Felsefe Final 19. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Kritik ya da eleştirel eğilimi, bütünleştirici ve analitik eğilimden ayıran şey aşağıdakilerden hangisidir?


Felsefeyi, toplumun refahını arttıracak bir alan olarak görüp burjuvazinin gelişmesi için önemli bir araç olarak görmesi

Felsefeyi zihni bir süreç olarak görüp standart ve kalıplaşmış bir felsefik çözümlemenin mümkün olmadığını savunması

Felsefeyi, farklı sosyal kurumların aynı birçok organdan oluşan organizmanın çalıştığı gibi birbiriyle ahenk içinde olan toplum üzerine düşünmesi

Felsefeyi, toplumun birçok kesimi ve bu kesimi oluşturan bireyler tarafından oluşturulan sembollerin farklı şekillerde anlamlandırılması olarak görmesi

Felsefey  baskı yaratılan sosyal sınıfların ve dezavantajlı sosyal grupların çıkarlarını koruma ve onların yararına hizmet edecek bir entelektüel araç olarak görmesi


2.Soru

Anglo-Sakson dünyada oldukça etkili olmuş, felsefenin biricik görevinin dilin mantıksal analizi ya da kavram çözümlemesi olduğunu öne süren felsefe anlayışı aşağıdakilerden hangisidir? 


Analitik felsefe

Varoluşçu felsefe

Yapısalcı felsefe

İdealist felsefe

Realist felesefe


3.Soru

Aşağıdakilerden hangisi eğitimin usül ölçütünü yansıtmaktadır?


Eğitimde ahlaki ve uygun yöntemlerin kullanılması
Eğtimin istenen bir şey olması
Eğitimin eğitim alan kişiyi iyi yönde değiştirmesi
Eğitimli insanların bilgili olması
Eğitimli insanın belli bilgi türlerine sahip olması

4.Soru

Batı felsefesinin ilk filozofu olarak kabul edilen düşünür hangisidir?


Platon

Thales

Konfüçyüs

Sokrates

Aristotales


5.Soru

Yararcılık on dokuzuncu yüzyılda kim tarafından geliştirilmiştir?


Hobbes

John Stuart Mill

Jeremy Bentham

Mill

Kant


6.Soru

Sosyalist demokrasisinin kapsadığı Marksist gelenekten çıkan demokrasi modelleri nelerdir?


Temsili demokrasi ve modern demokrasi

Doğrudan demokrasi ve klasik demokrasi

Sınırlı ve dolaylı demokrasi

Liberal demokrasi ve dolaylı demokrasi

Sosyalist demokrasi ve proleter demokrasi


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi, ölüm cezasının savunuculuğunu yapanların başvurdukları argümanlardan birisidir?


Etkin caydırıcılık argümanı
Teori yüklülük argümanı
Döngüsellik argümanı
Görüşlerin çelişmesi argümanı
Görelilik argümanı

8.Soru

Aşağıda verilen bilgilerden hangisi modern güzellik anlayışı içerisinde yer alır?


Güzelliği mutlak ve nesnel bir değer olarak ele alır

İlk Çağda, Pythagoras’tan başlayıp on sekizinci yüzyıla kadar sürer

Güzelliğin esas itibarıyla doğada, müzikte ve matematiksel teoriler türünden entelektüel yapımlarda örneklendiğini düşünür

Güzellik, realist ve nesnel boyutunu büyük ölçüde kaybederek esas itibarıyla
öznel bir açıdan değerlendirilir

Güzelliğin mutlak ve evrensel bir boyutu kadar, göreli bir boyutundan söz etmek mümkündür.


9.Soru

Mantıkçı pozitivistlerin "bilimin birliği" tezine göre, doğa bilimleri ile insanı konu alan bilimler arasındaki birliği sağlayacak olan unsur aşağıdakilerden hangisidir? 


Yöntem

İçerik

Hipotez

Amaç

Sınırlılık


10.Soru

Toplum sözleşmesi kuramlarına ilişkin aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


Hobbes, doğa durumundaki insan için olumlu bir görüşe sahiptir.
Locke, eşitlik, özgürlük ve barış içinde bir doğa durumu tasvir eder.
Rousseau’ya göre, insan doğa durumunda iyi, özgür ve mutludur.
Rawls, politik otoriteyi adalet üzerinden meşrulaştırır.
Locke’a göre, doğa durumunda potansiyel bir savaş tehdidi söz konusudur.

11.Soru

Aşağıdakilerden hangisi estetik tutuma örnektir?


Kır manzarasına gelecekte yapacağı yatırımlar açısından bakan arsa spekülatörü
Romana ticari kaygılarla yaklaşan yayıncı
Bir filmi bir yerinde kendisini görmek için izleyen izleyici
Sanat eserine bilgi elde etme amacıyla yaklaşan bilim insanı
Sanat eserine kendi içinde bir amaç olarak yaklaşan kişi

12.Soru

Ahlak’la etik arasındaki ilişkiye  dair aşağıdaki ifadelerden hangisi ya da hangileri doğrudur?
  • Ahlak yerel ve pratiktir; etik teorik ve evrenseldir.
  • İnsan, ahlak alanında edilgin, etik alanda etkindir.
  • Ahlakın, eylemin pratiği olduğu yerde, etik eylemin teorisi olmak durumundadır.


Yalnız I

Yalnız II

I ve II

I ve III

Hepsi


13.Soru

Aşağıdaki  filozoflardan hangisi ahlak ve siyaset arasında bir ilişki kurmamıştır


Platon

Aristotales

Farabi

Aziz Augustinus

İbn-i Sina


14.Soru

Çok genel bir şekilde eğitimi, felsefi bir tutum ya da yöntemlerle konu alan felsefe türü aşağıdakilerden hangisidir?


Eğitim felsefesi

İş felsefesi

Eğitici felsefe

İnsan felsefesi

Öğretim felsefesi


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi sstetik nesnenin değerlerinden biridir?


Duyumsal değer

Tarihsel, kültürel, politik koşullar

Sanat dünyasını meydana getiren otoriteler

Neyin estetik nesne olarak görülebileceği konusunda hemen her şeye açık olunması durumu

Teori


16.Soru

Bütün unsurlarıyla bireyin hazır bulduğu norm ve kurallar bütününe ne ad verilir?


Ahlak
Kültür
Gelenek
Din
Etik

17.Soru

Felsefenin Grekçe karşılığı olan ''philosophia'' kelimesinin anlamını aşağıdakilerden hangisi karşılamaktadır ?


Merak 

Şüphe

Hayret

Bilgelik sevgisi

Korku


18.Soru

Aşağıdakilerden hangisi klasik sınıflamanın yer vermediği için eleştirilmesine eksik bir değerlendirme olarak görülmesine sebep olan sanat türüdür?


Helkeltraşlık

Dans

Tiyatro

Resim

Müzik


19.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Amerikalı düşünür Arthur Danto’nun sanatın gerek ve yeter koşulları olarak değerlendirilebilecek beş ayrı koşulundan biri değildir?


Sanat eserinin bir şey hakkında olması

Temsilin sanatçının temsil edilen içerikle ilgili duygularını, inançlarını, kısacası
tutumlarını ifade etmesi gerektiğini öne sürmesi

Eserin bunu metaforlarla yaptığını söyler. O, sanatta ifadenin metaforla örtüştüğünü söylemesi

Metaforik temsil ve ifadenin tarihsel bağlamından ayrılmaz olduğunu dile getirmesi

Eleştirmenler tarafından övülen ve gişe başarısı yüksek olan film ya da kitapların sanat dünyasındaki kabulü


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi demokrasiye yöneltilen eleştirilerden biridir?


Adaleti sağlayan bir yönetim olması

Farklı hayat tarzlarının meşruiyetine inanması

Sosyal dayanışma duygusunu ortaya çıkarması

Bilgisiz ya da cahil kimseleri aydın kimselerle aynı kefeye koyması

Hataları telafi etme imkânın bulunduğu yönetim şekli olması