Güzel Sanatlar Final 16. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi tuval için söylenebilir?
I 15.yy dan itibaren en yaygın resim yüzeyi olarak kullanılmıştır.
II Ahşap, bez ve astar malzeme ile yapılan kolay taşınabilir resim yüzeyidir.
III Venedikli sanatçılar tarafından kullanılmaya başlayan tuval tüm Avrupa'ya yayılmıştır.
IV 14.yy da İngiltere'de keşfedilmiştir.
I, II, III, IV |
I, III, IV |
I, II, III |
II, III, IV |
I, II, IV |
15. yüzyıldan itibaren sanatçılar tuval kullanmaya başladılar. Sağlam bir ahşap çerçeveye gerilmiş kenevir, keten ya da pamuktan üretilmiş kumaşın jips ve tebeşir pigmentlerinden üretilmiş bir tür alçıyla (gesso) astarlanmasından oluşan tuvallerin boya için en ideal yüzey olduğunu keşfettiler. Her ne kadar tuvalin
keşfi 15. yüzyılla ilişkilendirilse de sanat tarihi, daha önceki dönemlerde kumaşın bir resim yüzeyi olarak kullanıldığının örneklerini gösteriyor. Örneğin, Romalı tarihçi Pliny (M.S. 24-79), Roma İmparatoru Neron’un (M.S. 37-68) tuval üzerine
yapılmış bir portresinden söz etti. İtalyanca kimi kaynaklarda da 14. yüzyılda Venedikli ressamların kumaş üzerine resim yapmayı Alman ressamlardan
öğrendiği yazılmaktadır. Tuvalin ahşap panolara göre çok daha hafif olması hızlı bir şekilde ahşap panoların yerini almasına neden oldu. Böylece tuval üzerine yapılmış büyük kompozisyonlar daha kolay taşınabiliyordu. Tuval, başlangıçta özellikle Venedik’te yaygın olarak kullanıldı. Zengin bir ticaret limanı olan Venedik’teki birçok atölyede keten ve diğer kumaşlardan yapılmış yelkenler üretiliyordu. Bu nedenle de keten Venedik’te kolay bulunabiliyordu. Venedik’in nemli iklimi ahşaptan daha dayanıklı olan tuvalin popülerleşmesini tetikledi.
Tuval, 16. yüzyıldan itibaren sadece Venedik’te değil tüm İtalya’da oradan da Avrupa’nın diğer sanat merkezlerinde hızlı bir biçimde yağlı boya için en çok tercih edilen yüzey hâline geldi.
2.Soru
Yukarıda resmi görülen, Paris’te eğitim görmüş, Türk Beşleri arasında en verimli besteci olan ve Türk ezgilerini, motiflerini içeren çok sesli eserleri ile dünyada tanınan bestecimiz kimdir?
Ahmet Adnan Saygun |
Kamran İnce |
Yalçın Tura |
Bülent Tarcan |
Yaşar Kemal |
Ahmet Adnan Saygun (1907-1991): Paris’te eğitim gören besteci yurda döndüğünde An- kara Musiki Muallim mektebinde kontrpuan ve armoni öğretmenliği yaptı. Türkiye’ye gelen Bartok’un Anadolu gezilerine katıldı. Riyaset-i Cumhur Orkestrası’nın şefliğini yaptı. Yaşamının sonuna kadar Mimar Sinan Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’nda besteleme ve etnomüzikoloji dersleri verdi. Devlet sanatçısı ve sanatçı profesör unvanı aldı. Türk Beşleri arasında en verimli beste- cidir ve Türk ezgilerini, motiflerini içeren çok sesli eserleri dünyada tanınmaktadır.
3.Soru
Isidore Isou’nun 1946 yılında kurduğu şiir akımı aşağıdakilerden hangisidir?
Isidore Isou’nun 1946 yılında kurduğu şiir akımı aşağıdakilerden hangisidir?
Letrizm |
Kübizm |
Fütürizm |
Empresyonizm |
Dadaizm |
Letrizm, Fransızca harf anlamına gelen “lettre” sözcüğünden türetilmiştir. II. Dünya Savaşı son- rasında ortaya çıkan bu akımın amacı şiirdeki yeniliği harflerle gerçekleştirmektir. Isidore Isou’nun 1946 yılında kurduğu bu akım, bir şiir akımıdır.
4.Soru
I. Toplumun refah düzeyinin artmaya başlaması
II. Bilim ve teknolojinin gelişimi
III. Unutulan Antik Roma ve Yunan sanatlarının hatırlanması
IV. Endüstri toplumunun oluşumu
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri modern kavramının ortaya çıkmasındaki etkenlerdendir?
Yalnız I |
I ve II |
I, II, IV |
II, III, IV |
I, II, III, IV |
Modern kavramı güzel sanatların kilisenin etkisinden kurtulması, bilim ve teknolojinin gelişimi endüstri toplumunun oluşumu ve toplumun refah düzeyinin artmaya başlaması ile birlikte kendini gösterir. Burjuva sınıfının gelişimi ile birlikte kilise ve aristokrat sınıfının etkisinden bağımsız olarak resim sanatının realizm süreciyle birlikte geleneksel doğa betimlemelerinden kurtulması 19. yüzyılın başından itibaren etkili olmaya başlamıştır.
5.Soru
Edebi tür olarak denemeyi makaleden ayıran özellik hangisidir?
Bir düşünceyi benimsetmeye çalışmak |
Belgeler sunmak zorunda olmamak |
Belli bir yargıya varamamak |
Bilimsel ağırlıklı olmak |
İçtenlikten yoksun olmak |
Herhangi bir konuyu yeni ve kişisel görüşlerle ele alarak etkili bir anlatımla sunan düzyazılara Deneme denir. Deneme, okuyucuyu düşündürmeyi amaç edinmesi nedeniyle makale ve fıkra gibi düşünsel boyutları olan bir yazı türüdür. Ancak belirli bir düşünceyi benimsetmeye çalışmaması nedeniyle fıkradan; belgelere, tanıklara yer verme zorunluluğu olmaması açısından makaleden; belirli bir sonuç ve yargıya varmama yönüyle de eleştiriden ayrılır. Öte yandan deneme yazılarında, anı ya da günlük türünde rastlanan bir içtenlik ve gelişigüzellik havası vardır. Her konuda yazılabilmesi, deneme türünün en belirgin özelliğidir.
6.Soru
Komedyanın beş bölümünden hangisinde koro doğrudan seyirci ile konuşur?
Prologos |
Parodos |
Parabasis |
Episot |
Eksodos |
Parabasis bölümünde karakterler sahneden çıkar, ardından koro seyircilere doğru yürür ve doğrudan seyirci ile konuşur.
7.Soru
Bir yapının yük taşıyıcı bölümü aşağıdakilerden hangisidir?
Vaziyet planı |
Konstrüksiyon |
İşlev |
Kesit |
Strüktür |
Strüktür, bir bütün olarak çalışan ve üzerine gelen yatay ya da düşey yükleri toprağa ileten sistemdir. Bir yapının yük taşıyıcı bölümüdür.
8.Soru
İzlenimciliğin ardından gelen hangi akım resim sanatının kodlarını kökten bir şekilde değiştirir?
Ekspresyonizm |
Soyut Resim |
Minimalizm |
Kavramsal Sanat |
Dadaizm |
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi heykel yüzeyindeki oluşturulan doku-ritim kavramları ile alakalı söylenebilecek doğruların dışında kalır?
Doku, bir heykel eserinin yüzeyinde sağlanan biçimsel özelliktir. |
Doku, heykelin hacimsel yapısı üzerinde ritmik olarak tekrarlayan izler olarak da tanımlanabilir. |
Bir heykelin dokusu, genel hacmine ve ışıkla kurduğu ilişkiye uygun olmalıdır. |
Kütlesel bir heykel sadece doku kullanımı sayesinde dinamik bir nitelik kazanabilir veya tekrarlayan birimler ile kendine has bir ifade ortaya koyabilir. |
Heykelin hacmi çevresindeki boşlukla kurduğu bir düzen ilişkisidir. |
Doku, bir heykel eserinin yüzeyinde sağlanan biçimsel özelliktir. Doku, heykelin hacimsel yapısı üzerinde ritmik olarak tekrarlayan izler olarak da tanımlanabilir. Bir heykelin dokusu, genel hacmine ve ışıkla kurduğu ilişkiye uygun olmalıdır. Kütlesel bir heykel sadece doku kullanımı sayesinde dinamik bir nitelik kazanabilir veya tekrarlayan birimler ile kendine has bir ifade ortaya koyabilir.
10.Soru
Anadolu Selçuklu dönemi çini sanatında Minaî tekniği ile üretilmiş çinilerin kullanıldığı yapı aşağıdakilerden hangisidir?
Konya Alaeddin Camisi |
Kayseri Keykubadiye |
Konya Alaeddin Köşkü |
Beyşehir Kubad Abad Sarayı |
Ankara Aslanhane Camisi |
Konya’da Alaeddin Köşkü denilen yapının kalıntılarında, Minaî tekniği adı verilen ve
Anadolu Selçuklu sanatında sadece burada kullanıldığı görülen çiniler bulunmuştur.
11.Soru
"İnsan gözünün doğal bir işlevi olarak görünen tüm renkler, üç ana rengin; karışımı olarak toplamsal renk sentezi ve çıkarımsal renk sentezi yöntemi ile elde edilir.” Verilen önermede bahsi geçen üç ana renk, aşağıdakilerden hangisidir?
Cyan, Beyaz, Sarı |
Magenta, Cyan, Beyaz |
Kırmızı, Yeşil, Mavi |
Beyaz, Kırmızı, Yeşil |
Magenta, Beyaz, Sarı |
İnsan gözünün doğal bir işlevi olarak görünen tüm renkler, üç ana rengin; kırmızı, yeşil ve mavi karışımı olarak toplamsal renk sentezi ve çıkarımsal renk sentezi yöntemi ile elde edilir.
12.Soru
Orta Çağ’a katı kuralları ile hakim olan kilise, uzunca bir süre çalgıları yasaklayarak en kutsal sesin ne sesi olduğunu ileri sürmüştür?
İnsan sesi |
Su sesi |
Kedi sesi |
Köpek sesi |
Araba sesi |
Orta Çağ’a katı kuralları ile hakim olan kilise, uzunca bir süre çalgıları yasaklayarak en kutsal sesin insan sesi olduğunu öne sürmüş ve sadece volkal müziği desteklemiştir.
13.Soru
Objektifin oyuncunun gözü yerine geçtiği kamera açısı hangisidir?
Alt açı |
Nesnel kamera |
Normal açı |
Öznel kamera |
Üst açı |
Öznel kamerada, objektif oyuncunun gözü yerine geçer. Önce oyuncunun gözleri ve ardından oyuncunun gördükleri şeklinde yapılan bir kamera kaydı öznel kamera olarak tanımlanır. Oyuncunun iç dünyasını ve dikkatinin yöneldiği noktaları vermek açısından önemlidir. Oyuncunun psikolojisini aktarmak açısından tercih edilir.
14.Soru
Aşağıdaki düşünürlerden hangisi sanatta anlam üretimine ilişkin yaklaşımlardan diğerlerine göre başka bir yaklaşımı savunmuştur?
Saussure |
Lévi-Strauss |
Barthes |
Eugéne Véron |
Wölfflin |
Eser merkezli yaklaşım eseri; biçim, düzen ve kurgu ögeleriyle değerlendiren bu yaklaşımın merkezinde sanatçı değil, eser yer alır. Fransız düşünürler Saussure, Lévi-Strauss ve Barthes ile İsviçreli sanat tarihçisi Wölfflin; sanatta anlam üretiminin kaynağını biçim olarak görmüştür. ‘Biçimcilik’ olarak adlandırılan bu anlayışa göre bir sanat eserine özgünlüğünü, bireyselliğini, iç bütünlüğünü kazandıran bütün ögeler biçimseldir. Sanat eserinin estetik olarak kavranmasını sağlayan etken, biçimdir.
Sanatçı merkezli yaklaşım eseri; sanatçının yaratıcılığı, dehası ve yeteneği ile ilişkilendirir. Bu yöndeki düşünceleri, sanatçının duygu ve tercihlerini merkeze alan Romantizm akımıyla birlikte değerlendirerek kuramlaştıran, Fransız düşünür Eugéne Véron’dur. Sanatçı merkezli yaklaşıma örnek olarak Tolstoy ve Freud’un kuramları verilebilir.
15.Soru
Antik Çağ’dan günümüze ulaşan tek mimarlık metni olan De Architectura’nın yazarı kimdir?
Platon |
Aristotales |
Mimar Sinan |
Vitruvius |
Diyojen |
Mimarlığa yönelik ilk tanımlamalar daha çok mimarın ve mimarlık eyleminin nasıl olması gerektiğine vurgu yapsa da mimarlık, ünlü Romalı mimar ve mimarlık kuramcısı Vitruvius (M.Ö. 1. yüzyıl) tarafından yazılan ve Antik Çağ’dan günümüze ulaşan tek mimarlık metni olan De Architectura’dan itibaren tartışılagelmektedir. Doğru cevap D'dir.
16.Soru
Romantizm’e tepki olarak 19. yüzyılın ikinci yarısında ortaya çıkmış ve hayatı, tabiatı, insanı ve olayları olduğu gibi anlatma, aktarma endişesi çevresinde gelişmiş edebiyat akımı aşağıdakilerden hangisidir?
Klasisizm |
Hümanizm (İnsancılık) |
Naturalizm (Doğalcılık) |
Realizm (Gerçekçilik) |
Parnasizm |
Edebiyat akımı olarak Realizm, Romantizm’e tepki olarak 19. yüzyılın ikinci yarısında ortaya çıkmış ve hayatı, tabiatı, insanı ve olayları olduğu gibi anlatma, aktarma endişesi çevresinde gelişmiş edebiyat akımıdır.
17.Soru
Hat sanatı hemen her kültürde, kültürün kendine ait alfabesi kullanılarak yazılmaktadır. Aşağıdaki kelimelerden hangisi Hat sanatını ifade eden kelimedir?
Kaligrafi |
Kağıt Sanatı |
Ahar |
Murakka |
İstif |
Kaligrafi olarak da bilinen hat sanatı hemen
her kültürde, kültürün kendine ait alfabesi
kullanılarak yazılıyor olmasına karşın Geleneksel
Türk Sanatlarında genellikle Arap harfleriyle
yazılmaktadır.
18.Soru
I- Ahlak Oyunları veya İbret Oyunları da denilmektedir. II- Konuları genellikle yedi günah, yedi temel ahlak ile yedi iyilik ve kötülük kavramlarını ele alır. III- İyi ve kötünün arasındaki çatışmaları işler.IV- İftira, tehlike, hoşgörü gibi alegorik konular içerir.V- Birçok yerde örneklerine rastlansa da İngiltere ve Fransa’da yaygındır. Yukarıda özellikleri belirtilen Ortaçağ tiyatro oyunu aşağıdakilerden hangisidir?
Koregos |
Poetika |
Ludi |
Resitatif |
Moralite |
Dinsel oyun olarak başlayıp zamanla din-dışı oyunlar arasında yerini alan bir başka tür de moralitelerdir. Moraliteye, Ahlak Oyunları veya İbret Oyunları da denmektedir. Konuları genellikle yedi günah, yedi
temel ahlak ile yedi iyilik ve kötülük kavramlarını ele alır. İyi ve kötünün arasındaki çatışmaları işler. İftira, tehlike, hoşgörü gibi alegorik konular içerir. Birçok yerde örneklerine rastlansa da İngiltere ve
Fransa’da yaygındır.
19.Soru
Güncel sanatçıların ürünleri nasıl tanımlanmaktadır?
Eser |
Yapıt |
Proje |
Yaratı |
Güncel yapıt |
Çağdaş sanatçıların çalışmaları daha çok “sanat eseri/yapıtı” olarak adlandırılmakta güncel sanatçıların ürünleri ise “çalışma/proje ve iş” olarak tanımlanmaktadır.
20.Soru
Aşağıdaki şıklardan hangisinde 'Hürnamler' anlatılmıştır?
Padişahların Yaşamlarını ve Başarılarını anlatan eserlerdir. |
Padişahların Yaşamlarını ve eşlerini anlatan eserlerdir. |
Padişahların Yaşamlarını ve eğitimlerini anlatan eserlerdir. |
Padişahların Yaşamlarını ve annelerini anlatan eserlerdir. |
Padişahların Yaşamlarını ve çocuklarını anlatan eserlerdir. |
Dönemin önemli eserleri arasında hükümdarların yaşam öykülerini, özelliklerini, üstün başarılarını anlatan, mesnevi biçiminde yazılmış manzum eserler olan Şehnameler ile padişahların yaşamlarını ve hünerlerini anlatan Hünername’ler sayılabilir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ