Görsel Sanatlar Eğitimi Ara 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
I. Karşılaştıkları güçlükleri yenmek için yeni çözüm yolları bulmalarını,
II. Her şeyi merak ederek soru sormalarını ve tahminlerde bulunmalarını,
III. Araştırma ve deney yapma eğilimlerini arttırmalarını,
IV. Hayal güçlerini geliştirmelerini sağlar.
Verilen bilgiler okulöncesi çocuklar için aşağıdakilerden hangisinin sonuçlarındandır?
Yaratıcılık eğitiminin |
Okulöncesi programının |
Okulöncesi eğitimin amaçlarının |
Görsel sanatlar eğitiminin işlevlerinin |
Görsel sanatlar eğitiminin ilkelerinin |
Yaratıcılık eğitimi, çocukların karşılaştıkları güçlükleri yenmek için yeni çözüm yolları bulmalarını, her şeyi merak ederek soru sormalarını ve tahminlerde bulunmalarını, araştırma ve deney yapma eğilimlerini arttırmalarını, hayal güçlerini geliştirmelerini sağlar.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi okulöncesi görsel sanatlar öğretmenlerinin düzenleyebileceği sanat ekinliklerinden birisi değildir?
Toz boya çalışmaları |
Müze ziyaretlerine dayalı sanat çalışmaları |
Sanat eserlerine dayalı röprodüksiyon çalışmaları |
Aileleri sanat etkinliklerine davet etme |
Sınıf içerisinde sanat galerisi oluşturma |
Toz boyalar okul öncesi çocuklar için uygun değildir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çocuğun yaratıcı düşüncesini geliştirmek için yapılabilecek davranışlardan birisi değildir?
Derinlemesine düşünmesi için zaman verilmeli |
Verilen konuların dışına çıkılmamalı |
Duyuları ve duyguları uyarılmalı |
Yaratıcı fikirlerini kullanacağı ortam hazırlanmalı |
Fikirleri hemen orada paylaşılmalı |
Yaratma bir nesne ya da düşüncenin çocuğa göre yeni olmasıdır. Yaratıcılık; esneklik, duyarlılık, akıcılık, özgünlük gibi özellikleri içerir. Verilen konuların dışına çıkmaması çocuğun özgünlük gibi bir özelliğini kısıtlayacağı için farklı şeyler yapılmasına fırsat verilmelidir.
4.Soru
Sanat etkinliklerini ilginç ve farklı bir hale getirmek için aşağıdakilerden hangileri yapılmalıdır?
Konuyu öyküleştirerek ilginç hale getirme |
Boyama kitaplarının ödev olarak verilmesi |
Fotoğraflardan kopya ve bakarak yaptırma |
Öğrencilerin kurallara uymalarını sağlama |
Teknik bilgileri öğrenciye sık sık hatırlatma |
Konuyu verirken “Şunu çizin veya bunu yapın, boyayın” yerine, konuyu öyküleştirerek, oyunlaştırarak-dramatize ederek ilginç, çekici bir anlatım dili oluşturulabilir.
5.Soru
“Okulöncesi öğrencilerin ilgi, istek ve beklentilerini dile getirmelerini, tercihler yapmalarını ve bu doğrultuda sosyal etkileşimde bulunmalarını sağlar. Zihinsel aktiviteler de ilgi, duygu ve heyecan durumları doğrultusunda gerçekleşir.”
Yukarıda verilen tanım okulöncesi dönemde görsel sanatlar eğitiminin öğrencilere hangi alanda sağladığı katkılarını göstermektedir?
Sosyal duygusal gelişim alanında |
Fiziksel gelişim alanında |
Bilişsel gelişim alanında |
Dil gelişim alanında |
Soyut-somut ayrımını kavrama alanında |
Sosyal/duygusal gelişim özellikleri öğrencilerin ilgi, istek ve beklentilerini dile getirmelerini, tercihler yapmalarını ve bu doğrultuda sosyal etkileşimde bulunmalarını sağlar. Zihinsel aktiviteler de bu ilgi, duygu ve heyecan durumları doğrultusunda gerçekleşir. Duyuşsal gelişime yönelik bir olumsuzluk çocuğun bireysel eğilimlerine ket vurur. Duyuşsal davranış gelişimi çocukların yaşamına canlılık getirir. Sanat çocukların iç dünyalarını yansıtmaları için en etkili araçlardan biridir. Çocuklar iç dünyalarını yansıtırken renkleri, desenleri, biçimleri ve çizgileri kullanırlar. Çocuklar aynı zamanda kendi kişilik özelliklerini de sanatsal etkinlikleri ile yansıtabilirler. Öğrencilerin ilgisini ve dikkatini çeken, heyecan uyandıran, bir öğrenme ortamı onların sosyal/duygusal gelişimleri için oldukça önem taşımaktadır. Öğrenme ortamları öğrencilerin ilgi, dikkat ve heyecanlarına yanıt verici nitelik taşıdıkları sürece sosyal/duygusal gelişimlerini olumlu yönde etkiler.
6.Soru
I. Görünürde doğalcılık dönemi
II. Şema öncesi dönem
III. Karalama dönemi
IV. Gerçeklik dönemi
V. Şematik dönem
Yukarıda belirtilen ve Lowenfeld’in ortaya koyduğu çocuğun sanatsal gelişim basamakları aşağıdaki seçeneklerin hangisinde doğru sıralanmıştır?
I, II, III, IV, V |
I, III, II, IV, V |
III, IV, V, I, II |
III, II, V, IV I |
III, IV, II, V, I |
Çocuğun sanatsal gelişim basamakları karalama, şema öncesi, şematik, gerçeklik ve görünürde doğalcılık dönemi olarak sıralanır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde okulöncesi temel sanat eğitimi etkinliklerinden biri olan üç boyutlu çalışmalarının içeriği doğru verilmiştir?
Farklı artık malzemeleri kullanarak belli bir bütünü oluşturan tasarımların yapılmasını içerir. Renkli kağıtlar, gazeteler, değişik boylarda kutular, kablolar, tahta parçaları vb. gibi artık malzemeler kullanılabilir. |
Kil, kağıt hamuru, tuz seramiği, oyun hamuru, kağıt ve karton gibi malzemelerle yapılan çalışmaları içerir. |
Piyano eşliğinde verilen notların çocuk tarafından tekrarlanmasını içerir. Bu sayede çocukların nota bilgisi değerlendirilir. |
Kuru boya, mum boya, pastel boya, farklı kalınlık ve çeşitte fırçalar, kurşunkalem ile yapılan çizimler çocukların görsel ifade biçimlerini ve yorumlarını içerir. |
Kuru boya, mum boya, sulu boya, pastel boya, parmak boyası, şeker boyası, renkli farklı keçeli kalemler, mürekkep ile yapılan her türlü renkli çalışmaları içerir. Çalışmalarda renklerin kullanımı, karıştırma, kağıt ve fırça seçiminde esnek davranılmalıdır. |
Okulöncesi temel sanat eğitim etkinliklerinden üç boyutulu çalışmalar kil, kağıt hamuru, tuz seramiği, oyun hamuru, kağıt ve karton gibi malzemelerle yapılan çalışmaları içerir.
8.Soru
Bir olgunun bir durumun ya da bir nesnenin, onun o yapan niteliklerinin belirli bir ölçüt alınarak saptanması ve ortaya konması, sanat eseri üzerinde öğrencilerin soru ve sorgulamalar yoluyla inceleme yapmaları aşağıdakilerden hangisidir?
Estetik |
Sanat eleştirisi |
Sanat tarihi |
Görsel kültür |
Çok kültürlülük |
Sanat eleştirisi, sanat eseri üzerinde öğrencilerin soru ve sorgulamalar yoluyla inceleme yapmaları ve böylece kendi anlamlandırmalarını oluşturma amacıyla yapılan bir alandır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Gardner tarafından önerilen sekiz zeka alanlarından biri değildir?
Görsel- Uzamsal Zeka |
Öze Dönük Zeka |
Sözsel- Dilsel Zeka |
İlgili Zeka |
Doğacı Zeka |
Kültürlerin ve bilim adamlarının zekayı çok kısıtlı bir biçimde ele aldıklarını, zekanın bir ya da birkaç etmenden çok daha fazlasını içerdiğini ve her insanda sekiz farklı zekanın bulunduğunu belirten Gardner, insan beynini zeka testlerinin belirlediğinin çok üstünde sayıda zeka içerdiği gerçeğini vurgulamıştır. İlgili zeka bu başlıklar arasında yer almaz.
10.Soru
Okulöncesinde öğrencilerin, hem yaratıcı yönünü ortaya çıkarmakadına hem de sanat eğitimi sürecini yaşamın bir parçası haline getirebilmek bağlamında gerçekleştirebileceği bir takım etkinliklerden de söz etmek olanaklıdır. Aşağıdakilerden hangisi bu etkinliklerden biri değildir?
Sınıf içerisinde sanat galerisi oluşturmak |
Müze ziyaretlerine dayalı sanat çalışmaları gerçekleştirmek |
Sınıf içerisinde sanat alanı oluşturmak |
Aileleri sanat etkinliklerine dahil etmemek |
Sanat eserlerine dayalı röprodüksiyon çalışmalar gerçekleştirmek |
Bu etkinlikler hem çocuklarda görsel kültür oluşumunu içeren, hem sanat alanı ya da sanat eseri inceleme ve değerlendirme olanağı sunan, hem sanatı günlük yaşamın bir parçası haline getiren hem de sosyal paylaşımların ortak alanı haline getiren etkinler şeklinde olabilir.
11.Soru
Lowenfeld tarafından çocuk resimlerinde “şema öncesi evre” olarak tanımlanan süreç hangi yaş aralığını kapsamakatadır?
4-7 yaş |
2-4 yaş |
7-9 yaş |
11-13 yaş |
9-12 yaş |
Lowenfeld’e göre ise çocuk resimlerinin gelişim evreleri şu şekilde sıralanmaktadır:
- Karalama evresi (2-4 yaş, kişisel ifadenin başlangıcı)
- Şema öncesi evre (4-7 yaş, ilk sembolik girişimler)
- Şematik evre (7-9 yaş, sembolleştirme kavramının başarısı)
- Ergenlik öncesi evre (9-12 yaş, resimde gerçekliğin ortaya çıkışı)
- Mantık çağı (11-13 yaş, olayların sebeplerini sorgulama dönemi)
- Ergenlik krizi (13 yaş ve sonrası, olaylara ilişkin karar verme dönemi).
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanat eğitiminde yeni yönelimlerden birisi değildir?
Modernizm |
Postmodernizm |
Görsel Kültür |
Disiplinlerarası |
Çok Kültürlülük |
Postmodernizm, görsel kültür, disiplinlerarası sanat ve çok kültürlülük sanat eğitiminde yeni yönelimlerdendir. Postmodernizm, klasik modernizm anlayışı dışındaki çağdaş bir yaşam geleneğini kurmak arayışı olarak tanımlanabilir.
13.Soru
Okulöncesi görsel sanatlar eğitimini ilkokul eğitim sisteminden ayıran özellik aşağıdakilerden hangisidir?
Ana-babalar çocukların eğitimine katılır |
Belirli hedefleri gerçekleştirir |
Çocukların gelişimlerini ve yaratıcılıklarını destekleyen daha özgür, daha bağımsız çalışmalara yer verilir |
Çocuğun yönlendirdiği etkinliklerle, öğretmenin yönlendirdiği etkinlikler arasında bir denge vardır |
İnsan ilişkilerine dayalı bir atmosferin gelişimi sağlanır |
Okulöncesi görsel sanatlar eğitiminde, ilköğretimin planlı, programlı formal eğitim sistemine göre, çocukların gelişimlerini ve yaratıcılıklarını destekleyen daha özgür, daha bağımsız çalışmalara yer verilir. Eğitim programları arasında geniş farklılıklar olmakla birlikte, ortak olarak gözlenen özellikleri şöyle sıralanabilir; Belirli hedefleri gerçekleştirmelidir. Çocuğun yönlendirdiği etkinliklerle, öğretmenin yönlendirdiği etkinlikler arasında bir denge olmalıdır. İnsan ilişkilerine dayalı bir atmosferin gelişimini sağlamalıdır. Ana-babaları, çocukların eğitimine katmalıdır. Ürünleri değerlendirmelidir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi okulöncesi görsel sanatlar eğitiminde dikkate alınması gereken temel ilkelerden değildir?
Okulöncesi sanat etkinlikleri çocuk merkezli olmalıdır. |
Başka resimlerden, fotoğraflardan kopya yaptırılmamalıdır. |
Sanat etkinlikleri çekici, zevkli, ilginç duruma getirilmelidir. |
Teorik bilgiler konu öncesi, günlük yaşantılardan asit örneklerle ver çalışmalar sırasında sezdirilerek verilmedir. |
Çocukların bireysel gelişimleri, onların bireysel, duygusal, sanatsal algı, kavram düzeylerindeki farklılıklar, okulöncesi sanat etkinliklerin planlamasında gözardı edilebilir. |
Okulöncesi görsel sanatlar eğitiminde dikkate alınması gereken bazı temel ilkeler bulunmaktadır, bu temel ilkeleri Artut (2004) şu şekilde ifade etmektedir;
- Çocukların genel gelişimleri, onların bilişsel, duyuşsal, sanatsal algı, kavram düzeylerinde farklılıklar gösterebileceğinden bu tür bireysel özellikler ve farklılıklar etkinlik sürecinde göz önünde bulundurulmalı, plan ve programların oluşturulmasında öncelikli olarak bu esaslar göz önünde bulundurulmalıdır.
- Okulöncesinde sanat etkinlikleri çocuk merkezli olmalıdır. Sanat eğitimi çocuğun kendini dışa vurmasına olanak sağlayan son derece önemli bir ifade ve dışa vurum etkinliğidir. Çünkü bütün çocuklardan düşüncelerini sözcüklerle ifade etme konusunda gerekli dil gelişimini kazanmış olmaları beklenemez ve genellikle gizli duygu ve düşüncelerini sözcüklerle anlatma yerine daha çok çizimleri ile ifade etmeyi tercih ederler.
- Görsel sanat eğitimi, katı kurallar dizgesi içinde değil, onların yaratıcı gelişmelerine olanak sağlayan, ilgi ortamının oluşturulduğu, fırsatların verildiğI iki ve üç boyutlu etkinlikler şeklinde yürütülmelidir. Grup çalışmalarında iki ve üç boyutlu çalışmaları ayrı ayrı yaptırmakta yarar vardır. Örneğin, bir gün kil-plastilin çalışılıyorsa diğer gün pastel kullanarak resim yaptırılabilir. Özellikle çocukların artistik gelişim düzeylerine uygun ortam ve araç-gereçler belirlenerek onların çeşitli gereçleri denemelerine fırsat verilir.
- Başka resimlerden, fotoğraşardan kopya yaptırılmamalıdır. Boyama kitapları na ilişkin eğilimleri kontrol altına alınmalıdır. Bu durum çocuğun yaratıcı özelliklerini, hayal güçlerini ve kendine olan güvenini kısıtlar.
- Sanat etkinlikleri çekici, zevkli, ilginç duruma getirilmelidir. Konuyu verirken “fiunu çizin veya bunu yapın, boyayın” yerine, konuyu öyküleştirerek, oyunlaştırarak-dramatize ederek ilginç, çekici bir anlatım dili oluşturulabilir. İşlenecek konu çocuğa yaşatılmalı, öğretmen ve çocuk arasında güçlü iletişim sağlanmalıdır. Seçilen konular çocuğun gelişim düzeyine, ilgisine, hayal gücüne, coşku dolu dünyasına uygun olmalıdır.
- Okulöncesi görsel sanat eğitiminde çocuklar etkinlik sürecinde oluşturdukları ürünlerin büyük bir çoğunluğu içgüdüsel olarak gerçekleşir, estetik kaygı pek güdülmez, yaratıcılığa oldukça yakındırlar, kendilerini yaşamın merkezi olarak görürler. Onların bu özelliklerinden dolayı çocuğun yaptıkları yetişkinler tarafından yaşamın gerçekleriyle çelişkili görülebilir. Örneğin, “Hiç mavi renkli bir kedi olur mu? Çizdiğin bu kız, evden daha büyük olmuş” şeklindeki uyarılar ile yönlendirmeye çalışmak doğru bir yaklaşım değildir. Çocuğun coşku dolu, şiirsel iç dünyasına müdahale edilerek artistic gelişimine ket vurulması, onun bocalayarak özgüveninin yitirilmesine neden olabilir.
- Teorik bilgiler konu öncesi, günlük yaşantılardan basit örneklerle ve çalışmalar sırasında sezdirilerek verilmelidir. Derslerde kuru bilgiler vermekten kaçınılmalı, etkinlikler sıkıcı olmaktan kurtarılmalıdır. Örneğin, renk konusuna ilişkin bilgi verilirken mavi ile sarının karışımından yeşil rengin elde edilebileceği uygulamalar ile gösterilmelidir.
- Bütün çocukların yaratıcı olduğu düşünülerek, çocukların sanatsal çabaları desteklenmeli, onurlandırılmalı gerektiğinde ödüllendirilmelidir. Ancak bir çocuğun yaratıcı özelliğini bir diğerinden üstün tutup başarısı sürekli vurgulanmamalı, model gösterilmemelidir. Ya da başarısızlıklar, yetersizlikler sürekli gündemde tutulmamalıdır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi okulöncesi görsel sanat eğitiminde öğretmenin çocukların gelişimi izlerken cevaplaması gereken sorulardan biri değildir?
Etkinliklere ilişkin sanat materyallerini etkili kullanabiliyorlar mı? |
Kendi kendilerine fikirler üretebiliyorlar mı? |
Kendi fikirlerini sunarken farklı anlatımlar kullanabiliyorlar mı? |
Sanat etkinliklerinde hazır resimleri düzgün boyayabiliyorlar mı? |
Farklı sanatsal etkinlikler gerçekleştirmeye yönelik ilgileri var mı? |
Öğretmen sanat etkinliklerinde hazır resimleri boyayarak yapılan etkinliklere yer vermemelidir. Bunun yerine çocuklar kendi çizdikleri bir resmi kağıttan kesebilirler ya da boyayabilirler.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde okulöncesi temel sanat eğitimi etkinliklerinden biri olan çizgi çalışmalarının içeriği doğru verilmiştir?
Kuru boya, mum boya, pastel boya, farklı kalınlık ve çeşitte fırçalar, kurşunkalem ile yapılan çizimler çocukların görsel ifade biçimlerini ve yorumlarını içerir. |
Farklı artık malzemeleri kullanarak belli bir bütünü oluşturan tasarımların yapılmasını içerir. Renkli kağıtlar, gazeteler, değişik boylarda kutular, kablolar, tahta parçaları vb. gibi artık malzemeler kullanılabilir. |
Kil, kağıt hamuru, tuz seramiği, oyun hamuru, kağıt ve karton gibi malzemelerle yapılan çalışmaları içerir. |
Kuru boya, mum boya, sulu boya, pastel boya, parmak boyası, şeker boyası, renkli farklı keçeli kalemler, mürekkep ile yapılan her türlü renkli çalışmaları içerir. Çalışmalarda renklerin kullanımı, karıştırma, kağıt ve fırça seçiminde esnek davranılmalıdır. |
Piyano eşliğinde verilen notların çocuk tarafından tekrarlanmasını içerir. Bu sayede çocukların nota bilgisi değerlendirilir. |
Çizgisel Çalışmalar: Kuru boya, mum boya, pastel boya, farklı kalınlık ve çeşitte fırçalar, kurşunkalem ile yapılan çizimler çocukların görsel ifade biçimlerini ve yorumlarını içerir.
17.Soru
Görsel sanat eğitiminde aşağıdakilerden hangisi çocuğun yaratıcı özelliklerini, hayal güçlerini ve kendine olan güvenini kısıtlamaya neden olur?
Çocuğun coşku dolu, şiirsel iç dünyasına müdahale etmeden çalışmalar yaptırmak. |
Seçilmiş resim veya fotoğrafın birebir kopyasını yaptırma becerisini kazandırmak. |
Katı kurallara bağlı olmadan çalışmalar yaptırmak. |
Sanat etkinliklerini çekici, zevkli, ilginç duruma getirmek. |
Çocukların sanatsal çabalarını desteklemek, gerekirse ödüllendirmek. |
Okulöncesi görsel sanatlar eğitimi, çocukların gelişim düzeyine, ilgisine, hayal gücüne ve coşku dolu dünyasına uygun, katı kurallar dizgesi içinde olmayan, onların yaratıcı gelişmelerine olanak sağlayan, ilgi ortamının oluşturulduğu, fırsatların verildiği etkinliklerle yürütülmelidir. Seçilmiş resim veya fotoğrafın birebir kopyasını yaptırma becerisini kazandırmak, çocuğu belli kurallar ve kaygılar içerisine sokacaktır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çocuk resimlerinde kişilik ve karakteristik özellikler doğrultusunda görülen görsel dokunsal tip belirleyicilerinden biridir?
Resimlerini kısa sürede bitirirler. |
Gözlemlerini dokunsal deneyimleri ile görselleştirirler. |
Anlatımlarında konuları bütün olarak ele alırlar. |
Parçadan bütüne doğru bir ayrıntı söz konusudur. |
Konuları parça parça ve bildikleri gibi resim yüzeyine yansıtırlar. |
A ve B seçeneklerindeki ifadeler görücü tip, D ve E seçeneklerindeki ifadeler yapıcı tip özellikleridir.
19.Soru
İşibirliğine dayalı öğrenme yaklaşımının görsel sanatlar eğitiminde uygulanmasındaki süreçlerden aşağıdakilerden hangisi yer almaz?
Uygulamada öğretim amaçları,malzeme, teknik, konu, boyut, süre gibi açılardan belirlenir. |
Gruplar oluşturulduktan sonra görev paylaşımı yapılır. |
Olumlu bağımlılığın yaratılması için öğrencilerden grup ürünü istenir ya da grup ödülü verilir. |
Bir grup çalışmasının nasıl yapılması gerektiği ve öğrencilerin birbirlerine karşı sorumlulukları konusunda öğrencilere bilgi verilir. |
Uygulama boyunca, öğretmen öğrencilere müdahale etmez. |
Uygulama boyunca, öğretmen tarafından öğrencilere rehberlik edilir. Çalışmanın bitiminde öğretmen tarafından bireysel değerlendirmeler, öğrenciler tarafından da grup değerlendirmesi yapılır.
20.Soru
Eğitim sürecinin öğrencilerin yetersizliklerine odaklanmaktan çok, onların güçlü oldukları zekâ alanlarını belirlemesini ve onlara bu alanlarda başarılı olmaları için yardım etmesini öngören Çoklu Zekâ Kuramı için zekâ alanlarını belirleyen bilim insanı aşağıdakilerden hangisidir?
H. Gardner |
A. Efland |
V. Lowenfeld |
E. Feldman |
E. Eisner |
H. Gardner sekiz farklı zekânın bulunduğunu belirtmiştir. E. Eisner, A. Efland, V. Lowenfeld ve E. Feldman sanat eğitimi yaklaşımlarına yön vermiş bilim insanlarıdır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ