Güzel Sanatlar Ara 15. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
"Gerçekliğin zihinsel süreçlerle yeniden kurulmuş biçimidir. Örneğin bir resimdeki kadın tasviri, bir kadının birebir tasviri değil; ressamın zihinsel süzgeçlerinden geçerek aktarılan bir izlenimidir." Bu tanım aşağıdakilerden hangisine aittir?
Mimesis |
İmge |
Yaratıcı imgelem |
Estetik |
Alımlama |
İmge, gerçekliğin zihinsel süreçlerle yeniden kurulmuş biçimidir. Örneğin bir resimdeki kadın tasviri, bir kadının birebir tasviri değil; ressamın zihinsel süzgeçlerinden geçerek aktarılan bir izlenimidir. Her insan; imgeler arasında yeni ilişkiler kurma, yeni kavram ve düşünceler oluşturma yetisine sahiptir. Doğru cevap B' dir.
2.Soru
Çoksesli müzik hangi çağın erken evrelerinde başlar?
Orta Çağ |
Rönesans |
Barok Dönem |
Klasik Dönem |
Romantik Dönem |
Çoksesli müzik Orta Çağ’ın erken evrelerinde, Hıristiyanlığın kabulünden sonra başlar ve Gotik Dönem ile en üst seviyesine ulaşır.
3.Soru
Immanuel Kant'a göre, bir eseri güzel bulmamızın nedeni; ondaki bazı unsurların insanlarda ortak olan bir estetik algıya hitap etmesidir. Aşağıdakilerden hangisi bu unsurlardan biridir?
Immanuel Kant'a göre, bir eseri güzel bulmamızın nedeni; ondaki bazı unsurların insanlarda ortak olan bir estetik algıya hitap etmesidir. Aşağıdakilerden hangisi bu unsurlardan biridir?
Denge |
Zariflik |
Hoşluk |
Narinlik |
Gösteriş |
Beğeni ölçütleriyle ilgilenen bir diğer düşünür olan Kant, güzellik ve estetik değerlerini açıklamaya çalışırken; bu durumun sadece bizim yargımıza bağlı olmadığını, bizzat sanat eserinin kendi özellikleriyle ilgili olduğunu göstermeye çalışmıştır. Bu anlayışa göre, güzellik ve estetik gibi değerler, evrensel nitelikler taşır. Bir eseri güzel bulmamızın nedeni; on- daki denge, uyum, oran, ahenk gibi unsurların, insanlarda ortak olan bir estetik algıya hitap etmesidir. Doğru yanıt A'dır
4.Soru
“Wölfflin’e göre sanat tarihi sarmal olarak ilerler ve dönemler ancak …………………. birbirleriyle karşıtlaşması sonucu ortaya çıkar. ……………………. karşıtlaşması, ‘kapalı-açık, çokluk-birlik, mutlak-göreli’ gibi kavram çiftleriyle belirlenir. Örneğin bu çiftlerdeki ilk kavramlar klasik, ikinciler de Barok döneme karşılık gelir.”
Verilen metinde boş bırakılan yerlere uygun terim aşağıdakilerden hangisidir?
Formların |
Normların |
Dokuların |
Renklerin |
Şekillerin |
Wölfflin tarihinde Vasari’nin çevrimlerine de yer yoktur. Ona göre sanat tarihi sarmal olarak ilerler ve dönemler ancak formların birbirleriyle karşıtlaşması sonucu ortaya çıkar. Formların karşıtlaşması, ‘kapalı-açık, çokluk-birlik, mutlak-göreli’ gibi kavram çiftleriyle belirlenir. Örneğin bu çiftlerdeki ilk kavramlar klasik, ikinciler de Barok döneme karşılık gelir. Wölfflin’in formlar diyalektiğinin sonucu olan normlar evrenseldir. Dolayısıyla sanatçısı ve kültürü her ne olursa olsun, dünya üzerindeki herhangi iki eseri birbiriyle tarihsel anlamda kıyaslamak artık mümkündür.
5.Soru
Orta Çağ’dan sonra gelen Rönesans'ta aşağıdaki alanlardan hangisinde büyük gelişmeler yaşanmamıştır?
Resim |
Tarih |
Heykel |
Müzik |
Edebiyat |
Orta Çağ’dan sonra gelen Rönesansta resim, heykel, müzik, edebiyat ve felsefe alanlarında büyük gelişmeler yaşanmış; merak ve keşif duygusunun hakim olduğu bu dönem “yeniden doğuş” olarak adlandırılmıştır.
6.Soru
I- Oyunculuğu bilimsel bir temele oturtmaya çalışmıştır. II- Beden zarafeti, ses ve dramatik ifadeyi geliştirmek için kurallar geliştirmiştir. III- Bedeni bölümlere ayırarak disipline ettiği bir sistem oluşturmuştur. IV- Bu sistem 19. yüzyılın sonu ve 20. yüzyılın başında hem Avrupa hem de Amerika’da oyuncu yetiştirmede kullanılan temel başvuru kaynağı olmuştur. Yukarıda özellikleri belirtilen sistemi geliştiren ve kendi adını verdiği eseriyle oyunculuk alanında yenilikler getiren tiyatro kuramcısı kimdir?
Auguste Comte |
Jean Jacques Rousseau |
Sarah Bernhardt |
François Delsarte |
Richard Wagner |
Fransa’da François Delsarte, ‘Delsarte Sistemi’ adlı eseriyle oyunculuğu bilimsel bir temele oturtmaya çalışmıştır. Beden zarafeti, ses ve dramatik ifadeyi geliştirmek için kurallar geliştirmiş, bedeni bölümlere ayırarak disipline ettiği bir sistem oluşturmuştur. Bu sistem 19. yüzyılın sonu ve 20. yüzyılın başında hem Avrupa hem de Amerika’da oyuncu yetiştirmede kullanılan temel başvuru kaynağı olmuştur.
7.Soru
Hangi filozof sanatı, taklit yoluyla bilgi edinmenin bir yolu olarak görür?
Aristoteles |
Platon |
Humes |
Kiekegard |
Witgeinstein |
Aristoteles; sanatı, taklit yoluyla bilgi edinmenin bir yolu olarak görür. Aristoteles için taklit, bizim çocukluktan başlayarak dış dünyayı öğrenme ve öğrendiklerimizi ifade etme biçimimizdir. Sanat, insana, yaşantılara ve eylemlere ilişkin çeşitli ola- nakların bilgisini vermektedir.
8.Soru
Resmin konusunun dış dünyadan, duyularımızla algıladığımız bir alandan gelmesi gerekmediğini; sanatçının tamamen kendi kurgusu olan bir gerçeklikten ve kendi duygularından beslenebileceğini savunan akım hangisidir?
Realizm |
Ekspresyonizm |
İzlenimcilik |
Romantizm |
Kubizm |
Resmin konusunun dış dünyadan, duyularımızla algıladığımız bir alandan gelmesi gerekmediğini; sanatçının tamamen kendi kurgusu olan bir gerçeklikten ve kendi duygularından beslenebileceğini savunan Dışavurumculuk (Ekspresyonizm), 20. yüzyıla damgasını vurmuş birçok akımı besleyen ana düşüncedir. Doğru cevap B'dir.
9.Soru
Yunanca Tragos (keçi) ve oidia (ezgi) sözcüklerinin birleşmesiyle ‘keçilerin ezgisi’ anlamına gelen oyun türü hangisidir?
Tragedya |
Satir |
Komedya |
Koro |
Choregus |
Tragedya, Yunanca tragoidia sözcüğünden gelir. Tragos (keçi) ve oidia (ezgi) sözcüklerinin birleşmesiyle ‘keçilerin ezgisi’ anlamında kullanılır. Koro, tragoi yani keçi derisi giyerek oyuna çıktı- ğı için tragedya ‘keçi derisi giyenlerin konuşmalı türküsü’ anlamında tragoidia (tragedya) olarak adlandırılır.
10.Soru
Rönesans sanatçılarının gerçekçiliğin tamamen yeni etkilerini elde etmesini sağlayan ve renk paletlerinin gücünü önemli ölçüde artıran Resim Sanatına ilişkin önemli özellik aşağıdakilerden hangisidir?
Romalı ressamların boya için balmumu ve yumurtayı temel pigment bağlayıcısı olarak kullanmaları
|
15. yüzyılda yumurta yerine tohumlardan elde edilen yağların kullanılmaya başlanması, yağın yumurtaya göre daha geç kuruması ve renge doğal bir parlaklık ve esneklik kazandırması
|
Resimlerin taşınabilir ahşap panellere yapılması
|
Çinlilerin milattan önce 1. yüzyılda kâğıdı keşfetmesinin ardından kâğıdın papirüsün yerini almaya başlaması
|
14. yüzyılda Venedikli ressamların kumaş üzerine resim yapmayı Alman ressamlardan öğrenmesi
|
11.Soru
Modern Sanatlar kavramının doğmaya başladığını düşündüren üç belirtiden biri aşağıdakilerden hangisidir?
Modern Sanatlar kavramının doğmaya başladığını düşündüren üç belirtiden biri aşağıdakilerden hangisidir?
Sanatçıların kendi portrelerini yapmaya başlamaları |
Sanatçıların kendi hayatlarını içeren besteler yapmaları |
Sanatçıların kendileri için şiir yazmaya başlamaları |
Sanatçıların kendi heykellerini yapmaları |
Sanatçıların resimlerinde aile fertlerine yer vermeleri |
Modern Sanatlar kavramının doğmaya başladığını düşündüren üç belirtiden bahsetmek mümkündür: Sanatçı biyografilerinin yazılmaya başlanması, sanatçıların kendi portrelerini yapmaya başlamaları ve ‘saray sanatçısı’nın yükselişi. Doğru yanıt A'dır.
12.Soru
Günümüzde Satir oyunlarının tarihi ve gelişimi hakkında çok az bilgi olmasının sebebi aşağıdakilerden hangisidir?
Günümüze sadece bir adet satir oyunu ulaşmıştır |
Satir oyunları çok fazla yazılmamıştır |
Satir oyunları çok fazla sevilmemiştir |
Satir oyunları yok olmuştur |
Satir oyunları yakılmıştır |
Satir oyunlarının tarihi ve gelişimi hakkında çok az bilgi vardır. Çünkü günümüze sadece bir adet satir oyunu ulaşmıştır.
13.Soru
Sanatı bir yansıtma, benzetme ya da taklit olarak görür. Platon’la başlamış ve 18. yüzyıla kadar önemini korumuştur. Bu kurama göre sanat, nesneleri ve doğayı taklit ve temsil etmek suretiyle yaşamı yansıtır. Bu anlamda, bir sanat eseri temsil ettiği şeyin gerçeğine ne kadar benziyorsa o kadar başarılı kabul edilir.
Yukarıda açıklanan yansıtmacı kurama ait kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Biçim |
İfade |
Estetik |
Mimesis |
Brillo |
Mimesis, Yunanca ‘taklit’ demektir. Kavram ilk kez Antik Yunan filozofları tarafından kullanıldığı için terminolojiye bu şekilde geçmiştir.
14.Soru
Duyusal bilgiden yola çıkarak; estetik konusunu, ‘güzel olanın bilgisi’ anlamında ayrı bir araştırma alanı olarak ele alan ve Aesthetica adlı eserinde bu alanın sınırlarını tanımlayan ilk felsefeci kimdir?
David Hume |
Immanuel Kant |
Eugéne Véron |
Alexander G. Baumgarten |
Plehanov |
Duyusal bilgiden yola çıkarak; estetik konusunu, ‘güzel olanın bilgisi’ anlamında ayrı bir araştırma alanı olarak ele alan ve Aesthetica adlı eserinde bu alanın sınırlarını tanımlayan ilk felsefeci Alexander G. Baumgarten’dir
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Rönesans İtalya’sında sanatın gelişmesinin nedenleri arasında yer almaz?
Şehir devletlerin güçlerini sanata ve edebiyata verdikleri önemle göstermeye çalışmaları. |
Sanatın koruyucusu olmanın en yaygın ve önemli prestij kaynağı olarak görülmesi. |
Sanatçıları, bilim adamlarını ve yazarları desteklemenin yöneticilerin kültürünün ve görgüsünün göstergesi sayılması. |
Yetenekli sanatçıların yetişmesi. |
İtalya’nın gelişmiş bir sanayi ülkesi olması. |
İtalya birbirinden bağımsız şehir devletlerinden oluşuyordu. Birbirleriyle iyi geçinmeye çalışan ancak sürekli bir yarış içinde olan bu devletler, güçlerini sanata ve edebiyata verdikleri önemle göstermeye çalışmıştır. Sanatın koruyucusu olmak Rönesans Dönemi’nde en yaygın ve önemli prestij kaynağıydı. Sanatçıları, bilim adamlarını ve yazarları desteklemek yöneticilerin kültürünün ve görgüsünün göstergesi sayılıyordu. Bu anlayış İtalyan ressam, müzisyen, heykeltıraş, mimar ve yazarlarının nicelik ve nitelik olarak büyük gelişme göstermesine zemin hazırlamıştır.
16.Soru
Etkileri 18. yüzyıl sonlarına kadar süren Yansıtma Kuramı’na göre edebiyat, neyi yansıtmaktadır?
Etkileri 18. yüzyıl sonlarına kadar süren Yansıtma Kuramı’na göre edebiyat, neyi yansıtmaktadır?
İçinden çıktığı sanatı |
İçinden çıktığı yansıtmayı |
İçinden çıktığı toplumu |
İçinden çıktığı kültürü |
İçinden çıktığı edebiyatı |
Etkileri 18. yüzyıl sonlarına kadar süren Yansıtma Kuramı’na göre edebiyat, içinden çıktığı toplumu yansıtır. Doğru yanır C'dir.
17.Soru
14. ve 15. yüzyıllardan itibaren görülmeye başlanan ve Rönesans’la birlikte elit kesim içinde giderek yaygınlaşan koleksiyon odası/dolabı'na ne ad verilirdi?
Antik oda |
Minyatür sandukası |
Fayyum kutusu |
Liberal Sanatlar |
Nadireler Kabinesi |
Nadireler Kabinesi; 14. ve 15. yüzyıllardan itibaren görülmeye başlanan ve Rönesans’la birlikte elit kesim içinde giderek yaygınlaşan bir tür koleksiyon odası/dolabıdır. Nadireler Kabineleri, sarayların özel galerilerinden özel odalara veya minyatür hazine dolaplarına kadar farklı şekillerde kurulurdu. Kabinelerde, egzotik diyarlardan ve sanatçılardan toplanmış doğa ve sanat objeleri sergilenirdi. Doğru cevap e'dir.
18.Soru
Aşağıdaki yaklaşımlardan hangisi Yansıtmacılık ve Marksist Kuram çerçevesinde geliştirilmiştir?
Sanatçı Merkezli Yaklaşım |
Eser Merkezli Yaklaşım |
Alımlayıcı Merkezli Yaklaşım |
Toplum Merkezli Yaklaşım |
Biçimcilik |
Toplum Merkezli Yaklaşım biçimleri iki kuram çerçevesinde geliştirilmiştir. Bunlar Yansıtmacılık Kuramı ve Marksist Kuram’dır.
19.Soru
Edebiyat sözcüğü "Literature" karşılığı olarak dilimize ne zaman yerleşmiştir?
Tanzimat'tan önce |
Tanzimat'la birlikte |
Tanzimat'tan sonra |
Laiklikle birlikte |
Cumhuriyet'le birlikte |
Edebiyat sözcüğü, Arapça edeb kökünden türetilmiştir. Başlangıçta edebiyat sözcüğü edebe ait ilim anlamında Osmanlıcada kullanılmışken
Tanzimat’la birlikte bu sözcük “litterature” karşılığı olarak dilimize yerleşmiştir.
20.Soru
Sanatın tanımlanmasını mümkün kılacak zorunlu ve yeterli koşulların olmadığını vurgulayan, sanatın kapalı değil, açık bir kavram olduğunu ileri süren ve doğru sorunun, ‘sanat nedir?’ yerine ‘ ‘sanat’ kavramı ne tür bir kavramdır?’ sorusu olduğunu savunan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
George Dickie |
Morris Weitz |
Arthur Danto |
Jerrold Levinson |
Andy Warhol |
Morris Weitz, beklenilen doğru sanat kuramının hiçbir zaman gelmeyeceğini ve ‘sanatın doğası nedir?’ sorusunu başka sorularla değiştirmek gerektiğini savunmuştur. Weitz, sanatın tanımlanmasını mümkün kılacak zorunlu ve yeterli koşulların olmadığını vurgular ve sanatın kapalı değil, açık bir kavram olduğunu ileri sürer. Doğru soru, ‘sanat nedir?’ yerine ‘ ‘sanat’ kavramı ne tür bir kavramdır?’ sorusudur. Başka bir deyişle estetikte esas amaç bir kuram oluşturmak yerine, sanat kavramının dildeki kullanımını aydınlatmaktır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ