Görsel Estetik Final 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Işık yardımı ile görüntü elde eden ilk kişi kimdir?
Joseph Nicéphore Niépce |
Thomas Wedgwood |
Johann Heinrich Schulze |
Louis Jacques Mande Daguerre |
William Henry Fox Talbot |
Doğru cevap A'dır. Işık yardımıyla görüntü elde eden ilk kişi Joseph Nicéphore Niépce'dır.
2.Soru
1806 yılında Thomas Wollaston tarafından bulunan ve ressamların manzara sahnesini hatasız bir şekilde resmetmesine yardımcı olan optik aygıt hangisidir?
Fotoğraf makinesi |
Camera obscura |
Camera lucida |
Sinematografi |
Canaletto |
Camera lucida, 1806 yılında Thomas Wollaston tarafından bulunan ve ressamların manzara sahnesini hatasız bir şekilde resmetmesine yardımcı olan optik bir aygıttır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisinin ortaya çıkışı ile sonsuz zaman ve meka^n kavrayışı yerini gerçek meka^nlara ve sonu olan bir zaman anlayışına bırakmıştır?
Rönesans |
Kübizm |
Endüstri Devrimi |
Romantizm |
Ağ toplumu |
Rönesans’ın ortaya çıkışı ile sonsuz zaman ve meka^n kavrayışı yerini gerçek meka^nlara ve sonu olan bir zaman anlayışına bırakmıştır.
4.Soru
Genel bilgi vermek, kişiyi tanıtmak için kullanılan temel çekim ölçeği aşağıdakilerden hangisidir?
Omuz çekim |
Genel çekim |
Boy çekim |
Diz çekim |
Göğüs çekim |
Boy çekim, kişinin veya kişilerin bütün vücudu ile göründüğü çekim türüdür. Genel bilgi vermek, kişiyi tanıtmak için kullanılır. Doğru yanıt C'dir.
5.Soru
Kameranın lens aksıyla 30 derecelik açıyla konumlandırılmış arka ışık, aşağıdakilerden hangisidir?
Fon ışığı |
Biçimlendirme ışığı |
Kontrast kontrol ışığı |
Çapraz ışık |
Alt ışık |
Çapraz ışık: Kameranın lens aksıyla 30 derecelik açıyla konumlandırılmış arka ışıktır.
6.Soru
Bir filmdeki kahramanlardan birinin düşüncelerinin görselleştirilmesi hangi zamana örnektir?
Hayâli zaman |
Reel zaman |
Astronomik zaman |
İrreel zaman |
Kurgusal zaman |
Filmdeki kahramanlardan birinin düşünceleri ya da istekleri görselleştirildiğinde bu hayâlî zaman olarak nitelendirilir.
7.Soru
Temel olarak yön belirleyen algısal bir etkiye sahiptir ve bu özelliğiyle hem yatay hem dikey hem de eğik biçimde kullanılabilmektedir. Bir yüzey içinde aldığı biçimlere göre tek başına farklı algısal etkiler yaratabilmektedir. Bir alanı / düzlemi bölmek için kullanılır.
Yukarıda özellikleri belirtilen temel tasarım öğesi aşağıdakilerden hangisidir?
Temel olarak yön belirleyen algısal bir etkiye sahiptir ve bu özelliğiyle hem yatay hem dikey hem de eğik biçimde kullanılabilmektedir. Bir yüzey içinde aldığı biçimlere göre tek başına farklı algısal etkiler yaratabilmektedir. Bir alanı / düzlemi bölmek için kullanılır.
Yukarıda özellikleri belirtilen temel tasarım öğesi aşağıdakilerden hangisidir?
Nokta |
Doku |
Renk |
Çizgi |
Oran |
Temel olarak yön belirleyen algısal bir etkiye sahiptir ve bu özelliğiyle hem yatay hem dikey hem de eğik biçimde kullanılabilmektedir. Bir yüzey içinde aldığı biçimlere göre tek başına farklı algısal etkiler yaratabilmektedir. Bir alanı / düzlemi bölmek için kullanılır.
Yukarıda özellikleri belirtilen temel tasarım öğesi çizgidir. Doğru cevap "d"dir.
8.Soru
Zamanı bir nokta üzerinden diğer bir nokta üzerine hareket eden kesintisiz, dinamik ve döngüsel olmayan şey olarak tanımlayan ve iki farklı anlayışı olduğunu savunan filozof kimdir?
Immanuel Kant |
Platon |
Henri Bergson |
Aristoteles |
Isaac Newton |
Henri Bergson'a göre zaman, bir nokta üzerinden diğer bir nokta üzerine hareket eden kesintisiz, dinamik ve döngüsel olmayan şeydir. İki farklı anlayışı olduğunu savunan Bergson için, birincisi; bireyin içinde var olan ve sezgi yoluyla elde edilen süre, ikincisi ise nesnel dünyanın yansıması olarak araya “mekân fikri sokulan süre” olduğunu ifade eder.
9.Soru
Maddelerden hangileri herhangi bir zamanda ve yerde, insanlar tarafından üretilmiş olan bir yapıtı var eden ortak temel özelliklerdendir?
I. Bireysellik II. Renk III. Zaman
IV. Hareket V. Malzeme VI. Evrensellik
II, VI |
I, III, VI |
II, V, VI |
I, II, III, IV |
I, II, III, IV, V, VI |
Herhangi bir zamanda ve yerde, insanlar tarafından üretilmiş olan bir yapıt üç temel özelliğiyle var olmaktadır. Bunlar ‘Bireysellik’ ‘Zaman’ ve ‘Evrensellik’ ölçüt özellikleridir. Bireysellik, bireyi ve yapıtını aynı çağda yaşadığı diğer insanlardan ayıran özellikleridir. Zaman, bireyi ve yapıtı çağdaşlarıyla bütünleştirirken, kendinden önce yaşamış atalarından ve gelecekte yaşayacak olanlardan ayıran özelliktir. Evrensellik özelliği ise, yapıt hangi zamanda ve kim tarafından üretilirse üretsin sonuçta yapıt, bir insanlık ürünüdür ve bir kültür ürünü olarak tarihte yerini almış ya da alacaktır.
10.Soru
Hangisi ışık yoluyla görüntü elde eden ilk kişidir?
David Brewster |
Joseph Nicéphore Niépce |
Henry Fox Talbot |
Roger Fenton |
George Eastman |
Joseph Nicéphore Niépce
11.Soru
İlk renkli fotoğrafı çeken kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Roger Fenton |
James Clerk Maxwell |
William Henry Fox Talbot |
Hippolyte Bayard |
Louis Daguerre |
1861 Kraliyet Enstitüsü dersi sırasında Maxwell, üç renkli analiz ve sentez prensibi ile dünyanın ilk renkli fotoğraf gösterisini sundu. Resim 3.15. Tek lensli refleks kameranın mucidi Thomas Sutton, fotoğrafı çekti. Kırmızı, yeşil ve mavi filtrelerle üç kez bir tartan şeridini fotoğrafladı. Doğru cevap B şıkkıdır.
12.Soru
20. yüzyılda ortaya çıkan ve Einstein'ın görelilik kuramını temel alan sanat akımı hangisidir?
Romantizm |
Klasizm |
Kübizm |
Modernizm |
Post modernizm |
20. Yüzyılında, Braque ve Picasso gibi sanatçıların perspektif bozumu ile Kübist Devrim ortaya çıkmıştır. Böylece, nesnelerin fiziksel özelliklerinin yanına zaman kavramı da eklenmiştir. Bu yaklaşım, Einstein’ın görelilik kuramı ile ilişkilidir (Yenişehirlioğlu, 1993, s.198-203). Doğru cevap C'dir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sinema zamanına ilişkin bir kavramdır?
Hayali zaman |
Öznel zaman |
Mutlak zaman |
İdeal zaman |
Nesnel zaman |
Hayali zaman daha çok bilim kurgu filmlerde görülen, nasıl ve ne zaman olduğu belli olmayan zaman türüdür. Bunun yanı sıra filmdeki kahramanlardan birinin düşünceleri ya da istekleri görselleştirildiğinde bu da hayali zaman olarak nitelendirilir.
14.Soru
Kameranın merceğinin görüntüyü filmdeki kişilerden birinin gözüyle görüyormuş gibi kullanıldığı çekim biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
Eğik bakış |
Öznel görüş açısı |
Nesnel görüş açısı |
Üstten bakış |
Alttan bakış |
Öznel görüş açısı, kameranın merceğinin görüntüyü filmdeki kişilerden birinin gözüyle görüyormuş gibi kullanıldığı çekim biçimidir. Daha çok herhangi bir olayın belli bir kişinin gözüyle ortaya konmasında kullanılır. Doğru cevap B seçeneğidir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisine göre sinemada hareket-imge, kamera hareketi ve montaj ile oluşur?
Deleuze |
Bergson |
Balsom |
Tarkovski |
Zenon |
Deleuze’e göre hareket-imge temelde iki yolla oluşur: Bunlardan ilki kamera hareketi diğeri ise montajdır.
16.Soru
Yazılı kültürün dil bilgisi ve söz dizimi kavramların görsel sanatlardaki karşılığına _____________ adı verilir.
Yukarıdaki boşluğu aşağıdakilerden hangisi en iyi şekilde tamamlar?
perspektif |
estetik |
komposizyon |
sunum |
şekil |
Kompozisyonun bugünkü tanım ve işlevini ele alan Jean Rudel’ e göre kompozisyon yapma yöntemini; yapıtın farklı yapısal kısımlarının, bütüne göre dinamik ya da yavaşça kendilerini belirlemeleri, birbirlerine bağımlı ve bir düzen içerisinde bütünlüğü oluşturmak için bir araya getirilmeleri olarak tanımlar. Kompozisyonun esas işlevi, bir iletişim için bildirimde bulunmaktır. Çünkü sanatsal bir ürün, ancak bir anlatım ile varlığını kazanabilen iletişim aracıdır. Yazılı kültürün dil bilgisi ve söz dizimi kavramların görsel sanatlardaki karşılığı kompozisyondur.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir nesnenin başka bir nesneyle ya da bir bütün içerisinde yer alan bir parçanın diğer parçalarla veya bütün ile karşılaştırılarak herhangi bir özelliğinin algılanması anlamına gelen sözcüktür?
Oran |
Yön |
Hareket |
Nokta |
Çizgi |
Bir nesnenin başka bir nesneyle ya da bir bütün içerisinde yer alan bir parçanın diğer parçalarla veya bütün ile karşılaştırılarak herhangi bir özelliğinin algılanmasına Ölçü / oran denmektedir. Doğru cevap A'dır.
18.Soru
C¸oklu Zeka^ Kuramını savunan en önemli bilim adamı aşağıdakilerden hangisidir?
C¸oklu Zeka^ Kuramını savunan en önemli bilim adamı aşağıdakilerden hangisidir?
Frederic Vester |
Howard Gardner |
M.C. Escher |
Helmar Lerski |
Victor Vasarely |
Howard Gardner, C¸oklu Zeka^ Kuramını savunan en önemli bilim adamıdır.
19.Soru
Bir nesnenin sanat eseri olabilmesi için bazı özellikler taşıması gerekir. Aşağıdakilerden hangisi bu özelliklerden biri değildir?
Rastlantılar ve günlük kullanıma dönük nesneler çoğu zaman sanat eseri özelliğini taşır. |
Sanat, insan üretimidir, sanat eserini insan yaratır. |
Sanat bir biçim yaratır, kendini biçim (form) ile ifade eder. |
Sanat eseri felsefi bir öz taşır. |
Sanat bir eğlenme, oyalanma aracı veya bir lüks değildir. |
Bir işin sanat olması veya bir nesnenin sanat eseri olabilmesi için hangi koşulların gerekli olduğu bu özellikler ile belirlenebilir:
1. Sanat, insan üretimidir, sanat eserini insan yaratır. Ne doğada ne de hayvanların yaptıkları işlerde (güzellik olsa bile) sanat olamaz. Zekâ düzeyi ne olursa olsun hayvanlar sanat yapamazlar.
2. Sanat eseri kalıcılık özelliği taşır. Rastlantılar ve günlük kullanıma dönük nesnelerde çoğu zaman bu özellik yoktur.
3. Sanat bir biçim yaratır, kendini biçim (form) ile ifade eder. Biçim yoksa orada sanat da yoktur. Sanat ağırlıklı biçimlere dönüştürülebilen duygu ve düşünceler, karşımıza bazen bir tablo, bazen bir beste, bazen de bir fotoğraf veya sinema filmi olarak çıkabilir.
4. Sanat bir eğlenme, oyalanma aracı veya bir lüks değildir. Gerçi sanatın doğuşunda, kaynağında ve kökeninde oyunun bir yeri olduğu ileri sürülür. Ancak sanat, sonunda denge ve tutarlılık içinde bir evrensel bildiri taşır. Diğer bir deyişle, felsefi bir öz taşımayan sanat eseri bulmak güçtür.
20.Soru
I. Doğal
II. Pürüzlü
III. Yapay
IV. Keskin uçlu
V. Girintili çıkıntılı
Yukarıda verilen doku özelliklerden hangileri nesneleri bulundukları yerden daha yakınmış gibi algılamamıza neden olur?
I-II |
III-IV |
II-IV-V |
I-III-IV |
III-V |
Dokuları fiziksel özelliklerine göre, iç ve dış, doğal ve yapay dokular olarak gruplayabiliriz, ama görsel algılama açısından bizde hissettikleri duygulara göre yumuşak, orta ve sert doku olarak tanımlarız. Pürüzlü, keskin uçlu, girintili -çıkıntılı olan sert dokular bize bulundukları yerlerden daha yakındaymış gibi algılanırken, pürüzsüz, düz ve keskin ucu olmayan yumuşak dokular, oldukları yerden çok daha uzakta gibi algılanırlar. Doğru cevap C şıkkıdır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ