Görsel Estetik Ara 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
"Cisimlerin çehreleri onu seyredenlerin kültürel düzeylerine göre değişir" sözü aşağıdakilerden hangisine aittir?
Henri Matisse |
Oscar Wilde |
Paul Klee |
Pablo Picasso |
Sigmund Freud |
Sanatta eskiye dönme, taklit etme yeni bir eser oluştururken sanatsal anlatımı hepten eksik kılar. Yani o ürünü sanat eseri olmaktan çıkarır ya da taklit sınıfına sokar. Sanatın tanımlanmasına ilişkin bir diğer güçlük ise izleyiciler/alıcıların ortaya koyduğu yargıdan doğar. Oscar Wilde’ın dediği gibi “Cisimlerin çehreleri onu seyredenlerin kültürel düzeylerine göre değişir”.
2.Soru
Bir alıcı organın uyarılabildiği en ufak uyarıcı şiddetine ne denir ?
Kör nokta |
Algı |
Gestalt |
Mutlak eşik |
İm |
Bir alıcı organın uyarılabildiği en ufak uyarıcı şiddetine mutlak eşik (abssolute threshold) adı verilir. Dolayısıyla cevap D şıkkıdır.
3.Soru
“Güzel, yarar gözetmez bir hazzın konusudur, o ne duyulur bir yararla ilgilidir, ne ahlaki bir yararla ilgilidir. Bir başka deyişle onun ‘hoş’la da ‘iyi’yle de bir ilgisi yoktur” Bu düşünce aşağıdaki düşünürlerden hangisine aittir?
Marx |
Adorno |
Schiller |
Hegel |
Kant |
Sanattaki güzeli diğer alanlardan ayırarak ereksiz-ereklilik diye ifade eden Kant, sanatı etiğin nedenselliğinden ve doğanın zorunluluğundan ayırmıştır. “Güzel, yarar gözetmez bir hazzın konusudur, o ne duyulur bir yararla ilgilidir, ne ahlaki bir yararla ilgilidir. Bir başka deyişle onun ‘hoş’la da ‘iyi’yle de bir ilgisi yoktur” Doğru seçenek E' dir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi temel tasarımın ilişkili olduğu alanlardan biri değildir?
Görsel Algı |
Görsel İletişim |
Görsel Düşünme |
Görsel Kültür |
Görsel Etkileşim |
Temel tasarım görsel algı, görsel iletişim, görsel düşünme ve görsel kültür üzerinde yükselen önemli grafiksel, artistik faaliyetlerdir. Doğru yanıt E'dir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangi bir işin sanat olması için gerekli olan koşullarından değildir?
İnsan üretimi olması. |
Kalıcı özelliğinin olması. |
Bir formu olması. |
Eğlenme, oyalanma aracı olması. |
İçinde tutarlı bir evrensel bildiri taşıması. |
Sanat bir eğlenme, oyalanma aracı veya bir lüks değildir. Gerçi sanatın doğuşunda,
kaynağında ve kökeninde oyunun bir yeri olduğu ileri sürülür. Ancak sanat, sonunda
denge ve tutarlılık içinde bir evrensel bildiri taşır.
6.Soru
Bir sanatkâr tarafından yaratılmış bir sanat yapıtı olabileceği gibi, insanın yaratıcı etkinliğinin sonucu olmayıp, tam tersine onun verili ya da hazır bulduğu doğal bir şey, söz gelimi bir doğa manzarası ya da insan bedeni benzeri bir doğal ürün olabilir yani karşısında estetik tavır alınan, estetik yaşantının konusu ya da objesi olan şeyin karşılığı aşağıdaki hangi şık ta belirtilmiştir ?
Estetik nesne |
Estetik tavır |
Estetik duyu |
Estetik bilinç |
Estetik beğeni |
Estetik nesne; bir sanatkâr tarafından yaratılmış bir sanat yapıtı olabileceği gibi, insanın yaratıcı etkinliğinin sonucu olmayıp, tam tersine onun verili ya da hazır bulduğu doğal bir şey, söz gelimi bir doğa manzarası ya da insan bedeni benzeri bir doğal ürün olabilir. Demek ki estetik nesne, karşısında estetik tavır alınan, estetik yaşantının konusu ya da objesi olan şeydir. Dolayısıyla cevap A şıkkıdır.
7.Soru
Fotoğrafçılık, 20. yüzyılın başında aşağıdaki sanatçılardan hangisi tarafından resim sanatına paralel ve eşit bir yaratıcı etkinlik olarak uygulanmıştır?
Francesco Melzi |
Man Ray |
Gentile Bellini |
Caravaggio |
Guido Reni |
Bir sanatsal üretim olarak fotoğrafçılık güzel sanatlar içerisinde resim sanatına göre daha geride kalmıştır. Bununla beraber 20. yüzyılın başında fotoğrafçılık, Laszlo Moholy-Nagy, Marcel Duchamp ve Man Ray tarafından resim sanatına paralel ve eşit bir yaratıcı etkinlik olarak uygulanmıştır. Birçok fotoğrafçı ve eleştirmen, bu ortamı bağımsız bir sanat biçimi olarak desteklemiştir.
8.Soru
Sanatın insanı duyusal/duygusal etkileyerek akli olandan uzaklaştıracağını düşünerek olumlu bir anlam yüklemeyen düşünür hangisidir?
Platon |
Aristoteles |
Plotinus |
Kant |
Hegel |
Platon, sanatın insanı duyusal/duygusal etkileyerek akli olandan uzaklaştıracağını düşünerek olumlu bir anlam yüklememiştir. Özellikle gençleri yarattığı etki yoluyla kavramlar, idealar dünyasından uzaklaşacağı inancı ile ideal devletin anlayışına uygun olmayan sanatın ve sanatçının devletin dışında olması gerektiğini ifade etmiştir. Doğru cevap A'dır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yada hangileri Kolodinium tekniğinin özelliklerindendir?
I-) Negatif görüntüdür
II-) Pozitif görüntüdür
III-) Tek baskıya izin verir
IV-) Çok sayıda baskıya izin verir
V-) Birden çok kamera ile birden çok görüntü çekmeye izin verir
I ve III |
Yalnız V |
Yalnız IV |
II, III ve V |
II ve IV |
Kolodinium tekniği, birden çok kamera ile birden çok görüntü çekmeye izin veren tekniktir. Dolayısıyla cevap B şıkkıdır.
10.Soru
Film veya sensörlerin ışığa olan duyarlılıkları ile ilgili olan gösterge olup düşük değerlerinde daha fazla ışığa ihtiyaç duyulan veya hassasiyeti yüksek görüntüler elde edilen makine ayarı hangisidir?
Alan derinliği |
Vizör |
Beyaz dengesi (WB) |
Diyafram |
ISO-ASA |
Film veya sensörlerin ışığa olan duyarlılıkları ile ilgili olan bir göstergedir. Düşük ISO değerlerinde daha fazla ışığa ihtiyaç duyulur veya hassasiyeti yüksek görüntüler elde edilir. Düşük ışıklı ortamlarda çekim ihtiyacı için yüksek ISO değerleri kullanılır ancak elde edilen görüntünün hassasiyeti düşük olur veya görüntü grenli olur (nois). O sebeple yüksek ISO mecbur olmadıkça tercih edilmez. Doğru yanıt E’dir.
11.Soru
- Işık koşullarına göre 1/15 ve 1/60 enstantane hızları deneyebilirsiniz.
- Çekecek olduğunuz hareketli nesnenin yoluna paralel olacak şekilde yerleşiniz. Bu sayede odaklamanız daha kolay olacaktır.
- Deklanşörü serbest bıraktığınızda, çekim tamamlandıktan sonra konuyla birlikte herekete kaydırma yapmaya devam edin.
- Konu yaklaştıkça makinenizle izlemeye başlayın. Kameranızın ekstra desteği için, döner başlıklı bir monopod veya tripod kullanmak doğru olacaktır.
- Otomatik odak izlemeli bir kameranız varsa, deklanşör düğmesine yarım basarak kameranın odaklanmasını sağlayabilirsiniz. Kameranız yeterince hızlı otomatik odaklanmaya sahip değilse, fotoğraf makinesini deklanşörü bıraktığınız noktaya önceden odaklamanız gerekir.
Yukardakilerden hangileri iyi bir pan tekniği için ip uçları içermektedir?
- Işık koşullarına göre 1/15 ve 1/60 enstantane hızları deneyebilirsiniz.
- Çekecek olduğunuz hareketli nesnenin yoluna paralel olacak şekilde yerleşiniz. Bu sayede odaklamanız daha kolay olacaktır.
- Deklanşörü serbest bıraktığınızda, çekim tamamlandıktan sonra konuyla birlikte herekete kaydırma yapmaya devam edin.
- Konu yaklaştıkça makinenizle izlemeye başlayın. Kameranızın ekstra desteği için, döner başlıklı bir monopod veya tripod kullanmak doğru olacaktır.
- Otomatik odak izlemeli bir kameranız varsa, deklanşör düğmesine yarım basarak kameranın odaklanmasını sağlayabilirsiniz. Kameranız yeterince hızlı otomatik odaklanmaya sahip değilse, fotoğraf makinesini deklanşörü bıraktığınız noktaya önceden odaklamanız gerekir.
Yukardakilerden hangileri iyi bir pan tekniği için ip uçları içermektedir?
I, II ve III |
III, IV ve V |
II, III ve IV |
I, II, III ve IV |
I, II, III, IV ve V |
İyi bir pan tekniği için ip uçları,
-
İlk kez denemeye karar verdiğinizde biraz daha yavaş bir deklanşör hızı seçin 1/30 gibi. Daha son- raları ışık koşullarına göre 1/15 ve 1/60 enstantane hızları deneyebilirsiniz.
-
Konuyla aranıza başka bir nesnenin (insan, direk, ağaç vs.) girmeyeceği bir konum seçmeniz yara- rınıza olacaktır.
-
Sonuçların iyi olması için, konumunuzu, çekecek olduğunuz hareketli nesnenin yoluna paralel olacak şekilde yerleşiniz. Bu sayede odaklamanız daha kolay olacaktır.
-
Konu yaklaştıkça makinenizle izlemeye başlayın. Kameranızın ekstra desteği için, döner başlıklı bir monopod veya tripod kullanmak doğru olacaktır.
-
Otomatik odak izlemeli bir kameranız varsa, deklanşör düğmesine yarım basarak kameranın odaklanma- sını sağlayabilirsiniz. Kameranız yeterince hızlı otomatik odaklanmaya sahip değilse, fotoğraf makinesini deklanşörü bıraktığınız noktaya önceden odaklamanız gerekir.
-
Deklanşörü serbest bıraktığınızda, çekim tamamlandıktan sonra konuyla birlikte herekete kaydır- ma yapmaya devam edin.
-
12.Soru
Fotoğraf tarihin ilk portre fotoğrafını çeken kişi kimdir?
Nicéphore Niépce |
Thomas Wedgwood |
Louis Jacques Mande Daguerre |
John William Draper |
Eadweard Muybridge |
John William Draper (1811-1882) 1840’da fotoğraf tarihin ilk portre fotoğrafını çekmiştir.
13.Soru
Plastik sanatlar, form yaratma süreci ve hikaye yaratma kültürünün hangi sanat dalıyla başladığı söylenebilir?
Heykel |
Resim |
Seramik |
Mimari |
Sinema |
Resim, plastik sanatlar ve form yaratma süreci resimle başladı demek yanlış bir ifade olmaz. Mağara dönemi resimlerinden günümüz resmine kadar, insanın terk etmeden devam ettiği sanat alanı olarak karşımıza çıkar. Resim, imgenin yaratıldığı en önemli kompozisyon biçimini oluşturur. Hikâye yaratma kültürü, resimle başlamıştır denilebilir.
14.Soru
Mimari fotoğraflarda hangi dosya modunun kullanılması tavsiye edilmektedir ?
DOC |
HTML |
HDR |
TIFF |
RAW+JPG |
Mimari fotoğraflarda çekim sonrası fotoğraf üzerinde oynama ve perspektif düzeltmeleri için mutlaka RAW+JPG dosya türü seçilmesi önerilir. Dolayısıyla cevap E şıkkıdır.
15.Soru
I. Mavi zaman pozlama
II. Işık izleri pozlama
III. Yıldız pozlama
yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri uzun pozlama teknikleri arasında yer alır?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
I, II ve III |
Mavi zaman pozlama, ışık izleri pozlama ve yıldız pozlama uzun pozlama teknikleri arasındadır. Doğru seçenek E'dir.
16.Soru
Gümüş tuzların ışığa duyarlılığının keşfedilmesi ile fotoğrafın önünü açan buluş aşağıdaki bilim insanlarında hangisi tarafından keşfedilmiştir?
Louis Jacques |
Johann Heinrich Schulze |
Mande Daguerre |
Eadweard Muybridge |
John William Draper |
Fotoğrafın önünü açan buluş hiç kuşkusuz ki bilim adamı Johann Heinrich Schulze tarafından gümüş tuzlarının ışığa duyarlılığının keşfedilmesidir. Doğru seçenek B'dir.
17.Soru
Endüstrileşme çağını işaret eden sanat dönemi hangisidir?
Güncel sanat |
Modern sanat |
Postmodernizm |
Avangard sanat |
Güzel sanatlar |
Modern sanat, Latince "modo" kökünden türetilmiş, "şimdi" anlamına gelir. 18 ve 19. yüzyıl, endüstrileşme çağını işaret eder. Doğru cevap B'dir.
18.Soru
Gestalt ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
Gestalt ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
Almanca bir kelimedir. |
Biçim, şekil, form gibi anlamlara gelmektedir. |
Algısal örgütleme yasaları ile ilgilenen bir nöroloji teorisidir. |
S¸ekil-zemin ilişkisi, yakınlık, benzerlik, süreklilik, tamamlama, devamlılık, basitlik yasaları, algısal örgütleme yasalarından oluşur. |
Olay, olgu, nesnelere bütüncül yaklaşımla bakmayı öğreten algısal organizasyon kuramıdır. |
Gestalt Almanca bir kelime olup; biçim, şekil, form gibi anlamlara gelmektedir. Gestalt kuramı algısal örgütleme yasaları ile ilgilenen bir psikoloji teorisidir. S¸ekil-zemin ilişkisi, yakınlık, benzerlik, süreklilik, tamamlama, devamlılık, basitlik yasaları, algısal örgütleme yasalarından oluşur. Gestalt kuramı olay, olgu, nesnelere bütüncül yaklaşımla bakmayı öğreten algısal organizasyon kuramıdır.
19.Soru
Günün onaylanmış ve geçerli sanat anlayışlarını yadsıyan deneyci sanatçıları ve yapıtlarını niteleyen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Avangard |
Modo |
Postmodern |
Ars |
Tekhne |
Günün onaylanmış ve geçerli sanat anlayışlarını yadsıyan deneyci sanatçıları ve onların yapıtlarını niteleyen kavram avangard sanattır.Doğru cevap A’dır.
20.Soru
Algının en önemli yapı taşı olan “Sanat” ile ilgili aşağıda belirtilen cümlelerden hangisi doğrudur?
Sanat, yaşadığımız boyutta var olan tüm şeyleri doğrudan doğruya ortaya koyar. |
Primitiflerin mağara duvarlarına çizdiği görsel yansımalar, sanat kavramını doğrudan ilgilendirmez. |
Her sanat yapıtı zorunlu olarak simgesel olmasa da zorunlu olarak ritmiktir. |
Sanat, beynin sol lobu işlevlerindendir. |
Sanat artistik metaforlarla ilgilenmez, metaforların toplumdaki etkileriyle ilgilenir. |
...en yüksek anlatım düzeyi sanatta gerçekleşir ve en yüksek anlatımı ritmin belirleyiciliğinde simge sağlar. Her sanat yapıtı zorunlu olarak simgesel olmasa da zorunlu olarak ritmiktir. Simge sanatsal anlatımın bir koşulu, ritim insan yaşamının bir koşuludur. Doğru yanıt C'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ