Güzel Sanatlar Final 14. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Hızlandırılmış hareket (fast motion) için saniyede kaç karelik görüntü akışına ihtiyaç vardır?
10 |
12 |
24 |
32 |
48 |
Saniyede 12 karelik bir görüntü akışı seyirci için hızlandırılmış hareket (fast motion) duygusu uyandırır.
2.Soru
Güzel Sanatlar sınıflamasının ortaya çıkması hangi yüzyılla tarihlenmektedir?
15. yüzyıl |
16. yüzyıl |
17. yüzyıl |
18. yüzyıl |
19. yüzyıl |
3.Soru
Yazar odaklı kuramlardan biri olan “anlatıcı kuram” aşağıdakilerden hangisinde açıklanmıştır?
Yazarın bilinçaltının açığa çıkarılması, eserdeki kişilerin psikolojik durumlarının incelenmesi ve yaratma eğiliminin doğası ile ilgilenir. |
Dışarıdan eleştiri yöntemiyle araştırmayı amaçlayan yaklaşımlara karşılık metin içi öğelere vurgu yaparak içerden eleştiri anlayışını sistemli bir şekilde çalışmalara uygulayan ilk kuramdır. |
Edebî eser, sanatçının duygularının sonucudur. Dış dünya sanatçının gözünden, onun duygu süzgecinden geçerek aktarılır. |
Eserde biçim ve içerik ayrımını yapmış ve bunların düzenlenişini ve işlevlerini incelemeye odaklanmıştır. Konu ve biçim bir bütün oluşturduğunda estetik duygu uyandırır. |
Edebî eserler dış gerçeklikten bağımsız ve kendine göre kuralları olan bir sistemdir. Bu nedenle de eser, yazardan ve okurdan bağımsız olarak ele alınmalıdır. |
Sanatçıya ve sanatçının yaşantısına yönelen Anlatımcı Kuram’ın ana kavramı, Romantizm akımının da önemsediği duygu kavramıdır. Kurama göre, edebî eser, sanatçının duygularının sonucudur. Dış dünya sanatçının gözünden, onun duygu süzgecinden geçerek aktarılır.
4.Soru
Güzel sanatlar sınıflamasının izleri aşağıdaki dönemlerden hangisine dek sürülebilir?
XVIII. yüzyıl |
XIX. yüzyıl |
XX. yüzyıl |
XXI. yüzyıl |
Rönesans |
Güzel Sanatlar sınıflamasının ortaya çıkması 18. yüzyıla tarihlenmekle birlikte; bu sınıflamanın düşünsel temellerinin izini, sanat/zanaat ayrımının gündeme geldiği ve sanat eseri/sanatçı ilişkisinin yeni bir gözle değerlendirilmeye başlandığı Rönesans Dönemi’nden başlayarak sürmek mümkündür. Bu dönemde sanat ve sanatçı giderek bireysel ve bağımsız bir nitelik kazanmaya başlamakla birlikte yine de sanatın kurallarını koyan bir otorite vardı: Akademiler. Bu dönemde örgütlenmeye başlayan Akademiler, sanat eserlerinin niteliği açısından standartları belirleyen çok güçlü kurumlar olarak 19. yüzyıla dek etkilerini sürdürdüler.
5.Soru
- Sanatçı Merkezli-Romantizm
- Eser Merkezli-Kamusal Alanda Sanat
- Alımlayıcı Merkezli-Biçimcilik
- Toplum Merkezli Yaklaşım-Mimesis
Yukarıda verilen eşleştirmelerden hangileri doğrudur?
I |
I,II |
III,IV |
II,III,IV |
I,IV |
Sanatçı Merkezli Yaklaşım: Bu yaklaşım; eseri, sanatçının yaratıcılığı, dehası ve yeteneği ile ilişkilendirir. Bu yöndeki düşünceleri, sanatçının duygu ve tercihlerini merkeze alan Romantizm akımıyla birlikte değerlendirerek kuramlaştıran, Fransız düşünür Eugéne Véron’dur.
Eser Merkezli Yaklaşım: Eseri; biçim, düzen ve kurgu ögeleriyle değerlendiren bu yaklaşımın merkezinde sanatçı değil, eser yer alır. Fransız düşünürler Saussure, Lévi-Strauss ve Barthes ile İsviçreli sanat tarihçisi Wölfflin; sanatta anlam üretiminin kaynağını biçim olarak görmüştür. ‘Biçimcilik’ olarak adlandırılan bu anlayışa göre bir sanat eserine özgünlüğünü, bireyselliğini, iç bütünlüğünü kazandıran bütün ögeler biçimseldir.
Alımlayıcı Merkezli Yaklaşım: Alımlama Estetiği’ni kuramlaştıran Iser ve Jauss gibi düşünürler; alımlayıcıyı, yaratım sürecinin çok önemli bir unsuru olarak görmüşlerdir. Günümüzün sanat anlayışı, büyük oranda alımlayıcı kuramı destekleyen örnekler sergiler. Katılımcı sanat, kamusal alanda sanat ve izleyici ilişkisi, izleyiciyi sanatın içine dâhil eden performans gösterileri bu tür üretimlerdir.
Toplum Merkezli Yaklaşım: Toplum Merkezli Yaklaşım biçimleri iki kuram çerçevesinde geliştirilmiştir. Bunlar Yansıtmacılık Kuramı ve Marksist Kuram’dır. Yansıtmacı (öykünmeci/taklitçi/mimetik) Kuram; sanatı bir yansıtma, benzetme ya da taklit olarak
görür. Görüngüler dünyasındaki her şey, idealar dünyasındaki asıllarının yetersiz birer kopyasıdır (mimesis).
Doğru cevap C'dir.
6.Soru
I-Kökeni Platon ve Aristoteles'e dayanmaktadır.
II-Sanatın dünyaya ayna tutmak olduğu düşünülmektedir.
III-Platon sanatın olumsuz etkilerine odaklanırken, Aristoteles olumlu etkilerine odaklanmıştır.
IV-18. yüzyıl ortalarına kadar sanatı etkilemiştir.
Yukarıda özellikleri verilen edebiyat yaklaşımı aşağıdaki seçeneklerden hangisidir?
Yansıtma Kuramı |
Toplumcu Gerçekçilik |
Anlatımcı Kuram |
Yapısalcılık |
Alımlama Estetiği |
Yansıtma Kuramının özelliklerinden bazıları şunlardır:
I-Kökeni Platon ve Aristoteles'e dayanmaktadır.
II-Sanatın dünyaya ayna tutmak olduğu düşünülmektedir.
III-Platon sanatın olumsuz etkilerine odaklanırken, Aristoteles olumlu etkilerine odaklanmıştır.
IV-18. yüzyıl ortalarına kadar sanatı etkilemiştir.
7.Soru
Antik Yunan ve Roma tiyatrosu karşılaştırıldığında aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
I- Antik Yunanda tiyatro aracılığıyla amaç insanları eğlendirmek Roma da ise eğitmektir.
II- Yunan tiyatrosu sadece Tanrı Dionysos’u onurlandırmak için yapılırken Roma’da birçok farklı tanrıyı onurlandırmak için yapılırdı.
III- Antik Yunan ve İmparatorluk Roma'sında tiyatronun konusu benzerlik gösterirken Cumhuriyet dönemi Roma'sında farklıdır.
IV- Antik Yunanistan’da ve Roma’da da tiyatro gösterileri dini festivallerin ve şenliklerin bir parçası olmuştur.
V- Antik Yunan'da tiyatro tragedya ve komedya iken Roma'da bunlara ek olarak dram da önem kazanmıştır.
I, II, III, IV, V |
I, II, IV, V |
I, II, III, V |
I, II, III, IV |
II, IV, V |
Roma Dönemi’nde sanat hakkındaki düşünceler incelendiğinde daha çok sanatın topluma karşı görevi ve sanat teknikleri üzerinde durulduğu görülür. Sanat
kuramı yöntem bilgisi verirken, sanat Roma toplumunun günlük ihtiyaç ve beklentilerine cevap vermeye çalışır. Antik Yunan felsefesi ve tiyatrosunun
ele aldığı varlığın gerçek nedeni, insanın evrenle ilişkisi gibi felsefi, soyut konular yerine insanın bu dünyadaki yaşam biçimi gibi somut durumlar üzerinde
durulur. Bundan dolayı Roma Dönemi’nde tiyatro sanatında öne çıkan yaklaşım oyun yazma tekniği ve tiyatronun ahlaki eğiticiliği konularını içerir.
Roma, M.Ö. 146 yılında Yunanistan’ı ele geçirdikten sonra Yunan sanatı ve tiyatrosu ile tanışır. Yunanistan’da olduğu gibi Roma’da da tiyatro
gösterileri dinî festivallerin ve şenliklerin bir parçası olarak sunulurdu. Ancak Yunan toplumunda sadece Tanrı Dionysos’u onurlandırmak için yapılan
şenliklerde sunulan oyunlar, Roma’da birçok farklı tanrıyı onurlandırmak için yapılırdı. Tragedya ve komedyalar bu şenliklere bağlı Ludi’de gösterilirdi.
Roma Dönemi tiyatro sanatını anlamak için Roma tarihini iyi anlamak gerekir. Roma tarihi farklı iki dönemden oluşur. I. Dönem, M.Ö. 509-27 yıllarını kapsayan Cumhuriyet Dönemi’dir. Roma, Cumhuriyet Dönemi’nde dünya gücü hâline gelir.
En önemli özelliği Roma toplumunun yasaya ve düzene sadakat, şeref, dayanıklılık, askerî disiplin, ekonomi, aile ve düzene bağlılık gibi erdemlere sıkı sıkıya bağlı yaşadığı bir dönem olmasıdır. Tiyatro sanatı bu dönemde en etkili yapıtlarını verir. II. Dönem ise M.Ö. 27- M.S. 476 yıllarını kapsayan İmparatorluk
Dönemi’dir. Bu dönemde güç senatörlerden imparatora geçer. Toplum bağlı olduğu erdemlerle yaşamaktan uzaklaşır. Buna bağlı olarak İmparatorluk
Dönemi’nde oyunlar, ahlaki eğitici olma ilkesinden uzaklaşarak daha eğlence odaklı, halkın boş vakitlerini dolduracak, her türlü heyecanı uyandıracak teatral etkinliğe dönüşür. Roma toplumu kısa komik oyunlar, dans, şarkı, hokkabazlık, ip cambazlığı, akrobatik gösteriler, hayvan dövüşü, gladyatör yarışları, su balesi, deniz savaşları gösterilerini tercih eder.
8.Soru
Yunanca komos, ‘halk, cümbüş, curcuna’ anlamına gelen oyun türüne ne ad verilir?
Satir Oyunu |
Komedya |
Operet |
Bale |
Trajedi |
Tragedya ve satir oyunları gibi komedya da Atina’da gelişmiştir. Komedya, Kent Dionysiası şenliği yarışmalarında tragedyaların oynanmasından yaklaşık elli yıl sonra (M.Ö. 487-486) kendine yer bulmuştur. Yunanca komos, ‘halk, cümbüş, curcuna’ anlamına gelir. Doğru cevap B'dir.
9.Soru
Kâğıdın yüzeyine, kolay yazı yazabilmek için, sürülen ve nişasta, şap ve yumurta akından yapılan maddeye ne ad verilir?
Ahar |
Mühre |
Münhani |
Cilt |
Şukufe |
Ahar; Kâğıdın yüzeyine, kolay yazı yazabilmek için, sürülen ve nişasta, şap ve yumurta akından yapılan bir madde. Kâğıdın sağlam ve kullanışlı hâle getirilmesi için bu maddenin sürülmesi nedeniyle böyle işlem görmüş kâğıtlara aharlı kâğıt, yapılan işleme de kâğıdı aharlamak denir. Doğru cevap a'dır.
10.Soru
Hangi dönemde sanat ve zanaat farklı anlamlara gelmeye başlamıştır?
Barok Dönem |
Rönesans Dönemi |
Klasik Dönem |
20.Yüzyıl |
21.Yüzyıl |
Bireysel tavrın giderek öne çıktığı Rönesans Dönemi’nde,sanat ile zanaat farklı alanlara karşılık gelmeye başlar. Doğru yanıt B'dir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi espas'ı tanımlar?
Işığa bağlı olarak biçimlenen bir resim elemanı |
Uzayda hareket eden bir noktanın yarattığı tek boyutlu yol |
Görsel ve dokunsal özellikleri olan yüzey |
Mekan, boşluk ya da alan |
Uzunluk ve genişliğe sahip iki boyutlu eleman |
Espas; mekan, boşluk ya da alan olarak da adlandırılır.
12.Soru
Orta Çağ’ın başlarında çoğu dinî eserin özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
Sade olması |
Eleştirel olması |
Tutucu olması |
Yaratıcı olması |
Anonim olması |
Orta Çağ’ın başlarında çoğu dinî eser, ortak (anonim) olarak yapılmıştır.
13.Soru
I. Hiperrealizm
II. Happening
III. Fluxus
IV. Ekspresyonizm
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri modern sanat akımlarından değildir?
I ve II |
II ve III |
I ve III |
I ve IV |
III ve IV |
Bu dönemde bireysel çıkışların yanı sıra pop sanat, yeni gerçekçilik, kavramsal sanat, minimal sanat, happening, fluxus, beden sanatı, performans, video sanatı, arazi sanatı, arte povera, hiperrealizm, gibi akımlar da etkin olmuştur. Doğru cevap D' dir.
14.Soru
“... ..., imgeler arasında başkalarının göremediği ilişkileri görmek ya da ilişkileri başkalarından farklı görmektir” ifadesinde yer alan boşluğa gelecek en uygun seçenek aşağıdakilerden hangisidir?
Sanat eseri |
Modern sanat |
Yaratıcı imgelem |
Güncel sanat |
Sanat ve zanaat |
Yaratıcı imgelem, imgeler arasında başkalarının göremediği ilişkileri görmek ya da ilişkileri başkalarından farklı görmektir. Sanat; imgeler arasında beklenmedik, alışık olmadığımız yeni ilişkiler kurmaya çok açık bir alandır. Bu yönüyle sanat, yaratıcı imgelemin alanıdır.
15.Soru
I. Kütle-Boşluk
II. Uzay-Zaman
III. Işık-Gölge
IV. Doku-Ritim
Yukarıdakilerden hangisi heykel sanatının ayırıcı özellikleri olan ve anlaşılabilmesi için en gerekli özellikler arasındadır?
Yalnız I |
I ve III |
III ve IV |
I, III ve IV |
I ve IV |
Tüm sanat dalları bu kuralları paylaşsa da heykel sanatının ayırıcı özellikleri olan ve anlaşılabilmesi için en gerekli özellikler; kütle-boşluk, ışık-gölge ve doku-ritim ilişkileri olarak ele alınabilir. Doğru cevap D'dir.
16.Soru
Rodin’in Calais Burjuvaları, Düşünen Adam ve Balzac heykelleri, Giacometti’nin boşluğa direnen ince figürleri, Henry Moore’un anıtsal heykellerinin yapılmasına olanak sağlayan madde aşağıdakilerden hangisidir?
Rodin’in Calais Burjuvaları, Düşünen Adam ve Balzac heykelleri, Giacometti’nin boşluğa direnen ince figürleri, Henry Moore’un anıtsal heykellerinin yapılmasına olanak sağlayan madde aşağıdakilerden hangisidir?
Altın |
Bakır |
Gümüş |
Taş |
Çamur |
Rodin’in Calais Burjuvaları, Düşünen Adam ve Balzac heykelleri, Giacometti’nin boşluğa direnen ince figürleri, Henry Moore’un anıtsal heykellerini yapılmasına olanak sağlayan malzeme çamurdur. Doğru yanıt E'dir.
17.Soru
Ahşap panel hangi dönemde en yaygın kullanım alanına sahipti?
Rönesans |
Mısır Sanatı |
Yunan sanatı |
Roma Sanatı |
Ortaçağ |
Rönesans’a kadar resimlerin yapılması için en yaygın kullanılan taşınabilir yüzey materyali ise ahşap panellerdi. Ahşap panel, elde edilmesi kolay bir araç olmasına rağmen, özellikle de nemli iklim koşullarında çürümeye, çatlamaya ve bozulmaya son derece duyarlı bir materyaldi.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Vitray çalışmaları olan sanatçılardan biri değildir?
Henry Matisse |
George Braque |
Clauda Monet |
Fernand Leger |
Marc Chagall |
20. yüzyılda da vitray sanatının birçok yeni ve yaratıcı biçimi şekillendi. Henry Matisse, George Braque, Fernand Leger (1881-1955) ve Marc Chagall (1887-1985) soyut ve yarı-soyut tasarımlarıyla önceki dönemlerin geleneksel figüratif kalıplarını kırdılar. Pencereler renkli, dekoratif nesnelerden birer özgün sanat eserine dönüşmeye başladı. Doğru yanıt C’dir.
19.Soru
Sanatta üretim biçimlerine, sanat ve çok kültürlülük problemlerine, çevre, insan/hümanizma, küreselleşme ve teknoloji gibi konularla ilgilenen sanat hareketi aşağıdakilerden hangisidir?
Popüler Sanat |
Modern Sanat |
Avangart Sanat |
Çağdaş Sanat |
Gerçekçi Sanat |
Çağdaş sanat, sanatta üretim biçimlerine, sanat ve çok kültürlülük problemlerine, çevre, insan/hümanizma, küreselleşme ve teknoloji gibi daha çok günümüz yaşamını etkileyen olgularla ilgilenen ve bu konuları sanat alanlarıyla ilişkilendiren bir hareket olarak algılanmaktadır.
20.Soru
Fotoğraf makinesinde duyarlı yüzey (film veya sensör) üzerine aktarılacak konunun saptanması ve çerçeve düzenlemesini sağlayan bölüme ne ad verilir?
Fotoğraf makinesinde duyarlı yüzey (film veya sensör) üzerine aktarılacak konunun saptanması ve çerçeve düzenlemesini sağlayan bölüme ne ad verilir?
Gövde |
Diyafram |
Bakaç |
Objektif |
Örtücü |
Bakaç, duyarlı yüzey (film veya sensör) üzerine aktarılacak konunun saptanması ve çerçeve düzenlemesini sağlar. Dış dünyanın fotoğraf makinesi yolu ile kaydedilmesinde en önemli bölüm bakaçtadır. C¸erçevenin içerisinde nelerin yer alacağı, hangi uzaklıktan görüleceği, objelerin çerçeve içerisine nasıl yerleştirileceği ve hangi konumdan görüleceğini fotoğraf sanatçısı bakaç yardımıyla saptar.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ