Güzel Sanatlar Final 15. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
İlk kez 1961 yılında, soyut dışavurumculuk akımına bir tepki olarak ortaya çıkan sanat hareketi aşağıdakilerden hangisidir?
İlk kez 1961 yılında, soyut dışavurumculuk akımına bir tepki olarak ortaya çıkan sanat hareketi aşağıdakilerden hangisidir?
Kavramsal sanat |
Minimalist sanat |
Avangard sanat |
Video sanatı |
Performans sanatı |
Minimalizm/ minimalist sanat, sadelik ve nesnelliği ön plana çıkararak sanatın kendi gerçeğine sahip olması, taklit olmaması, biçimsel yalınlığa yer veren bir sanat anlayışı olarak görülebilir. Özellikle saf renklerin, işlevselliğin, yalın tasarımların hakim olduğu daha çok heykel sanatında yansımaları görülen bir sanat hareketidir.
Minimalist kavramı ilk kez 1961 yılında Richard Wollheim tarafından kullanıldı. İçeriği en aza indirgenmiş sanat anlamına geliyordu. Soyut dışavurumculuk akımına bir tepki olarak çıktığı söylenebilir.
2.Soru
20. yüzyılın ilk çeyreğinde ortaya çıkan, tüm toplumlar için ortak bir sanat dili geliştirmeyi hedefleyen, temel geometrik formlar üzerinde dönemin biçimlendirme ve renk anlayışına kökten değişiklikler getirmiş sanat akımı aşağıdakilerden hangisidir?
Art deco |
Art Nouveau |
Bauhaus |
De Stijl |
Dekonstrüktivizm |
20. yüzyılın ilk çeyreğinde ortaya çıkan ve tüm toplumlar için ortak bir sanat dili geliştirmeyi hedefleyen sanat akımı De Stijl, temel geometrik formlar üzerinde dönemin biçimlendirme ve renk anlayışına kökten değişiklikler getirmiştir. De Stijl ile renkler, yalnızca birer süsleme ögesi olarak kalmamış, mekânın tanımlayıcıları hâline gelmiştir. Bu dönemde kırmızı, mavi ve sarı gibi asal renklerin kullanımı benimsenmiş ve karşıtlık yaratmak amacıyla beyaz, gri ve siyaha da yer verilmiştir. Doğru yanıt D’dir.
3.Soru
Oyunculuk üzerine yöntem geliştiren ve 20. yüzyıl tiyatrosuna yön veren kişidir. Aktarımcı oyunculuk yerine yaratıcı oyunculuğu savunmuştur. Yönteminin temelinde nörofizyoloji ve psikolojinin büyük etkisi vardır. Oyunculukta ve yönetmenlikte kalıcı kurallar getiren sistemi günümüzde hâlâ geçerliğini korumaktadır.
Yukarıda anlatılan ve modern oyunculuk anlayışına yön veren tiyatro oyuncusu ve yönetmen aşağıdakilerden hangisidir?
Stanislavski |
Moliere |
Richard Wagner |
Gordon Craig |
Adolphe Appia |
19. yüzyıla dek tiyatroda sanat eseri, yazarın kaleme aldığı oyundan ibaretti. Oyuncular da oyun metnini seyirciye aktaran araç olarak görülüyordu. Modern tiyatronun getirdiği en büyük yenilik oyuncunun bir aktarıcı olarak görülmesidir. Oyuncu yaratıcılığıyla oyunu farklılaştırıp, yeniden yaratarak seyirciye ulaştırandır. Bu anlayış oyunculuk üzerine yeni yaklaşımları ortaya çıkarmıştır. Oyunculuk üzerine yöntem geliştiren ve 20. yüzyıl tiyatrosuna yön veren kişi olan Stanislavski, aktarımcı oyunculuk yerine yaratıcı oyunculuğu savunmuştur. Stanislavski yönteminin temelinde nörofizyoloji ve psikolojinin büyük etkisi vardır. Oyunculukta ve yönetmenlikte kalıcı kurallar getiren ‘Stanislavski Sistemi’ günümüzde hâlâ geçerliğini korumaktadır.
4.Soru
Işık ve Gölge hangi çağdan beri heykel sanat tarihi içerisinde yer almaktadır?
Antik çağ |
Orta çağ |
Rönesans |
Barok çağı |
Klasik çağ |
Işık ve gölge kullanımı, Antik Dönemlerden bu yana heykel sanatı tarihi içerisinde yer almaktadır.
5.Soru
19. yüzyıl çağdaş ressamları, akademik sanata hangi iki düzeyde itiraz ettiler?
Genel olarak halk arasında resmin, duvarları süsleyen, kolay algılanabilen, tematik betimleme unsurları olarak görülmesi |
Konunun gerçekte olduğu gibi yaşamı temsil etmediği ve konuların nasıl işlendiği |
Sanatçının saf ve çocuk gibi resim yapamaması |
Alışılmış sanatı, içinde bulunulan çağın sanatına tercih etmek |
Kullanılan üslup ve malzemeler |
19. yüzyıl çağdaş ressamları, akademik sanata iki düzeyde itiraz ettiler: Konunun gerçekte olduğu gibi yaşamı temsil etmediği ve konuların nasıl işlendiği, gerçekliği çıplak gözle görüldüğü biçimde yansıtılmasını sorun olarak gördüler.
6.Soru
Aşağıdaki kişilerden hangisi Türk müziğinin kuramsal çalışmalarını başlatmıştır?
Itri |
Dede Efendi |
Farabi |
Abdülkadir Meragi |
Tamburi İsak |
Türk müziğinin kuramsal çalışmaları 9. yüzyılda Farabi (870-950) ve İbni Sina (980-1037) ile başlamıştır.
7.Soru
Boya için en ideal yüzey olduğu düşünülen tuvalin keşfi kaçıncı yüzyıla dayanmaktadır?
11. yüzyıl |
12. yüzyıl |
13. yüzyıl |
14. yüzyıl |
15. yüzyıl |
15. yüzyıldan itibaren sanatçılar tuval kullanmaya başladılar. Sağlam bir ahşap çerçeveye gerilmiş kenevir, keten ya da pamuktan üretilmiş kumaşın jips ve tebeşir pigmentlerinden üretilmiş bir tür alçıyla (gesso) astarlanmasından oluşan tuvallerin boya için en ideal yüzey olduğunu keşfettiler.
8.Soru
Kameranın çalışmaya başlayıp kayıt konumuna geçmesiyle birlikte, stop
konumuna kadar geçen sürede kesintisiz olarak film malzemesi üzerine kaydettiği görüntüler aşağıdakilerden hangisi ile adlandırılır?
Plan sekans |
Sahne |
Bölüm |
Plan |
Sekans |
Kameranın çalışmaya başlayıp kayıt konumuna geçmesiyle birlikte, stop
konumuna kadar geçen sürede kesintisiz olarak film malzemesi üzerine kaydettiği görüntüler plan olarak adlandırılır.
9.Soru
Matematik ve fiziğe olan ilgisiyle mekanik ve geometrinin estetiğini heykellerine aktaran Türk heykeltıraş aşağıdakilerden hangisidir?
Ali Hadi Bara |
Zühdü Müridoğlu |
Nusret Suman |
İlhan Koman |
İhsan Özsoy |
Şadi Çalık gibi Rudolf Belling’in öğrencilerinden olan İlhan Koman matematik ve fiziğe olan ilgisiyle mekanik ve geometrinin estetiğini heykellerine aktarmıştır. Bu biçimsel geometrik türevler üzerine yaptığı araştırmaları sonucunda esnek polihedron biçimleri üzerine keşiflerde bulunmuş ve bu buluşları tescillenmiştir. Anıtkabir’in büyük rölyeflerinden doğu kanadını da yapan sanatçının en bilindik heykeli Sedat Simavi Vakfı ödülünü alan İstanbul’daki “Akdeniz” heykelidir.
10.Soru
Sıraltı tekniğinde kullanılan renklerden biri aşağıdakilerden hangisidir?
Beyaz |
Yeşil |
Pembe |
Siyah |
Turkuaz |
Sıraltı tekniğinde plaka üzerine aktarılan desen koyu mavi, mor, firuze, siyah vb. renklerle boyanır. Daha sonra üzerine şeffaf, renksiz sır sürülüp fırınlanır. Fırında renksiz ve saydam bir hale gelen sırın altındaki desenin tüm renk ve ayrıntıları parlak bir şekilde görülür. Doğru yanıt D'dir.
11.Soru
Edebiyatımızdaki temsilcileri arasında Ahmet Rasim, Ercüment Ekrem, Peyami Safa, Suut Kemal Yetkin, Nurullah Ataç, Melih Cevdet Anday, Şevket Rado’yu sayabileceğimiz yazın türü aşağıdakilerden hangisidir?
Günlük
|
Biyografi
|
Otobiyografi
|
Makale
|
Söyleşi
|
12.Soru
Yapı eylemi ve mimarlık yapıtların önemli tarihi dönemlere göre sınıflandırılması aşağıdaki yaygın sınıflandırmalardan hangisi içerisinde yer almaktadır?
Kullanılan malzemeye göre |
Yer-bölgeye göre |
Yapım amacına göre |
Üsluplara göre |
Zamana göre |
Zamana göre sınıflandırma, yapı eylemi ve mimarlık yapıtları önemli tarihi dönemlere göre sınıflandırılır. İlk Çağ, Orta Çağ, Rönesans Dönemi gibi. Doğru cevap E'dir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tarihte bilinen ilk oyuncu olarak kabul edilir?
Aeschylus |
Euripides |
Pratinas |
Sophokles |
Thespis |
Thespis'in yazdığı tragedyalar sadece bir oyuncu ve korodan oluştuğu için yazılan oyunların tek bir olay etrafında yoğunlaştığı, dolayısıyla başından sonuna oyun konusunda bir gelişim veya ilerleme olmadığı tahmin edilmektedir. Yaptığı bu yenilikten dolayı Thespis tarihte bilinen ilk oyuncu olarak kabul edilir.
14.Soru
Bir bütün olarak çalışan ve üzerine gelen yatay ya da düşey yükleri toprağa ileten sisteme ve bir yapının yük taşıyıcı bölümüne ne ad verilir?
Perspektif |
Peysaj |
Dinamik |
Strüktür |
Gotik |
Bir bütün olarak çalışan ve üzerine gelen yatay ya da düşey yükleri toprağa ileten sisteme ve bir yapının yük taşıyıcı bölümüne Strüktür denir. Doğru cevap d'dir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Antik Çağ’dan günümüze ulaşan tek mimarlık metni olan De Architectura ile mimarlığa yönelik ilk tanımlamaları ve mimarlık eyleminin nasıl olması gerektiğine vurgu yapan ünlü Romalı mimar ve mimarlık kuramcısıdır?
Vitruvius |
Da Vinci |
Michelangelo |
Boticelli |
Aristo |
Antik Çağ’dan günümüze ulaşan tek mimarlık metni olan De Architectura ile mimarlığa yönelik ilk tanımlamaları ve mimarlık eyleminin nasıl olması gerektiğine vurgu yapan ünlü Romalı mimar ve mimarlık kuramcısı Vitruvius'dur. Doğru cevap a'dır.
16.Soru
- Çalgısız, sadece koro için yazılan müziğe denir.
- Rönesans’ta dinî olmayan şiirlerden oluşan vokal müziğe denir.
- Rönesans’ta Fransa’da dinî olmayan lirik şiirlerden bestelenen çok sesli şarkılara denir.
- Almanya’da koro ile söylenen din dışı müzik olarak gelişmiştir.
Yukarıda Rönesans döneminde gelişen müzik türlerinden örnekler verilmiştir. Aşağıdakilerden hangisi bu müzik türlerini tanımlayan terimlerden biri değildir?
Madrigal |
Chanson |
A Capella |
Pavan |
Lied |
Çalgısız, sadece koro için yazılan müziğe A Capella denir. Rönesans’ta dinî olmayan şiirlerden oluşan vokal müziğe Madrigal denir. Yine Rönesans’ta Fransa’da dinî olmayan lirik şiirlerden bestelenen çok sesli şarkılara Chanson ismi verilir. Almanya’da ise koro ile söylenen din dışı müzik Lied olarak gelişmiştir.
17.Soru
Yaptığı heykellerde ve eylemlerinde, kendi yaşam öyküsüne dair kurgular anlatmıştır. Yağ, kemik, keçe, tüy, çikolata, bal, bakır, ölü tavşan, kurt, cep saati, elektrik feneri, boş içecek kutuları, tabak, süpürge gibi sayısız nesneleri metaforik anlamlarıyla kullanan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
Marcel Duchamp |
Yves Klein |
Joseph Kosuth |
Richard Serra |
Joseph Beuys |
Joseph Beuys modern dönem ile postmodern dönem arasındaki geçişin en önemli sözcülerindendir. Yaptığı heykellerde ve eylemlerinde, kendi yaşam öyküsüne dair kurgular anlatmıştır. Yağ, kemik, keçe, tüy, çikolata, bal, bakır, ölü tavşan, kurt, cep saati, elektrik feneri, boş içecek kutuları, tabak, süpürge gibi sayısız nesneleri metaforik anlamlarıyla kullanmıştır. Beuys’a göre insanın günlük yaşamdaki eylemleri sanat niteliği taşır. Doğru cevap E' dir.
18.Soru
Grafiti için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
Pigmentler su ile karıştırılarak parmaklar ve tüyler aracılığıyla mağara duvarlarına uygulanır. |
İletişim için içgüdüsel bir insan ihtiyacını karşıladığından bir tür yazıdır. |
Lekenin çeşitliliğini sağlamak için mürekkep sulandırılarak fırçayla ıslak ya da |
Bir sanatçının, kalıp olarak hazırlanan bir yüzeyden bir başka yüzeye orijinal bir |
Çeşitli renklerde çakıl taşları, küçük işlenmiş taşlar, pişmiş toprak, cam, fayans, mineral veya kabukların yan yana, alçı ya da sıva katmanlarına sabitlenerek bir görüntü elde edilmesi tekniğidir. |
Grafiti sözcüğünün kökeni yazmak olduğundan, grafiti iletişim için içgüdüsel bir insan ihtiyacı olarak yorumlanabilir. Grafiti üreten nedenler, sanatçıdan sanatçıya büyük farklılıklar gösterir. Bununla birlikte, iki ana gruba ayrılabilir: kitle iletişimi ve bireysel ifade.
19.Soru
Bir heykel eserinin ilk algılanacak özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
Işık-gölge ahengi |
Çevresindeki mekandan ayrılan hacmi |
Dokusu |
Rölyef olup olmadığı |
Yapıldığı malzemesi |
Bir heykel eserinin ilk algılanacak özelliği çevresindeki mekandan ayrılan hacmidir.
20.Soru
20. Yüzyıl'ın sanat anlayışını tanımlarken aşağıdaki kelimelerden hangisini kullanabiliriz?
Somut |
Düzenli |
Uyumlu |
Soyut |
Uyumlu |
Geleneksel kavram ve teoriler; 20. yüzyıla damgasını vuran savaşları, ekonomik bunalımları, hızla ilerleyen teknolojik ve bilimsel gelişmelerin yarattığı ani değişimi anlamada işlevsiz kalınca, sanat tartışmaları hız kazanır. Sanatın geleneksel yöntemi bu parçalanmış dünyayı anlamak ve anlamlandırmak için yetmez olur. Somut, düzenli, uyumlu olanın yerini soyut, kaotik, bilinçdışı, uyumsuz olan alır. Doğru yanıt D'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ