Günümüz Fıkıh Problemleri Final 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam bilginlerine göre otopsinin caiz olması için gerekli şartlar arasında yer almaz?
Otopsi yapılacak kişinin ölümünün tam olarak gerçekleşmiş bulunması |
Otopsinin maddi bir menfaat karşılığında yapılması |
Ölünün yakınları varsa onların rızasının alınmış olması |
Otopsinin uzman tabip tarafından yapılması |
Otopsiden sonra cesedin mümkün olan en kısa zamanda usulüne uygun |
İslam bilginleri otopsinin caiz olması için şu şartların yerine gelmesini
gerekli görürler:
- Otopsi yapılmasını gerektiren bir zaruretin veya zaruret hükmünde
değerlendirilebilecek insanî ve toplumsal bir ihtiyacın bulunması.
- Otopsi yapılacak kişinin ölümünün tam olarak gerçekleşmiş bulunması.
- Ölünün yakınları varsa onların rızasının alınmış olması.
- Otopsinin uzman tabip tarafından yapılması.
- Otopsinin maddi bir menfaat karşılığında yapılmaması.
- Otopsinin zaruret ölçüsünü aşmayacak ve ölünün saygınlığını ihlal
etmeyecek bir şekilde yapılması.
- Otopsiden sonra cesedin mümkün olan en kısa zamanda usulüne uygun
olarak defnedilmesi.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kumarın kesin olarak yasaklandığı suredir?
el-Bakara |
el-Maide |
en-Nisa |
el-Ankebut |
el-Enbiya |
Kumar, Kur’ân ve Sünnet'teki açık delillerle yasaklanmıştır. Kur'ân-ı Kerîm'de, "Sana şarap ve kumar hakkında soru soruyorlar: De ki: Her ikisinde de büyük bir günah ve insanlar için birtakım faydalar vardır. Ancak her ikisinin günahı/kötülüğü faydasından büyüktür" (el-Bakara, 2/219) âyeti kerîmesi ile kumar kınanmakta, kabul edilemez olduğu vurgulanmaktadır. Bu âyeti kerîme, daha sonra gelecek olan kesin kumar yasağına başlangıç oluşturmaktadır. Kumarı kesin olarak yasaklayan âyeti kerîme ise şöyledir: "Ey inananlar! Şarap, kumar, dikili taşlar (putlar) ve şans okları birer şeytan işi pisliktir. Onlardan uzak durun ki kurtuluşa eresiniz. Şeytan, şarap ve kumar yoluyla aranıza düşmanlık ve kin sokmak ve sizi Allah'ı anmaktan ve namazdan alıkoymak ister. Artık -bunlardan- vazgeçtiniz değil mi?(el-Mâide, 5/90-91) Doğru cevap B'dir.
3.Soru
Aşağıdaki kavramlardan hangisi İslamda meşru olmayan verilen bir miktar paraya karşılık belli bir vadede aynı paranın fazlası ile istenilmesini ifade eder?
Vergi |
Alacak |
Borç |
Faiz |
Haraç |
Faiz uygulaması, genellikle belli bir vadeyle verilen borcun geri ödenmesinde fazlalık şart koşulması yoluyla oluşur.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kumar kapsamında değildir?
Futbol üzerine oynanan bahisler |
At yarışı |
Bir kurum tarafından düzenlenen yarışmalar |
Piyango |
Baştan maddi bir bedel ödeyerek oynanan şans oyunları |
Kurumların düzenlediği yarışmalar kumardan sayılmaz
5.Soru
İslam devleti ile vatandaşlık sözleşmesi yapan ehl-i kitaba verilen isim nedir?
Zimmi |
Müste'men |
Harbi |
Yabancı |
Sabii |
İslâm ülkesinde yaşayan insanlar, Müslümanlar ve gayrimüslimler olmak üzere iki ana gruba ayrılmaktadır. Gayrimüslimler de kendi içinde zimmîler ve müste’menler şeklinde iki grupta değerlendirilmektedir. Zimmî, İslam devleti ile vatandaşlık sözleşmesi yapan ehl-i kitab demektir. Müste’men ise sınırlı bir süre için izin ve pasaportla İslâm ülkesine gelen gayrimüslimleri ifade eden hukuki bir terimdir. İslam ülkesinin vatandaşı olmayıp bu ülkeye izinsiz olarak girenler için de harbî terimi kullanılmaktadır. Doğru cevap A'dır.
6.Soru
Elektroşok verilerek bayıltılan bir hayvanın daha sonra İslami şartlara göre kesilip yenmesinin hükmü nedir?
Caiz |
Haram |
Vacip |
Mekruh |
Farz |
Hayvana, kesim sırasında acı çekmemesi ya da daha az acı hissetmesi amacıyla elektrik şoku uygulanması, prensip olarak mümkün ve caizdir.
7.Soru
- Kadın müslüman olunca kocasının da müslüman olmasını bekler. Bu
beklemenin bir süre sınırlaması vardır. - Taraflardan birisi müslüman olduğunda bu ihtida zifaf öncesi gerçekleşmişse, nikah akdi kendiliğinden son bulmuş olur.
- Şayet ihtida zifaf sonrası gerçekleşmişse, diğerinin ihtidası da kadının beklemekte olduğu iddet içerisinde meydana gelirse nikah akitleri devam eder, aksi halde iddetin sona ermesiyle birlikte evlilikleri kendiliğinden son bulmuş olur.
- Kadın müslüman olunca, nikah akdi kendiliğinden derhal bozulmuş olur.
Bu yaklaşım tarzına göre erkekle kadın aynı anda müslüman olmadıkça
evliliğin devamı mümkün gözükmemektedir. - Eşlerden hangisi önce müslüman olursa, diğerine müslüman olması
teklif edilir. Kabul ederse evlilik akdi devam eder, reddederse kadının
iddeti beklendikten sonra evlilik hayatı sona ermiş olur.
beklemenin bir süre sınırlaması vardır.
Bu yaklaşım tarzına göre erkekle kadın aynı anda müslüman olmadıkça
evliliğin devamı mümkün gözükmemektedir.
teklif edilir. Kabul ederse evlilik akdi devam eder, reddederse kadının
iddeti beklendikten sonra evlilik hayatı sona ermiş olur.
Yukarıdaki ifadelerden hangisi ya da hangileri doğrudur?
I, II ve III |
II, III ve IV |
III, IV ve V |
I, III ve V |
II, IV ve V |
Kadın müslüman olunca, nikah akdi kendiliğinden derhal bozulmuş olur. Bu yaklaşım tarzına göre erkekle kadın aynı anda müslüman olmadıkça evliliğin devamı mümkün gözükmemektedir. Tabiûn'dan bazılarının dile getirdiği bu görüş, daha sonraki âlimler tarafından devam ettirilmemiştir.
Eşlerden hangisi önce müslüman olursa, diğerine müslüman olmasını teklif edilir. Kabul ederse evlilik akdi devam eder, reddederse kadının iddeti beklenmeden evlilik hayatı sona ermiş olur. Bu Ebu Hanife tarafından savunulan görüştür.
Taraflardan birisi müslüman olduğunda bu ihtida zifaf öncesi gerçekleşmişse, nikah akdi kendiliğinden son bulmuş olur. Şayet ihtida zifaf sonrası gerçekleşmişse, diğerinin ihtidası da kadının beklemekte olduğu iddet içerisinde meydana gelirse nikah akitleri devam eder, aksi halde iddetin sona ermesiyle birlikte evlilikleri kendiliğinden son bulmuş olur. Bu; Şafiî, Ahmed b. Hanbel ve diğer bazı alimlerin görüşüdür.
Kadın müslüman olunca kocasının da müslüman olmasını bekler. Bu beklemenin bir süre sınırlaması yoktur. İbn Teymiye ve İbnü’l-Kayyım bu görüştedir. Fakat bu süre zarfında kadının cinsel ilişkiye girmemesi gerekir (Kardavî: 2001).
8.Soru
Bir anonim şirketin sermayesinin eşit paylara bölünmesi sonrasında bu paylardan her birini temsil eden kıymetli evrak aşağıdakilerden hangisidir?
Kupon |
Hisse senedi |
Tahvil |
Gelire endeksli senet |
Kâr ve zarar ortaklığı belgeleri |
Hisse senedi
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber dönemindeki düğünlerin yaygın uygulamalarındandır?
Düğün ziyafeti verilmesi |
Kına gecesi yapılması |
Develerle düğün konvoyu yapılması |
At yarışları |
Kılıç kalkan oyunu |
Hz. Peygamber, evliliğin etrafa duyurulacak şekilde yapılmasını istemiştir. Bu evliliğin duyulması ve bilinmesi içindir. Bu nedenle O, düğünlerin herkesin duyacağı şekilde, tefler eşliğinde şarkılar söylenerek yapılmasını ve düğün ziyafeti verilmesini istemiştir. “Her kim düğün yemeğine davet edilirse davete katılsın” buyurarak Müslümanların birbirinin sevinçli günlerini de paylaşmalarını istemiştir (Müslim, "Nikah", 98).
10.Soru
İslam ülkesinde bir müslümanın zimmî bir vatandaşı öldürmesi durumunda cezanın nasıl verileceği konusunda alimler arasında görüş birliği yoktur. Çoğunluk bu suça ne cezası verilmesi kanaatindedir?
kısas |
zimmet |
diyet |
idam |
recm |
İslam ülkesinde bir müslümanın zimmî bir vatandaşı öldürmesi durumunda cezanın nasıl verileceği konusunda alimler arasında görüş birliği yoktur. Çoğunluk bu suça kısas değil, diyet cezası verilmesi kanaatindedir. Doğru cevap C'dir.
11.Soru
İslam ülkelerinde müslümanlarla beraber yaşayan başka din mensuplarına ne denir?
Zımmi |
Zındık |
Zerdüşt |
Zinhar |
Zıpkın |
İslam ülkelerinde müslümanlarla beraber yaşayan başka din mensuplarına zımmi denir. Doğru cevap A seçeneğidir.
12.Soru
İslam bilgini Hazma göre bir harbi, İslam ülkesine zımmi bir kişiye zarar vermek için gelirse müslüman ne yapmalıdır?
Harbi olan kişi dinlenmeli ve duruma göre zimmi teslim edilmelidir |
Zimmi kayıtsız ve şartsız teslim edilmelidir |
Müslüman canı pahasına zimmiyi korumalıdır |
Müslüman kişi olacak olaydan nasıl bir ders çıkaracağını düşünmelidir |
Harbi olan kişi en ağır cezaya çarptırılmalıdır |
İslam bilgini Hazm, harbi bir kimsenin İslam’ın himayesi altında yaşayan bir zimmiyi öldürmek amacıyla İslam ülkesine gelmesi durumunda, Müslüman kişinin buna engel olmak için onunla mücadele etmesini, hatta gerekirse bu uğurda ölmesini farz olarak görmektedir. Çünkü bu davranış, Allah ve Peygamber’in zimmetini (dokunulmazlık sözünü) korumaya yöneliktir. Zimmiyi, kendini öldürmeye gelen harbiye teslim etmek ise söz konusu zimmet akdini ihmal etme ve çiğneme anlamına gelmektedir. Doğru cevap C seçeneğidir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi gayrimüslimlerin ticari haklarıyla ilgili yanlış bir ifadedir?
İstedikleri işlerde çalışabilirler |
İstedikleri ticaret alanında faaliyet gösterebilirler |
Müslümanlarla alışveriş yapabilirler |
Müslümanlarla ortaklık kuramazlar |
Vatandaşlık hakları doğrultusunda çalışabilirler |
Çalışma ve ticaret yapabilme özgürlüğünün pratiği, gayrimüslimlerin müslümanlarla alışveriş, ortaklık ve diğer ticari alanlarda hukuki ilişkiye girmelerine imkân vermektedir.
14.Soru
Hanefilere göre kimler ehli kitap sınıfı içerisinde yer alır?
Mecusi ve sabiler |
Herhangi bir tanrı inancı olanlar |
Bir peygamber inancı olanlar |
Semavi dine ve vahiy edilmiş kitaba inanalar |
Gönülden ibadet yapanlar |
Hanefilere göre semavi dini ve vahiy edilmiş kitabı( incil,tevrat,zebur) olanlar ehli kitap mensubu sayılmaktadır. Doğru cevap D seçeneğidir.
15.Soru
- Hanefîler
- Mâlikiler
- Şâfiîler
- Hanbelîler
Yukarıdakilerden hangileri bir zimmînin içki ve domuzuna zarar veren müslümanın, bu malın bedelini ödemesinin vacip olduğu görüşündedirler?
I ve II |
III ve IV |
I ve IV |
II ve IV |
I ve III |
Hanefîler, “zimmînin içki ve domuzu müslümanın sirke ve koyunu gibidir” derler.
Bundan dolayı zimmînin içki ve domuzuna zarar veren müslümanın, bu malın bedelini ödemesi vaciptir. Mâlikiler de Hanefîlerin bu görüşüne katılırlar.
16.Soru
I. Miras bırakanın (murisin) ölmüş olması,
II. Mirasçının hayatta olması,
III. Mirasçı olmayı engelleyici bir durumun olmaması,
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri İslam hukukunda mirasa hak kazanmanın şartlarındandır?
Yalnız I |
I ve II |
I ve III |
Yalnız III |
I, II ve III |
İslam hukukunda mirasa hak kazanmanın üç şartı bulunmaktadır: 1. Miras bırakanın (murisin) ölmüş olması, 2. Mirasçının hayatta olması, 3. Mirasçı olmayı engelleyici bir durumun olmaması. Doğru cevap E'dir.
17.Soru
Zamanla kayıtlı ve sırf birbirlerinin cinselliklerinden yararlanma amacı taşıyan evliliklere fıkıh literatüründe ne ad verilmektedir?
Hassa nikahı |
Mut'a nikahı |
Nikah-ı hususi |
Nikah-ı vakdi |
Geçici nikah |
Evlenme akdi, ilke itibariyle devamlılığı esas alan süresiz bir sözleşmedir.
Bundan dolayıdır ki, süreyle sınırlı ya da bir tecrübe dönemi geçirmek
amacıyla geçici evlilikler yapılamaz (Nisâ 4/19). Bu tür zamanla kayıtlı ve
sırf birbirlerinin cinselliklerinden yararlanma amacı taşıyan evliliklere fıkıh
literatüründe “müt’a evliliği” denir.
18.Soru
Yıldızlara tapan gayrimüslimler için aşağıdaki isimlerden hangisi kullanılmaktadır?
Küfr |
Ehl-i Kitap |
Müşrik |
Sâbii |
Mecusi |
Gayrimüslim, en genel tanımıyla, İslam dinine inanmayan kişi anlamına gelmektedir. Kur’ân ve hadislerde bu durumu ifade için "küfr" kökünden türeyen kelimeler kullanılmaktadır. Ancak bazı gayrimüslim gruplarının özel isimlerle ifade edildiği de görülmektedir. Yahudi ve Hıristiyanları ifade etmek için ehl-i kitap, ateşe tapanlara mecusî, yıldızlara tapanlara sâbiî, putperestler içinse müşrik denilmektedir. Bu nedenle cevap “D” seçeneğidir.
19.Soru
Kapora konusundaki tartışma hangi durum için geçerlidir?
Müşteri sözleşmeden cayarsa, verdiği kaporanın kendisine iade edilmesi |
Kaporanın müşterinin yapacağı ödemeden düşülmesi |
Müşterinin sözleşmeden cayması halinde verdiği kaporanın satıcıda kalması |
Müşterinin vazgeçmesi halinde satıcıya bir miktar hibede bulunması |
Muhayyerlik süresinin sınırlandırılması |
Müşterinin sözleşmeden cayması halinde verdiği kaporanın kendisine iade edilmesi, değilse yapacağı ödemeden düşülmesi şeklindeki bir şartla kaporalı satış yapılmasının caiz olduğunda tartışma yoktur. Tartışma, müşterinin sözleşmeyi feshetmesi halinde, yapmış olduğu ön ödemenin (kaporanın) satıcıda kalması durumuyla ilgilidir.
20.Soru
İslamda içki tüketimi ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
İçkinin haram olmasının gerekçesi (illet), sarhoş edicilik (iskâr) özelliğidir. |
Hüküm noktasında belirleyici olan husus, şahısların sarhoş olmasıdır. |
Bütün sarhoşluk veren içkiler haram kabul edilmiştir. |
İçki tüketiminin kalbe iyi gelmesi haram hükmü dışında değildir. |
Cebir sebebiyle içki içenler, bir haramı çiğnemiş olmazlar. |
İçkinin haram olmasının gerekçesi (illet), sarhoş edicilik (iskâr) özelliğidir. Şu halde hüküm noktasında belirleyici olan husus, şahısların sarhoş olması değil, normalde içkinin sarhoş edici özelliğinin bulunmasıdır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ