Güzel Sanatlar Ara 12. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
I-Herhangi bir bağlayıcıya gerek kalmadan yalnızca su ile karıştırılmış olan renk pigmentlerinin duvara ya da tavana uygulanmasıyla bir resim yapma yöntemi anlamına gelir. II-Islak ve kuru uygulanma şekline göre ikiye ayrılır. III-Mısırlılar, duvar resimlerinde kuru uygulamayı kullanmışlardır. IV-Islak uygulamada pigmentler su ile karıştırılıp ıslak sıva üzerine uygulanır. Sıva kururken pigmentleri emer ve renk pigmentlerinin sıvaya, duvara sabitlenmesi resimdeki renklerin matlaşmasına neden olur ancak resmin kalıcılığını arttırır. V-Erken Rönesans sanatçısı Giotto, ıslak uygulanan bu şekline odaklanmıştır. Yukarıda özellikleri verilen resim tekniği aşağıdakilerden hangisidir?
Akrilik |
Mozaik |
Grafiti |
Fresk |
Lavi |
Fresk (Fresko)
Fresk, herhangi bir bağlayıcıya gerek kalmadan yalnızca su ile karıştırılmış olan renk pigmentlerinin duvara ya da tavana uygulanmasıyla bir resim yapma yöntemi anlamına gelir. Gerçek fresk (buon fresko) ve kuru fresk (fresco secco) olmak üzere iki ayrı çeşittedir. Boyanın kuru bir duvara uygulanması kuru fresk olarak adlandırılır. Kuru freskler, gerçek fresklerin dayanıklılığına sahip değildir.
Mısırlılar, duvar resimlerinde kuru fresk tekniğini kullandılar. Pigmentlerin su ile karıştırılıp ıslak sıva üzerine uygulanması ise gerçek fresk olarak adlandırılır. Sıva kururken pigmentleri de emmesi ve renk pigmentlerinin sıvaya, duvara sabitlenmesi resimdeki renklerin matlaşmasına da neden olduğu gibi resmin kalıcılığını, sıvanın kalıcılık süresine bağlar. Renk pigmentleri duvarın bir parçası hâline geldiğinden, resim zamana ve ışığa karşı çok güçlü bir direnç gösterir. Bu özellik fresk tekniğinin avantajıdır. Ancak uygulama aşamasında, sanatçı ıslak sıvanın kuruma hızına karşı yarışmak ve çok hızlı çalışmak zorundadır. İlk örnekleri, milattan önce ikinci bin yılın ortalarından, Minos uygarlığı’ndan
kalmadır. Erken Rönesans sanatçısı Giotto di Bondone (1266-1337), fresk tekniğine odaklandı ve Arena Şapeli’nin duvarlarına yaptığı fresklerle daha sonraki sanatçıları da etkiledi.
2.Soru
I. Daha zengin bir renk verdiği için
II. Katman yapma konusunda daha fazla olanak sağladığı için
III. Daha çabuk kuruduğu için
Yukarıdakilerden hangileri, çok sayıda boya malzemesi geliştirilmiş olmasına rağmen, günümüz sanatçılarının yağlı boyaları tercih etmesinin nedenlerindendir?
Yalnız I |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Yağlı boyanın keşfinden sonraki yüzyıllarda çok sayıda boya malzemesi geliştirilmiş olmasına rağmen, günümüz sanatçıları çoğunlukla daha zengin bir renk verdiği ve katman yapma konusunda daha fazla olanak sağladığı için yağlı boyaları tercih etmektedir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi edebiyat kuramlarını sınıflandıran unsurlardan biri değildir?
Dış dünya odaklı kuramlar |
İç dünya odaklı kuramlar |
Yazar odaklı kuramlar |
Eser odaklı kuramlar |
Okur odaklı kuramlar |
Bir edebiyat kuramı benimsediği ilkelere göre yazarın ya da okurun kimliğini, metnin anlamını ya da yapısını kendi yaklaşımına göre inceler. Bu bölümde belli başlı edebiyat kuramlarını, sınıflandırma ölçütlerinden yola çıkarak inceleyeceğiz. Bu sını andırmalar yazınsal metnin oluşumunda rol oynayan dört unsur temel alınarak yapılmıştır. Bu eksende; Dış Dünya Odaklı Kuramlar, Yazar Odaklı Kuramlar, Eser Odaklı Kuramlar ve Okur Odaklı Kuramlar yer alır. Doğru yanıt B'dir.
4.Soru
Duyularımızla kavradığımız görüngüler dünyası ve zihinde kavradığımız idealar dünyası olarak iki dünyadan bahseden filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Aristoteles |
Eugéne Véron |
Jauss |
Platon |
Plehanov |
Platon, duyularımızla kavradığımız ‘görüngüler dünyası’ ve zihinle kavradığımız ‘idealar dünyası’ olmak üzere iki dünyadan bahseder.
5.Soru
Fars ve dinsel oyunlar konusunda uzmanlaşmış, günümüze kalan oyunları Zeytinler, Armelina ve en tanınmışı olan Eufemia olan İspanyol tiyatrosunun ilk önemli oyun yazarı kimdir?
Lope de Rueda |
Miguel de Cervantes |
Lope de Vega |
Adolphe Appia |
Tristan Tzara |
İspanyol tiyatrosunun ilk önemli oyun yazarı Lope de Rueda’dır. Fars ve dinsel oyunlar konusunda uzmanlaşmıştır. Günümüze kalan oyunları Zeytinler, Armelina ve en tanınmışı olan Eufemia’dır.
6.Soru
Hangi yaklaşım sanatın ve sanat eserinin doğasını ve niteliğini açıklamaya çalışan geleneksel kuramların içinde yer alır?
Sanatçı merkezli yaklaşım |
Dünya merkezli yaklaşım |
Evren merkezli yaklaşım |
Tanrı merkezli yaklaşım |
Tarih merkezli yaklaşım |
Temel Sanat Kuramları: Sanatın ve sanat eserinin doğasını ve niteliğini açıklamaya çalışan geleneksel kuramları; Sanatçı Merkezli, Eser Merkezli, Alımlayıcı Merkezli ve Toplum Merkezli Yaklaşım olmak üzere dört ana grupta inceleyebiliriz.
7.Soru
Roma Dönemi’nden tiyatro sanatıyla ilgili günümüze kalan en önemli eleştiri ve kuram eseri olarak tanımlanan ‘Ars Poetica’ adlı yapıtın yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Plautus
|
Horatius
|
Terentius
|
Seneca
|
Sophokles
|
8.Soru
Yurt sevgisi, ülke geleneklerine duyulan onur ile ulusal okulların kurulduğu dönem aşağıdakilerden hangisidir?
Barok |
Klasik |
Modern |
Romantik |
Rönesans |
Romantik Dönem yurt sevgisi, ülke geleneklerine duyulan onur ile ulusal okulların kurulduğu Ulusalcılık akımının oluştu-ğu bir dönemdir.
9.Soru
I- Fars ve dinsel oyunlar konusunda uzmanlaşmıştır.II- Günümüze kalan oyunları Zeytinler, Armelina ve en tanınmışı olan Eufemia’dır. Yukarıda özellikleri belirtilen İspanyol tiyatro oyun yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Lope de Rueda |
Miguel de Cervantes |
Fuente Ovejuna |
Corral de la Cruz |
Lope de Vega |
İspanyol tiyatrosunun ilk önemli oyun yazarı Lope de Rueda’dır. Fars ve dinsel oyunlar konusunda uzmanlaşmıştır. Günümüze kalan oyunları Zeytinler, Armelina ve en tanınmışı olan Eufemia’dır.
10.Soru
Estetik konusunu, ‘güzel olanın bilgisi’ anlamında ayrı bir araştırma alanı olarak ele alan ve Aesthetica adlı eserinde bu alanın sınırlarını tanımlayan, 18. yüzyılda yaşamış olan ilk felsefeci, aşağıdakilerden hangisidir?
David Hume |
Immanuel Kant |
Damien Hirst |
Platon |
Alexander G. Baumgarten |
Duyusal bilgiden yola çıkarak; estetik konusunu, ‘güzel olanın bilgisi’ anlamında ayrı bir araştırma alanı olarak ele alan ve Aesthetica adlı eserinde bu alanın sınırlarını tanımlayan ilk felsefeci ise 18. yüzyılda yaşamış olan Alexander G. Baumgarten’dir. Bu dönemden sonra estetik, felsefenin ‘güzeli araştıran’ bir alt alanı olarak kabul görmüştür.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, 18. yüzyılın sonlarında, iyice yerleşen ‘Güzel Sanatlar’ teriminin içinde (çoğunluk tarafından kabul gören) sanat alanları arasında yer almaz?
Şiir |
Resim |
Heykel |
Mimarlık |
Retorik |
- yüzyılın sonlarına gelindiğinde ‘Güzel Sanatlar’ terimi iyice yerleşmiştir. Bu terimle kast edilen sanatlar kümesi yazardan yazara değişmekle birlikte; çekirdek kümenin çoğunluk tarafından kabul gören sanatları şiir, resim, heykel, müzik ve mimarlık olarak belirlenmiştir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi günümüz Türk bestecilerinden biridir?
Babür Tongür |
Ahmet Adnan Saygun |
Necil Kazım Akses |
Ulvi Cemal Erkin |
Hasan Ferid Alnar |
Günümüz bestecileri arasında Babür Tongür, Hasan Uçarsu, Betin Güneş, Kamran İnce, Özkan Manav, Fazıl Say sayılabilir.
13.Soru
Batı edebiyatında en tanınmış deneme yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Cervantes |
Shakespeare |
Sartre |
Montaigne |
Breton |
Batı edebiyatında en tanınmış deneme yazarları
Fransız edebiyatında, bu türün kurucusu sayılan
Montaigne, İngiliz edebiyatında Bacon’dur.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi geleneksel Türk tiyatrosu türlerinin genel özelliklerinden biri değildir?
Sahnesiz bir tiyatrodur. |
Şarkı, dans, söz oyunları başlıca nitelikleridir. |
Yazılı bir metne dayanmaz. |
Oyun kişileri kalıplaşmış tiplere dayanır. |
Drama ögesi asaldır. |
Geleneksel Türk Tiyatrosu Türlerinin
Genel Özellikleri:
• Geleneksel Türk Tiyatrosu sahnesiz bir tiyatrodur ve bu tiyatronun türleri yazılı bir metne dayanmaz.
• Şarkı, dans, söz oyunları başlıca nitelikleridir.
• Güldürü ögesi asaldır.
• Gerçekçi değildir; açık biçim, soyutlaştırma, göstermeci anlatım gibi tekniklere dayanır.
• Kişilerin karakter niteliği bulunmaz; oyun kişileri kalıplaşmış tiplere dayanır.
• Geleneksel tiyatromuzda taklit oldukça önemlidir; başlıca çatışma ve kişileştirme yöntemidir.
15.Soru
Hangisi romantik dönem besteci-yorumcusu degildir?
Claude Debussy |
Maurice Ravel |
Franz Liszt |
Niccolo Paganini |
Anton Webern |
Anton Webern modern dönem besteci-yorumcusudur. Digerleri ise romantik döneme aittirler. Cevap E olmalıdır.
16.Soru
Dünya tarihinde tiyatro kuramı üzerine yazılmış ilk ve en önemli eser kimindir ve adı nedir?
Aeschylus- Oresteia |
Thespis- Dionysos |
Aristoteles- Poetika |
Choerilus- Eumenid |
Pratinas- Agamemnon |
M.Ö. 335- 323 yılları arasında Aristoteles, dünya tarihinde
tiyatro kuramı üzerine yazılmış ilk ve en önemli
eser olan Poetika’yı yazmıştır.
17.Soru
“... , uzayda hareket eden bir noktanın yarattığı tek boyutlu tanımlanabilir bir yoldur” tanımında yer alan boşluğa gelmesi en uygun seçenek aşağıdakilerden hangisidir?
Form
|
Doku
|
Renk
|
Çizgi
|
Değer
|
18.Soru
Avrupa'da manzara resmi kendi başına bir konu olarak görülmeye hangi dönemde başlamıştır?
16. yüzyıldan sonra Flaman sanatçılarla |
15. yüzyılda İtalyan sanatçılarla |
13. yüzyıl Ortaçağ kitap resimleme ustalarıyla |
17. yüzyılda Fransız Kraliyet Akademisi sanatçılarıyla |
17. yüzyılda Hollandalı sanatçılarla |
Erken Rönesans (yklş.1300-1400) sanatçıları manzarayı, sadece dinî ve figürlü sahneler için bir mekân ya da arka plan olarak kullanmaya başladı. Sanatçıların yeniden manzarayı kendi başına bir konu olarak görmeye başlaması 16. yüzyıldan sonra özellikle Flaman sanatçılarla gerçekleşti.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kağıt üzerine resim tekniklerinden biridir?
Tempera |
Fresk |
Mozaik |
Vitray |
Guaj |
Guaj
20.Soru
Işığa bağlı olarak biçimlenen bazı kaynaklarda sadece ışık ya da gölge olarak da adlandırılan resim elemanı aşağıdakilerden hangisidir?
Şekil |
Doku |
Renk |
Değer |
Espas |
Resimdeki bir eleman olarak değer ışığa bağlı olarak biçimlenir. Kimi kaynaklarda sadece ışık ya da ışık-gölge olarak da adlandırılır. Resimde ışık doğal olarak karşıtı olan gölgeyi de var eder. Doğru cevap D' dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ