Görsel Estetik Final 12. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Kameraman tarafından görüntünün, görüntü çerçevesi içinde kalıcı hâle getirilmesine ne ad verilir?
Görünürlük |
Netlik |
Hareketli Görüntü |
Çekim |
Optik Kaydırma |
Çekim, kameraman tarafından görüntünün, görüntü çerçevesi içinde kalıcı hâle getirilmesidir. Doğru cevap D seçeneğinde verilmiştir.
2.Soru
Aşağıdaki seçeneklerin hangisi kamera açısını belirleyen öğelerden biri değildir?
Konunun büyüklüğü |
Konu açısı |
Kameranın yüksekliği |
Konu açısı |
Kameranın büyüklüğü |
Doğru cevap E'dir. Kameranın büyüklüğü, kamera açısını belirleyen öğelerden biri değildir.
3.Soru
Görsel etkiyi arttırmak için kullanılacak unsurlar hangileridir?
I. Renk II. Nokta III. Çizgi
IV. Sadelik V. Denge VI. Derinlik
VII. Birlik VIII. Ölçü IX. Ton
I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX |
I, II, III, IV, VIII, IX |
I, II, III, IX |
I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII |
I, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX |
Görsel Etkiyi Artırma Yöntemleri
Renkler: Görsel olarak renkler yaşantımızda önemli bir yere sahiptir ve renkleri ışığın cisimler üzerinden yansıması sonucu görürüz. Renk konusunu bilmek ve çekimi yapılacak nesne ile ilgili olarak görüntü çerçevesini ona göre düzenlemek gerekir. Renklerin gerçek değerleri dışında bizlerdeki psikolojik etkileri de önemlidir. Sıcak ve soğuk olarak sınıfladığımız renkleri bilmek ve çekimde ona göre kullanmak görsel etkiyi artırabilir. Görsel etki için yerine göre renkli filtreler, renkli ışıklar da kullanılabilir. Renklerin etkileri kültürlere göre de değişebilir.
Çizgiler: Çizgiler insan üzerinde fiziki yapılarından doğan birtakım anlamlar ve duygular uyandırır. Bu, genel olarak geometrik biçimlerin dış dünyayla ilgili çağrışımlar yaratmasından kaynaklanır. Örneğin düz çizgiler durağanlık etkisi uyandırır. Tabiatta olduğu gibi, sakin bir havada her şey düz, yatay çizgi sistemine uygundur. Ama bir fırtına çıktığında doğadaki düz çizgiler bozularak yerine kırık, eğik çizgiler egemen olur; durgun denizin kırışıksız, yatay çizgisinin kırık, hareketli dalgalara dönüşmesi gibi. İnsanlar yatay çizgilerin dikey çizgilere oranla daha güçlü bir dinginlik duygusu yarattığını bilirler. Diagonal (çapraz, eğik) çizgiler ise dinamizm, resim derinliği ve hareket duygusu sağlar. Asimetrik düzenlemeler dengesizlik yaratır.
Denge: Kompozisyonun temel unsurlarındandır. Çekim yapan kameramanın amacı görüntüde bir denge oluşturabilmektir. Çekimi yapılan objeye göre baş, bakış, hareket boşlukları, kamera açıları vb.nin görüntüde denge oluşturabilmek için yapılması gerekir. Görüntünün dengesini de nesnenin boyutu, rengi ve çevresi içindeki konum.
Birlik: Kompozisyonda denge sağlanırken görüntüde yer alan çeşitli şey ve kişiler arasındaki ilişkilerin düzenlenmesinin gözetilmesi ve ardı ardına gelecek görüntüler arasında, denge yönünden de bir uyum sağlanması anlamına gelir. Örneğin iki kamerayla iki konuşmacının karşılıklı çekiminde, kameramanlar aynı ölçekte çekim yapmalı ve aynı oranda baş boşluğu bırakmalıdır.
Ölçü: Çerçeve içinde yer alan bir konunun büyüklüğünü anlatan bir belirlemedir. Herhangi bir konunun gerçek ölçüsü belirtilmek isteniyorsa çerçeve içine ölçüleri herkes tarafından bilinen bir başka cisim de konmalı ve ona göre düzenleme yapılmalıdır.
Ton: Görüntüde kullanılan resimlerin renk değerlerinin açıklık ve koyuluğunun ifadesidir. Ton, çekimin resimsel dengesini ve atmosferini doğrudan etkiler. Bir kompozisyonun duygusal yönü, egemen olan tonlarla yakından ilgilidir. Mesela görüntüde dinamikliği ve değişkenliği anlatabilmek için koyu tonların kullanılması gibi. Kullanılan renklerin ton değerleri objelerin niteliklerine göre ayarlanmalıdır.
Derinlik: Hacim, derinlik konusu her zaman önemli olmuştur. Derinlik duygusu kamera açısı ve ışıkla sağlanabilir. Kamerada yan açı kullanımı ve kamera hareketleri, tepe ışığı, yan ışık ve anahtar ışık kullanılarak gölgeler oluşturulması, kişiler ve nesnelerin kamera karşısında dağınık bir şekilde derinlemesine yerleştirilmesi derinlik hissini artırabilir.
Sadelik: Çerçevede mümkün olduğu kadar az elemanla konuyu anlatmak önemlidir. Ama konunun dışında anlatımı destekleyen ve çevreyi yansıtan ikinci derece elemanlardan sadece gerekli olanlar alınmalı, gereksiz unsurlar çerçeve dışında kalmalıdır.
4.Soru
“Bugün kullanılmakta olan renk kuramını; Aslında 1919 -1923 yılları arasında Bauhaus okulunda verdiği derslerde geliştiren, daha sonra kendi kurmuş olduğu tasarım okulunda öğreten …….. …..’e borçluyuz.”
Yukarıda verilen paragrafta boş bırakılan yere aşağıdaki hangi sanatçıdan bahsetmektedir?
William Morris |
Walter Gropius |
Josef Albers |
Johannes Itten |
Oskar Schlemmer |
Bugün kullanılmakta olan renk kuramını; Aslında 1919 -1923 yılları arasında Bauhaus okulunda verdiği derslerde geliştiren, daha sonra kendi kurmuş olduğu tasarım okulunda öğreten Johannes Itten’e borçluyuz.
5.Soru
Arnheim’e göre bir nesnenin fiziksel yapısına bire bir benzemese de nesnenin tanınmasını sağlayan öğe aşağıdakilerden hangisidir?
Nokta |
Doku |
Oran |
Çizgi |
Şekil |
Şekil
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi pozlamanın omurgası sayılan pozlama üçgeninin temel kavramlarından birisidir?
Otomatik Netleme |
Enstantane Hızı |
SLR Kamera |
Calotype |
Poz Telafisi |
Pozlamanın omurgası sayılan üç temel kavram “Diyafram”, “Enstantane Hızı” ve “ISO Hızı” dır.
Bu üçlüye fotoğrafta Pozlama Üçgeni denir. A, C, D ve E seçenekleri bu üçlüye ait değildir. Doğru cevap B seçeneğidir.
7.Soru
Medya okuryazarlığının yararlı olduğunu belirten, öneren kaynak ve konular aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
Semboller ve piktogramlar |
Kitle iletişim araçları |
Sosyal ve iletişim becerileri |
Dil becerileri ve öyküleştirme |
Görsel düşünme süreci |
Medya okuryazarlığı, kitle iletişim araçlarını referans alır. Günümüzde insanların görsel iletişim aygıtlarının hâkim olduğu medyatik aygıtların bir parçası haline dönüştüğünü görebiliriz. İnsanlar artık kitap okuma ya da bir konu hakkında bilgi edinme zahmetine katlanmaktansa bu ihtiyacını çeşitli görsellerle giderebilmektedir. Söz konusu olan görsel aygıtlar düşünceyi daha belirgin, aktif kılabilmekte, etkileşim ve iletişimi güçlendirmektedir. Çünkü medya, insanların birbirleriyle sınırsız iletişim ve etkileşim olanaklarını sağlayan, dünyayı nasıl algılayacağımızı, davranış biçimlerimizi ve yaşam örüntülerimizi etkileyip yönlendiren, sanal imgeler yaratıp mesajlar veren, sanatın olanaklarını ve sınırlarını zorlayan, kullanan önemli teknolojik bir harekettir.
8.Soru
Anahtar ışık, yumuşak ışık, arka ışık ve diğer ışıkların gerekli ve yeterli biçimde düzenlenmesi sonucu cismin biçiminin, hacminin, cismin çeşitli kesimleri arasındaki ton farklarının en iyi ortaya çıktığı, izleyicinin sahneyi açık seçik kavramasını sağlayan aydınlatma biçimi hangisidir?
Anahtar ışık, yumuşak ışık, arka ışık ve diğer ışıkların gerekli ve yeterli biçimde düzenlenmesi sonucu cismin biçiminin, hacminin, cismin çeşitli kesimleri arasındaki ton farklarının en iyi ortaya çıktığı, izleyicinin sahneyi açık seçik kavramasını sağlayan aydınlatma biçimi hangisidir?
Rembrandt aydınlatması |
Cameo aydınlatması |
Chiaroscuro aydınlatma |
Silüet aydınlatma |
Notan aydınlatma |
Chiaroscuro Aydınlatma: Anahtar ışık, yumu- şak ışık, arka ışık ve diğer ışıkların gerekli ve yeterli biçimde düzenlenmesi sonucu cismin biçiminin, hacminin, cismin çeşitli kesimleri arasındaki ton farklarının en iyi ortaya çıktığı, izleyicinin sahneyi açık seçik kavramasını sağlayan aydınlatma biçimidir. Doğru cevap C'dir.
9.Soru
Bir nesnenin fiziksel yapısına bire bir benzemese de nesnenin tanınmasını sağlayan, nesnenin dış sınırlarını belirten ve bakıldığında hemen göze çarparak algılanabilen en temel özelliklere ne denir ?
Düz çizgi |
Kompozisyon |
Şekil |
Nokta |
Tümevarım |
Şekil (Biçim) Arnheim’e göre bir nesnenin fiziksel yapısına bire bir benzemese de nesnenin tanınmasını sağlayan, nesnenin dış sınırlarını belirten ve bakıldığında hemen göze çarparak algılanabilen en temel özelliklerdir. Dolayısıyla cevap C şıkkıdır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi aydınlatma üzerindeki denetimlerden biri değildir?
Konunun üzerine gelen ışığın açısı yönlendirilebilir. |
Konu ve ışık kaynağı arasındaki mesafe ayarlanabilir. |
Işık şiddeti ayarlanabilir. |
Konuya göre açık havada gün ışığının zamanı ayarlanabilir. |
Konu üzerine gelen ışığın yumuşatılarak yayılması ayarlanabilir. |
Tek ışık kaynağı kullanarak çekimi yapılacak olan konunun üzerinde oluşan etki, altı farklı şekilde denetlenebilir. Bunlar: Konunun üzerine gelen ışığın açısı yönlendirilebilir. Konu ve ışık kaynağı arasındaki mesafe ayarlanabilir. Konu ve ışık kaynağı arasındaki yön değiştirilebilir. Işık şiddeti ayarlanabilir. Konu üzerine gelen ışığın yumuşatılarak yayılması denetlenebilir. Işığın filtreler yardımıyla renk ve kelvin derecesi değiştirilebilir. Doğru yanıt D'dir.
11.Soru
Bir mumun birim mesafedeki bir noktaya uyguladığı ışık akısına (miktarına) ne ad verilir?
Luks |
Lümen |
Kelvin |
Nanometre |
Neutral Density |
Mum ışığı, ışık şiddetinin değerini bulmada kullanılır. Bir mumun birim mesafedeki bir nok-taya uyguladığı ışık akısına (miktarına) lümen (lm) denir.
12.Soru
Aşağıdaki seçeneklerde belirtilenlerden hangileri "Kamera Açısı Tipleri"ndendir ?
I-) Üstten bakış
II-) Alttan bakış
III-) Konu açısı
IV-) Eğik bakış
V-) Öznel görüş açısı
I, II, IV ve V |
I, III, IV ve V |
II, III, IV ve V |
I, II, III ve V |
I, II, III ve IV |
Kamera Açısı Tipleri
a-) Üstten bakış
b-) Alttan bakış
c-) Eğik bakış
d-) Öznel görüş açısı
e-) Nesnel görüş açısı
şeklindedir. Konu açısı bunlardan biri değildir. Dolayısıyla cevap A şıkkıdır.
13.Soru
İnsan gözünün en hassas olduğu renk aşağıdakilerden hangisidir?
Beyaz |
Gri |
Siyah |
Yeşil |
Mor |
Elektromanyetik ışınımlardan dalga boyu 380 - 720 nm. arasında olan görülebilir ışık, insan gözü tarafından seçilebilir. Yeşil, mavi ve kırmızı renge insan gözü daha hassastır. Özellikle yeşil renk, insan gözünün en hassas olduğu renktir. Doğru cevap D'dir.
14.Soru
Dış meka^nlarda yapılan çekimlerde ışığın yoğunluğu fazla ise hangi renk filtre kullanılmalıdır?
Dış meka^nlarda yapılan çekimlerde ışığın yoğunluğu fazla ise hangi renk filtre kullanılmalıdır?
Yeşil |
Mavi |
Beyaz |
Kırmızı |
Gri |
Dış meka^nlarda yapılan çekimlerde ışığın yoğunluğu fazla ise gri filtre (Neutral density filter, “ND”) kullanılmalıdır. Bu şekilde ışığın yoğunluğu denetlenebilir (video kameralarda genelde 2 ve 4 numaralı filtre). Gri filtre renk değişimine neden olmaz. Doğru cevap E'dir.
15.Soru
Sinema perdesi ya da televizyon ekranında derinlik hissinin yaratılabilmesi için aşağıdakilerden hangisine ihtiyaç duyulur?
Yansıma |
Gölge |
Fon |
Işık |
Yapay ışık |
Sinema perdesi ya da televizyon ekranında derinlik hissinin yaratılabilmesi için gölgelere ihtiyaç duyulur. Çekimlerde aydınlatma sırasında oluşturulan gölgeler konunun özelliklerinin belirginleştirilmesini sağlar. Konu insan seçilmişse, insan yüzünde anatomik olarak var olan girinti ve çıkıntılar gölge ile ifade kazanması sağlanır. Konu üzerinde oluşturulan denetimli gölgeler aydınlatmanın temelini oluşturur. Çekimler sırasında, aydınlatma için kullanılan ışık kaynaklarından gelen ışık konunun üzerine ulaştığında konunun aydınlık kısmının tersinde oluşan karanlık kısma gölge denir. Konu ışık için bir engeldir. Işık bir engele çarptığında engelin özelliğine göre ya yansır ya da engel tarafından soğurulur. Örneğin, engel cam ya da şeffaf bir nesne ise ışık kırılmaya uğrayarak yoluna devam eder. Işık, nesnenin çevresinden sonsuzluğa doğru yoluna devam eder. Işık, engele çarptığında çarptığı nesneyi aydınlatır. Engelin içinden geçemediği zaman da nesnenin bir bölümü karanlıkta kalır. Nesnenin etrafından geçen ışıkta nesnenin izdüşümünde karanlık bir kısım oluşturacaktır (Fotoğraf 5.11.). Bu karanlık kısım gölge olarak adlandırılır. Bir ressam ise kullandığı koyu rengi gittikçe açarak gölge etkisini yaratır. Böylelikle resminde derinlik hissini yaratır. Bir nesnenin bir yanı aydınlık ve diğer yanına doğru gittikçe koyulaşma varsa bu durum gölgelenme olarak tanımlanır. Üç çeşit gölge vardır. Bunlar; gölge, yarı gölge ve düşen gölgedir. Gölge, bir objenin üzerinde oluşan karanlık bölgelerdir. Yarı gölge, bir objenin aydınlık kısmı ile koyu kısmı arasında kalan ve objenin girinti ve çıkıntılarına göre ışığın azaldığı yarı karanlık bölgelerdir. Düşen gölge, objenin izdüşümünün yere vurduğu bölgelerdir. Doğru cevap B şıkkıdır.
16.Soru
"Kaydetme hızı 8 kare hız olan görüntü 24 kare hızla gösterilebilir ki bu görüntünün daha hızlı olmasına neden olacağından zaman algısını da etkiler." Yukarıda verilen cümle, hangi zaman türü için geçerli olabilir?
İzleyici tarafından algılanan zaman |
Film süresince salonda tüketilen zaman |
Süjesel zaman |
Kameranın pelikül üzerinde kaydettiği zaman |
Reel zaman |
Kameranın pelikül üzerinde kaydettiği zamanda, film üzerine kaydedilen zaman ile gösterim anındaki zaman birbirinden farklı olabilir. Kaydetme hızı 8 kare hız olan görüntü 24 kare hızla gösterilebilir ki bu görüntünün daha hızlı olmasına neden olacağından zaman algısını da etkiler. Kameranın normal hızının üzerinde çalıştırılmasıyla ise yavaşlatılmış bir hareket elde edilebilir.
17.Soru
Görsel sanatların kendi dilinde, dil bilgisindeki söz dizimine denk düşen ve onu karşılayan kavrama ne denir?
Kompozisyon |
Perspektif |
Estetik |
Sanat |
Niteliksel |
Görsel sanatların kendi dilinde, dil bilgisindeki söz dizimine denk düşen ve onu karşılayan kavrama kompozisyon diyoruz.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ışık efektleri arasında sayılamaz?
Ayna efekti |
Gün ışığı efekti |
Su dalgası efekti |
Çoklu gölge efekti |
Şimşek efekti |
Işık Efektleri
Ayna efekti, kesintili ışık, su dalgası efekti, ışık animasyonu, çoklu gölge efekti, şeffaf objeler, şimşek efekti.
19.Soru
Gün batımından sonra gökyüzünün lacivert renk almasının nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Işığın renk ısısı ve şiddetinin anlık değişime uğraması |
Güneş ışığının farklı açılarla ulaşması |
Işığın dalga boylarının birbirinden farklı olması |
Güneş ışığının yayılarak büyüme göstermesi |
Güneş ışığının renk ısısının çok yüksek olması |
Günbatımından sonra güneş ışığı sadece atmosferden yansıyarak dünya yüzeyine ulaşır. Bu sırada güneş ışığının renk ısısı çok yüksektir. Bu sebepten gökyüzü lacivert bir renk alır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sinemada zamanı belirten kavramlardan biri değildir?
Reel zaman |
Kurgusal zaman |
Biyolojik zaman |
Hayali zaman |
Astronomik zaman |
Sinemada zamanı ele aldığımızda “Reel (astronomik) Zaman”, “Kurgusal (irreel) Zaman” ve “Hayali (mevhum) Zaman” olmak üzere üçe ayırmak mümkündür. Doğru cevap C'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ