Fotoğraf Kültürü Final 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bilginin sanata uygulanması konusunda ortaya çıkan temel tartışmalardan biridir?
Sanat ve zanaatkârlık |
Resmetme tekniği yaklaşımı |
Rengin kullanım biçimi |
Resmin boyutu |
Sanat eserinin değeri |
Sanat ve zanaatkârlık, bilginin sanata uygulanması konusunda ortaya çıkan temel tartışmalardan biridir.
2.Soru
"Bakma eylemiyle ilgili yeni açılımlar XX. yüzyılın basında bu resim akımıyla dönüm noktası yaşamıştır. Bu akımın ressamları, nesneleri birçok farklı bakış açısında resmetmişlerdir. Onlara göre insan gözünün hareketli olup tek bir noktaya takılı kalmaması gibi resmin de tek bir bakış açısı olmaması gerekir. Bu anlamda, geleneğe karsı çıkış söz konusudur. Bu akımı benimseyen ressamlar, nesneleri birçok farklı açıdan görüyormuş gibi resmetmişlerdir." Yukarıdaki paragrafta bahsedilen akım aşağıdakilerden hangisidir?
Fütürizm |
Kübizm |
Sembolizm |
Fovizm |
Konstruktivizm |
Bakma eylemiyle ilgili yeni açılımlar XX. yüzyılın basında Kübizm ile dönüm noktası yaşamıştır. Kübist ressamlar, nesneleri birçok farklı bakış açısında resmetmişlerdir. Onlara göre insan gözünün hareketli olup tek bir noktaya takılı kalmaması gibi resmin de tek bir bakış açısı olmaması gerekir. Bu anlamda, geleneğe karsı çıkış söz konusudur. Kübistler nesneleri birçok farklı açıdan görüyormuş gibi resmetmişlerdir.
3.Soru
Karanlık Kutu optik yoluyla üç boyutlu dünyanın iki boyut üzerine aktarılmasını sağlamıştır. Fotoğraf makinesine kıyasla karanlık kutunun en büyük eksikliği hangi seçenekte yer almaktadır?
Karanlık kutunun daha ucuz olması |
Dış gerçekliği içinde bulundukları şimdiki zaman diliminde resmetmesi |
Yüzey üzerine aktarılan görüntülerin kalıcı olmaması |
Optik kullanılarak yüzey üzerine görüntü aktarılması |
Işığa bağlı olması |
Fotoğrafın icadına giden süreçte karanlık kutu ilk kez optik yoluyla üç boyutlu dış gerçekliğin iki boyutlu yüzey üzerine aktarılmasını sağlamıştır. Ancak yüzey üzerine yansıtılan bu görüntü kalıcı bir görüntü olmayıp mercekten ışık girdiği sürece varlığını devam ettirmektedir. Fotoğraf ile fiziksel gerçekliğin bir eylemi ya da anı kalıcı olarak kayıt altına alınmaya başlanmıştır.
4.Soru
Bir sanat eserinin teknik ve estetik gereklilikleriyle birlikte ortaya çıkan öznel ve nesnel zamanın oluşturduğu duruma ne ad verilir?
Zaman süreci |
Zaman boyutu |
Hissediş zamanı |
Nesnel zaman |
Saat zamanı |
Bir sanat eserinin teknik ve estetik gereklilikleriyle birlikte ortaya çıkan öznel ve nesnel zamanın oluşturduğu duruma Zaman boyutu adı verilir.
5.Soru
Fotoğraf anı kayıt altına alan bir tekniktir. Fotoğrafın zaman boyutu göz önünde bulundurulduğunda on yıl önce çekilmiş fotoğrafa bakan bir kişi için aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?
Geçmişin şimdisine bakmaktadır |
Şimdinin geçmişine bakmaktadır |
Geleceğin içindeki geçmişe bakmaktadır |
Geleceğin içindeki şimdiye bakmaktadır |
Şimdinin geleceğine bakmaktadır |
Fotoğraf geçmişteki şimdilerle ilişkilendirilir. İçinde bulunduğu anda yani kendi şimdisinde bir fotoğrafa bakan kişi, o fotoğrafın şimdisi olan geçmişe döner. Fotoğraf makinesi şimdiyi kaydeder, kaydettiği şimdiyi geçmiş olarak sunar. Fotoğrafın kaydettiği an, şimdiye ilişkin şimdiki zamandır. Kaydedildiği andan itibaren ise bu şimdi, artık mazi diye adlandırılan geçmişe ilişkin şimdiki zamandır.
6.Soru
Çekilen her fotoğraf Aristoteles’in dediğine denk düşer yani önce ve sonra arasında yer alan şimdi, .............................’dır. Cümlesinde boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir.
şimdikian
|
azönce
|
gelecek
|
geçmiş
|
sonra
|
7.Soru
Sayısal teknolojilerin gelişmesiyle birlikte ortaya çıkan fotoğraf dönemine ne ad verilir?
Fotoğraf ötesi |
Fotoğraf sonrası |
Yeni fotoğraf |
Sayısal fotoğraf |
Bilgisayar fotoğrafçılığı |
Sayısal teknolojilerin gelişmesiyle birlikte ortaya çıkan fotoğraf dönemine Fotoğraf sonrası adı verilir.
8.Soru
I. Fotoğraf makinesi şimdiki zamanı resmedemez.
II. Fotoğraf makinesi şimdiki zamanı sunan bir aygıttır.
III. Fotoğrafın görüntüsünde resmedilen an ile resmedilme eyleminin an’ı çakışır.
IV. Fotoğrafın görüntüsü, fotoğrafı çekilen nesnenin şimdiki zamanını sunar.
V. Fotoğraf görüntüsü denildiğinde sadece gelecek zaman anlaşılır.
Fotoğrafla ilgili yukarıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
I ve IV |
I ve V |
II ve III |
III ve IV |
III ve V |
I. Fotoğraf makinesi şimdiki zamanı resmedemez. V. Fotoğraf görüntüsü denildiğinde sadece gelecek zaman anlaşılır. ifadeleri yanlıştır.
9.Soru
"XIX. yüzyılın sonlarında ortaya çıkan ............... resim akımının üyeleri, dönemin bilimsel bulgularıyla doğrudan ilgilenmişlerdir. Bu akımın ilk temsilcilerinden biri olan ressam Claude Monet (1840-1926) çalışmalarında ışık ve su oyunlarına ayrı bir vurgu yapar." cümlesindeki boşluğu doğru olarak doldurabilecek akım aşağıdakilerden hangisidir?
Gerçekçi |
Dışavurumcu |
Gerçeküstücü |
İzlenimci |
Gelecekçi |
Bilimsel buluşlar ve fotoğraf makinesinin görüntüsü yeni bir görsel anlayışa neden olmuştur. Bu anlamda, izlenimcilik akımını anmak gerekir. XIX. yüzyılın sonlarında ortaya çıkan izlenimci resim akımının üyeleri, dönemin bilimsel bulgularıyla doğrudan ilgilenmişlerdir. Bu akımın ilk temsilcilerinden biri olan ressam Claude Monet (1840-1926) çalışmalarında ışık ve su oyunlarına ayrı bir vurgu yapar.
10.Soru
Sanatın ortamındaki fotoğraftan söz edildiğinde, zaman boyutu açısından aşağıdaki kavramlardan hangisi önemlidir?
Ritim |
Denge |
Hissediş zamanı |
Zaman algısı |
Zaman sürekliliği |
Sanatın ortamındaki fotoğraftan söz ediyorsak, zaman boyutu açısından önemli bir kavramı daha açıklamak gerekir. Bu kavram ritim’dir. Nesnel zamandan başlayarak hissediş zamanına doğru fotoğrafa yansıyan şey ritimdir. Ritmi ortaya çıkartan şey ise, o fotoğrafın yarattığı zaman boyutudur. Doğru yanıt A'dır.
11.Soru
Fotoğraf makinesi şimdiki zamanı sunan bir aygıttır. Vizörde görülen görüntü şimdiye aittir. Denklanşöre basıldığı anda eylemin resmetme süresi içinde şimdiki an pozlanır. Bu durumda pozlanan fotoğraf hangi zaman dilimine aittir?
Şimdi |
Geçmiş |
Gelecek |
Ana ilişkin şimdiki zaman |
Geçmişe ilişkin şimdiki zaman |
Şimdi bir an olarak belirlendiğinde, geçmiş ve gelecek içinde bir durum belirlenmiş olur. Bu belirlenen şimdi, gelecek iken şimdi yoluyla geçmiş olacaktır. Fotoğraf makinesi bu şimdiyi resmederken, başka bir ifade ile gelecekte bekleyen bir an, resmedilerek geçmiş olur. Fotoğrafı çekilen an, bitmiş olduğu artık geçmişte kaldığı için mazi yani geçmiş zaman olarak kabul edilir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kısa iletilerin yazı yoluyla gönderilmesini sağlar?
telgraf |
radyo |
televizyon |
bilgisayar |
video |
telgraf
13.Soru
I. Teknoloji ağırlıklıdır.
II. Değişim teknolojisinin ve değişen toplumsal yaşamın içinde yer alır.
III. Yüzey üzerine kaydedilir ve çoğaltılır.
Yukarıdakilerden hangileri eski ve yeni fotoğrafın ortak özelliklerindendir?
Yalnız I |
I - II |
II - III |
I - III |
I - II - III |
Yeni fotoğraf eski fotoğraf gibi teknoloji ağırlıklıdır. Fotoğrafın ortaya çıkmasında teknoloji belirleyicidir. Bu belirleyiciliği teknolojinin değil fotoğraf çekenin yönetmesi gerekir.
Eski-yeni fotoğraf, değişim teknolojisinin ve değişen toplumsal yaşamın içinde yer alır. Fotoğrafın yüzey üzerine kaydetme, çoğaltma ve sanatın ortamındaki yeri devam etmektedir.
14.Soru
Çalışmalarında ışık ve su oyunlarına ayrı bir vurgu yapan ve karşımızda gördüğümüz bir konunun görüntüsünün, ışık yoluyla nasıl değiştiğini araştıran, izlenimci akımın ilk temsilcilerinden olan ressam hangisidir?
Albecht Dürer |
Claude Monet |
Jan Vermeer |
Joshua Reynolds |
Leonardo da Vinci |
Bilimsel buluşlar ve fotoğraf makinesinin görüntüsü yeni bir görsel anlayışa neden olmuştur. Bu anlamda, İzlenimcilik akımını anmak gerekir. XIX. yüzyılın sonlarında ortaya çıkan izlenimci resim akımının üyeleri, dönemin bilimsel bulgularıyla doğrudan ilgilenmişlerdir. Bu akımın ilk temsilcilerinden biri olan ressam Claude Monet (1840-1926) çalışmalarında ışık ve su oyunlarına ayrı bir vurgu yapar. Monet, karşımızda gördüğümüz bir konunun görüntüsünün, ışık yoluyla nasıl değiştiğini araştırmıştır.
15.Soru
Işığın doğrusal hareketini kanıtlayan ve ilk kez karanlık kutuyu çalışma prensipleriyle birlikte açıklayan bilim adamı aşağıdakilerden hangisidir?
İbnü'l Heysem |
Mo Ti |
Albrecht Dürer |
Roger Bacon |
Leonardo da Vinci |
Arap bilim adamı İbnü’l Heysem (İS965-1039/40) tarafından ışığın doğrusal olarak hareket ettiğini kanıtlamak için yaptığı deneyde kullandığı araçtır. İÖ V. yüzyılda Çinli filozof Mo Ti (İÖ 470-391) tarafından ilk kez tanımlanan Karanlık Kutu (Camera Obscura), X. yüzyılda İbnü’l-Heysem tarafından çalışma sistemiyle birlikte açıklanmıştır. Yüzey üzerinde görüntü elde etmeyi sağlayan karanlık kutu, sanatçılar için mekanik bir yardımcı araç konumuna gelmiştir.
16.Soru
ABD’de 1902 yılında Photo- Secession hareketini ilk başlatan fotoğraf sanatçısı kimdir?
A.Stieglitz
|
F.Evans
|
H.P.Robinson
|
P.Martin
|
M. Ray
|
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “Fotoğraf Sonrası” olarak adlandırılan dönemin belirleyici öğelerinden biridir?
Radyo, televizyon, film ve fotoğrafın çoklu ortam olarak kullanılması.
|
Fotoğrafın tek bir ortam olarak belirleyici olması.
|
Sayısal teknolojilerin belirleyici olması.
|
İzleyiciyle etkileşime önem verilmemesi.
|
İzleyici ortamının belirleyici olması.
|
18.Soru
Aşağıda yer alan seçeneklerden hangisinde ağ sisteminin bir özelliği yer almaktadır?
Analog temellidir |
Geleneksel kitle iletişim araçlarından oluşur |
İletişimin küreselleşmesidir |
Merkezi bir yapıya sahip olduğu için anti demokratik nitelik taşır |
Belirli bir mekana, coğrafyaya bağlıdır |
Bilgisayar ve uydu teknolojilerinin gelişmesi bir çok alanda etkili olduğu gibi fotoğraf ve fotoğrafçılık üzerinde de etkili olmuştur. Optik ve çerçeveleme sistemleri artık sayısal teknolojilerle desteklenen donanım ve yazılımlarla çalışmaktadır. Bu şekilde, fotoğraf artık yeni bir çevrenin parçası haline gelmiştir. Bu geniş çevre, bilgisayar tabanlıdır ve bir ağ sistemi yoluyla bütün kitle iletişim araçlarını içine almıştır. İletişimin küreselleşmesi olarak da ifade edilen bu süreçte yeni medya araçları başat rol oynamaktadır. Ağ benzeyen yapısı ile merkezsiz, hiyerarşik olmayan bir iletişim süreci oluşturmuştur.
19.Soru
Niépce, yüzey üzerinde görüntü elde edebilmek için hangi yöntemi kullandı?
resim yöntemini |
taşbaskı yöntemini |
karanlık kutu yöntemini |
matbaa yöntemini |
gazete yöntemini |
karanlık kutu yöntemini
20.Soru
Yeni fotoğrafın ortaya çıkmasında aşağıdakilerden hangisi belirleyici olmuştur?
teknoloji |
sanat |
fizik |
kimya |
analog fotoğraf |
teknoloji
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ