Görsel Sanatlar Eğitimi Final 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Okulöncesi çocukların sanatsal etkinliklerde gösterdiği yaratıcı tavrın niteliğini gözlemlemekteki amaç aşağıdakilerden hangisi olabilir?
Öğrenciler arasında başarı sıralaması yapmak |
Öğrenciler arasındaki rekabeti artırabilmek |
Başarısız olan çocukların ailelerini bilgilendirmek |
Öğrenciye geribildirim vermek ve yönlendirmek |
En yaratıcı öğrenciyi ödüllendirmek |
Okulöncesi çocukların sanatsal etkinliklerde gösterdiği yaratıcı tavrın niteliği, öğrenciye geribildirim vermek ve yönlendirmek için gözlemlenir.
2.Soru
Disiplinlerarası yaklaşımın temellerini oluşturan eğitimci-kuram eşleşmelerini göz önüne alarak aşağıdaki seçeneklerden hangisinin doğru olduğunu bulunuz?
Fouts-Çocuk merkezli |
Piaget-Yapılandırmacılık |
Dewey-Beyin temelli |
Dewey- Yapılandırmacılık |
Ellis-Görsel zekâ |
Dewey, çocuk merkezli yaklaşım, Fouts ve Ellis, beyin temelli yaklaşım, Piaget, yapılandırmacılık teorisi üzerine çalışmalar yapmıştır.
3.Soru
I. Tamamlama özelliği
II. Saydamlık özelliği
III. Düzleme özelliği
IV. Hiyerarşi özelliği
V. Soyutlama özelliği
Okulöncesi çocuk resimlerinde görülen özelliklerinin tümü aşağıdaki seçeneklerin hangisinde bulunmaktadır?
Yalnız V |
II ve III |
I, II, III ve IV |
I, II, IV ve V |
III, III, IV ve V |
Genellemeler doğrultusunda çocuk resimlerinde tamamlama, saydamlık, düzleme ve hiyerarşi gibi takım özellikler bulunmaktadır.
4.Soru
Okulöncesinde görsel sanatlar eğitimi sürecinde öğrencilerin içinde bulundukları dönemin özellikleri aşağıdaki hangi başlıklarla değerlendirilmez?
kim-cinsiyet |
niçin-amaç |
nasıl-malzemeler |
ne-uygulama |
nasıl-malzemeler |
Okulöncesinde görsel sanatlar eğitimi sürecinde öğrencilerin içinde bulundukları dönemin özellikleri öğretim ortamının başlangıç noktasını oluşturur. Bu süreçte; kim (yaş düzeyi), niçin (amaç), ne (uygulama), nasıl (malzemeler), nasıl daha
iyi (gelişim) gibi sorular ile öğretim ortamları geliştirilebilir ve öğrencinin ilgi ve beklentilerine karşılık veren öğrenme ortamları oluşturulabilir.
5.Soru
I. Amaçların belirlenmesi
II. Problemin belirlenmesi
III. Mesajın belirlenmesi
IV. Öğretim yönteminin belirlenmesi
Teknoloji destekli öğretim tasarım geliştirme sürecinin sıralanmış hali aşağıdakilerden hangisidir?
I-II-III-IV |
I-III-IV-II |
II-I-III-IV |
II-III-IV-I |
III-IV-I-II |
Problemin belirlenmesi, amaçların belirlenmesi, mesajın belirlenmesi ve öğretim yönteminin belirlenmesi şeklinde sıralanmaktadır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Görsel Sanatlar eğitiminin kapsadığı konulardan biri değildir?
Güzel sanatların yaşamdaki yeri |
Güzel sanatların önemi |
Güzel sanatların türleri |
Güzel sanatların tarihsel gelişimi |
Güzel sanatların bilimle ilişkisi |
Görsel sanatlar eğitimi; yetişmekte olanlara ve yetişkinlere, güzel sanatların yaşamdaki yerini ve önemini yaşatarak kavratacak biçimde düzenlenmiş belli programlarla, güzel sanatların türlerini, tarihsel gelişimini, ifade gücünü, insanın temel gereksinimlerinden biri olduğunu örnekleriyle göstererek ve aynı zamanda çeşitli tür ve dallarında beceri kazandırabilecek uygulamalı çalışmalarla, sanatsal olgusunu tanımaya yönelik bir eğitim sürecidir.
7.Soru
Aşağıdaki okulöncesi sanat eğitiminde değerlendirme ölçütlerden hangisi “Görselleştirmeye ilişkin malzemelerin niteliği, fiziksel özellikler ve çevre gibi etmenlere ilişkin duyarlılık, sanatsal etkinlikleri içselleştirme eğilimi, iyi ayrımlar yapmak” olarak tanımlanmaktadır?
İletişim |
Algılama ve Sezgi |
Keşfetme |
Araştırıcılık |
Yaratıcılık |
Duyumsal farkındalık, görselleştirmeye ilişkin malzemelerin niteliği, fiziksel özellikler ve çevre gibi etmenlere ilişkin duyarlılık, sanatsal etkinlikleri içselleştirme eğilimi, iyi ayrımlar yapmak, detaylara dikkat etmek, tarzlar, kültürler ve tarihi süreçlerin çeşitliliğine ilişkin hassasiyet göstermek gibi davranışların değerlendirilmesini içermektedir.
8.Soru
“Çocuklara“Ne resmi yapıyorsun?” ya da “Bu çizdiğin/ boyadığın nedir?” gibi bir takım sorular yerine “Bana resmini anlatabilir misin?” ya da “Bu resmi yaparken ne düşündün?” gibi açık uçlu sorular sormalıdırlar. Bu tür sorular çocukları kendi yaratıcılıkları hakkında konuşmaya yönlendirir. Çocuklar ile yaptıkları çalışmalarla ilgili konuşmalar yapmak, aynı zamanda onları kendilerini ifade etme konusunda rahatlatır ve yeni denemeler gerçekleştirmek konusunda cesaretlendirir. Bütün bu etkinlikler sırasında farklı kelimeler ve ifadeler kullanan çocuğun…kaçınılmazdır.”
Yukarıda verilen tanım/faydalar okulöncesi dönemde görsel sanatlar eğitiminin öğrencilere hangi alanda sağladığı katkıları göstermektedir?
Fiziksel gelişim |
Dil gelişimi |
Soyut-somut ayrımını kavrama |
Sosyal duygusal gelişim |
Bilişsel gelişim |
Öğretmenler çocuklara “Ne resmi yapıyorsun?” ya da “Bu çizdiğin/boyadığın nedir?” gibi bir takım sorular yerine “Bana resmini anlatabilir misin?” ya da “Bu resmi yaparken ne düşündün?” gibi açık uçlu sorular sormalıdırlar. Bu tür sorular çocukları kendi yaratıcılıkları hakkında konuşmaya yönlendirir. Çocuklar ile yaptıkları çalışmalarla ilgili konuşmalar yapmak, aynı zamanda onları kendilerini ifade etme konusunda rahatlatır ve yeni denemeler gerçekleştirmek konusunda cesaretlendirir. Bütün bu etkinlikler sırasında farklı kelimeler ve ifadeler kullanan çocuğun dil gelişimi kaçınılmazdır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Efland’ın (2002) özetlediği aşağıdaki maddelerden biri değildir?
Sanat öğrencilere; dünyayı anlamlandırmayı değil kendilerini tanımalarını sağlar. |
Sanat öğrencilerin konuyu anlamalarını sağlar. |
Sanat farklı disiplinler arasındaki bağıntıyı kurarak birbirleriyle olan ilişkileri değerlendirilir. |
Günümüzün ve geçmişin farklı kültürlerine ait sanat eserlerinden değerlendirme yapılabilir. |
İncelenen sanat eserinin arkasındaki konu çok önemlidir. |
Sanat öğrencilere; dünyayı anlamlandırmayı öğretir. Bu amaç için öğrenciler daha önceki dönemlerde yapılmış olan sanat eserleri ve güncel sanat eserleriyle birlikte kendi yaptıkları sanat eserlerini de örnek olarak kullanabilirler. Çocuklar sanatı yerel kültür ile diğer kültürleri karşılaştırmakta kullanabilirler. Bu amaçla günümüzün ve geçmişin farklı kültürlerine ait sanat eserlerinden değerlendirme yapılabilir.
10.Soru
I. Eğitim kaynaklarının belirlenmesi.
II. Temanın belirlenmesi ve gözden geçirilmesi.
III. Temanın organize edilmesi.
IV. Değerlendirmenin belirlenmesi.
V. Sınıf ortamının düzenlenmesi.
Öğretim sırasında disiplinlerarası yaklaşıma uygun ders içerik ve tasarlarının yapılabilmesi için gerekli sıralama aşağıdaki seçeneklerin hangisinde verilmiştir?
I, II, III, IV ve V |
III, I, II, IV ve V |
I, III, II, V ve IV |
I, IV, II, III ve V |
II, I, III, V ve IV |
Temanın belirlenmesi ve gözden geçirilmesi, eğitim kaynaklarının belirlenmesi, temanın organize edilmesi, sınıf ortamının düzenlenmesi, değerlendirmenin belirlenmesi gerekli sıralamadır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi teknoloji destekli öğretim tasarımı seçme ölçütlerinden biri değildir?
İçeriği kalabalık olmamalıdır. |
Görsel, işitsel, görsel-işitsel ögelerle desteklenmelidir. |
Öğretimi güçlendiren çağrışımlar içermelidir. |
Kontrol öğreticide olmalıdır. |
Dolaylı anlatımlardan kaçınılmalıdır. |
Kontrol öğreticide değil kullanıcıda olmalıdır.
12.Soru
Çocukların kendi resimleri hakkında lider bir şekilde konuşmalarını amaçlayan çalışma nedir?
Disiplinli çalışma |
Eleştirel bakış |
Görsel farkındalık |
Deneyimsel algı |
Çizgisel diyalog |
Wilson & Wilson, yaptıkları araştırmada, küçük çocukların ressamların çalışmaları veya kendi yaptıkları resimler hakkında istekli bir şekilde konuştukların ifade etmişlerdir. Bu araştırmacılar, “çizgisel diyalog” dedikleri bir uygulamayı okulöncesi dönem çocuklarıyla birlikte yapmışlardır. Bu uygulama, çocukların kendi resimleri üzerinde lider bir şekilde konuşmalarını amaçlamıştır. Bu çalışmada her yaşa uygun cevaplar alınmıştır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi disiplinlerarası yaklaşımın öğrencilere yaptığı katkılardan biri değildir?
Geniş bir bakış açısı sağlaması |
Farklılıkları ortadan kaldırması |
Motivasyonu arttırması |
Karar vermeye yardımcı olması |
Genel kavramların uygulanmasını arttırması |
Mathison ve Freeman’a göre disiplinlerarası yaklaşımın katkıları sıralanmak istenirse şu maddeler dikkat çekici olacaktır. Genel kavramların uygulanmasını artırmaktadır. Konulara daha geniş bakış açısı sağlamaktadır. Değer yargılarının ve küresel bağlantıların daha iyi anlaşılmasını sağlamaktadır. Karar vermeye yardımcı olmaktadır. Yaratıcı ve eleştirel düşüncede artış sağlamaktır. Motivasyonu arttırmaktır.
14.Soru
Okulöncesinde görsel sanatlar öğretimi sürecinde en önemli nokta aşağıdakilerden hangisidir?
Öğretim sürecinin içeriğine ilişkin kazanımların uygunluğunun değerlendirilmesi |
Eleştirel bakış açısının kazandırılması |
İçerik değerlendirilmesinin edinilmesi |
Sürecin içselleştirilmesi |
Değerlendirme araçlarının etkinliğinin değerlendirilmesi |
Okulöncesinde görsel sanatlar öğretimi sürecinde en önemli nokta öğretim sürecinin içeriğine ilişkin kazanımların anlamlılığının ve uygunluğunun değerlendirilmesidir. Okulöncesinde görsel sanatlar eğitimi süreci ve değerlendirilmesine ilişkin öğretim içeriğinin öğrencilere uygunluğu ve öğrencilerin öğretim içeriğine yönelik bilgi, beceri, tutum ve kavramların edinimlerine ilişkin gelişimleri oldukça dikkatle belirlenmesi gereken bir konudur.
15.Soru
Renkli kâğıtlar, gazeteler, değişik boylarda kutular, kablolar, tahta parçaları vb. gibi farklı artık malzemeler kullanarak belli bir bütünü oluşturan tasarım yapılmasını içeren sanatsal etkinlik aşağıdakilerden hangisidir?
Çizgisel çalışmalar |
Renkli çalışmalar |
Üç boyutlu çalışmalar |
Form çalışmaları |
Detay çalışmaları |
Form çalışmaları, farklı artık malzemeler kullanarak belli bir bütünü oluşturan tasarım yapılmasını içerir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sanatı, çocukların dünya hakkındaki genel bilgi yapısı olarak gören yaklaşımdır?
Psikolojik |
Eleştirel |
Öz gelişim |
Bilişsel |
Duyuşsal |
Çocuğun her alanda orantılı gelişimini sağlayabilmek için sanat eleştirisi, estetik, sanat tarihinin yanı sıra farklı disiplin alanlarını okulöncesinde sanat eğitimine taşımak doğru bir yaklaşımdır. Sanat eğitiminin çocuğa etkisini inceleyen, psikolojik yaklaşım, bilişsel yaklaşım ve öz gelişim yaklaşımı olmak üzere üç farklı görüş bulunmaktadır. Psikolojik yaklaşım sanatı çocukların içsel dünyalarının bir yansıması olarak görmektedir. Bilişsel yaklaşım ise sanatı, çocukların dünya hakkındaki genel bilgi yapısı olarak değerlendirirken, üçüncü yaklaşım olan öz gelişim yaklaşımında sanat eğitimi, çocukların öz gelişimlerini ifade etmekte ve çocukların içinde yaşadıkları toplumla kendileri arasındaki ilişkiyi anlayabilmelerini, kendilerini ifade edebilmelerini ve toplumla iletişim kurabilmelerini kapsamaktadır.
17.Soru
Öğretim tasarımlarında izlenmesi gereken adımlar sürecinde aşağıdakilerden hangisidir doğrudan yer almaz?
Öğretime ilişkin problemin belirlenmesi, |
Öğretim amaçlarının belirlenmesi, |
Öğretim sürecinde verilmesi istenilen mesajın niceliği, |
Öğretim yönteminin süresinin belirlenmesi, |
Öğretim içeriğinde yer alan öğretim öğelerinin işlevlerinin belirlenmesi, |
Teknoloji destekli öğretim ortamlarında kapsamlı, esnek, değişken ve geliştirilebilir bir yapı oluşturulmak amaçlanır.Öğretim sürecinde verilmesi istenilen mesajın belirlenmesi önemlidir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi eğitimde yapılandırmacı yaklaşım üzerinde önemle durulan ana prensiplerden birisi değildir?
Öğrenme ilişki kurma işlemi |
Öğrenciler bilgi dağarcıklarını öğretmenin yönlendirmeleriyle oluştururlar |
Öğrenme denemelerle süren ilişki analizlerinin aktif sonucudur |
Bizler genellikle başkalarından öğreniriz |
Bilgi ve deneyim; edinilen başarılı bilgi ve tecrübe basamaklarının birbirine eklenmesi ve bunun devamıyla oluşur |
Öğrenciler bilgi dağarcıklarını öğretmenin yönlendirmesiyle değil kendileri oluştururlar.
19.Soru
Görsel sanatlar öğretimi sürecine ilişkin değerlendirmede önemli olan okulöncesinde görsel sanatlar öğretimi programlarının temel amaçlarını dikkate almaktır. Aşağıdakilerden hangisi bu temel amaçlar doğrultusunda öğretmenlerin görsel sanatlar öğretimi sürecinde gerçekleştirmeyi planladıkları değerlendirmeye ilişkin sormaları gereken sorulardan değildir?
Hangi kavramlar, beceriler ve bilgiler değerlendirilecek? |
Öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyleri nedir? |
Öğrencilerin öğretim sürecine ilişkin performansları ne düzeyde? |
Öğretim sürecine ilişkin öğrencilerin karşılaşılabilecekleri engeller nelerdir? |
Öğretim ortamı belli sınıf içindeki belli sayıda öğrencinin başarıya ulaşabilmeleri için uygun mu? |
Öğretmenlerin görsel sanatlar öğretimi sürecinde gerçekleştirmeyi planladıkları değerlendirmeye ilişkin sormaları gerekenler A, B, C, D seçeneğinde doğru verilmiştir. E seçeneğinde ise belli bir kısım ve ortamdan bahsedilmiştir. Bu “Öğretim ortamı bütün öğrencilerin başarıya ulaşabilmeleri için uygun mu?” şeklinde olmalıdır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi okulöncesi sanat eğitiminde değerlendirme ölçütlerinden biri değildir?
Algılama ve sezgi |
Bireysel ve sosyal farkındalık |
Beceri kullanımı |
Yaratıcılık |
Öz beğeni |
Okulöncesi sanat eğitiminde değerlendirme ölçütleri keşfetme, araştırıcılık, algılama ve sezgi, iletişim, bireysel ve sosyal farkındalık, beceri kullanımı, yaratıcılık, analiz ve eleştiri şeklinde sıralanmaktadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ