Fotoğraf Kültürü Final 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
McLuhan iletişim araçlarını soğuk ve sıcak olmak üzere iki başlık altında ele alır. Sıcak araçlar izleyiciye tamamlanmış iletiler verirler. İzleyicinin iletileri alırken yapması gereken fazla bir şey yoktur. Bunun nedeni aracın bütün iletilerini tamamlanmış olarak göndermesidir. Yukarıda verilen bilgiler doğrultusunda aşağıda yer alan seçeneklerden hangisinde doğru bir eşleşme vardır?
Fotoğraf-Soğuk |
Telefon-Sıcak |
Radyo-Soğuk |
Televizyon-Sıcak |
Gazete-Sıcak |
Soğuk iletişim araçlarında alıcının mesajı anlayabilmesi için birden fazla duyu organını kullanması ve çaba harcaması gerekir. İzleyici eksik bırakılan kısımları anlamlandırmak için etkin olmak durumundadır. Sıcak iletişim araçları tek bir duyu üzerinden bilgi aktarımı gerçekleştirir. Bu durumda gazete tek bir duyu organına -göze- hitap ettiği için sıcak bir iletişim aracıdır.
2.Soru
İnsanın görme sisteminin çalışmasından doğan özelliği kullanan ve eserlerin küçük parçalardan bütünü oluşturduğu akım aşağıdakilerden hangisidir?
Kübizm |
İzlenimcilik |
Noktacılık |
Dışavurumculuk |
Gerçeküstücülük |
Noktacılık akımında resimler izleyicinin konumuna göre değişir. Yakından bakıldığında, eseri oluşturan parçalar yani detaylar görülür. Uzaktan bakıldığında ise eserin tamamı görülür. Bu konu da insanın görme sisteminin çalışmasıyla ilişkilidir
3.Soru
İçinde yaşadığımız XXI. yüzyılın insanının görme biçimini belirleyen temel olgu aşağıdakilerden hangisidir?
Video
|
Fotoğraf
|
Uydu yayını
|
Televizyon
|
Bilgisayar
|
4.Soru
Yazarının, Fotoğrafın teknik olarak üretilme sürecinden çok, fotoğraf yoluyla ortaya çıkan görüntüye nasıl bakıldığı ile ilgili düşüncelerini ele aldığı kitap şıklardan hangisidir?
Camera Lucida |
Optik bilinçdışı |
Fotoğrafın Kısa Tarihi |
Fotoğraf Üzerine |
Görme Biçimleri |
Fotoğrafın teknik olarak üretilme sürecinden çok, fotoğraf yoluyla ortaya çıkan görüntüye nasıl bakıldığı önemlidir. Bu anlamda ünlü düşün adamı Roland Barthes (1915-1980) tarafından kaleme alınan Camera Lucida adlı çalışma önemlidir. Barthes, fotoğraf yoluyla yaratılan hislerle ilgilenmiştir.
5.Soru
Remediation döneminin belirleyici özelliklerinden biri olan yapay gerçeklik aşağıdaki benzetmelerin hangisiyle açıklanabilir?
Yeni fotoğrafın ta kendisi |
Eski fotoğrafın tam merkezi |
Yazılımların sona erişi |
Fotoğraf makinelerinin yeniden doğuşu |
Fiziksel gerçeğin kurtuluşu |
Gerçeklik konusuyla ilgili olarak bu yeni dönemin kendine özgü özelliği olan yapay gerçeklik konusunu da açıklamak gerekir. Remediation döneminin diğer bir belirleyici özelliği olan yapay gerçeklik, belki de yeni fotoğrafın ta kendisidir. Evet, yeni fotoğraf bir yönüyle yapay gerçekliktir. Gerçek sadece fotoğraf makinesi yoluyla resmedilmemektedir. Sıradan bir fotoğraf, yazılımlar yoluyla yeni bir gerçek olarak fotoğraf adıyla üretilmektedir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Auguste Comte, John Stuart Mill, Karl Marx ve Friedrick Engels’in toplumsal düşünceyi şekillendiren
Sanayi Devrimi’nin sona ermesi
|
Fotoğrafın yeni bir resmetme tekniği olarak ortaya çıkması
|
Postmodern dönemin başlaması
|
Sanayi Devrimi’nin başlaması
|
Portre resimlerinin giderek yaygınlaşması
|
7.Soru
Fotoğrafa bir sanat eseri olarak yaklaşıldığında izleyicinin esere katılımı ile eserin ….. zamanı ortaya çıkmaktadır. Boşluğa gelmesi gereken kavram hangi seçenekte yer almaktadır?
Süre |
Öznel |
Nesnel |
Özgün |
Ebedi |
Sanat eseri açısından yaklaşıldığında vurgulanması gereken noktayı izleyenin esere katılımı oluşturmaktadır. Bu bağlamda katılımın süresi o eserin öznel zamanını ortaya koyar. Bu bağlamda sözü edilen yoğunluk; bir resmin, heykel ya da fotoğrafın kaç kişi tarafından izlendiği değil, izleyenler üzerinde hangi yoğunlukta etki yarattığıyla ilgilidir. Bu durum öznel zamanın kısa ya da uzun hissedilmesini ortaya çıkartır.
8.Soru
Yeni yaşam tarzına ve refah toplumunun aşırı tüketimine vurgu yapmak için eserlerinde fotoğrafı kullanan pop art sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir?
Man Ray
|
Salvador Dali
|
Laszlo Moholy Nagy
|
Andy Warhol
|
Andre Breton
|
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, içine ışık sızdırmayan dört tarafı kapalı bir oda biçimindeki karanlık kutu metaforunu hiyerarşi içindeki güç sistemi ile benzeştiren düşünürdür?
Descartes |
John Lucke |
Karl marx |
Friedrich Nietzsche |
Friedrich Engels |
Karanlık kutunun içine ışık sızdırmayan dört tarafı kapalı odası, hiyerarşi içinde bir güç sistemine işaret eder. Nietzsche bu metaforu kullanır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yeni fotoğrafın belirleyici özelliklerinden biri değildir?
Kullanıcı durumuna gelmek |
Sayısal teknolojileri kullanmak |
Bilgisayar tabanlı yazılımlar kullanmak |
Web sisteminden yararlanmak |
Karanlık oda çalışmalarına önem vermek |
Karanlık oda çalışmalarına önem vermek yeni fotoğrafın belirleyici özelliklerinden biri değildir.
11.Soru
Fotoğrafın resmetme süreci, .................... yani nesnel zamanla ilgilidir. Cümlesinde boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir.
hissedilen zaman
|
saat zamanı
|
duygusal zaman
|
şimdiki zaman
|
geçmiş zaman
|
12.Soru
Sayısal fotoğraf denildiğinde aşağıdakilerden hangisi ya da hangileri düşünülmez?
I. Tek bir bütün olarak fotoğraf
II. Küçük noktalardan oluşan bir bütün olarak foroğraf
III. Kolaylıkla dağıtılabilen görüntü
IV. Kolaylıkla yeniden istenen şekilde birleştirilen görüntü
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
II-III |
II-III-IV |
Sayısal fotoğraf denildiğinde, tek bir bütün olarak fotoğraf değil, küçük noktalardan oluşan bir bütünü düşünmek gerekir. Başka bir deyişle kolaylıkla dağıtılabilen ve yeniden istenilen şekilde birleştirilen görüntülerden söz edilmektedir.
13.Soru
Fotoğrafın “....” ister analog eskime ister fotoğrafın medya kanallarında yitimi anlamlarına gelsin, perspektif sisteminin temel ilkeleri bilgisayar sistemlerine aktarıldığı anda ilan edilmişti.
David Bate'in Fotoğraf Anahtar Kavramlar kitabındaki benzetme düşünüldüğünde yukarıdaki boşluğa hangi sözcük yerleştirilmelidir?
gelişimi |
kalitesi |
yaşamı |
ölümü |
doğumu |
Fotoğrafın “ölümü” ister analog eskime ister fotoğrafın medya kanallarında yitimi anlamlarına gelsin, perspektif sisteminin temel ilkeleri bilgisayar sistemlerine aktarıldığı anda ilan edilmişti.
Bilgisayar meta-sistem olarak çeşitli fotoğraf türlerini ve hatta kitap, sinema ve müzik gibi diğer medya türlerini de teknolojik olarak bünyesinde eritmiş olsa da, söz konusu fotoğraf ve medya türlerinin kimliklerini bir ölçüde korumayı başarmış olmaları şaşırtıcıdır.
14.Soru
.......................................... denildiğinde önceki-sonraki yani eski-yeni kitle iletişim araçları arasındaki ilişki anlaşılır. Cümlesinde boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir.
Camera
|
Fotoğraf
|
Remediation
|
Tablet
|
Bilgisayar
|
15.Soru
Rönesans döneminde, bilim ve sanat, yağlıboya resmin, bilim ve bilimsel gelişmelerin bir göstergesi olduğuna inanan akla ilk gelen sanatçı hangisidir?
Vincent Van Gogh |
Leonardo da Vinci |
Pablo Picasso
|
Paul Gauguin
|
Claude Monet
|
Leonardo da Vinci
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi iletişim kuramcısı Marshall Mc Luhan’ın belirleyici görüşlerinden biridir?
Bütün kitle iletişim araçlarını tek bir yapı içinde toplamış olması. |
Kitle iletişim araçlarını Sıcak ve Soğuk Araçları olarak iki temel gruba ayırması. |
Kitle iletişim araçlarını kullanıcılarına göre gruplaması. |
Kitle iletişim araçlarını kullanılan teknolojinin düzeyine göre sınıflandırması. |
Kitle iletişim araçlarına belirleyici bir önem vermemiştir. |
Kitle iletişim araçlarını Sıcak ve Soğuk Araçları olarak iki temel gruba ayırması, iletişim kuramcısı Marshall Mc Luhan’ın belirleyici görüşlerinden biridir.
17.Soru
Hangi tarihsel dönem, sanatın, insanlık tarihi içindeki önemi, dönemin yeni biçim ve bilimsel verilere dayalı geliştiği dönemdir?
Yeni çağ |
Rönesans |
Ortaçağ |
İlk çağ |
Yakın çağ |
Rönesans dönemi sanatının, insanlık tarihi içindeki önemi, dönemin yeni biçim ve bilimsel verilere dayalı olmasından gelir. Rönesans dönemi sanatçıları, ideal güzellik ve doğaya öykünmeye ulaşabilmek için matematik başta olmak üzere anatomiden, perspektiften, meteorolojiden ve renkbiliminden (kromatoloji) faydalanmışlardır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aristoteles’in zaman konusundaki düşüncelerini oluşturan öğelerden biri değildir?
Önce ve sonra ilişkisi |
Hareketin sayısı |
Şimdiki an |
Birbirinden bağımsız an’lar |
Geçmişteki an’lar |
Antik Yunan düşünürlerinden Aristoteles (İÖ 384-322) ünlü Fizik adlı eserinde zamanı; önce ile sonraya göre hareketin sayımı olarak tanımlar ve zaman kavramını üç aşamada ele alır. Önce hareketle ilişkili olarak zaman ikinci aşamada ise zaman hareket ilişkisi bağlamında, önce ve sonra durumlarına zaman uygulamıştır. Zaman hareketle ilişkili bir şeydir ve bu bağlamda önce ve sonra ise zamandır. Üçüncü aşama olan önce ve sonra ilişkisini sayılaştırmaktır.
Zaman, önceye ve sonraya göre hareketin sayısıdır. Şimdi, birbirinden ayrı bir anlamda bağımsız olan an’lardan oluşur. Bu an’ların sözünü ettiğimiz an’ı ise şimdikian’dır, yani fotoğrafçılık terimiyle 1/1000 gibi bir örtücü değeriyle çekilen fotoğrafın kaydettiği an’dır. An yani şimdi, geçmiş zamanın sonu, gelecek zamanın başlangıcı olduğu için düşünüre göre, zaman hep başlangıç içindedir ve hiç bitmeyecektir. Her değişim ve hareket, zaman içinde olur. Fotoğraf kullandığı tekniğinin gereği olarak hareket içindeki nesne ve durumları tek bir kare içinde zapteder. Çekilen her fotoğraf Aristoteles’in dediğine denk düşer yani önce ve sonra arasında yer alan şimdi, şimdikian’dır.
19.Soru
I. Psikolojik olarak hissedilir.
II. Saat yoluyla ölçülür. III. Bir tür hissediştir.
IV. Hareket oluşturduğu yapıyla ölçülür. V. Saat zamanı olarak da adlandırılır.
Öznel zamanla ilgili yukarıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
I ve II |
I ve III |
III ve IV |
II, IV ve V
|
III, IV ve V |
I. Saat yoluyla ölçülür. IV. Hareket oluşturduğu yapıyla ölçülür. V. Saat zamanı olarak da adlandırılır.
20.Soru
Zamanı hareket ile açıklayan ilk düşünür hangi seçenekte yer almaktadır?
Sokrates |
Aristoteles |
İbnü’l Heysem |
Augustinus |
Roger Bacon |
Aristoteles Fizik adlı eserinde zamanı; önce ile sonraya göre hareketin sayımı olarak tanımlar. Her değişim ve hareket, zaman içinde olur. Şimdiki an ne ise şimdiki anın uzakta olanı yani gelecek de odur. Gelecek zaman da şimdiye aittir, daha önce ve daha sonra denildiğinde de zaman içinde olduğumuz anlaşılır. Her değişim ve hareket zaman içinde yer alır. Aristoteles’e göre zaman ve değişim yok edilemez.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ