Görsel Estetik Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, zamanı diğer kaynaklardan ayıran özelliklerden değildir?
Ölçülemez olması |
Devredilemez olması |
Yenilenemez olması |
Depolanamaz olması |
Alınıp verilemez olması |
• Zaman bir ham madde gibi gerektiğinde kullanılmak üzere depolanamaz yani zamanın ileride gereksinim duyulduğunda kullanılmak üzere depolanması olanaksızdır.
• Zaman ancak içinde bulunulan an tüketilebilir. Zaman gerektiğinde başkaları tarafından kullanılmak üzere devredilemez. Birinin zamanını başka biri onun adına kullanamaz. Zaman sadece kişinin kendisine bağlıdır.
• Zaman ikame edilemez. Zamanın ne diğer bir malzemeyle ne de daha ucuz bir zamanla ikâme edilmesi mümkün değildir.
• Zaman yenilenemez. Bir örgüt ürettiği mal, hizmet ve düşüncenin bir kısmını, tekrar kendisi için girdi olarak kullanır ancak kullanılan zamanın ne doğal yolla ne de üretim yoluyla yerine konulması, yeniden üretilmesi mümkün değildir.
• Zaman para gibi borç alınıp verilemez ancak bir işi para karşılığında başkasına yaptırmak da bir bakıma zamanın satın almak demektir.
2.Soru
Bir kompozisyonda, tasar ögelerinin birinin ya da bir grubun diğerleri üzerinde
baskın bir şekilde kullanılması, hâkimiyet sağlaması hangi kompozisyon ilkesinin özelliğidir?
Tekrar |
Birlik |
Zıtlık |
Denge |
Egemenlik |
Bir kompozisyonda, tasar ögelerinin birinin ya da bir grubun diğerleri üzerinde
baskın bir şekilde kullanılması, hâkimiyet sağlaması bu ilkenin ana kuralıdır. Tasar ögelerinin birinin o kompozisyonda daha fazla kullanılması kompozisyona canlılık katar, hareket verir, ilgiyi çeker. Doğru cevap E'dir.
3.Soru
Bauhaus öğretilerine göre temel tasarım ilkelerini kaç ana başlık da toplayabiliriz ?
5 |
4 |
3 |
6 |
2 |
Bauhaus öğretilerine göre temel tasarım ilkelerini tekrar, zıtlık ve egemenlik adı altında üç ana başlık da toplayabiliriz. Dolayısıyla cevap C şıkkıdır.
4.Soru
Bir nesneyi ararken çevremizdeki diğer görsel uyarıcıların dikkatimizi çekmemesi aşağıdakilerden hangisini ifade eder?
Görsel algı |
Algılama |
Algıda seçicilik |
Görsel düşünme |
Algıda değişmezlik |
Algıda seçicilik, insanların duyu organlarına gelen uyarıcılardan yalnızca bazılarına tepki vermesi olayıdır. Bir anlamda uyarıcılar arasında seçim yapma durumudur. Örneğin bir nesneyi ararken veya bir noktaya ulaşmaya çalışırken çevremizdeki nesneleri varlıklar veya diğer görsel uyarıcılar dikkatimizi çekmez, onlara yoğunlaşmayı ihmal ederiz. Doğru yanıt C'dir.
5.Soru
I. Reel zaman
II. Kurgusal zaman
III. Hayali zaman
Yukarıdakilerden hangisi / hangileri sinemada zamanın bölümleri arasındadır?
Yalnız II |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Sinemada zamanı ele aldığımızda “Reel (astronomik) Zaman”, “Kurgusal (irreel) Zaman” ve “Hayali (mevhum) Zaman” olmak üzere üçe ayırmak mümkündür. Doğru yanıt E seçeneğidir.
6.Soru
Bergson'un, Zenon’un paradokslarına verdiği modern ad aşağıdakilerden hangisidir?
Sinematografik illüzyon |
Ardışık görüntü |
Rasyonel paradoks |
Sinematografik Ritim |
Çizgisel dizim. |
Bu bakış açısıyla sinema, imgeye hareket ve zaman gibi iki tane sıfat vermiş olsa da en eski illüzyondan başka bir şey değildir. Böylece Bergson, Zenon’un paradokslarına modern bir ad verir: Sinematografik illüzyon. Sinema bize yapay hareket verir. Bu hareket art arda gelen anlık bölümlerin bir çizgisel dizimidir. Doğru cevap A'dır.
7.Soru
Mavi filtre nedir?
Mavi filtre, gece çekimlerinde kullanılmayan jelatin filtredir. |
Parlamaları çoğaltan filtredir. |
Ultra viyole ışınlarını engelleyen filtredir. |
Işık yansımalarına engel olan filtredir. |
Spot ışığının sertliğini yumuşatan filtredir. |
Mavi filtre, gece çekimlerinde kullanılmayan jelatin filtredir.
8.Soru
"Zaman bir nokta üzerinden diğer bir nokta üzerine hareket eden kesintisiz, dinamik ve döngüsel olmayan şeydir." sözü aşağıdaki düşünürlerden hangisine aittir?
Platon |
Henri Bergson |
Kant |
Aristoteles |
Newton |
Henri Bergson göre, zaman bir nokta üzerinden diğer bir nokta üzerine hareket eden kesintisiz, dinamik ve döngüsel olmayan şeydir. İki farklı anlayışı olduğunu savunan Bergson için, birincisi; bireyin içinde var olan ve sezgi yoluyla elde edilen süre, ikincisi ise nesnel dünyanın yansıması olarak araya “mekân fikri sokulan süre”olduğunu ifade eder. Doğru cevap B'dir.
9.Soru
Çekimler sırasında, dekor ya da senaryodan kaynaklı kullanılan ışık kaynağı aşağıdakilerden hangisidir?
Takip spotları |
Fon spotlar |
Efekt spotlar |
Balon ışıklar |
Şömine ateşi |
Çekimler sırasında aydınlatma amaçlı kullanılan ışık kaynakları dışında, dekor ya da senaryodan kaynaklı kullanılan bazı ışık kaynakları da bulunmaktadır. Bu amaçla kullanılan yapay ışık kaynakları da şu şekilde sıralanabilir; mum, gaz lambası ve gemici feneri, şömine ateşi, kamp ateşi, akkor flamanlı lambalar, floresan lambalar, sokak lambaları, el feneri, kask feneri, akvaryum, araba farı, sinema veya projeksiyon perdesi, televizyon veya monitör, kaynak makinesi, gün ışığı projektörü, strop ışık, ayna ve reflektördür.
10.Soru
"Zaman kavramı tarihsel sürecin her anında birey ve dolayısıyla toplumların hayatında tartışmasız bir öneme sahip olmuştur." Aşağıdakilerden hangisi akıp giden zaman ile ilişkili değildir?
Akrep ve yelkovanın hareketi |
Gece ve gündüz |
Mevsim döngüleri |
Doğup büyüyen bebekler |
Dünya'nın ekseni ile ekliptik düzlem arasındaki açı |
Akrep ve yelkovanın hareketi, gece-gündüz, mevsim döngüleri, doğup bü- yüyen bebekler, gidilen yollar, mekânlar, ibadetler vd. akıp giden zamanla ilişkilidir. Doğru cevap E'dir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kamera hareketlerinden biri değildir?
Yatay çevrinme (pan) |
Yukarı-Aşağı çevrinme (tilt) |
Kaydırma hareketi |
Optik kaydırma |
Uzak çekim |
Uzak çekim kamera hareketi değil; temel çekim örneklerine ait bir kavramdır.
12.Soru
Setlerde kaç tür aydınlatma kullanılır ?
5 |
6 |
4 |
2 |
3 |
Setlerde iki tür aydınlatma kullanılır. Dolayısıyla cevap D şıkkıdır.
13.Soru
Henri Cartier Bresson hangi fotoğrafçılık türünün öncülerindendir ?
Haber fotoğrafçılığı |
Mimari fotoğrafçılık |
Sokak fotoğrafçılığı |
Belgesel fotoğrafçılık |
Portre fotoğrafçılığı |
Sokak fotoğrafçılığı
14.Soru
Genellikle herhangi bir olayın belli bir kişinin gözüyle ortaya konmasında kullanılan kamera açısı aşağıdakilerden hangisidir?
Üstten bakış |
Alttan bakış |
Öznel görüş açısı |
Nesnel görüş açısı |
Eğik bakış |
Öznel görüş açısı: Kameranın merceğinin görüntüyü filmdeki kişilerden birinin gözüyle görüyormuş gibi kullanıldığı çekim biçimidir. Daha çok herhangi bir olayın belli bir kişinin gözüyle ortaya konmasında kullanılır. Bu çekimlerde oyunculardan birinin doğrudan doğruya kamera objektifine bakması da seyircinin ilgisini çekmesi bakımından etkilidir. Doğru cevap C'dir.
15.Soru
Akira Kurosawa’nın Yedi Samuray filminde yer alan iki samurayın dövüş sahnesi sinemada zamanın kategorilerinden hangisine örnektir?
Süjesel zamana |
Kameranın pelikül üzerine kaydettiği zamana |
İzleyici tarafından algılanan zamana |
İzleyicinin film izleme sürecinde salonda tükettiği reel zamana |
Hayali zamana |
Kameranın pelikül üzerinde kaydettiği zamandır. Film üzerine kaydedilen zaman ile gösterim anındaki zaman birbirinden farklı olabilir. Kaydetme hızı 8 kare hız olan görüntü 24 kare hızla gösterilebilir ki bu görüntünün daha hızlı olmasına neden olacağından zaman algısını da etkiler. Kameranın normal hızının üzerinde çalıştırılmasıyla ise yavaşlatılmış bir hareket elde edilebilir. Bu yöntemin en
iyi örneklerinden biri Akira Kurosawa’nın Yedi Samuray filminde yer alan iki samurayın dövüş sahnesidir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sert aydınlatmanın sonucudur?
Hafif gölge oluşumları gözlenir. |
Konuya boyut kazandırır. |
Bu tür ışık göze hoş gelir. |
Keskin gölge geçişleri vardır. |
Işık konunun üzerinde dağılmıştır. |
Sert aydınlatma, ışık yoğunluğunun fazla olduğu doğrudan konuya yöneltilen aydınlatmadır. Sert aydınlatmada, aydınlık ve gölgede kalan kısımlar arasındaki geçişler keskindir. Yumuşak aydınlatma ise ışığın konunun üzerinde dağılımının sağlandığı aydınlatmadır. Hafif gölge oluşumları gözlenir. Keskin gölge geçişleri yoktur. Göze hoş gelir ve konuya boyut kazandırır. Aydınlatmanın kalitesi, konunun aydınlık ve karanlık kısımları arasındaki geçişlerin keskin ya da yumuşak olmasına bakılarak belirlenebilir. Doğru yanıt D’dir.
17.Soru
I. Reel zaman
II. Kurgusal Zaman
III. Hayali zaman
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri sinemadaki zamanları ifade eden kavramlardır?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
I, II ve III |
Sinemada zamanı ele aldığımızda “Reel (astronomik) Zaman”, “Kurgusal (irreel) Zaman” ve “Hayali (mevhum) Zaman” olmak üzere üçe ayırmak mümkündür. Doğru seçenek E'dir.
18.Soru
Fotoğraf çekiminde ışık yoğunluğunu azaltmak veya dengelemek için hangi filtre kullanılmalıdır ?
UV filtre |
Skylight Filtre |
ND filtre |
Polarize filtre |
Efekt filtre |
ND filtre
19.Soru
Henri Cartier Bresson ?aşağıdaki alanlardan hangisinde öncüdür?
Gündelik yaşam fotoğrafçılığı |
Sokak fotoğrafçılığı |
Mimari fotoğraf |
Portre fotoğrafçılığı |
Reklam fotoğrafçılığı |
Henri Cartier Bresson sokak fotoğrafçılığının öncülerinden biridir. Kameraların küçülüp rahat taşınmaya başlaması ile 1900'lü yıllarda hızla gelişen bu alanın belgesel fotoğrafçılıkla yakın ilgisi bulunmaktadır. Sokak fotoğrafçılığı yaşamı belgeleyen fotoğraf sanatının en ilginç türlerinden biridir. Bu konuda uluslararası tanınırlığı olan Ara Güler’in çalışmaları da fotoğraf sanatımız açısından oldukça önemli sayılmaktadır. ?Doğru cevap B’dir.
20.Soru
Mimari fotoğraf çekimlerinde iç mekanlarda hangi iki objektifin kullanılması daha doğru olur?
Balık Gözü Objektif- Dar açılı Objektif |
Geniş açılı Objektif-Balık Gözü Objektif |
Normal açılı Objektif - Dar Açılı Objektif |
Geniş Açılı Objektif - Dar Açılı Objektif |
Zoom Objektif - Normal Açılı Objektif |
İç mekân çekimlerinde balık gözü ve geniş açı lensler tercih edilmektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ