Fotoğraf Kültürü Final 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdaki fotoğraf sanatçılarından hangisi Resimselci akım içinde değildir?
Henry Peach Robinson |
Julia Margaret Cameron |
Oskar Gustave Rejlander |
Walter Benjamin |
William Lake Price |
Fotoğrafçılar 1850’lerden itibaren resimselcilik (pictorialism) yaklaşımıyla, resim sanatının gelenek içinde oluşturduğu görsel düzenlemeleri fotoğraf yoluyla denemişlerdir. Oskar Gustave Rejlander (1813-1875), Henry Peach Robinson (1830-1901), Julia Margaret Cameron (1815-1879) ve William Lake Price (1810-1896) gibi sanatçı ruhlu kişiler fotoğrafı, dönemin yaygın sanatı olan resim sanatına öykünerek kullandılar. Rejlander ve Robinson’un aynı çerçeve içinde bir konuyu birden çok negatifin üst üste basılmasıyla anlatmaya yönelmeleri yeni bir durumdur. Walter Benjamin Resimselci bir fotoğraf sanatçısı değildir.
2.Soru
İletişim araçlarını insan uzuvlarının uzantısı olarak gören ve bu araçları sıcak ve soğuk araçlar olarak sınıflandıran düşünür kimdir?
Eduardo Cavada |
Jean-François Lyrotard |
Marshall McLuhan |
Roland Barthes |
Walter Benjamin |
Kitle iletişim araçları denildiğinde 1960’lardan başlayarak Marshall McLuhan hem olumlu hem de olumsuz anlamda anılır. McLuhan’ın iletişim araçlarını insan uzuvlarının uzantısı olarak görmesi ve bu araçları Sıcak ve Soğuk Araçlar olarak sınıflandırması belirleyici bir öneme sahiptir. Sıcak araçlar, kişinin dış gerçeklik hakkında algılama yapmasına, kendince tasarım yapmasına olanak vermez.
3.Soru
1830’larda fotoğrafla birlikte Sanayi Devrimi ve mekaniğin ortaya çıkmasıyla teknolojik ilerlemenin görüldüğü dönemin adı nedir?
Antik dönem |
Klasik dönem |
Modern dönem |
Primitif dönem |
Postmodern dönem |
Modern dönem
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yeni fotoğrafın özellikleri arasında gösterilemez?
Teknolojinin temel belirleyici özelliği olan verileri basamaklayarak işlemesi |
Piksellerden oluşan fotoğrafın belge ve gerçeği temsil etme özelliğinin eski döneme göre artması |
Sayısal olarak ifade edilen her olgunun 0-1 şeklinde birimlere ayrılarak değerlendirilmesi |
Tek bir bütün olarak fotoğraf değil, küçük noktalardan oluşan bir bütününün düşünülmesi |
Kolaylıkla dağıtılabilen ve yeniden istenilen şekilde birleştirilen görüntülerden oluşması |
Sayısal teknolojinin temel belirleyici özelliği olan verileri basamaklayarak işlemesi,
yeni fotoğrafın da belirleyici özelliğidir. Sayısal olarak ifade edilen her olgu 0-1 ya da Evet/Hayır şeklinde birimlere ayrılarak değerlendirilir. Sayısal fotoğraf denildiğinde, tek bir bütün olarak fotoğraf değil, küçük noktalardan oluşan bir bütünü düşünmek gerekir. Başka bir deyişle kolaylıkla dağıtılabilen ve yeniden istenilen şekilde birleştirilen görüntülerden söz edilmektedir. Sayısal teknolojinin ortaya çıkardığı bu durum, fotoğrafın bazı temel konularını yeniden tartışılır hale getirmiştir. Fotoğrafın belge ve gerçeği temsil etme özelliği, sayısal fotoğraf döneminde ne duruma gelmiştir Piksellerden oluşan ve bir ağ sistemi içinde yer alan fotoğrafın belge olma özelliği ve gerçeği temsil etmesi döneme özgü olarak yeniden tartışılmaya başlanmıştır. Dolayısıyla B seçeneğindeki belge geçerliliği artmamış azalmıştır.
5.Soru
Karşımızda gördüğümüz bir konunun görüntüsünün, ışık yoluyla nasıl değiştiğini araştırmış olan ressam kimdir?
Van Gogh |
Rembrandt |
Claude Monet |
Gauguin |
Dali |
Monet, karşımızda gördüğümüz bir konunun görüntüsünün, ışık yoluyla nasıl değiştiğini araştırmıştır. Rouen Katedrali’nin her bir farklı ışık ve renk içeren yirmi farklı resmini yapmıştır. Bu şekilde Monet, görüntünün karmaşık yapısını ve aynı zamanda akışkan bir süreç içerdiğini resimler yoluyla ortaya koymuştur.
6.Soru
"Karanlık Kutu, bilim adamı ........................ tarafından ışığın doğrusal olarak hareket ettiğini kanıtlamak için yaptığı deneyde kullandığı araçtır. İÖ. V. yüzyılda filozof .......................... tarafından ilk kez tanımlanan Camera Obscura, X. yüzyılda ....................... tarafından çalışma sistemiyle birlikte açıklanmıştır." cümlesindeki boşlukları aşağıdakilerden hangisi doğru şekilde tamamlamaktadır?
Mo Ti - İbnü’l-Heysem - Mo Ti |
Cameron - İbnü’l-Heysem - Mo Ti |
Mo Ti - Cameron - İbnü’l-Heysem |
Mo Ti - Platon - İbnü’l-Heysem |
İbnü’l Heysem - Mo Ti - İbnü’l-Heysem |
Karanlık Kutu, bilim adamı İbnü’l Heysem (İS. 965-1039/40) tarafından ışığın doğrusal olarak hareket ettiğini kanıtlamak için yaptığı deneyde kullandığı araçtır. İÖ. V. yüzyılda filozof Mo Ti (İÖ. 470-391) tarafından ilk kez tanımlanan (Karanlık Kutu) Camera Obscura, X. yüzyılda İbnü’l Heysem tarafından çalışma sistemiyle birlikte açıklanmıştır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aristoteles’in zaman konusundaki düşüncelerini oluşturan öğelerden biri değildir?
Önce ve sonra ilişkisi |
Hareketin sayısı |
Şimdiki an |
Birbirinden bağımsız an’lar |
Geçmişteki an’lar |
Geçmişteki an’lar, Aristoteles’in zaman konusundaki düşüncelerini oluşturan öğelerden biri değildir.
8.Soru
Karanlık Kutu (Camera Obscura) ilk kez kim tarafından tanımlanmıştır?
Albecht Dürer |
İbnü’l Heysem |
Mo Ti |
Leonardo da Vinci |
Paul Sandby |
İÖ V. yüzyılda Çinli filozof Mo Ti (İÖ 470-391) tarafından ilk kez tanımlanan Karanlık Kutu (Camera Obscura), X. yüzyılda İbnü’l-Heysem tarafından çalışma sistemiyle birlikte açıklanmıştır.
9.Soru
Aristoteles’e göre zamanın sonsuz görülmesinin nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Hareket |
Değişim |
Süreç |
Geçmiş zaman |
Süreklilik |
Aristoteles’e göre zamanın sonsuz görülmesinin nedeni Harekettir.
10.Soru
Antik Yunan düşünürlerinden Aristoteles’in zamanı; önce ile sonraya göre hareketin sayımı olarak tanımladığı ünlü eser hangisidir?
Fizik |
Kimya |
Matematik |
Optik |
Zaman |
Antik Yunan düşünürlerinden Aristoteles (İÖ 384-322) ünlü “Fizik” adlı eserinde zamanı; önce ile sonraya göre hareketin sayımı olarak tanımlar. Bu tanımda zaman kavramı üç aşamada ele alınmıştır. Düşünür, önce hareketle ilişkili olarak zaman kavramını ele almıştır. Zamanın hareketle ilişkili olduğunu ancak farklı bir şey de olduğunu ifade etmiştir. İkinci aşamada ise zamanı hareket ilişkisi bağlamında, önce ve sonra durumlarına uygulamıştır.
11.Soru
Marshall McLuhan'nın kitle iletişim araçlarını sıcak ve soğuk olarak yaptığı sınıflandırmada aşağıdakilerden hangisi sıcak kitle iletişim araçlarındandır?
Sinema |
Mektup |
Şiir |
Resim |
Elektirik |
Sinema
12.Soru
“Post Fotoğraf” hangi yüzyılda kullanılan bir kavramdır?
17. Yüzyıl |
18. Yüzyıl |
19. Yüzyıl |
20. Yüzyıl |
21. Yüzyıl |
Fotoğrafın sayısal döneminde ulaştığı durumla ilgili özel belirleme yapmak gerekir. Fotoğrafla ilgili olarak XXI. yüzyılda yaşanılan durum için Fotoğraf Ötesi, Post Fotoğraf denilmektedir.
13.Soru
Sanatın hangi özelliği fotoğrafın yeniden üretilebilir (kopyalanabilir) olması nedeniyle çeşitli tartışmalara sebep olmuştur?
Özgün olması |
Biricik olması |
Estetik olması |
Kalıcı olması |
Evrensel olması |
Makine ya da alet yoluyla elde edilen sanat eserleri ve sanat eserlerinin bu yolla yapılan çoğaltmaları, nitelikle ilgili önemli bir soruyu ortaya çıkarmıştır. Bu nitelik, “biriciklik” kavramıyla açıklanmıştır. Fotomekanik yoluyla yeniden üretilen kopyaların sanat eseri olarak “biricikliği” hakkında tartışmalar gündeme gelmiştir. Başka bir deyişle soru şudur: Böyle sanat eserlerinde sanatçının eli nerededir? Öncelikle sanat eseri yeniden çoğaltılır ya da fotoğraf yoluyla yeniden çoğaltmak için düzenlenirse, asıl (orijinal) olma sorunu ortaya çıkar. Bu temel tartışma, sanat ve teknoloji, sanatçı ve makine konuları kapsamında günümüzde de sürmektedir. XXI. yüzyılın elektronik ortamlarında yapılan sanatlar için de bu yaklaşımlar ve tartışmalar geçerlidir.
14.Soru
Eski-yeni araçlar ilişkisi incelendiğinde daktilonun yerini ilk olarak hangi aracın aldığı görülmektedir?
Yazıcı |
Tarayıcı |
Bilgisayar |
Telgraf |
Fax |
Eski-yeni araçlar arasındaki ilişkiyi bizler en görünen ve yaşanılan şekliyle bilgisayarlarda gördük. Daktilonun yerini alan ilk bilgisayarlarla 1970’lerde tanıştık. 1980’lere gelindiğinde ise artık eski araç daktilonun yerini, yeni araç olarak masa üstü bilgisayarlar aldı. Bu şekilde bilgisayar yeni bir araç olarak toplum içinde yerini aldı.
15.Soru
Yeni fotoğraf başlığı altında sözü edilenler aşağıdakilerden hangisi ya da hangileridir?
I. Sayısal teknoloji
II. Bilgisayar tabanlı küresel ağ
III. Fotoğrafa yönelik yazılımlar
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I-II |
I-II-III |
Yeni fotoğraf başlığı altında sözü edilenler; sayısal teknoloji, bilgisayar tabanlı küresel ağ, fotoğrafa yönelik yazılımlar vb. bunların hepsi fotoğraf düşüncesinin gelişmesini sağlıyor ve bu durum durmaksızın sürüyor.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi öznel zaman özelliği değildir?
Psikolojik olarak hissedilir |
Hissediş zamanımızın ortaya koyduğu bir ölçü birimi yoktur, bu durum, bireyden bireye göre değişir |
Ölçülmesi mümkün değildir |
Saat yoluyla ölçülebilir |
Nicelikten çok niteliktir |
Öznel zaman psikolojik olarak hissedilir, hissediş zamanımızın ortaya koyduğu bir ölçü birimi yoktur. Bu durum, bireyden bireye göre değişir. Ölçülmesi mümkün değildir. Nicelikten çok niteliktir.
17.Soru
Benjamin “Teknik Araçlarla Yeniden Üretim Çağında Sanat Eseri” adlı makalesinde sanat eserinin ilkesel olarak her zaman yeniden üretilebilir olduğunu ancak onun teknik araçlar ile yeniden üretilip çoğaltılmasının yeni bir olgu olduğunu belirtir. Aşağıdaki seçeneklerin hangisi Benjamin’in belirttiği bu yeni olguyu diğerler icatlardan daha önce gerçekleştirmiştir?
Matbaa |
Fotoğraf |
Radyo |
Sinema |
Televizyon |
Modern beğeni üzerine en köklü etkiyi sanatın sanayileşmesi yaratmıştır. İmgenin başta fotoğraf olmak üzere litografi ve gravür gibi baskı teknikleri ile çoğaltılması sanat yapıtının zaman içerisinde kazandığı “aura”sını yitirmesine neden olmuştur. Yukarıdaki seçenekler göz önünde bulundurulduğunda doğru cevap fotoğraftır.
18.Soru
Sayısal fotoğrafın günlük yaşama getirdiği en önemli sonucu ne olmuştur?
Kurgu ve çoğaltılabilir görüntüler |
Fotoğraf baskısı sorunları |
Yeteneğin önemsizleşmesi |
Teknolojik yetersizlik |
Gerçekliğin değiştirilmemesi |
Kurgu ve çoğaltılabilir görüntüler
19.Soru
İnsanlar için kaç tür zaman söz konusudur.
iki tür zaman söz konusudur, biri saat zamanı diğeri ise hissedilen zamandır.
|
iki tür zaman söz konusudur, gelecek ve şimdiki zamandır.
|
üç tür zaman söz konusudur, geçmiş, şimdi ve gelecek zamandır.
|
dört tür zaman söz konusudur, duygusal zaman, gelecek, şimdiki ve geçmiş zamandır.
|
İki tür zaman söz konusudur, şimdi ve geçmiş zamandır.
|
20.Soru
"Fotoğrafın renk ve ton yapısını yansıtan büyük resimler yapmıştır. Onun resimlerinin nesnesi çok yakın çekim fotoğraflardır. Fotoğrafı daha büyük bir tuvale çizerek görüntüyü bir koordinat sistemi içinde parçalara böler. Daha sonra her bir kareyi tek tek boyar. 1940 yılında doğan sanatçının Otoportre adlı eseri bahsedilen yönteme bir örnektir"
Hakkında bilgi verilen ve kullandığı bir yöntemden bahsedilen sanatçı aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Jonathan Crary |
Churk Close |
Claude Monet |
Leonardo da Vinci |
Jashua Reynolds |
Sanatçı Churk Close (1940- ) fotoğrafın renk ve ton yapısını yansıtan büyük resimler yapmıştır. Onun resimlerinin nesnesi çok yakın çekim fotoğraflardır. Fotoğrafı daha büyük bir tuvale çizerek görüntüyü bir koordinat sitemi içinde parçalara böler. Daha sonra her bir kareyi tek tek boyar. Resim 4.3’teki Otoportre eserinde görüldüğü gibi, fotoğrafın ve sayısal etkinin izleri kolaylıkla algılanmaktadır. Bu resimde, hem fotoğraf vardır hem de tek tek küçük karelerden oluşan sayısal bir görüntü söz konusudur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ