Güzel Sanatlar Ara 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
İğneleyici bir anlatımla kişileri, durumları veya düşünceleri eleştiren şiir türü hangisidir?
Epik |
Pastoral |
Dramatik |
Didaktik |
Satirik |
Satirik Şiir, bir kimseyi, bir düşünceyi, bir durumu açık ya da kapalı biçimde, iğneli bir dille, eleştirme yönü ağır basan şiirlerdir. Divan edebiyatında Nef ’î, halk edebiyatında Seyrani, Pir Sultan Abdal, Tanzimat Dönemi’nde Ziya Paşa, yeni Türk edebiyatında, Neyzen Tevfik; Satirik Şiir örnekleri veren şairler arasında sayılabilir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Atina soylularındandır olup ve Perslere
karşı yapılan savaşlarda kendini ön plana çıkarmış Antik Yunan oyun yazarlarından biridir?
Socrates |
Aristophanes |
Euripides |
Aeschylus |
Sophokles |
Antik Yunan oyun yazarlarından Aeschylus (M.Ö. 523- 456) Atina soylularındandır ve Perslere karşı yapılan savaşlarda kendini ön plana çıkarmıştır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Okur Odaklı Kuramlar arasında yer almaz?
Duygusal Etki Kuramı
|
Alımlama Estetiği
|
Feminist Eleştiri
|
Yazınsal Göstergebilim Kuramı
|
Yeni Eleştiri Kuramı
|
4.Soru
Romantizm’e tepki olarak doğan tiyatrodaki sanat akımı aşağıdakilerden hangisinde doğru bir şekilde verilmiştir?
Realizm |
Fütürizm |
Neo-klasisizm |
Ekspresyonizm |
Dadaizm |
1850’li yıllarda başlayıp 1950’lere kadar devam eden Realizm (Gerçekçilik), Romantizm’e tepki olarak doğmuştur. Realistler, romantikleri yaşamdan kopuk, toplum sorunlarına duyarsız, yapay ve aşırı duygusal bularak eleştirmişlerdir.
5.Soru
1. Ölüp – dirilme
2. Çoban oyunu
3. Evcil drama
4. Esnaflık benzekleri
5. Hayvan benzetmeceleri
Yukarıdakilerden hangileri Köylü Tiyatrosu’nun ele aldığı konularındandır?
1, 2, 3 |
4, 5 |
1, 2, 4, 5 |
3, 4, 5 |
1, 2, 3, 4, 5 |
Konularına göre sınıflandırıldığında Anadolu’nun başlıca dramatik köylü oyunları şunlardır: ölüp – dirilme oyunları, kız kaçırma oyunları, ölüp – dirilme ve kız kaçırma konularının birlikte işlendiği oyunlar, günlük yaşamdan sahneler, esnaflık benzekleri, tarımsal oyunlar, çoban oyunları, hayvan benzetmeceleri, efsane ve masallardan oyunlar, şakalar ve kukla oyunları.
6.Soru
Resmin elemanlarından biri olan, yükseklik, genişlik ve derinlik ile üç boyutta var olan Resim elemanı hangisidir?
Form |
Doku |
Leke |
Renk |
Çizgi |
Form
Formlar yükseklik, genişlik ve derinlik ile üç boyutta bulunur. Her ne kadar şekil ve form sözcükleri günlük dilde birbirinin yerine kullanılabilse de ikisi arasında çok belirgin bir fark vardır. Bir insan, bir ağaç, bir masa üç boyutludur, yani formdur.
7.Soru
Corrales diye adlandırılan, içinde cazuela denilen sadece kadınların girebileceği ve Patio denilen sadece erkeklerin oyun izlemesine izin verilen bölümlerin bulunduğu tiyatro mimarisi aşağıdaki ülkelerden hangisine aittir?
İngiltere |
İspanya |
İtalya |
Yunanistan |
Fransa |
İspanya’da Corrales denilen avlu sahneler tiyatro olarak kullanılıyordu. Avlular tiyatroya dönüştürülmüştü. Başlangıçta geçici olan coralles’ler, 1579’da Madrid’de Corral de la Cruz’un inşa edilmesiyle kalıcı hâle gelir. Patio’nun arkasında yiyecek içecek satılan bir yer vardı. Bunun üstü cazuela yani sadece kadınlara ayrılmış bir galeri, üst balkondu. Patio’da sadece erkekler oyun izleyebilirdi.
8.Soru
İlk türkçe roman Taaşşuk-u Talat ve Fitnat (Talat ve Fitnat’ın Aşkları) adlı eser aşağıdaki yazarlardan hangisine aittir?
Halide Edip Adıvar |
Halit Ziya Uşaklıgil |
Ömer Seyfettin |
Recaizâde Mahmut Ekrem |
Şemsettin Sami |
İlk Türkçe roman Şemsettin Sami’nin Taaşşuk-u Talat ve Fitnat (Talat ve Fitnat’ın Aşkları) adlı eseridir.
9.Soru
Çalgı topluluğu için yazılmış, şiirsel, betimleyici, öyküleyen tarzda bestelere ne ad verilir?
Neuma |
Programlı müzik |
12 ton sistemi |
Aleatori |
Senfoni |
Programlı müzik; çalgı topluluğu için yazılmış, şiirsel, betimleyici, öyküleyen tarzda bestelerdir.
10.Soru
Devlet Tiyatroları kaç yılında kurulmuştur?
1927 |
1931 |
1934 |
1941 |
1949 |
1949 yılında Devlet Tiyatroları kurulur.
11.Soru
"Hayalbaz, yardak, dayrezen" kavramları Türk tiyatro türlerinden hangisine aittir?
Meddah |
Karagöz |
Orta Oyunu |
Köylü Tiyatrosu |
Meşrutiyet Tiyatrosu |
Bir hayal perdesine, bu oyuna özgü belli tiplerin özel olarak, çoğunlukla deve derisinden yapılmış tasvirlerinin ‘hayalbaz’ ya da ‘hayali’ olarak adlandırılan oynatıcı tarafından yansıtılarak oynatılmasıyla gerçekleşen oyuna, Karagöz denmektedir. Karagöz oyunu tek kişi tarafından oynatılır; ancak bu oynatıcının asistanları da vardır. Hayali veya hayalbaz denilen ustanın bir de çırağı bulunur. Oyunlarda şarkıları, türküleri okuyana yardak, tef çalan yardımcıya da dayrezen denilir.
12.Soru
Yukarıda resimini gördüğünüz operalarında orkestranın ve çalgıları kullanımına geniş yer vermiş Alman besteci kimdir?
Wagner |
Paganini |
H. Berliöz |
Eric Sati |
Mendelson |
Romantik Dönem’in başlarında piyano ve pi- yano müziği çok gelişmiştir. Orkestra çalgıları ar- tık günümüzdeki kullanımına ulaşmıştır. Wagner, operalarında orkestranın ve çalgıların kullanımına geniş yer vermiştir.
13.Soru
Shakespeare ve çağdaşlarının oyunlarının ortak özellikleri ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Aynı oyunda olağanüstü şiirsel dilden ağdalı konuşmalara, argo kullanımından, özdeyişlere, sokak diline kadar çok zengin bir dil kullanarak oyunlarının dramatik eylemini zenginleştirmeye çalışır. |
Oyunun tarzı ciddi olandan komiğe sık sık değişir; kahkaha ve gözyaşları birbirine karışmıştır ya da gerilimli aşk sahnesi ve kavga bir aradadır. |
Oyunlarında aksiyon, zaman ve mekân özgürce değişir, olayları özgür şekilde zamana ve mekâna yayar. |
Ana olay dışında, birkaç farklı yan olay kurgular fakat yan olaylar ana olayı etkilemezler. |
Genellikle çok sayıda karakter kullanır, bu karakterlerin çoğu sıra dışıdır. |
Shakespeare ve çağdaşlarının oyunlarının ortak özellikleri şunlardır:
- Oyunlar erken bir noktadan başlar. Oyunun daha başında bütün sorun ortaya serilir. Seyirci oyunun tüm gelişimini sahnede izler. “Haberci” çok az kullanılır. 2. Shakespeare ana olay dışında, birkaç farklı yan olay kurgular. Oyunun başında birbirinden farklı görünen yan olayları ayrı ve birbirinden bağımsız ele alır. Ancak oyun finale doğru ilerledikçe, birkaç yan olay aşamalı olarak oyunun çözümü için birleşmeye başlar, oyun sonunda tümü birleşir. Temel yapısı kısa sahnelerdir. Yan olaylar ana olayı etkiler.3. Shakespeare oyunu çok sayıda ve çeşitli tarzlar barındırır. Oyunun tarzı ciddi olandan komiğe sık sık değişir. Kahkaha ve gözyaşlarıbirbirine karışmıştır ya da gerilimli aşk sahnesi ve kavga bir aradadır. 4. Shakespeare oyunlarında aksiyon, zaman ve mekân özgürce değişir. Olayları özgür şekilde zamana ve mekâna yayar. Oyunda yer ve mekân hızlı sıçramalarla değişir. 5. Shakespeare genellikle çok sayıda karakter kullanır. Ortalama 30 karakter kullanır. Bu karakterlerin çoğu sıra dışıdır. Tek bir oyun krallardan, mezarcılara; soytarılardan, zenginlere; köylülerden yaşlılara kadar pek çok renkli karakterle bezelidir. 6. Oyunlarda kullanılan dil son derece değişken ve çeşitlidir. Aynı oyunda olağanüstü şiirsel dilden ağdalı konuşmalara, argo kullanımından, özdeyişlere, sokak diline kadar çok zengin bir dil kullanarak oyunlarının dramatik eylemini zenginleştirmeye çalışır.
14.Soru
Belirli bir alanda çalışan bilim adamlarının paylaştığı ortak değerler ve anlayışlar dizisini doğru biçimde tanımlayan seçenek aşağıdakilerden hangisidir?
Paradigma
|
Akım
|
Bağlantı
|
Eğilim
|
Tutum
|
15.Soru
I- hareketli, karmaşık ve gösterişli üslup
II- majör-minör tonalite
III- sözlerden bağımsız olarak sadece çalgı için yazılan müzik formları
IV- modern orkestranın ilk örnekleri
Yukarıda müzik özellikleri verilen dönem aşağıdakilerden hangisidir?
Ortaçağ |
Rönesans |
Barok |
Klasik |
Modern |
Barok dönem müziğinin bazı özellikleri şunlardır:
Barok kelimesi “biçimsiz-şekillenmemiş inci” demektir ve başlangıçta mimari eserler için kullanılan hareketlilik, karmaşıklık ve gösterişliliği içeren bu üslup, 16. ve 17. yüzyılda tüm sanat dallarına yayılmış; besteciler ve müzik yazısındaki armonik gelişmelerle Avrupa’yı etkisi altına almıştır. Kilise dizileri yerini majör-minör tonalitelere bırakmıştır. Barok Çağ’da çalgılar için vokallere eşlik eden değil, sözlerden bağımsız olarak sadece çalgı için yazılan sonat, konçerto, füg gibi bugün kullanılan pek çok müzik formları gelişmiştir.
16.Soru
Eseri, sanatçının yaratıcılığı, dehası ve yeteneği ile ilişkilendiren temel sanat kuramı aşağıdakilerden hangisidir?
Sanatçı merkezli yaklaşım |
Toplum merkezli yaklaşım |
Eser merkezli yaklaşım |
Alımlayıcı merkezli yaklaşım |
Marksist Kuram |
Sanatçı merkezli yaklaşım; eseri, sanatçının yaratıcılığı, dehası ve yeteneği ile ilişkilendirir. Bu yöndeki düşünceleri, sanatçının duygu ve tercihlerini merkeze alan Romantizm akımıyla birlikte değerlendirerek kuramlaştıran, Fransız düşünür Eugéne Véron’ dur. Doğru cevap A' dır.
17.Soru
Evrenin işleyişini ve insanın doğasını anlamayı merkeze alan hümanist felsefe hangi dönemin sanat anlayışını etkilemiştir?
Antik Yunan |
Ortaçağ |
Romanesk |
Rönesans |
Barok |
Rönesans Dönemi’ne kadar, çok uzun bir dönem resim sadece el emeğine dayalı bir üretim biçimi; ressamlar da birer işçi olarak görüldü. Bu tür tartışmalar ve algılar resim sanatının gelişimini geciktirdi. Evrenin işleyişini ve insanın doğasını anlamayı merkeze alan hümanist felsefenin güçlenmesiyle birlikte Leon Battista Alberti (1404-1472) ve Leonardo da Vinci (1452-1519) gibi sanatçıların resim
sanatının da şiir gibi entelektüel bir alan olduğunu savunmaya başlaması, resim sanatının değerinin yükselmesini sağladı.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Akademilerin klasik resim anlayışını anlatmaktadır?
Düşündürücü eserler çizme becerisi |
Renkli resimler çizme becerisi |
Özgün resimler çizme becerisi |
Var olanı taklit yoluyla aktarma becerisi |
Var olmayanı yaratma becerisi |
Akademilerin klasik resim anlayışı, var olanı taklit yoluyla aktarmadaki teknik beceriye dayanmaktadır.
19.Soru
Seçeneklerden hangisi toplum merkezli yaklaşıma örnek verilebilir?
Dışavurumculuk |
İzlenimcilik |
Performans |
Enstalasyon |
Yansıtmacılık |
Yansıtmacılık toplum merkezli yaklaşıma örnektir.
20.Soru
- Sanatçı biyografilerinin yazılmaya başlanması
- Sanatçıların kendi portrelerini yapmaya başlamaları
- Kilisenin sanat ve sanatçı üzerindeki etkisi
- ‘Saray sanatçısı’nın yükselişi
Rönesans Dönemi’nde sanatçıya özel bir konum atfeden Modern Sanatlar kavramının doğmaya başladığını düşündüren belirtiler yukarıdakilerden hangileridir?
I,III |
I,II,III |
II,IV |
III,IV |
I,II,IV |
Rönesans Dönemi’nde sanatçıya özel bir konum atfeden Modern Sanatlar kavramının doğmaya başladığını düşündüren üç belirtiden bahsetmek mümkündür: Sanatçı biyografilerinin yazılmaya başlanması, sanatçıların kendi portrelerini yapmaya başlamaları ve ‘saray sanatçısı’nın yükselişi. Doğru cevap E'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ