Güzel Sanatlar Final 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
"Triloji veya üçlü yapıt diye adlandırılır. Birbirinin devamı niteliğinde olan ya da birbiri ile karakterler veya konu açısından bağlantılı olan üç eser demektir." tanımı hangisidir?
Üçleme |
Trajedi |
Ritüel |
Opera |
Operet |
Üçleme, triloji veya üçlü yapıt diye adlandırılır. Birbirinin devamı niteliğinde olan ya da birbiri ile karakterler veya konu açısından bağlantılı olan üç eser demektir.
2.Soru
Birbirinden bağımsız olarak gelişen iki ya da daha fazla öykünün iç içe dizilerek kurgulanmasına ne ad verilmektedir?
Atlamalı dizim |
Plan sekans |
Sıralı dizim |
Basamak sistemi kuralı |
Koşut dizim |
Koşut dizim, birbirinden bağımsız olarak gelişen iki ya da daha fazla öykünün iç içe dizilerek kurgulanmasıdır. A+ (a1- a2- a3)+ B+ (b1- b2- b3) =C gibi ilerleyen akışta bu öyküler birleşir ve tek bir anlatımı oluştururlar. iki öykü kendi içerisinde bağımsız olarak ilerlemekte ve sekansın sonunda birleşerek yeni bir durum meydana getirmektedir. Eylemlerin kendi içlerinde zaman atlamaları sınırlıdır. Eylemler arası geçişlerde zaman atlamaları daha uzun olmaktadır. Koşut dizimde olaylar arasında birebir devamlılık oluşmaz. Söz konusu olan salt eylemlerin birleştirilmesi değil aynı zamanda öykü ve anlatımın da verilmek istenen düşünce doğrultusunda birleştirilmesidir. Koşut kurgu olarak tanımladığımız bu yöntem, bugün de klasik sinemanın çok sık başvurduğu temel kurgulama yöntemlerinden biridir. Koşut dizimde olay ya da eylemler başından başlatılarak kendi içerisinde bağımsız gelişir. Bağımsız gelişen sekanslar iç içe dizilerek birleştirilip sonlandırılır. Zaman kısmi olarak daraltılır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Victorlu Hugh tarafından tanımlanan yedi Mekanik Sanattan biri değildir?
Dokumacılık |
Teçhizat |
Ticaret |
Mantık |
Tarım |
Hugh, yedi Liberal Sanat’a paralel biçimde; dokumacılık, teçhizat, ticaret, tarım, avcılık, hekimlik, sahne sanatları olmak üzere yedi Mekanik Sanat tanımlamıştır. Mantık, liberal Sanatlardan biridir. Doğru yanıt D’dir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi temel geometrik formlar üzerinde dönemin biçimlendirme ve renk anlayışına kökten değişiklik getirmiştir?
De Stijl |
Strüktür |
Konstrüksiyon |
Kesit |
Altın Oran |
De Stijl, temel geometrik formlar üzerinde dönemin biçimlendirme ve renk anlayışına kökten değişiklikler getirmiştir. De Stijl ile renkler, yalnızca birer süsleme ögesi olarak kalmamış, mekânın tanımlayıcıları hâline gelmiştir.
5.Soru
I. Başkaldırıcı sanatsal öncü harekettir.
II. Geleneksellik karşıtıdır.
III. Radikal sanatsal eylemler gerçekleştirir.
IV. Sanatı her yönüyle sorgular.
Yukarıdakilerden hangisi Avangard hareketin temel prensipleri arasında değildir?
Yalnız I |
I ve II |
II ve III |
Yalnız IV |
I,II, III ve IV |
Avangard hareketin temel prensipleri aşağıdaki gibidir:
• Başkaldırıcı sanatsal öncü harekettir.
• Geleneksellik karşıtıdır.
• Radikal sanatsal eylemler gerçekleştirir.
• Sanat yoluyla toplumu atkilemeye, manüpüle etmeyi amaçlar.
• Değerleri reddeten bir anlayış üzerine kendisini yapılandırır.
• Sanatı her yönüyle sorgular.
• Egemen olana karşı duran özgürlükçü politik hareketleri savunur.
Doğru cevap E'dir.
6.Soru
En önemli oyunları arasında Romeo ve Juliet, Hamlet, Othello ve Kral Lear'ı sayabileceğimiz, rönesans dönemin öne çıkan ismi, tüm zamanların en büyük oyun yazarı kabul edilen ingiliz yazar hangisidir?
William Shakespeare |
Wilhem Schlegel |
Ludwig Tieck |
Victor Hugo |
Auguste Comte |
İngiltere’de Rönesans 1558 tarihinde, I. Elizabeth’in tahta çıkmasıyla başlar ve 1603’te ölümüne kadar devam eder. Elizabeth Dönemi olarak adlandırılan bu dönemin en önemli özelliği, İngiliz dramının altın çağı olmasıdır. Dönemin öne çıkan ismi, tüm zamanların en büyük oyun yazarı kabul edilen William Shakespeare’dir. En önemli oyun- ları arasında Romeo ve Juliet, Hamlet, Othello ve Kral Lear yer alır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi senaryonun ilk adımı öykünün iki sayfalık özetidir?
Treatment |
Synopsis |
Kurgu |
Dizim |
Sekans |
Senaryonun ilk adımı, synopsis olarak isimlendirilen öykünün bir iki sayfalık özetidir. Synopsiste öykü genel hatlarıyla verilir, öykünün bir nevi taslağıdır. Bölümlerin öykü yapısındaki işlevleriyle kabaca vurgulandığı bir metindir, synopsis. Synopsis düşüncenin işlenişi açısından senariste yönlendiricilik
yaptığı gibi projeye paraya yatıracak olan yapımcıya da bir fikir verir. Synopsis, senaryonun bir sunuşudur, âdeta bir ambalaj işlevi görür.
8.Soru
Türkiye' de ilk kişisel heykel sergisini açan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
Yervant Osgan Efendi |
Zühtü Müridoğlu |
Şadi Çalık |
Cemal Tollu |
Nurullah Berk |
Akademide aldığı klasik figüratif çizgisini iki yıl kaldığı Paris sonrasında soyut ve figür dışı heykel anlayışına dönüştürmüştür. “Ben belirli bir yolu, bir ölçüsü, olan sanatçı değilim” diyen Müridoğlu, sürekli araştıran ve yeni denemelere açık bir sanatçı olmuştur. Zühtü Müridoğlu aynı zamanda Türkiye’de ilk kişisel heykel sergisini açan sanatçıdır. Doğru cevap B' dir.
9.Soru
İlk Türk Ciltleri kimler tarafından yapılmıştır?
Göktürkler |
Asya Hun Türkleri |
Uygur Türkleri |
Oğuz Türkleri |
Tabgaç Türkleri |
Bununla birlikte ilk Türk ciltleri Doğu Türkistan’da Mani dinini kabul eden Uygur Türklerince yapılmıştır. Doğru yanıt C'dir.
10.Soru
Mısır Uygarlığı M.Ö. 2850 – M.S.395 yılları arasında hüküm sürmüştür. Heykelde ortak bir dil geliştirmişler...... cümlesini aşağıdaki cümlelerden hangisi tamamlar?
Figürleri maddi durumlarına göre ölçeklendirilmişlerdir. |
Figürleri sosyal statülerine göre ölçeklendirilmişlerdir. |
Figürleri semtlere göre ölçeklendirilmişlerdir. |
Figürleri kilo durumlarına göre ölçeklendirilmişlerdir. |
Figürleri eş durumlarına göre ölçeklendirilmişlerdir. |
Mısır Uygarlığı M.Ö. 2850 – M.S.395 yılları arasında hüküm sürmüştür. Heykelde ortak bir dil geliştirmişler ; figürleri sosyal statülerine göre ölçeklendirilmişlerdir.
11.Soru
Aşağıda verilen öncüllerden hangileri aks çizgisinin atlanma koşullarındandır?
I. Alıcının tam ortada olması
II. Alıcının kesintisiz hareket göstermesi
III. Dönüş hareketi yapılması
IV. Yeni bir odak noktası yaratılması
Yalnız I |
Yalnız II |
II ve III |
III ve IV |
Hepsi |
1. Devam eden bir çekim sırasında, kamera kayıt yapmaya devam ederken alıcının kesintisi hareketi ile aks çizgisinin diğer tarafına geçilebilir. Alıcı, aks çizgisinin öbür yanına ancak herhangi bir hareketle (oyuncu ya da alıcının kendi hareketi) geçebilir.
2. Alıcı, aks çizgisinin tam ortasında iken başlayan çekimlerde, bir sonraki çekimini her iki 180 derecelik alanda da sürdürebilir.
3. Karşılıklı konuşmalara dayalı, durağan diyalog sahnelerinde veya eylem içeren aksiyon sahnelerinde, bir diğer kurallı aks atlama, yeni bir odak noktası yaratılarak yapılabilir.
4. Hareket hâlindeki oyuncu ya da nesneler kamera kayıt hâlinde iken dönüş hareketi yapması durumunda alıcının 180 derecelik çalışma alanı aynı olmakla birlikte nesnelerin konumları değişecektir.
12.Soru
Gündelik hayattan sahnelerin resmedilmesi, sıradan insanların günlük yaşam deneyimlerinin gerçekçi bir şekilde tasvir edilmesini ifade eden resim türü aşağıdakilerden hangisidir?
Tarih resmi |
çıplak |
ölü doğa |
tür resmi |
portre |
Tür resmi, gündelik hayattan sahnelerin resmedilmesi, sıradan insanların günlük yaşam deneyimlerinin gerçekçi bir şekilde tasvir edilmesini ifade eder. Doğru cevap d'dir.
13.Soru
Gazete kupürlerini, elişi kâğıtlarını, duvar kâğıtlarını, çeşitli tekstil ürünlerini, paket etiketlerini ya da mümkün olan düzinelerce başka materyali resimlere, baskılara, hatta heykellere yapıştırmak için kullanılan tekniğe ne ad verilir?
Montaj |
Asamblaj |
Frotaj |
Dekupaj |
Kolaj |
Kolaj; gazete kupürlerini, elişi kâğıtlarını, duvar kâğıtlarını, çeşitli tekstil ürünlerini, paket etiketlerini ya da mümkün olan düzinelerce başka materyali resimlere, baskılara, hatta heykellere yapıştırmak için kullanılan bir tekniktir. Zanaatçılar bu tekniği yüzyıllarca kullanmış olsa da güzel sanatlar alanında yaklaşık yüz yıllık bir geçmişe dayanmaktadır. Bu teknikte amaç büyük oranda deneme, şaşırtma ya da katmanlı anlam yaratmaktır. Sentetik kübist
evrede, Pablo Picasso ve George Braque (1882- 1963) resim sanatının geleneğinde olmayan kâğıt ya da tekstil gibi malzemeleri resme dâhil ederek kübist sanatın ilkelerini genişletmeye ve yeni bir gerçeklik yaratmaya çalıştılar. Birinci Dünya Savaşı’ndan sonra dadacı ve sürrealist ressamlar, sadece kolaj çalışmakla yetinmeyip kolajdan türeyen bir yaklaşımla buluntu nesneleri kendi bağlamlarının dışında kullandılar. Kolaj, Pop Art sanatçıları için de en sevilen tekniklerden biri oldu. Örneğin, Richard Hamilton (1922-2011), Pop Art’ın ikonu
olarak görülen Bugünün Evlerini O Kadar Farklı Kılan Nedir? (1956) adlı resmi için dergilerden kestiği görüntüleri birleştirdi.
14.Soru
Modern heykelin argümanları olan hacim, yüzey, ışık-gölge doku, renk gibi ögeler yerine herhangi bir nesne, ses, görüntü, film, insan bedeni, çürümekte olan bir nesne, bir kalıp yağ, bir parça toprak, eylemler, video düzenlemesi gibi gündelik gerçekliğe ait nesne ya da etkinlikleri sanat dili olarak kullanıldığı dönem aşağıdakilerden hangisidir?
Postmodern |
Empresyonizm |
Kübizm |
Modern |
Ekspresyonizm |
Postmodern dönem heykel sanatında, malzemeye dair geleneksel tavır kalkmış yerine güncel teknolojiyi ve yaşantıyı yansıtan malzemeler ve mekânlar kullanılmaya başlamıştır. Modern heykelin argümanları olan hacim, yüzey, ışık-gölge doku, renk gibi ögeler yerine herhangi bir nesne, ses, görüntü, film, insan bedeni, çürümekte olan bir nesne, bir kalıp yağ, bir parça toprak, eylemler, video düzenlemesi gibi gündelik gerçekliğe ait nesne ya da etkinlikleri sanat dili olarak kullanmıştır.
15.Soru
Rönesans’ın önemli figürlerinden biri olan İtalyan ressam, mimar ve aynı zamanda dönemin ressam, heykeltıraş ve mimarlarını tanıtan bir biyografi kitabının da yazarı olan kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Sandro Botticelli |
Filippo Brunelleschi |
Giorgio Vasari |
Dante Alighieri |
Lorenzo de' Medici |
Rönesans’ın önemli figürlerinden İtalyan ressam, mimar Giorgio Vasari, aynı zamanda dönemin ressam, heykeltıraş ve mimarlarını tanıtan bir biyografi kitabının da yazarıdır. Doğru yanıt C’dir.
16.Soru
Halk Tiyatrosu geleneğinde, konularını tarihî kaynaklardan ya da güncel olaylardan alan hikâyeleri; oynadıkları yere, zamana ve seyirciye göre dönüştürüp doğaçlama, ses değiştirme, taklit gibi teknikler kullanarak aktaran hikâye anlatıcıları aşağıdakilerden hangisidir?
Karagöz
|
Meddah
|
Orta Oyunu
|
Köylü Tiyatrosu
|
Taklitçi
|
17.Soru
Geleneksel anlamda estetik yaklaşımlarda değil, düşünceyi ön plana çıkaran, kavramı esas alan bir kaygı güden sanat hareketi aşağıdakilerden hangisidir?
Rönesans |
Modern Sanat |
Post-modern Sanat |
Çağdaş Sanat |
Güncel Sanat |
Çağdaş sanat, geleneksel anlamda estetik yaklaşımlarda değil, düşünceyi ön plana çıkaran, kavramı esas alan bir kaygı güttüğü için, izleyici, üretilen sanatı anlamlandırmak için işlenen kavrama ve sanatçıya dair belli bir ön bilgiye sahip olmalı. Doğru cevap D'dir.
18.Soru
Aşağıdaki bilgilerden hangisi resmin elemanlarından biri olan espasın özelliklerinden biri değildir?
Espas; mekân, boşluk ya da alan olarak adlandırılır. |
Espas, hem dış mekân hem de iç mekân anlamına gelir. |
Espas, üç boyutludur. |
Espas, figüratif resimle ilişkilidir. |
Espas, bir sanat eserinde derinlik hissi yaratır. |
Espas; mekân, boşluk ya da alan olarak da adlandırılır. Espas hem dış mekân hem de iç mekân anlamına gelir. Espas, nesneler arasında, etrafında, üstünde, altında veya içinde yer alan boşluk veya alana işaret eden elemandır. Gerçek espas üç boyutludur, bir sanat eserindeki espas ise bir derinlik hissi veya üç boyut yanılsaması anlamına gelir. Ancak her ne kadar espasın tanımları, bu
elemanı figüratif resimle ilişkili gibi düşündürse de soyut bir resimde de espas vardır. Figüratif bir resimde, formların içinde yer aldığı ya da aralarındaki boşluklar ya da verili mekânlar espas olarak tanımlanır. Kazimir Malevich’in Süprematist Kompozisyon (1915) adlı resminde olduğu gibi soyut bir kompozisyonda şekillerin, formların içinde bulundukları ya da aralarında yer alan boşluk da espastır.
19.Soru
Bir heykel eserinin ilk algılanacak özelliği çevresinde mekândan ayrılan hangi özelliğidir?
Bir heykel eserinin ilk algılanacak özelliği çevresinde mekândan ayrılan hangi özelliğidir?
Kütlesi |
Hacmi |
Işığı |
Gölgesi |
Dokusu |
Bir heykel eserinin ilk algılanacak özelliği çevresindeki mekândan ayrılan hacmi olacaktır. Doğru yanıt B'dir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangileri Antik Yunan oyunlarında görülen konuşma biçimleridir?
Konuşma, güfte ve resitatif |
Konuşma, beste ve resitatif |
Konuşma, şarkı ve resitatif |
Konuşma, dinleti ve resitatif |
konuşma, türkü ve resitatif |
Antik Yunan oyunlarında üç çeşit konuşma biçiminin hakim olduğu görülür: konuşma, şarkı ve resitatif.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ