Görsel Estetik Ara 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi günün onaylanmış ve geçerli sanat anlayışlarını yadsıyan deneyci sanatçıları ve onların yapıtlarını niteler?
Güncel sanat |
Modern sanat |
Avangard sanat |
Güzel sanatlar |
Postmodernizm |
Avangard sanat günün onaylanmış ve geçerli sanat anlayışlarını yadsıyan deneyci deneyci sanatçıları ve onların yapıtlarını niteler. Doğru cevap C seçeneğinde verilmiştir.
2.Soru
İğne deliği olarak da bilinen,fotoğraf makinelerinin atası olan ve görüntüyü kopyalamaya yardımcı olan teknik hangisidir ?
Dslr |
Sinematograf |
Camera Obscura |
Kinetoskop |
Mimograf |
Camera Obscura
3.Soru
Algıda değişmezliği, "sürekli değişen duyusal girdilere rağmen nesnelerin biçimlerini, büyüklüklerini, yerlerini ve renklerini değişmeden algılamamıza verilen addır" diye tanımlayan aşağıdakilerden hangisidir?
Algıda değişmezliği, "sürekli değişen duyusal girdilere rağmen nesnelerin biçimlerini, büyüklüklerini, yerlerini ve renklerini değişmeden algılamamıza verilen addır" diye tanımlayan aşağıdakilerden hangisidir?
Arnheim |
Keene |
Cibran |
Cüceloğlu |
Türk Dil Kurumu |
Algıda değişmezlik, sürekli değişen duyusal girdilere rağmen nesnelerin biçimlerini, büyüklüklerini, yerlerini ve renklerini değişmeden algılamamıza verilen addır (Cüceloğlu, 1997).
4.Soru
Fotoğrafta, üçüncü boyutu hissettiren durum aşağıdakilerden hangisidir?
Işık |
Gölge |
Derinlik |
Yüzey |
Hacim |
Fotoğrafın düz bir yüzeyde sanki gerçekmiş gibi görünmesi veya üç boyutlu etkisi, ışık ve renk ile ilgili fiziksel bir olaydır. Fotoğrafta, üçüncü boyutu hissettiren durum derinlik duygusudur. Bu durum özellikle çizginin yönlerinden kaynaklanmaktadır.
5.Soru
"İmleç pedini kullanarak bir odak alanından diğerine geçebilirsiniz. Otomatik odaklama sistemleri genellikle otomatik pozlama sistemi tarafından uygulanan genel bölgeleri kullanır ve bunları göstermek için tek ekran göstergeleri kullanır. Kullanımdaki netleme alanı genellikle parlak kırmızı bir ışık ile gösterilir. Bu modda, otomatik odaklama sistemi, çerçeveye nerede konumlandırılmış olursa olsun, kameraya en yakın konuyu arar ve buna odaklanır."
Yukarıda verilen tanım Otomatik Netleme Parametrelerinden hangisine aittir ?
Tek nokta otomatik odaklama |
Dinamik odak alanı |
Sürekli otomatik odaklama |
Kullanıcı seçili netleme alanı |
Odak kilidi |
Yukarıda verilen tanım Otomatik Netleme Parametrelerinden "Kullanıcı seçili netleme alanı" nın tanımıdır.
6.Soru
Fotoğrafçılığın sanatla ilgili en temel konusu aşağıdakilerden hangisidir?
Ekipman |
Kompozisyon |
Piksel |
Duyarkat |
Objektif |
Işık ve kompozisyon konusu, fotoğrafçılığın sanatla ilgili en temel konusu olarak devam etmektedir. Birçok sanat dalında olduğu gibi fotoğrafçının da en büyük kaygılarından biri vizör dediğimiz dikdörtgen içerisinde estetik kaygılarla bir görüntü yakalamasıdır. Sanatçının, görüntünün sınırlarını belirlemesi resim ve fotoğraf alanında vazgeçilmez bir unsurdur. Yüzeyin fiziksel olarak sınırlandırılması sanatsal endişelerle gerçekleşen bir çabadır, bir görme biçimidir. Doğru yanıt B’dir.
7.Soru
HDR terimi aşağıdakilerden hangisini tanımlamak için kullanılmamıştır?
Tone Mapping |
Digital Blending |
DRI (dinamik aralık artışı) |
Luminance Masking |
TTL |
Son birkaç yılda, HDR terimi ayrıca “Tone Mapping”, “Digital Blending”, “DRI (dinamik aralık artışı)” ve “Luminance Masking” gibi birçok farklı tekniği tanımlamak için kullanılmıştır.
TTL bir ışık ölçer sistemidir.
8.Soru
Aşağıdaki sanat dallarından hangisi diğer alanlara göre çok daha geniş sosyoekonomik ve kültürel dağılımı içinde taşır?
Mimari |
Resim |
Heykel |
Sinema |
Fotoğraf |
Sinema izleyicisi de, sanatın diğer alanlarına göre çok daha geniş sosyoekonomik ve kültürel dağılımı içinde taşır.
9.Soru
Göz bebeğini küçültüp büyüterek ışığın azlık ve çokluğuna göre görme için gerekli ışık miktarını ayarlamaya yarayan tabakaya ne ad verilir?
Kornea |
Koroit |
Retina |
İris |
Optik sınır |
İris; göz bebeğini küçültüp büyüterek ışığın azlık ve çokluğuna göre görme için gerekli ışık miktarını ayarlamaya yarayan tabakadır. Doğru cevap D'dir.
10.Soru
Kavramsız bilgi, sezgisiz kavram olamayacağını, temel bir kavramın görünüşlerinin farklı yansımalarının sezgiler yoluyla ortaya çıkarak, anlamlandırılabileceğini söyleyen düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Adorno |
Schiller |
Marx |
Croce |
Hegel |
Croce, kavramsız bilgi, sezgisiz kavram olamayacağını, temel bir kavramın görünüşlerinin farklı yansımalarının sezgiler yoluyla ortaya çıkarak, anlamlandırılabileceğini söyler. Doğru seçenek D' dir.
11.Soru
Görsel okuryazarlıkla ilgili olarak aşağıdakilerden hangileri doğrudur?
I. Görsel okuryazarlık sayesinde etik, yasal, sosyal ve ekonomik konuları betimleyen sözel, görsel farkındalıklar gelişir.
II. Görsel okuryazarlık becerisi birçok insanın görerek ve aynı zamanda diğer duyusal deneyimleri yaşayıp bu deneyimleri bütünleştirerek gelişebileceği bir yeterliliğine işaret eder.
III. Sanatsal, disiplinler arası bir nitelik taşır.
IV. Bireyin başkaları ile kasıtlı olarak iletişim kurması için görselleri anlama ve kullanma olanağı sağlayan bir beceri grubudur.
I ve II |
II ve II |
III ve IV |
I, III ve IV |
Hepsi |
Görsel medyayı kullanma, analiz etme, yorumlama, değerlendirme, kullanma ve yeniden yapılandırmaya yönelik bir dizi organize edilmiş, entelektüel yeteneğin gelişimine katkı sağlar. Etik, yasal, sosyal ve ekonomik konuları betimleyen sözel, görsel farkındalıklar gelişir. Görsellere karşı duygusal ve estetik reaksiyonlar gelişebilir.
Görsel okuryazarlık, becerisi birçok insanın görerek ve aynı zamanda diğer duyusal deneyimleri yaşayıp bu deneyimleri bütünleştirerek gelişebileceği bir yeterliliğine işaret eder. Bu görsel ve bilişsel yetkinliklerin gelişimi normal insan öğreniminin temelidir. Bu özellikler geliştirildiğinde bireylerin çevrelerinde karşılaştıkları nesneleri, sembolleri/ imajları, eylemleri daha hızlı yorumlamalarına, kavramalarına ve algılamalarına olanak sağlar.
Görsel okuryazarlık sanatsal, disiplinler arası bir nitelik taşır. Görsel okuryazarlık görüntüleri, imleri (medya ögeleri, resimler, mesajlar, grafikler ve çeşitli uyarıcılar) algılama, ayrımsama, yorumlama, tasarlama ve bunları sunabilme becerilerini kapsar.
Görsel okuryazarlık, bireyin başkaları ile kasıtlı olarak iletişim kurması için görselleri anlama ve kullanma olanağı sağlayan bir beceri grubdur. tüm öncller doğru olduğundan doğru cevap E'dir.
12.Soru
Güzelin ne olduğunu, sanatın özünü ve kaynağını, değerini araştıran felsefe
dalıdır şeklinde tanımlanan kavram hangisidir?
Sanat |
Estetik |
Form |
Zanaat |
İlkel sanat |
Estetik: güzelin ne olduğunu, sanatın özünü ve kaynağını, değerini araştıran felsefe dalıdır şeklinde tanımlanır.
13.Soru
"Eğer duyarlılığım olmasaydı, gözlerim görseydi bile kör olurdum" sözü aşağıdakilerden hangisine aittir?
Goethe |
Van Gogh |
Henri Matisse |
Pablo Picasso |
Albrecht Dürer |
Bazı ünlü düşünür ve sanatçıların konuya ilişkin duyarlılıklarını ifade eden cümleler aşağıda verilmiştir: Eğer duyarlılığım olmasaydı, gözlerim görseydi bile kör olurdum. (Goethe)
14.Soru
Hangisi piksellerin saf siyah ve saf beyaz arasında nereye düştüğünü göstermektedir?
Histogram |
Dinamik odak alanı |
Alan derinliği |
İSO |
Diyafram |
Histogram, bir görüntüdeki parlaklık değerlerinin aralığını gösteren grafiktir. Yakalanan fotoğrafik görüntünün poz değerlerini analiz etmek için kullanılan histogramlar, piksellerin saf siyah ve saf beyaz arasında nereye düştüğünü göstermektedir. Histogram grafik görüntüsünde yatay olarak bir dizi ton boyunca piksellerin dağılımını inceler.
15.Soru
Alan derinliği ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi doğru değildir ?
Diyafram derecesindeki sayılar küçüldükçe (1.4) alan derinliği azalır |
Diyafram derecesindeki sayılar büyüdükçe (22) alan derinliği artar |
Manzara fotoğrafçılığında geniş alan derinliği tercih edilmelidir |
Diyafram derecesindeki sayılar büyüdükçe(22) alan derinliği azalır |
Odaklama yapılan alanın önü ve arkasını kapsayan net görüntüye alan derinliği denir |
Diyafram derecesindeki sayılar büyüdükçe (22) alan derinliği azalmaz artar.
16.Soru
“Her çocuk bir sanatçıdır. Asıl sorun çocuğun büyüyüp gelişmesi sürecinde bir sanatçı olarak nasıl korunacağıdır.” diyen ünlü ressam hangisidir?
Pablo Picasso |
Vincent Van Gogh |
Henri Matisse |
Leonardo da Vinci |
Albrecht Dürer |
“Her çocuk bir sanatçıdır. Asıl sorun çocuğun büyüyüp gelişmesi sürecinde bir sanatçı olarak nasıl korunacağıdır.” sözleri Pablo Picasso’ya aittir. Doğru yanıt A’dır.
17.Soru
Günümüzde görsel okuryazarlık kavramı içerisinde bazı temsiller yer almaktadır. Aşağıda verilenlerden hangisi bu ögelerden değildir?
Dergiler |
İkonik resimler |
Tablolar |
Grafikler |
Videolar |
Görsel okuryazarlık sanatsal, disiplinler arası bir nitelik taşır. Görsel okuryazarlık görüntüleri, imleri (medya ögeleri, resimler, mesajlar, grafikler ve çeşitli uyarıcılar) algılama, ayrımsama, yorumlama, tasarlama ve bunları sunabilme becerilerini kapsar. Günümüzde görsel okuryazarlık kavramı içinde yer alan ögeler genel olarak tablolar, grafikler, fotoğraflar, ikonik resimler, semboller, digital görseller, çizelgeler, video ve diğer medya tasarımları gibi bir çok imajları içinde barındıran önemli temsillerdir. Doğru cevap A şıkkıdır.
18.Soru
Duyguları ve duyarlığı incelemek için estetiği genel bir kavram olarak kullanan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Platon |
Aristoteles |
Kant |
Hegel |
Freud |
Sanatın mutlak bir tanımını yapmanın mümkün olmadığını bazı sanatçıların ve felsefecilerin sanat ile ilgili farklı düşüncelerine bakarak anlamak mümkündür. Bu felsefecilerden biri olan Kant, duyguları ve duyarlılığı incelemek için estetiği genel bir kavram olarak kullanmıştır. Doğru cevap C’dir.
19.Soru
Gümüş tuzlarının ışığa duyarlılığını keşfeden bilim insanı kimdir?
Johann Heinrich Schulze |
Leonardo da Vinci |
Gemma Frisius |
Ibn Al-Haytam |
Nicéphore Niépce |
Fotoğrafın önünü açan buluş hiç kuşkusuz ki bilim insanı Johann Heinrich Schulze tarafındangümüş tuzlarının ışığa duyarlılığının keşfedilmesidir. Doğru yanıt A seçeneğidir.
20.Soru
Hangi dönemden sonra sanatçının bağımsızlaşması ve buna bağlı olarak sanat eserlerinin değişmesi, özgünleşmesi ve sanat eserlerinin belirli kesimlerin tekelinden kurtulması söz konusudur?
Postmodernizm |
Rönesans |
Antik Yunan Dönemi |
Roma Dönemi |
Modernizm |
Sanat ve zanaat, Rönesans’a kadar eş değer tutulmuştur. Bu dönemden sonra sanatçının bağımsızlaşması ve buna bağlı olarak sanat eserlerinin değişmesi, özgünleşmesi ve sanat eserlerinin belirli kesimlerin tekelinden kurtulmasıyla, akademiler aracılığı ile 19. yüzyıla kadar belirli standartlar devam etmiştir. Yine kuramsal temelleri Rönesans’a dayanan güzel sanatlar ile ilgili sınıflamalar da yapılarak sanat-zanaat ayrımı tartışılmıştır. Rönesans ile başlayan sanat, yeni şekli “modernizm” ve günümüzde tanımı hâlâ tam olarak yapılmamış “postmodern” eğilim veya uygulamalar ile devam etmektedir. 19. yüzyıldan günümüze, geleneksel sanatları ve el sanatlarını bir kenara alırsak güncel sanat alanlarının sınırlarının belirsiz hâle gelmeye başladığını görebiliriz.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ