Görsel Estetik Final 16. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi görüntüde zaman boyutunun oluşturulmasında önce çıkan etkenlerden biridir?
Kamera boyutu |
Çekim ölçekleri |
Tripot |
Kamera aksesuarı |
Mattebox |
Hareketli görüntüde zaman boyutunun oluşturmasında öne çıkan teknik, estetik aygıtlar bulunmaktadır. Bunlar; mercekler, çekim ölçekleri, kamera açıları, kamera hareketlerinin kullanımı, görsel efektler, kurgu, ses vb. ögelerdir. Doğru cevap B'dir.
2.Soru
Işık yoğunluğunun fazla olduğu doğrudan konuya yöneltilen aydınlatma türü aşağıdakilerden hangisidir?
Sert aydınlatma |
Yumuşak aydınlatma |
Anahtar aydınlatma |
Spot aydınlatma |
Gölgeli aydınlatma |
Sert ve yumuşak olmak üzere iki çeşit aydınlatma mevcuttur. Sert aydınlatma, ışık yoğunluğunun fazla olduğu doğrudan konuya yöneltilen aydınlatmadır. Sert aydınlatmada, aydınlık ve gölgede kalan kısımlar arasındaki geçişler keskindir. Yumuşak aydınlatma ise ışığın konunun üzerinde dağılımının sağlandığı aydınlatmadır. Doğru yanıt A'dır.
3.Soru
Gaz lambası ve gemici feneri hangi tür ışık kaynaklarına örnektir?
Yapay ışık kaynakları |
Doğal ışık kaynakları |
Stüdyo dışı kullanılan ışık kaynakları |
Stüdyo içi kullanılan ışık kaynakları |
Geniş açılı ışık kaynakları |
Stüdyo dışı kullanılan ışık kaynaklarına örnektir. Normal bir mumdan ışık miktarları daha fazladır. Senaryo gereği, karanlık bir mekânda oyuncu elinde gaz lambası ya da gemici feneri taşıyorsa aydınlatma açısından güzel bir etki yakalanabilir. Gaz lambasının fitili bir kibritle ateşlendiği andaki ışık miktarı fazladır. Daha sonra ışık miktarı sabitlenir. Bu etkiyi doğru bir şekilde çekebilmek için voltajı ayarlanabilen bir projektörden faydalanmalıdır. Doğru cevap C şıkkıdır.
4.Soru
Tüm iki boyutlu sanatsal çalışmalarda üç boyutlu görünüm elde etme (görüldükleri gibi çizme) hangi çizim tekniği kullanılarak yapılır ?
Figür |
Fon |
Zemin |
Perspektif |
Yüzey |
Tüm iki boyutlu sanatsal çalışmalarda üç boyutlu görünüm elde etme (görüldükleri gibi çizme) perspektif çizim tekniği kullanılarak yapılır. Dolayısıyla cevap D şıkkıdır.
5.Soru
Deleuze’e göre hareket-imge temelde nasıl oluşur?
Kamera hareketi ve montajla |
Çekim ölçeği ve kadrajla |
Kurgu ve uzamla |
Merceklerle |
Görsel efektlerle |
Deleuze’e göre hareket-imge temelde iki yolla oluşur: Bunlardan ilki kamera hareketi diğeri ise montajdır.
6.Soru
“Inquiries into Human Faculty and Development adlı kitabında, bazı bireylerin canlı zihinsel resimler gördüğünü yazar ve diğerleri için “Fikirler zihinsel resimler olarak değil, olguların sembolleri olarak hissedilir. Düşük düzeyde resimsel imgeleme sahip bireyler, kahvaltı masalarını hatırlar ancak onu göremezler” diye ekler.”
Yukarıda bahsedilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Tony Attwood |
Rudolf Arnheim |
Hans Asperger |
Francis Galton |
Temple Grandin |
Francis Galton, Inquiries into Human Faculty and Development adlı kitabında, bazı bireylerin canlı zihinsel resimler gördüğünü yazar ve diğerleri için “Fikirler zihinsel resimler olarak değil, olguların sembolleri olarak hissedilir. Düşük düzeyde resimsel imgeleme sahip bireyler, kahvaltı masalarını hatırlar ancak onu göremezler” diye ekler.
7.Soru
İç meka^n çekimlerinde çekimi yapılan konunun aydınlatılması üzerindeki denetim sırasında bir fotoğrafçının dikkat ettiği noktalardan hangisi yanlıştır?
İç meka^n çekimlerinde çekimi yapılan konunun aydınlatılması üzerindeki denetim sırasında bir fotoğrafçının dikkat ettiği noktalardan hangisi yanlıştır?
Konunun üzerine gelen ışığın açısı yönlendirilebilir. |
Konu ve ışık kaynağı arasındaki mesafe ayarlanabilir. |
Konu ve ışık kaynağı arasındaki yön değiştirilebilir. |
Konu üzerine gelen ışığın yumuşatılarak yayılması denetlenebilir. |
Işığın filtreler yardımıyla renk değiştirilir ancak kelvin derecesi değiştirilemez. |
İç meka^n çekimlerinde, çekimi yapılan konunun aydınlatılması üzerindeki denetim tamamen fotoğrafçı tarafından yapılır. Fotoğrafçı aydınlatma üzerinde denetimlerini yansıtıcılar ve spotlar aracılığıyla yapar. Tek ışık kaynağı kullanarak çekimi yapıla- cak olan konunun üzerinde oluşan etki, altı farklı şekilde denetlenebilir. Konunun üzerine gelen ışığın açısı yönlendirilebilir. Konu ve ışık kaynağı arasındaki mesafe ayarlanabilir. Konu ve ışık kaynağı arasındaki yön değiştirilebilir. Işık şiddeti ayarlanabilir. Konu üzerine gelen ışığın yumuşatılarak yayılması denetlenebilir. Işığın filtreler yardımıyla renk ve kelvin derecesi değiştirilebilir. Doğru cevap E'dir.
8.Soru
Bir saniyede 12 fotoğraf çeken fotoğraf tabancasıyla ilk sıralı çekimini yaparak uçan pelikan fotoğrafını çeken kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Etienne-Jules Marey |
Eadweard Muybridge |
Thomas Wollaston |
Joseph Nicéphore Niépce |
Thomas Wedgwood |
Fransız bilim insanı olan Etienne-Jules Marey, kuşların nasıl uçtuğunu öğrenme isteği ile bir saniyede 12 fotoğraf çeken fotoğraf tabancasıyla ilk sıralı çekimini yaparak uçan pelikan fotoğrafını çekmiştir. Doğru cevap A seçeneğidir.
9.Soru
"Mutlak zaman" görüşünü savunan düşünür hangisidir?
Platon |
Aristoteles |
Kant |
Newton |
Einstein |
Zaman anlayışı göreli ve mutlak zaman olarak da ele alınmaktadır. Newton, mutlak zaman görüşünü savunmaktadır. Newton bu yaklaşımı çerçevesinde, mutlak ve evrensel zamanın ölçülebilir, hesaplanabilir olduğunu ve zamanın temelde dışsal bir öğeden bağımsız olarak aktığını belirtir. Doğru cevap D'dir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kant'ın zamanla ilgili görüşünü belirtir?
Zaman öznel ve idealdir. |
Zaman, önce ve sonraya göre devinimin/hareketin sayısıdır. |
Zaman, idealar dünyasının sadece bir taklididir. |
Zaman, zihnin varlıkları bütünlüklü olarak, anında kavrayamamasının sonucunda meydana gelmiştir. |
Zaman bir nokta üzerinden diğer bir nokta üzerine hareket eden kesintisiz, dinamik ve döngüsel olmayan şeydir. |
Zaman konusunda görüş bildiren bir düşünür olan Kant, zamanın nesnel dünyadan kazanılmış bir şey olmadığını ancak insanın nesnel dünyayı algılamasının temel şartı olduğunu dile getirir. Kant’a göre zaman öznel ve idealdir. Doğru cevap A'dır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir fotoğrafçının fotoğrafı oluştururken sahip olması gereken niteliklerden biri değildir?
Işık kaynakları |
Matematiksel bilgi |
Ekipman bilgisi |
Sanatsal bilgi |
Objektifler |
Fotoğrafçının kameralar, objektifler, ışık kaynakları ve buna benzer birçok ekipman bilgisinin yanında sanatsal bilgisi de fotoğrafı oluşturmasında önemli niteliklerden biri sayılır.
12.Soru
Optik Kaydırma nedir?
Kameranın merceğinin görüntüyü filmdeki kişilerden birinin gözüyle görüyormuş gibi kullanıldığı çekim biçimidir. |
Çekilen konunun sabit bir yerde durması ve kamera gövdesi ile hareket etmeye gerek kalmadan görüntü açısının büyümesi veya küçülmesinin mercekler yardımıyla sağlanmasıdır. |
Kameranın gövdesinin sabit kalmak koşuluyla sağa-sola yapmış olduğu |
Kameranın dikey eksende, yukarıdan aşağıya veya aşağıdan yukarıya doğru yaptığı hareketlerdir. |
Kamera gövdesi hareket ettirilerek yapılan mekanik harekettir. |
Çekilen konunun sabit bir yerde durması ve kamera gövdesi ile hareket etmeye gerek kalmadan görüntü açısının büyümesi veya küçülmesinin mercekler yardımıyla sağlanmasıdır.
13.Soru
Temel olarak yön belirleyen algısal etkiye sahip olan temel öğe aşağıdakilerden hangisidir?
Nokta |
Çizgi |
Yön |
Doku |
Şekil |
Çizgi
14.Soru
Simetrik (merkezi) kompozisyon hakkında verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Orta Çağ’da simetrik (Merkezî) kompozisyon başat bir rol oynamıştır. |
Bu tür kompozisyonların diğer bir adı açık kompozisyondur. |
Anlatılmak istenen konu çerçevelerden belli bir boşluk bırakılarak merkezi bir şekilde alana yerleştirilir. |
Gereksiz ögelerden detaylardan ayıklanarak sunulur. |
Bütün hikaye kapalı olan alan (düzlem) içerisinde yaşanır ve biter, dışarı ile bir bağlantı yoktur, kurulamaz. |
Orta Çağ’da simetrik (Merkezî) kompozisyon başat bir rol oynamıştır. Yani anlatılmak istenen konu çerçevelerden belli bir boşluk bırakılarak merkezi bir şekilde alana yerleştirilir, gereksiz ögelerden detaylardan ayıklanarak sunulur. Bu tür kompozisyonların diğer bir adı kapalı kompozisyondur. Bütün hikaye kapalı olan alan (düzlem) içerisinde yaşanır ve biter, dışarı ile bir bağlantı yoktur, kurulamaz.
15.Soru
"Sinematografik illüzyon" ibaresi hangi sinemacı tarafından literatüre kazandırılmıştır?
Bergson |
Tarkovski |
Gilles Deleuze |
Zeno |
Akira Kurosawa |
Bergson, dış dünyayla temasımızı bütünüyle sinematografik bir zemine indirger. Bu bakış açısıyla sinema, imgeye hareket ve zaman gibi iki tane sıfat vermiş olsa da en eski illüzyondan başka bir şey değildir. Böylece Bergson, Zenon’un paradokslarına modern bir ad verir: Sinematografik illüzyon. Doğru cevap A'dır.
16.Soru
Resim sanatında perspektifi ilk kez kimin uyguladığı söylenmektedir ?
Albert Dürer |
Pragnanz |
Michelangelo |
Antikite |
Leonardo Da Vinci |
Resim sanatında perspektifi ilk kez Leonardo Da Vinci’nin uyguladığı söylenenmektedir. Dolayısıyla cevap E şıkkıdır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi zamanı diğer kaynaklardan ayıran özelliklerden biridir?
Zaman hammadde gibi gerektiğinde depolanır |
Zaman gerektiğinde başkalarının kullanabilmesi için devredilebilir |
Zamanın yeniden üretilmesi mümkündür. |
Zaman ikame edilemez. |
Zaman borç gibi alınıp verilemez. |
Zaman ikame edilemez. Zamanın ne diğer bir malzemeyle ne de daha ucuz bir zamanla ikâme edilmesi mümkün değildir.
18.Soru
Elektromanyetik spektruma göre, aşağıdaki renklerden hangisine ait ışık bandı daha az dağılım gösterir?
Mavi |
Kırmızı |
Yeşil |
Siyah |
Sarı |
Elektromanyetik spektruma göre, beyaz ışığın oluşumunu sağlayan altı renge ait ışık bantlarının dağılma nicelikleri birbirinden farklılık gösterir. Mavi renge ait ışık bandı diğer renklere ait ışık bantlarından daha fazla yayılma özelliğine sahiptir. Bu sebepten ötürü günün bu saatlerinde gün ışığındaki mavi renk azalır. Yeşil renk ise mavi renge göre daha az dağılım gösterir. Doğru cevap C'dir.
19.Soru
Birlik kurmanın en basit ve etkili ilkesi aşağıdakilerden hangisidir?
Egemenlik |
Zıtlık |
Simetri |
Asimetrik denge |
Tekrar |
Kompozisyonda bütünlük kurma yolları önce zıtlık- tekrar ve egemenlikten birinin kullanılmasıyla dengeye varılacak kurulan denge sayesinde birlik oluşturulacak ve bütünlük sağlanacaktır. Egemenlik, birlik kurmanın ve yaratmanın bilinen en basit ve en etkili ilkesidir.
20.Soru
Tarihteki ilk fotoğraf ne zaman çekilmiştir?
1825 |
1826 |
1827 |
1828 |
1829 |
Görüntünün sabitlenmesi Joseph Nicéphore Niépce’nin, 1826 yılında, tarihteki ilk fotoğrafı çekmesiyle olmuştur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ