Fotoğraf Tarihi Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdaki kişilerden hangisi 1980'li yıllarda görüntü rasyosu olarak farklı panoramik boyutlardaki manzara ve nü fotoğraflarıyla öne çıkmıştır?
Nuri Bilge Ceylan |
Ahmet Ömer Gezgin |
Balkan Naci İslimyeli |
Nazif Topçuoğlu |
Şakir Eczacıbaşı |
1980'li yıllarda ülkemizde;
• Ahmet Öner Gezgin, mekân insan ilişkisini irdelediği karanlıkoda teknikleri mekân
düzenlemeleriyle elde ettiği fotoğraflarıyla,
• Balkan Naci İslimyeli, stüdyo düzenlemeleriyle elde ettiği fotoğraflarıyla,
• Şakir Eczacıbaşı, analog yöntemlerle elde ettiği hareket netsizliği fotoğraflarıyla,
• Maggie Danon, sayısal teknolojiyle (bilgisayarda montaj) elde ettiği tematik fotoğraflarıyla,
• Nuri Bilge Ceylan, görüntü rasyosu olarak farklı panoramik boyutlardaki manzara
ve nü fotoğraflarıyla
• Sadık Demiröz, sayısal teknolojiyle (bilgisayarda montaj) elde ettiği estetik fotoğraflarıyla,
• Nazif Topçuoğlu, stüdyo ortamında çektiği günümüz sanatının izlerini taşıyan fotoğraflarıyla,
• Mustafa Kocabaşı, karanlık oda teknikleri ve birden fazla negatifle elde ettiği fotoğraflarıyla öne çıkmışlardır. Doğru cevap A seçeneğidir.
2.Soru
Sultan II. Abdülhamit tarafından bir heyetle Anadolu’ya gönderilerek Bursa, Bozöyük, Eskişehir ve İznik’in pek çok fotoğrafını çeken ve fotoğraftaki başarısı nedeniyle Sultan II Abdülhamit tarafından yaverliğe getirildiği de söylenen isim aşağıdakilerden hangisidir?
Üsküdarlı Hasan Rıza |
Kolağası Mehmed Hüsnü |
Raif Efendi |
Yüzbaşı Hüsnü |
Sevilli Ahmed Emin |
Sultan II. Abdülhamit tarafından bir heyetle Anadolu’ya gönderilerek Bursa, Bozöyük, Eskişehir ve İznik’in pek çok fotoğrafını çeken ve fotoğraftaki başarısı nedeniyle Sultan II Abdülhamit tarafından yaverliğe getirildiği de söylenen isim Sevilli Ahmed Emin'dir. Doğru yanıt E'dir.
3.Soru
İleri karanlık oda teknikleri kullanarak oluşturduğu fotografik kolajlarda dünyayı gerçeküstü görünümlerle kurgulayan bir fotoğrafçı aşağıdakilerden hangisidir?
Jerry Uelsmann |
Cindy Sherman |
Diane Arbus |
Bernd Becher |
Josef Koudelka |
Jerry Uelsmann (1934- ). İleri karanlık oda teknikleri kullanarak oluşturduğu fotografik kolajlarda dünyayı gerçeküstü görünümlerle kurgulayan bir fotoğrafçıdır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Antikçağ'dan günümüze kadar araştırılan ışığa duyarlı maddelerden biri değildir?
Nitrik asit
|
Hiposülfit
|
Amonyak
|
Menekşe
|
Kalsiyum karbonat
|
5.Soru
"İngiliz olan manzara fotoğrafçısı, 1862’de Galler Prensi VII. Edward’ın Türkiye ve Ortadoğu’ya yaptığı gezilere katılarak bu toprakları tanımıştır. Bu gezinin fotoğraflarını Islak Kolodyum olarak bilinen Wet Coloddion negatiflerle çekmiştir. Bu gezilerden elde ettiği fotoğrafları 3 ayrı albümde toplamıştır. Bunlar; Kutsal Topraklar, Mısır ve Ortadoğu albümleridir."
Yukarıda bahsedilen fotoğrafçı kim olabilir?
Francis Bedford |
John Shaw Smith |
Maxime du Camp |
Carlo Naya |
Basile Kargapoulo |
İngiliz manzara fotoğrafçısı olan Francis Bedford, 1862’de Galler Prensi VII. Edward’ın Türkiye ve Ortadoğu’ya yaptığı gezilere katılarak bu toprakları tanımıştır. Bu gezinin fotoğraflarını Islak Kolodyum olarak bilinen Wet Coloddion negatiflerle çekmiştir. Bu gezilerden elde ettiği fotoğrafları 3 ayrı albümde toplamıştır. Bunlar; Kutsal Topraklar, Mısır ve Ortadoğu albümleridir."
6.Soru
Modernizm'in çöküşü hangi olay sonrasında olmuştur?
I. Dünya Savaşı |
II. Dünya Savaşı |
Fransız İhtilali |
Aya ayak basılması |
Endüstri Devrimi |
Modernizm, akıl ve bilimi ilerlemenin bir aracı olarak gören ve inanca karşı bilimi ön planda tutan bir düşünce sistemini ifade eden “aydınlanma” ilkelerini benimsemiştir. Ancak, I. Dünya Savaşı, 1929 Dünya Büyük Ekonomik Krizi, atom bombası gibi askerî teknolojilerin kullanıldığı II. Dünya Savaşı ve hemen ardından gelen soğuk savaş ortamı ile birlikte, modernizmin peşinde koştuğu ideal dünya düzeni yerle bir olmuştur. Doğru cevap B'dir.
7.Soru
1980'li yıllarda belgesel fotoğrafa getirdiği değişik bir anlatım diliyle “Pervaneler”, “Sonsuz Döngü Kubbeler” ve “Özne Hilmi Yavuz” gibi serilerle ön plana çıkan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
Kamil Fırat |
Çerkez Karadağ |
Gülnur Sözmen |
Faruk Akbaş |
Özcan Yurdalan |
1980'li yıllarda Kamil Fırat, belgesel fotoğrafa getirdiği değişik bir anlatım diliyle (“Pervaneler”,
“Sonsuz Döngü Kubbeler” ve “Özne Hilmi Yavuz” serileri) elde ettiği fotoğraflarıyla öne çıkmıştır.
8.Soru
Hollandalı matematikçi ve astronom olan Reinerus Gemma Frisius tarafından karanlık kutunun çalışma şeklini gösteren ve 1544 yılında yayımlan ilk resimde hangi konu işlenmiştir?
Güneş tutulması
|
Haçlı savaşları
|
Manzara resmi
|
Kendi portresi
|
Ayın dünyadan görünüşü
|
9.Soru
1980’li yıllarda ve daha sonrasında Türkiye’deki fotoğrafın gelişiminde, öz ve biçim açısından yeni anlayışlar da getirmiştir. Aşağıdakilerden hangisi Deneysel çalışmalarıyla bu dönemde öne çıkan isimlerden biridir?
Balkan Naci İslimyeli |
İlyas Göçmen |
İzzet Keribar |
Faruk Ertunç |
Merter Oral |
1980’li yıllarda ve daha sonrasında Türkiye’deki fotoğrafın gelişiminde, öz ve biçim açısından yeni anlayışlar da getirmiştir. Deneysel çalışmalarıyla bu dönemde öne çıkan isimler ise; Ahmet Öner Gezgin, Balkan Naci İslimyeli, Orhan Alptürk, Emine Ceylan, Tahir Ün, Nazif Topçuoğlu, Orhan Cem Çetin, Şakir Eczacıbaşı, Maggie Danon, Nuri Bilge Ceylan, Sadık Demiröz, Mustafa Kocabaşı ve Adnan Ataç’tır.
10.Soru
1932’de Almanya’da eğitim görerek aynı yıl Gazi Eğitim Enstitüsü’nde yazı, grafik sanatlar ve fotografi öğretmeni olarak çalışmasıyla başlayan fotoğraf eğitiminin akademik olarak olgunlaşmasını sağlayan kişi kimdir?
Şinasi Barutçu |
Sami Güner |
Ersin Alok |
Erem Çalıkoğlu |
Gültekin Çizgen |
Bu dönem fotoğraf eğitiminin akademik olarak olgunlaştığı bir dönem de olmuştur. 1932’de Şinasi Barutçu’nun Almanya’da eğitim görerek 1932 yılında Gazi Eğitim
Enstitüsü’nde yazı, grafik sanatlar ve fotografi öğretmeni olarak çalışmasıyla başlayan
fotoğraf eğitimi, bu dönemde ilk önce o zamanki adıyla Güzel Sanatlar Akademisi’nde
(Şimdiki adı Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi) ardından da diğer üniversitelerde fotoğraf bölümlerinin açılmasıyla devam etmiştir
11.Soru
2000'li yılların ortalarından itibaren ortaya çıkan fotoğraf paylaşım sitelerindendir?
Devianart |
Chrome |
Mozilla |
Ekşi Sözlük |
E-devlet |
Özellikle 2000’li yılların ortalarına doğru Türkiye’de dünyada örneklerini çok gördüğümüz (devinart, flickr ve 1x vb.) fotoğraf paylaşım siteleri açılmaya başlamıştır ve özellikle sayısal fotoğraf makinelerinin satışlarının en üst düzeye çıkmasıyla (bu dönemdeki düşük döviz fiyatlarının da etkisi vardır) bu medyalar daha da etkin hâle gelmiştir. Doğru cevap A seçeneğidir.
12.Soru
1872 yılında Güney Fransa’nın Angoulême bölgesinden bir görüntünün kaydedilerek basılması sonucu üretilen "tarihin ilk renkli fotoğrafı" aşağıdaki isimlerden hangisine aittir?
Auguste & Louis Lumière |
George Eastman |
Louis Ducos du Hauron |
Charles Cros |
James Clerk Maxwell |
Louis Ducos du Hauron
13.Soru
Türkiye’de 1960’lı yıllardaki fotoğrafçılık anlayışıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Sanatsal çabanın etkisi kişisel eğilimler üzerinde yoğunluk kazanmıştır |
Türkiye fotoğrafının gerçek kimliğine kavuşarak dışa açılmıştır |
Fotoğrafçılar toplumsal sorunlara yönelik fotoğraflar çekmişlerdir |
Ülke fotoğrafında batı etkisindeki eğilimler ortaya çıkmıştır |
Toplumcu gerçekçi dil arayışı yönelişi ortaya çıkmıştır. |
Doğru cevap D'dir. Ülke fotoğrafında batı etkisindeki eğilimler ortaya çıkmıştır ifadesi yanlıştır.
14.Soru
Işıkla, leke değerlerine önem verdiği, tematik fotoğraflarıyla bilinen fotoğrafçı hangisidir?
İsa Çelik |
Nusret Nurdan Eren |
Sabit Kalfagil |
Rauf Miski |
İbrahim Zaman |
• İsa Çelik, özellikle Anadolu fotoğraflarıyla,
• Sabit Kalfagil, ışıkla, leke değerlerine önem verdiği, tematik fotoğraflarıyla,
• Nusret Nurdan Eren, ince dokunmuş çok iyi kadrajlanmış bir nakış ustalığıyla bezenmiş grafik ağırlıklı makro fotoğraflarıyla,
• Rauf Miski, özellikle hala aranan “Fotoğraf Okulu” adlı kitabı ve belgesel fotoğraflarıyla,
• İbrahim Zaman, Anadolu’yu karış karış gezip çekmiş olduğu manzara fotoğraflarıyla tanınmıştır.
Doğru cevap C'dir.
15.Soru
I. Fotoğrafın gerçekliğin, yaşanmışlığın su götürmez bir kanıtı olarak algılanması bugün hâlâ en önemli nokta olarak ortaya konmaktadır.Sayısal (dijital) fotoğrafa gösterilen büyük tepkinin arkasında bu algının zayıaması korkusu olduğu söylenebilir.
II. Fotoğrafın estetik olanaklarını bir yana bırakan çok sayıda fotoğrafçı; tarih yazmak, bilgi paylaşmak, toplumsal konularda farkındalık ve mümkünse tutum değişimi yaratmak adına kendilerini sahaya attılar. Bu insanlar teknik değil, sosyal, entellektüel, insani becerileri, hassasiyetleri ile tanındılar. Bu tutum, belgesel fotoğrafçılığın, fotojurnalizmin yani haber fotoğrafçılığının doğmasına yol açtı.
Yukarıdaki öncüller neyi ifade etmektedir?
Fotoğrafın tanımını |
Fotoğrafın amacını |
Fotoğrafın işlevini |
Fotoğrafın icadını |
Fotoğrafın sorunlarını |
Fotoğrafın temel işlevi ne olacak sorusu, 1850’lerde gündemde değildi. Zira fotoğrafçılığa daha çok teknik bir beceri gözüyle bakılıyordu. Görüntülenebilecek konular stüdyo portreleri, manzara ve durağan düzenlemelerle sınırlıydı. Tekniğin gelişmesi ve fotoğrafın eriminin gözle görülebilen hemen her konuya ulaşmasıyla, temel bir soru ortaya çıktı: Fotoğrafın işlevi ve görevi neydi?
• Fotoğrafın gerçekliğin, yaşanmışlığın su götürmez bir kanıtı olarak algılanması bugün hâlâ en önemli nokta olarak ortaya konmaktadır. Sayısal (dijital) fotoğrafa gösterilen büyük tepkinin arkasında bu algının zayıaması korkusu olduğu söylenebilir.
• Fotoğrafın estetik olanaklarını bir yana bırakan çok sayıda fotoğrafçı; tarih yazmak, bilgi paylaşmak, toplumsal konularda farkındalık ve mümkünse tutum değişimi yaratmak adına kendilerini sahaya attılar. Bu insanlar teknik değil, sosyal, entellektüel, insani becerileri, hassasiyetleri ile tanındılar. Bu tutum, belgesel fotoğrafçılığın, fotojurnalizmin yani haber fotoğrafçılığının doğmasına yol açtı.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi güneş ışığında pozlandığında kimyasal maddelerin kararmasına neden olan etkenin ısı yerine ışık olduğunu açıklığa kavuşturmuştur?
Robert Boyle |
Wilhelm Homberg |
Johann Heinrich Schulze |
Jean Hellot |
Carl Wilhelm Scheele |
Güneş ışığında pozlandığında kararan kimyasal maddeler biliniyordu ancak buna ışığın mı, yoksa ışığın ısısının mı neden olduğu bilinmiyordu. Johann Heinrich Schulze, 1727 yılında gümüş nitratı fırında ısıttı ve maddenin kararmasının ısıyla ilişkili olmadığını, maddenin kararmasına ışığın neden olduğunu belirtti. Schulze, gümüş nitrat ve nitrik aside daldırılan kalsiyum karbonatın, güneş ışığında pozlandığında, kalsiyum karbonatın renginin koyu mora dönüştüğünü deneyle tespit etmiştir. Doğru cevap C'dir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde yabancı tüccarların yerli tüccarlarla aynı haklara sahip olmuştur.
1838 Ticaret Anlaşması |
Sevr Anlaşması |
28 Mart 1921 Anlaşması |
Lozan Anlaşması |
Niépce ile imzalanan Ortaklık Anlaşması |
Osmanlı topraklarını Avrupa’ya tek bir pazar olarak açan 1838 ticaret anlaşması yalnızca bir ticaret değil aynı zamanda ileri düzeyde bir kapitülasyon anlaşmasıdır. İhracat yasağı ve devlet tekelleri kaldırılmıştır. Yabancı tüccarlar yerli tüccarlarla aynı haklara sahip olmuştur.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Carte-de-visite yönteminin sağladığı üstünlüklerden biri değildir?
Portre fotoğraflarının boyutlarını küçültmüştür.
|
Poz sürelerini azaltmıştır.
|
Maliyeti ve fiyatları düşürmüştür.
|
Fotoğrafı halk arasında taşınabilir ve paylaşılabilir hale getirmiştir.
|
Stüdyodaki aksesuarların çeşitliliğini azaltmıştır.
|
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi fotogram tanımıdır?
Bilinen nesnel gerçeğin üstünde kendince bir üst gerçek yaratmayı amaçlayan sanat akımı. |
Fotoğraftakaranlık, gölge olması gereken alanların da beyazlaşması, karanlık ile aydınlık arasındaki sınır bölgelerde de adeta kalemle çizilmiş gibi bir kontur oluşmasıdır. |
Objektif kullanılmadan fotoğraf elde etme yöntemi. |
Bir tiyatro sahnesi ya da film setindekine benzer düzenlemeler yapılarak çekilen fotoğraf türü. |
Siyah-beyaz fotoğrafçılıkta kullanılan pozlama |
Fotogram: Objektif kullanılmadan fotoğraf elde etme yöntemi. Karanlık bir ortama, saydam olmayan ya da yarı saydam nesneler fotoğraf kağıdı üzerine konularak ışıkla pozlanır ve kâğıt banyosu sonunda fotogram elde edilir.
20.Soru
İmparatorluk sınırlarında çekilmiş fotoğraflardan albümler bastırıp bunları ülkedeki büyükelçilere hediye eden ve Yıldız Fotoğraf Kolekiyonu'nu oluşturan padişah kimdir?
I. Abdülhamit |
II. Abdülhamit |
II. Mahmud |
V. Mehmed |
VI. Mehmed |
II. Abdülhamit, imparatorluk sınırlarında çekilmiş fotoğraflardan albümler bastırıp bunları ülkedeki büyükelçilere hediye etmiş ve Yıldız Fotoğraf Koleksiyonu'nu oluşturmuştur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ