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Kant
|
Wittgenstein
|
Nietzsche
|
Foucault
|
Platon
|
8.Soru
İki paradigmanın birbirleriyle kıyaslanmalarını imkânsız hale getirecek kadar farklılık göstermeleri, ikisini birleştiren ortak bir zemin ya da dilin bulunmamasına ne ad verilir?
Düalizm
|
Teori yüklülük
|
Çoğulcu bilim anlayışı
|
Eş ölçülemezlik
|
Bilimsel dilin krizi
|
9.Soru
Deneyime dayanmayan, deneyimden bağımsız, tecrübe yoluyla kazanılmamış olan bilgiye ne ad verilir?
A posteriori bilgi |
Sezgisel bilgi |
Duyusal bilgi |
Ahlak bilgisi |
A priori bilgi |
Deneyime dayanmayan, deneyimden bağımsız, tecrübe yoluyla kazanılmamış olan bilgiye a priori bilgi denir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi felsefenin bireysel düzeydeki katkılarından değildir?
İnsana entelektüel bir keyif, manevi bir haz verir. |
Yaşamını anlamlandırma isteğini karşılar. |
Bize kendimizi tanıma imkânı sağlar. |
İlkeli bir hayat sürebilmek için gerek duyarız. |
Maddi açıdan zenginlik sağlar. |
E Maddi açıdan zenginlik sağlar . felsefenin bireysel düzeydeki katkılarından değildir
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Popper'ın yanlışlanabilirlik ilkesiyle uyumludur?
Görelilik teorisi
|
Psikanalitik teori
|
Marksist tarih teorisi
|
Metafizik
|
Epistemolojik çoğulculuk
|
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Sokrates'in öğrencisidir ?
Platon |
Thales |
Konfüçyüs |
Goethe |
Hobbes |
Felsefeyi esas itibarıyla bir eleştiri ve sorgulama, karşılıklı bir tartışma faaliyeti olarak anlayanSokrates (469-399), bu yüzden insan zihnini tembelleştirdiğine inandığı yazılı söze değer vermemiş ve fikirlerini ortaya koyduğu yazılı hiçbir şey bırakmamıştır. Onun öğrencisi Platon (427-347) da bu gelenek içinde yer alır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “doğal olayların, doğaüstü güç ve nedenler yoluyla değil de, doğal nedenleriyle açıklanması gerektiği”ni ileri süren ve kabul eden, bu nedenle de ilk bilim insanı ve filozof olarak tanınan isimdir?
Thales |
Platon |
Aristoteles |
Kant |
Descartes |
Doğal olayların, doğaüstü güç ve nedenler yoluyla değil de, doğal nedenleriyle açıklanması gerektiğini ileri süren ve kabul eden, bu nedenle de ilk bilim insanı ve filozof olarak tanınan isim Thales'tir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, bilginin kaynağında hem akıl ve akılcılık hem de deneyim olduğunu ileri süren görüşü ifade eder?
Sentezci yaklaşım |
Tümdengelimci yaklaşım |
Tümevarımcı yaklaşım |
Sezgici yaklaşım |
İmgeci yaklaşım |
Bilginin kaynağında ne sadece deneyim ne de salt aklın bulunduğunu, onun akıl ve deneyimin ortak katkılarının ürünü olduğunu dile getiren yaklaşım sentezci yaklaşımdır.
15.Soru
Platon'un çizdiği filozof resminde hayatı anlamaya çalışan insan hangi imge ile temsil edilir?
Atlet
|
Tüccar
|
Felsefeci
|
Öğretmen
|
Kral
|
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir olayın var olup olmadığının bilinmesinin istenmesi durumunda, başkalarının yargılarına müracaat etmek gerektiğini savunan doğruluk anlayışıdır ?
Apaçıklık olarak doğruluk anlayışı |
Bağdaşımcı doğruluk görüşü |
Mutabakatçı doğruluk anlayışı |
Pragmatist doğruluk anlayışı |
Diyalektik |
Mutabakatçı doğruluk anlayışının, bağdaşımcı doğruluk anlayışından, diğerinin doğruluğu bir inancın kişinin aynı konuda sahip olduğu diğer inançlarla veya inanç sistemleriyle bağdaşmasında aradığı yerde, inanç ya da önermenin başka insanlarının inançlarıyla bağdaşmasında aramak bakımından farklılık gösterdiği söylenebilir.
17.Soru
Hukuk felsefesi, hukukun doğasıyla adaletin özü üzerinde yoğunlaşır. Buna karşın siyaset felsefesi farklı yönetim tarzlarını konu edinip hangi yönetim biçiminin diğerlerinden daha iyi olduğunu araştırır. Bu bilgi aşağıdakilerden neyi anlatmaktadır?
Hukuk felsefesinin siyaset felsefesinin konularını içerdiğini
|
Siyaset felsefesinin hukuk felsefesi üzerinde temellendiği
|
Hukuk felsefesi ile siyaset felsefesinin ayrımını
|
Siyaset felsefesinin siyasetten farkını
|
Hukuk felsefesi ile siyaset felsefesinin ortak özelliklerini
|
18.Soru
Tinin Fenomenolojisi eseri aşağıdaki filozoflardan hangisine aittir ?
Platon |
Sokrates |
Hegel |
Goethe |
Thales |
Tinin Fenomenolojisi adlı eser Hegel'e aittir.
19.Soru
Varoluş felsefesi varlık ile insanın ilgisini nasıl değerlendirir?
Varlık insanın kendini gerçekleştirme ortamıdır. |
İnsan, manevi boyutu itibarıyla bir bilinç varlığıdır. |
Her varlık bir varoluşa da sahiptir. |
İnsan varlığı numenal ve fenomenal boyutu itibarıyla ikiye ayrılır. |
Varlık, insanın ona ilişkin doğru kavrayışından bağımsızdır. |
A şıkkı doğrudur. Varoluş felsefesinin varlık görüşünde insan tanımı, varlıktan değil, bizzat insandan çıkılarak yapılır ve çok daha önemlisi, varlık “kendi kendisini tanımlayan insan”a göre tanımlanan bir şey olarak görülür. Başka bir deyişle, bu yeni felsefede varlık, varlığı ele alan, varlık sorusunu sorabilen yegâne varlık olarak insandan hareketle ortaya konur. Varlık sorusunu soran, kendi kendisini tanımlayabilen ve kendini gerçekleştirmeye çalışan bu insana egzistans ya da varoluş adı verilir ve varlık, egzistansın kendini gerçekleştirme ortamı olarak ikincil kılınır. B ve D şıkları diğer metafizik anlayışları işaret etmektedir. Birbirlerine bütünüyle karşıt konumları işgal eden töz metafiziğiyle oluş metafiziği aslında bir noktada buluşur. Bu ortak nokta ise ikisinin de varlığı konu almaları, geliştirilen gerçeklik tasarımını aynıyla insana da uygulamalarıdır. Buna göre, insan her iki metafizik anlayışında da numenal ve fenomenal boyutu itibarıyla ikiye ayrılır. Materyalist töz metafiziğinde olduğu gibi zihinsel boyutu beyinle özdeşleştirilen veya düalist töz metafiziğinde olduğu gibi zihin ve beden olarak ikiye ayrılan insan varlığı, oluş felsefesinde ise özellikle manevi boyutu itibarıyla bir bilinç varlığı olarak değerlendirilir. C şıkkı yanlıştır. Sartre’a göre varoluş gerçekte öznel varoluştur, öncelikle insan varoluşudur. İnsan dışındaki şeyler elbette vardır ancak onlar var olduklarından habersizdirler. Başka bir deyişle, şeyler vardırlar ancak bir varoluşa sahip değildirler. E şıkkı da yanlıştır. Heidegger’e göre, bu iki şey birbiriyle, iç içe geçmiş olma derecesinde bağlantılıdır. Çünkü insan olmak, olmakta olanın varlığını ortaya sererek anlamayı ifade eder; dolayısıyla, insan varlığının doğru anlaşılması son çözümlemede her şeyin varlığının doğru ya da yanlış anlaşılması anlamına gelir. Daha da önemlisi, varlık, sadece ve sadece insan varlığı olduğu sürece vardır veya anlaşılabilirdir; başka bir deyişle, varlık, insanın ona ilişkin doğru bir kavrayışına ihtiyaç duyar.
20.Soru
James ve Dewey tarafından geliştirilmiş,"sahip olduğumuz inançlar, kanaatler ya
da bilgiler bütün faaliyetlerimizi etkiler onlara yön verir" doğruluk anlayışı hangisidir?
Mutabakatçı |
Pragmatist |
Bağdaşımcı |
Apaçıklık |
Tutarlılık |
B Pragmatist
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ