Güzel Sanatlar Final 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi okur odaklı kuramların içerdiklerinden biri değildir?
Duygusal Etki Kuramı |
Alımlama Estetiği |
Feminist Eleştiri |
Yazınsal Göstergebilim Kuramı |
Yapısalcılık |
Okurun sadece alıcı değil, metni yorumlamaya katılan üretken bir konumda olduğunu savunan Okur Odaklı Kuramlar olarak Duygusal Etki Kuramı, Alımlama Estetiği, Feminist Eleştiri ve Yazınsal Göstergebilim Kuramını içermektedir. Doğru yanıt E'dir.
2.Soru
1970’li yılların başında analog kasetler kullanılarak sinema sanatından farklı, kendine özgü bir türde genellikle kısa film biçiminde ortaya çıkan sanat dalı nedir?
Kavramsal sanat |
Minimalist sanat |
Video sanatı |
Yoksul sanat |
Olay sanatı |
Video sanatı, 1970’li yılların başında analog kasetler kullanılarak sinema sanatından farklı, kendine özgü bir türde genellikle kısa film biçiminde ortaya çıkan bir sanat dalıdır. Bu sanat alanında sinemada olduğu gibi oyuncu ve diyaloglar pek kullanılmamaktadır.
3.Soru
Sanatsal düşünce ve estetik kaygılardan yoksun, bir çırpıda algılanmayı, benimsenmeyi hedefleyen olguya ne ad verilir?
Pitoresk |
Röprodüksiyon |
Amorf |
Kitsch |
Dekolaj |
Kitsch bir çırpıda algılanmayı, benimsenmeyi hedefler. İzleyici böyle bir sanat ürünü karşısında dünyaya yeni bir açıdan bakma gereksinimi duymaz. Zaten karşısında bildiği ve kabul gördüğü şeyler vardır. Sanatsal düşünce ve estetik kaygılardan yoksundur. Doğru cevap D'dir.
4.Soru
Sinemada çekilen planların senaryoda yeraldığı şekliyle ardı ardına sıralanması işlemine ne denir?
Sıralı dizim |
Kurgu |
Konu |
Koşut dizim |
Bölüm |
Sinemada çekilen planların senaryoda yer aldığı şekliyle ardı ardına sıralanması işlemine kurgu denir.
5.Soru
I-Antik Yunan ve Latin Sanat ve Edebiyatını Örnek Alma
II-İnsanı Sanatın Konusu Yapma
III-Evrensel Olma
IV-Aristokrat Olma
V-Dil, Üslup ve Şekil Endişesi
Yukarıda belirtilen temel ilke ve nitelikler hangi sanat ve edebiyat dönemine aittir?
Gotik Dönem |
Klasisizm |
Rönesans Dönemi |
Romantizm |
Realizm |
Rönesans Dönemi'nin temel ilke ve nitelikleri şunlardır:
I-Antik Yunan ve Latin Sanat ve Edebiyatını Örnek Alma
II-İnsanı Sanatın Konusu Yapma
III-Evrensel Olma
IV-Aristokrat Olma
V-Dil, Üslup ve Şekil Endişesi
6.Soru
Bir resimde konu olarak bir ya da birden fazla nesnenin, çiçeklerin, meyvelerin, yiyeceklerin ya da ölü hayvanların tasvir edilmesi nasıl adlandırılır?
figüratif resim |
soyut resim |
ölü doğa (natürmort) resmi |
tarihi resim |
tür (janra) resmi |
Bir resimde konu olarak bir ya da birden fazla nesnenin, çiçeklerin, meyvelerin, yiyeceklerin ya da ölü hayvanların tasvir edilmesi ölü doğa (natürmort) resmi olarak adlandırılır. Doğru cevap c'dir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Morris Weitz'in "Sanat" anlayışına uygundur?
‘Sanat’ kavramı ne tür bir kavramdır?’ sorusu. |
‘Sanat nedir?’ sorusu. |
‘Sanat’ kapalı bir kavramdır. |
Estetikte esas amaç bir kuram oluşturmaktır. |
Sanatın tanımlayıcı özelliklerini bulmak mantıksal olarak olanaklıdır. |
Mademki bu sanat kuramları sanatı tanımlamada başarısız olmaktadırlar, o halde sanatın tanımını yapmak olanaklı mıdır? Konuyla ilgilenen düşünürlerden biri olan Morris Weitz, beklenilen doğru sanat kuramının hiçbir zaman gelmeyeceğini ve ‘sanatın doğası nedir?’ sorusunu başka sorularla değiştirmek gerektiğini savunmuştur. Öne sürülen sanat kuramları, sanatın gerçek tanımının yapılabileceği yönünde temel bir yanlış anlamaya dayandıkları için yetersiz kalmışlardır. Oysa sanatın zorunlu ve yeterli özelliklerinin keşfedilmesi hiçbir zaman olanaklı olamayacaktır. Weitz’a göre bu kuramları sınamanın bir yolu bulunmamaktadır. Doğrulama ya da yanlışlamaya uygun değildirler. Weitz, sanatın tanımlanmasını mümkün kılacak zorunlu ve yeterli koşulların olmadığını vurgular ve sanatın kapalı değil, açık bir kavram olduğunu ileri sürer. Doğru soru, ‘sanat nedir?’ yerine ‘ ‘sanat’ kavramı ne tür bir kavramdır?’ sorusudur. Başka bir deyişle estetikte esas amaç bir kuram oluşturmak yerine, sanat kavramının dildeki kullanımını aydınlatmaktır. Yani sanat ve sanatla ilgili kavramların dildeki işlevini, bunları doğru kullanma şartlarını açığa çıkarmaktır. Bunun için, sanatların paylaştığı ortak bir öz bulma arayışından vazgeçilerek bunun yerine sanat eserlerinin birbirleriyle olan benzerlikleri üzerine düşünülmelidir. Müziğin, heykelin, resmin, şiirin, dansın ve diğerlerinin paylaştığı, tüm bunları ‘sanat’ yapan ortak bir öz yoktur. Bulabileceğimiz şeyler yalnızca bunlar arasındaki benzerlik ağıdır. ‘Sanat’ açık bir kavram olduğu için yeni şartlar, yeni sanat biçimleri, yeni sanat hareketleri, akımlar çıkmaya devam edecektir. Sanatın tanımlayıcı özelliklerini bulmak mantıksal olarak olanaklı değildir. Doğru cevap A'dır.
8.Soru
Bazı kamusal alanlardaki ağlayan çocuk posterleri, kıraathane ve pide/lahmacun solanlarındaki ucuz manzara resimleri, plastik çiçekler gibi görseller için sanatta kullanılan kavram nedir?
Anonim |
Natürmort |
Arabesk |
Peyzaj |
Kitsch |
Bazı kamusal alanlardaki ağlayan çocuk posterleri, kıraathane ve pide/ lahmacun solanlarındaki ucuz manzara resimleri, plastik çiçekler. Tüm bunlar yaratıcılık ve özgünlükten uzak özentiye ortam sağlayan oluşumlar popüler kültürün varlık nedeni olan ‘kitsch’ ürünlerdir.
9.Soru
Mimarlığı ruhun gerçek savaş alanı olarak ve içinde bulunulan zamanın beklentilerinin, mekansal olarak ortaya çıkışı şeklinde tanımlayan mimar aşağıdakilerden hangisidir?
Ludwing Mies van der Rohe |
Marcus Vitruvius Pollio |
Sir Henry Wotton |
Louis Kahn |
Le Corbusier |
Mimarlık, ünlü Alman mimar Ludwing Mies van der Rohe (1886-1969) tarafından da ruhun gerçek savaş alanı olarak ve içinde bulunulan zamanın beklentilerinin, mekânsal olarak ortaya çıkışı olarak tanımlanmıştır. Doğru cevap A'dır.
10.Soru
Hat sanatında harf ve kelimelerin esre, ötre ve üstün gibi yardımcı elemanlar ile birlikte üst üste ve uyumlu bir şekilde yerleştirilmesi sonucu, ahenkli ve göze hoş gelecek bir şekilde tasarım yapılmasına ne ad verilir?
Tevki’ |
Reyhani |
İstif |
Rika’ |
Ta’lik |
İstif; hat sanatında harf ve kelimelerin esre, ötre ve üstün gibi yardımcı elemanlar ile birlikte üst üste ve uyumlu bir şekilde yerleştirilmesi sonucu, ahenkli ve göze hoş gelecek bir şekilde tasarım yapılmasına denir. Doğru yanıt C’dir.
11.Soru
16-20 mm odak uzaklığına sahip objektiflere ne ad verilir?
16-20 mm odak uzaklığına sahip objektiflere ne ad verilir?
Normal açılı objektif |
Tele objektif |
Geniş açılı objektif |
Çok geniş açılı objektif |
Balık gözü objektif |
Objektifler odak uzaklıkları bakımından farklılıklar gösterir. Evrensel ölçekte standart olarak kabul edilen 35 mm film formatı ve 4:3 çerçeve oranlarına göre, 50 mm odak uzaklığına sahip objektifler normal açılı objektif olarak tanımlanır.
50 mm üzeri 80-135-200-500-1000 mm vb. odak uzaklığına sahip objektifler tele objektif olarak adlandırılır.
50 mm ve altı 35-20 mm odak uzaklığına sahip objektifler geniş açılı, 16-20 mm odak uzaklığı olanlar çok geniş açılı, 9-16 mm odak uzaklığı olanlar balık gözü objektif olarak adlandırılır.
12.Soru
Matematik ve sanatta, bir bütünün parçaları arasında en yetkin boyutları verdiği sanılan ölçüt aşağıdakilerden hangisidir?
Doku |
Ritim |
Biçim |
Altın Oran |
Denge |
Altın oran, matematik ve sanatta, bir bütünün parçaları arasında gözlemlenen, uyum açısından en yetkin boyutları verdiği sanılan geometrik ve sayısal bir oran bağıntısıdır. Eski Mısırlılar ve Yunanlar tarafından keşfedilmiş, mimaride ve sanatta kullanılmıştır.
13.Soru
Okurda estetik bir haz yaratmayı amaçlayan, dilsel bir sanat alanı ve bu alanda yaratılmış eserlerin hepsi nedir?
Müzik |
Beste |
Edebiyat |
Tiyatro |
Şiir |
Edebiyat ya da yazın, okurda estetik bir haz yaratmayı amaçlayan, dilsel bir sanat alanı ve bu alanda yaratılmış eserlerin hepsidir.
14.Soru
Sinemada normal hareket olarak algılanan görüntü akışında saniye kaç kare görülür?
12 kare |
16 kare |
24 kare |
35 kare |
48 kare |
Sinemada saniyede 24 karelik görüntü akışı normal hareket olarak algılanır. Görüntüde
akan 24 kare gözün ağ tabakasının 10/1 oranda görüntüyü belleğinde tutma ve gelen görüntü ile üst üste bindirme özelliğinden dolayı insan algısında normal bir hareket duygusu yaşanır. Saniyede 48 karelik görüntü akışı yavaş çekim (slow motion) olarak algılanır. Tam tersi durumda ise saniyede 12 karelik bir görüntü akışı ise seyirci için hızlandırılmış hareket (fast motion) duygusu uyandırır. Sessiz sinema döneminde saniyede 16 karelik görüntü kullanılmıştır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Çağdaş Sanat Kuramları arasında yer alan Eser Merkezli Yaklaşımın özellikleri arasında yer almaz?
Sanat etkinliğinin en önemli unsuru, sanatçı ve onun yaratıcılığıdır. |
Sanat eserinin estetik olarak kavranmasını sağlayan etken, biçimdir. |
Bir sanat eserine özgünlüğünü, bireyselliğini, iç bütünlüğünü kazandıran bütün ögeler biçimseldir. |
Yaklaşımın merkezinde sanatçı değil, eser yer alır. |
Eseri; biçim, düzen ve kurgu ögeleriyle değerlendiren bir yaklaşımdır. |
Eseri; biçim, düzen ve kurgu ögeleriyle değerlendiren bu yaklaşımın merkezinde sanatçı değil, eser yer alır. ‘Biçimcilik’ olarak adlandırılan bu anlayışa göre bir sanat eserine özgünlüğünü, bireyselliğini, iç bütünlüğünü kazandıran bütün ögeler biçimseldir. Sanat eserinin estetik olarak kavranmasını sağlayan etken, biçimdir.
16.Soru
Barok dönemin en önemli bestecisi aşağıdakilerden hangisidir?
Wolfgang Amadeus Mozart |
Franz Joseph Haydn |
Ludwig van Beethoven |
Christoph Willibald Gluck |
Johann Sebastian Bach |
Johann Sebastian Bach
17.Soru
Birbirinin devamı niteliğinde olan ya da birbiri ile karakterler veya konu açısından bağlantılı olan üç esere ne ad verilir?
Triloji |
Tragedya |
Tirat |
Hamartia |
Anagnorisis |
Üçleme: Üçleme, triloji veya üçlü yapıt diye adlandırılır. Birbirinin devamı niteliğinde olan ya da birbiri ile karakterler veya konu açısından bağlantılı olan üç eser demektir.
18.Soru
Duyarlı madde sürülen yüzeyin ışık ile etkileşimi sonucu ilk gerçek fotoğraf kim tarafından elde edilmiştir?
Joseph Nicepore Niepce |
Jerome Carden |
Leonardo da Vinci |
Arap Alhazen |
Thomas Edison |
Alıcının keşfinde bu gelişmeler olurken, kimya alanında da eş zamanlı olarak önemli ilerlemeler yaşanmaktaydı. Duyarlı madde sürülen yüzeylerin ışık altında farklı renkler aldığının anlaşılmasıyla Joseph Nicepore Niepce 1816 yılında gümüş klorürlü kâğıt üzerinde gerçek fotoğraflar elde eder.
19.Soru
I. Senaryoyu, senarist ya da yönetmen yazabilir.
II. Çekim senaryosu senaristin işidir.
III. Senaryo yazımında dramatik anlatım yöntemi benimsenmiştir.
IV. Synopsis’ten sonra treatment (geliştirim senaryosu) aşaması gelir.
Senaryo ile ilgili yukardakilerden hangisi/hangileri doğrudur?
I ve II |
I ve IV |
I, II, III |
II, III, IV |
I, III, IV |
Senaryoyu, senarist ya da yönetmen yazabilir. Çoğu zaman da bir iş birliği yaşanır. Her ne kadar senaryo görsel bir metin olsa da görüntüye ilişkin detayların çekim senaryosunda yer aldığı görülür. Senaryoda filmin öyküsü ve diyaloglar işlenmiştir. Oysa çekim senaryosu görsel anlatımın uygulanmasına dönük tüm ayrıntıları bünyesinde taşır. Senaryoyu senarist yazabilir. Ancak çekim senaryosu yönetmenin işidir.
Synopsis’ten sonra karakterlerin, olayların ve karakterlerin bu olaylar içindeki işlevlerinin genel hatlarıyla işlendiği her bir sahnenin bir paragraf olarak yazıldığı treatment (geliştirim senaryosu) aşaması gelir. Bu noktadan sonraki aşama ise senaryonun kendisidir.
Çatışma dramatik anlatımın temelidir. Çatışmaya dayalı dramatik anlatım klasik Yunan tragedyalarında trajik, dram ve melodram olarak işlenmiştir. Tragedyalardaki dramatik form tiyatro tarafından aynen benimsenmiştir. Tiyatronun devraldığı bu form süreç içerisinde öykü ve romanın da anlatım yöntemine dönüşmüştür. Son olarak ise sinema sanatının temelini oluşturan senaryo yazımında da dramatik anlatım yöntemi benimsenmiş ve öykü yapısı ona göre kurgulanmıştır.
20.Soru
Birbirinden bağımsız olarak gelişen iki ya da daha fazla öykünün iç içe dizilerek kurgulandığı dizim aşağıdakilerden hangisidir?
Birbirinden bağımsız olarak gelişen iki ya da daha fazla öykünün iç içe dizilerek kurgulandığı dizim aşağıdakilerden hangisidir?
Sıralı dizim |
Sırasız dizim |
Koşut dizim |
Atlamalı dizim |
Zamansız dizim |
Koşut dizim, birbirinden bağımsız olarak gelişen iki ya da daha fazla öykünün iç içe dizilerek kurgulanmasıdır. A+ (a1- a2- a3)+ B+ (b1- b2- b3) =C gibi ilerleyen akışta bu öyküler birleşir ve tek bir anlatımı oluştururlar.
Koşut dizimde olay ya da eylemler başından başlatılarak kendi içerisinde bağımsız gelişir. Bağımsız gelişen sekanslar iç içe dizilerek birleştirilip sonlandırılır. Zaman kısmi olarak daraltılır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ