Görsel Sanatlar Eğitimi Final 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi okulöncesi sanat eğitiminde değerlendirme ölçütleri dışında kalmaktadır?
Girişkenlik |
Keşfetme |
Algılama |
İletişim |
Eleştiri |
Okulöncesi sanat eğitiminde değerlendirme ölçütleri keşfetme, araştırıcılık, algılama ve sezgi, iletişim, bireysel ve sosyal farkındalık, beceri kullanımı, yaratıcılık, analiz ve eleştiri şeklinde sıralanmaktadır. Girişkenlik bunlardan biri değildir.
2.Soru
Renkli kağıtlar, gazeteler, değişik boylarda kutular, kablolar, tahta parçaları vb. gibi farklı artık malzemeler kullanarak belli bir bütünü oluşturan tasarım yapılmasını içeren sanatsal etkinlik aşağıdakilerden hangisidir?
Çizgisel çalışmalar |
Renkli çalışmalar |
Üç boyutlu çalışmalar |
Form çalışmaları |
Detay çalışmaları |
Form çalışmaları, farklı artık malzemeler kullanarak belli bir bütünü oluşturan tasarım yapılmasını içerir.
3.Soru
Okul öncesinde görsel sanatlar eğitimi uygulamalarının seçiminde dikkat edilecek noktalardan hangisi aşağıda yer almaz?
Uygulamalar çocukların bireysel gelişimi için olmalıdır. |
Programın amaçları ve ilkeleri doğrultusunda yapılmalıdır. |
Çocuğun bedensel, zihinsel ve duygusal yönden gelişimini desteklemeli, ayrıca ilgi ve gereksinimlerini gidermelidir. |
Onları zorlayacak ya da yaratıcı düşünme becerilerini köreltecek uygulamalar seçilmemelidir. |
Okulun bulunduğu çevredeki malzemeler dikkate alınarak uygulamalar yaptırılmalıdır. |
Uygulamalar bireysel ve grup çalışmalarını içermelidir. Çocuklar bireysel çalışmalarda kendilerini rahat bir şekilde ifade edebilirler ve bunun sonucunda özgüvenleri artar. Grupla yapılan görsel sanat eğitimi uygulamalarında ise birbirlerine karşı sevgi ve saygı duymayı, işbirliği içinde çalışmayı, sorumluluk almayı, hoşgörülü davranmayı, yardımlaşmayı ve paylaşmayı öğrenirler.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi okulöncesinde görsel sanatlar eğitiminde uygulamalarında öğrencilerin kazanımlarından biri değildir?
Ana renkleri tanımlayabilirler. |
Ara renkleri bulmak için ana renkleri karıştırabilirler. |
Çizimlerinde hep aynı çizgiyi devam ettirirler. |
Boşluğu kullanmayı öğrenirler. |
Geometrik ve düzensiz şekillerle dokular oluştururlar ve dokuları tanımlayabilirler. |
Okulöncesinde görsel sanatlar eğitiminde uygulama sürecine ilişkin genel amaçlar çocukların süreci anlamaları, uygulama ortamını, kullanılan teknik ve yöntemlerle ilişkilendirmeleri, bir takım temel kavramları tanımlayıp açıklayabilmeleri doğrultusunda sıralanabilir. Çizimlerinde farklı çizgi çeşitlerini kullanabilirler.
5.Soru
I. Yerçekimi
II. Denge
III. Kitle
IV. Boşluk
Artık malzemelerle yapılan sanatsal çalışmalar yukarıdaki kavramlardan hangisinin gelişmesinde etkilidir?
Yalnız II |
Yalnız III |
II ve III |
I, II ve IV |
I, II, III ve IV |
Farklı artık malzemeleri kullanarak belli bir bütünü oluşturan tasarımların yapılmasını içerir. Renkli kağıtlar, gazeteler, değişik boylarda kutular, kablolar, tahta parçaları vb. gibi artık malzemeler kullanılabilir. Sanat etkinliklerinde farklı malzemelerle çalışmak çocuğun yaratıcılığının gelişmesinde önemli bir etmendir. Artık malzemelerle yapılan sanatsal çalışmalar, yerçekimi, ağırlık, genişlik, boşluk, mekan, kitle, hacim, denge gibi kavramların gelişmesine yardımcı olmaktadır. Ayrıca bir iş planlama, başlama ve bitirme becerisini, özgün tasarımlar yapma, küçük ve büyük kas motor gelişimlerini destekler.
6.Soru
Okul öncesinde görsel sanatlar eğitimi uygulamalarının seçiminde dikkat edilecek noktalardan hangisi aşağıda yer almaz?
Uygulamalar tüm etkinliklerin temeli olan oyun yöntemiyle verilmelidir |
Düşünceler belli bir noktada yoğunlaştırılmalı |
Yaratıcı fikirlerini kullanacağı ortam hazır olmalı |
Duyuları ve duyguları uyarılmalı |
Farklı şeyler yapılmasına fırsat verilmeli |
Uygulamalar tüm etkinliklerin temeli olan oyun yöntemiyle verilmelidir.
7.Soru
Sosyal bağlılık kuramı, bilişsel gelişim kuramı ve davranışçı öğrenme kuramı aşağıdaki öğrenme alanlarından hangisini temelinde yer alır?
Disipline dayalı sanat eğitimi |
Sanat eleştirisi |
Estetik |
Sanat Uygulamaları |
İşbirliğine dayalı öğrenme |
İşbirliğine dayalı öğrenme “sosyal bağlılık kuramı, bilişsel gelişim kuramı ve davranışçı öğrenme kuramı” olmak üzere üç farklı kuramı temel alır.
8.Soru
"Çocuklarda bütünleşme endişesi görülür. Özellikle 5-7 yaş arası çocuk resimlerinde sıkça görülür. Örneğin aile temalı bir resim yaparken aile bir ev kompozisyonunda dışarıdan görülebilmekte aileye ait bireyler, evin ayrıntıları bütün özellikleri ile yansıtılmaktadır."
Yukarıda ki özellikler aşağıdakilerden hangisine aittir?
Tamamlama özelliği |
Saydamlık özelliği |
Düzleme özelliği |
Yapıcı tip |
Görücü tip |
Çocuklarda bütünleşme endişesinin görüldüğü. Özellikle 5-7 yaş arası çocuk resimlerinde sıkça görülen. Aile temalı bir resim yaparken aile bir ev kompozisyonunda dışarıdan görülebilmekte aileye ait bireyler, evin ayrıntıları bütün özellikleri ile yansıtıldığı özellik saydamlık özelliği olarak tanımlanmaktadır.
9.Soru
Okulöncesi gelişiminde sınıf içinde sanatsal galeri oluşturmakla aşağıdakilerden hangisi öğrencilerin katılımları ve kazanımlarında değildir?
Süreçte öğrencilerin aktif katılımını sağlamak |
Eserlerin düzenlenmesine ilişkin fikirlerini almak |
Eserlerini sergileyecekleri yeri seçmelerine olanak tanımak |
Sanatsal çalışmalarında aileleri sanat etkinliklerine dahil etmek |
Eserlerinin adını, tarihini ve isimlerini içeren bilgi kartlarını hazırlamalarına yardımcı olmak |
Sınıf içinde çocukların sanatsal etkinliklerini sunabilecekleri sergi alanları ve etkinlikleri düzenlemek son derece önemlidir. Çocuklar bu süreçte hem ortaya koydukları ürünleri sunabilecekler hem de sanat eserlerine ilişkin yorumlar yapabilecekleri bir ortama sahip olabileceklerdir.
10.Soru
I. Öğretime ilişkin problemin belirlenmesi
II. Öğretim sürecinde verilecek mesajın belirlenmesi
III. Öğretim amaçların belirlenmesi
IV. Öğrenci özelliklerinin belirlenmesi
V. Öğrenci yaratıcılığın belirlenmesi
Yukarıdaki maddeleri göz önüne alarak okulöncesi sanat öğretimine ilişkin teknoloji destekli öğretim tasarımı geliştirme süreci aşamalarının tam olarak verildiği seçeneği bulunuz?
I, IV ve V |
I, II, III, ve V |
I, II ve III |
I, III ve IV |
I, II, III ve IV |
Öğrenci yaratıcılığının belirlenmesi okulöncesi sanat öğretimine ilişkin teknoloji destekli öğretim tasarımı geliştirme süreci aşamalarından biri değildir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanat eğitimi verilen çocuğun okulöncesi eğitim programlarında yer alan nesne ile resim arasındaki benzerlik veya farklılıkları bulma etkinliğinde görülmesi beklenen kazanımdır?
Görsel algı |
Bilişsel gelişim |
Tepkisel gelişim |
Devinişsel gelişim |
Duyuşsal gelişim |
Çocuğun çevresini algılamasına, yorumlamasına ve bunları dışa vurmasına yardımcı olmak ona sanatsal algı kazandırmaktır. Sanat eğitimi dediğimiz bu kazanım, çocuğa belli bir yöntemle verilirse, kısa sürede çocuğun bilişsel, duyuşsal, devinişsel gelişimi gözlenecektir. Ayrıca okulöncesi eğitim programlarında yer alan nesne ile resim arasındaki benzerlik veya farklılıkları bulma, geometrik şekillerin veya resimlerin eşleştirilmesi, renk ayırt etme, şekil-zemin ilişkisini ayırt etme gibi etkinlikler görsel ayırt etmeye yöneliktir. Bu çalışmalar çocukta görsel algıyı geliştirir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi okul öncesi teknoloji destekli eğitim ortamlarından birisi değildir?
İnternet destekli öğretim ortamları |
Etkileşimli eğitim CD’ leri ile desteklenmiş |
Oyun temelli etkileşim CD’ leri |
Simülasyon ve sanal gerçeklikle desteklenmiş öğrenme ortamları |
Üç boyutlu çalışmalar için geliştirilen programlar |
Üç boyutlu çalışmaları teknoloji ortamında yapabilmek için belli bir eğitim, kas gücü ve bilgisayar kullanma yeteneğine sahip olmak gerekir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi öğretmenin öğretim sürecine katılarak ve öğrencilerin içinde bulundukları öğretim durumunu gözlemleyerek öğrencinin sanatsal gelişimini değerlendirdiği araçlardan biridir?
Katılımcı Gözlem |
Gözlem |
Durum Çalışması |
Anekdot |
Görüşme |
Katılımcı gözlemde, öğretmen öğretim sürecine ve süreç içerisindeki etkileşimlere katılarak öğrencilerin içinde bulundukları öğretim durumunu, öğretim sürecindeki gelişimlerini ve sürece ilişkin karşılaştıkları problemleri öğrencileri gözlemleyerek, onlarla konuşarak ve doğrudan iletişim kurarak belirler. Katılımcı gözlem sürecinde önemli olan öğretmenin gözlem sürecine katılımının öğrencilerin öğretim yaşantıları üzerinde etkisinin olmaması ve öğrencilerin gerçek öğretim durumlarına ilişkin nitelikleri sunmaları gerekmektedir. Katılımcı gözlem sanat öğretimi sürecinde çocukların çeşitli becerileri kazanımlarını, kavramları ve duygularını ifade etme yeterliklerini gözlemlemek amacıyla öğrencilerin öğretim sürecine ilişkin gelişimlerini yansıtabilecekleri bir ortam oluşturmak amacını taşımaktadır. Bu süreçte öğretmen rolü son derece önemlidir. Çünkü öğretmen çocukların gerçek öğretim yaşantıları içerisinde çalışmalarına, yaşadıkları deneyimlere ve sorunlara ilişkin kendilerini ifade edebilmelerini sağlar. Böylece hem sürece hem de çocukların gelişimlerine ilişkin gerçekçi bir gözlem yapma olanağına sahip olur. Katılımcı gözlemde önemli olan öğretmenin sürece yalnızca çocukların kendilerini ve gelişimlerini gösterebilmelerine olanak tanıyan ortamı oluşturmaktır. Bu nedenle katılımcı gözlem sürecinde öğretmen kesinlikle çocukların davranışları ve etkinliklerine ilişkin eleştirel ve düzeltici yaklaşımlar sergilememelidir. Okulöncesinde çocukların sanatsal etkinliklerde gösterdikleri yaratıcı tavrın niteliği, öğrenciye geribildirim vermek ve yönlendirmek için önemle gözlemlenmesi gereken bir durumdur. Çünkü çocukların sanatsal gelişim sürecindeki performansları ve özelliklerindeki birtakım ayrıntılar öğretmenlerin onlara ilişkin çok özel durumları tespit etmelerini sağlar. Bu nedenle gözlem sürecinde ayrıntılara dikkat etmek, sıra dışı davranışları belirlemek ve özgün tavırları fark etmek önemlidir ve bunun için öğretmenlerin öğrencileri tanımaya ilişkin olarak kullanabileceği araç anekdottur. Anekdot, öğretmenlerin öğretim sürecindeki doğal bir ortamda belli bir amaca yönelik, sistemli, planlı gözlemin sonucunda objektif olarak öğrenciye ilişkin kimi davranışları ayrıntılı şekilde kaydetmesine dayalı bir öğrenciyi tanıma yöntemidir.
14.Soru
I. Hedefe uygun olarak dikkatlice seçilmiş sanatsal örnekler, malzemeler ve terminoloji kullanılması
II. Video sanatı, enstalasyon (mekan yerleştirmeleri), dijital sanat ve fotoğraf sanatının görsel sanat eğitiminde kullanılması
III. Öğrencilerin sanat yolu ile kendi yaşantılarına tepki vermelerinin sağlanması
Aşağıdakilerden hangisi görsel sanat eğitiminin teknoloji alanıyla ilişkisini gösterir örnektir?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
I ve III |
II. ifade görsel sanat eğitiminin teknoloji alanıyla ilişkisini gösterir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanat alanında disiplinlerarası öğrenmenin gerekli basamaklarlarından biri değildir?
Sanatı içine alan disiplinlerarası anlamlı ilişkileri ortaya çıkarmaya yönelik öğrenme deneyimleri. |
Hedefe uygun olarak dikkatlice seçilmiş sanatsal örnekler, malzemeler ve terminoloji ile seçilmiş konu ve kavramların derinlemesine çalışılması. |
Sanatla uyumlu ödevlerin, çalışmaların, projelerin oluşturulması. |
Öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçlarının günlük yaşamla ilişkilendirilerek öğrenmenin bütünleştirilmesi. |
Sanat eğitiminde, öğrencilerin öğrenme işlemine katılması (yaratıcılık, performans ve karşılık verme, ürün oluşturma, tartışmalara katılma vb). |
Öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçlarının günlük yaşamla ilişkilendirilerek öğrenmenin bütünleştirilmesi; 1930-1940 yılları arasında Amerika Birleşik Devletlerinde desteklenen bütüncül yaklaşımın özelliğidir.
16.Soru
Okulöncesi materyal kullanımı ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
Toz boyalar okul öncesi çocuklar için uygun değildir. |
Kesici aletler yaralanmalara neden olabilir. |
Suluboya ve guaj boya gibi fırça gibi materyallerin kullanımı zordur. |
Dokunsal üç boyutlu çalışmalar için uygun bir dönem değildir. |
Bazı öğretmenler yiyecek ürünlerinin sanat materyali olarak kullanılmasına izin vermektedir. |
Çocukların yeni formlar oluşturabildiklerini görebilecekleri ve dokunsal bir algı geliştirmelerine yardımcı olacakları bir ortam yaratan üç boyutlu çalışmalara yer verebilir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi okulöncesinde öğretim öncesinde görsel sanatlar eğitimi sürecindeki değerlendirme sürecinin bileşenlerinden biri değildir?
Öğretmen |
Öğretim programı |
Öğrencinin tercihleri |
Öğretim ortamı |
Öğretim yöntemi |
Okulöncesinde görsel sanatlar öğretimi sürecinde değerlendirmede iki önemli etmen rol oynamaktadır: bunlardan birincisi çocukların sanat yoluyla ne öğrendiği ve öğrendiklerini nasıl geliştirdikleridir, ikincisi ise bu öğrenme ve gelişim sürecine yardımcı olan uygun öğrenme ve öğretme etkinliklerinin sağlanması, seçilmesi ve uygulanması için ölçütler belirleyebilmektir. Okulöncesinde görsel sanatlar eğitiminde değerlendirme sürecine ilişkin temel bileşenler öğretmen, öğretim programı, öğretim ortamı ve niteliği, öğretim yöntemlerinin uygunluğu ve öğretim ortamına ilişkin içeriğin uygunluğudur.
18.Soru
“Disiplinlerarası yaklaşımın temelleri ……. bireyin deneyimine, yaşantısına odaklanan okul modeline ve ……. yapılandırmacı eğitim kuramına dayanmaktadır.”
Yukarıdaki boşluklara sırası ile aşağıdaki isimlerden hangileri gelmesi gerekir?
Jacobs –Piaget |
Dewey – Piaget |
Jacobs – Ellis |
Ellis – Fouts |
Dewey – Jacobs |
Disiplinlerarası yaklaşımın temelleri, Dewey’in bireyin deneyimine, yaşantısına odaklanan okul modeline ve Piaget’in yapılandırmacı eğitim kuramına dayanmaktadır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi disiplinlerarası yaklaşımı program geliştirme boyutunda inceleyen Jacobs un
yedi basamaklı bir model önerisinden biri değildir?
Sınıf ortamının düzenlenmesi |
Format seçimi |
Konuyu belirlemek |
Beyin fırtınası |
Gerekli soruların geliştirilmesi |
Sınıfın yapılacak etkinliklere ve kazanımlara göre düzenlenmesi, Jacobs un yedi basamaklı bir model önerisinden biri değildir.
20.Soru
I. Öğrencinin bireysel öğrenme yeterlilikleri
II. Öğrencinin sosyal aktivitelerini düzenleme
III. Öğrencileri yaşantıları ile ilişkilendirme
IV. Öğrencinin ilgilerine yönelik duyumlar
V. Öğrencinin aile bağlarını güçlendirme
Yukarıdaki ifadeleri dikkate alarak teknolojik destekli öğrenme ortamlarında öğrenmeyi daha etkili hale getiren gerekliliklerin aşağıdaki seçeneklerin hangisinde doğru olarak verildiğini bulunuz?
I, III ve IV |
II,III, IV ve V |
I ve III |
I, III ve V |
I, II, III ve IV |
Teknolojik destekli öğrenme ortamlarında öğrencinin bireysel öğrenme yeterlilikleri, ilgilerine yönelik duyumlar, yaşantıları ile ilişkilendirme gibi gereklilikler öğrenmeyi daha etkili hale getirmektedir. Çünkü öğrenciler öğrenme süreçleri ile yaşam arasında bir ilişkilendirme gerçekleştirebilmektedirler.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ