Hadis Final 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
I. Hadis içerisinde geçen nadir kelimeleri seçmek aranan hadise daha kolay ulaşım açısından önemlidir
II. Sadece bir kelime üzerinden arama yapmak yerine birkaç kelimeyi birlikte taratmak hadisin bulunmasını kolaylaştırabilir
III. İsim ya da fiiller taratılırken, kelimeyi başındaki atıf harfi ya da sonundaki zamirle birlikte yazmak sonuca ulaşmayı kolaylaştırır
IV. Hadisin tamamını yazarak sonuca ulaşmak sonuca çabucak ulaşmayı sağlar
Sanal ortamda Şâmile programının kullanımı ile ilgili yukarıdaki bilgilerden hangileri doğrudur?
Yalnız I |
I ve II |
I, II ve III |
I, III ve IV |
II, III ve IV |
Nispeten nadir kelimeleri seçmek aranan hadise daha kolay ulaşım açısından önemlidir. Bir hadiste ilk bakışta dikkat çekici olan kelimeler tek
başına hadis dışında da birçok yerde geçme ihtimali bulunmaktadır. Dolayısıyla bu durumda sadece bir kelime üzerinden arama yapmak yerine birkaç kelimeyi birlikte taratmak daha uygun gözükebilir. İsim ya da fiiller taratılırken mümkün olduğu kadar kök hallerinin yazılması sonuca daha doğrudan ulaşılması için önemlidir. Zira bir kelimeyi başındaki atıf harfi ya da sonundaki zamirle birlikte yazılması, sonuca ulaşmayı zorlaştırmaktadır. Bazı öğrencilerin Şâmile programına hadisin bir cümlesini hatta hadisin tamamını yazarak sonuca ulaşmaya çalıştıkları görülmektedir. Oysa bu şekilde bir hadisin bulunması oldukça zordur.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kişinin sosyal ahlâki görevlerinin kapsadığı alanlardan biri değildir?
Allah ile olan ilişki |
Aile ile olan ilişki |
Toplum ile olan ilişki |
Devlet ile olan ilişki |
Diğer insanlarla olan ilişki |
Ahlâk “İnsanın iyi veya kötü olarak vasıflandırılmasına yol açan manevî nitelikleri, huyları ve bunların etkisiyle ortaya koyduğu iradeli davranışlar bütünü” diye tanımlanır. İnsanın kendi iç dünyasından ve Allah ile olan ilişkilerinden doğan davranışlar bireysel ahlâk adını alır. Toplumsal ahlâk ise insanın diğer insanlara ve varlıklara karşı yapmakla yükümlü ve sorumlu olduğu görevler dizisini ifade eder. Sosyal ahlâk adı da verilen bu görevler, bireyin toplumla ilişkilerinden doğan ahlâkî fiiller, tutum ve davranışlar demektir. Aile, toplum ve devlet, söz konusu görev alanlarını oluşturur.
3.Soru
- Senedin muttasıl olması
- Ravilerin Sika olması
- Ravilerin adaletli olması
- Ravinin zaptı
- Hadisin usulüne göre alınması
Hangilerinin sened tenkidinde göz önünde bulundurulması gerekmektedir?
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
I, III, IV, V |
Hepsi |
bütün şıklar bir hadisin sened metni için gereklidir
4.Soru
Kur’ân ve Sünnet’i anlamanın ve aralarındaki ilişkiyi en doğru şekilde kurmanın yolu hangi bilim dallarının bilginlerinin ortaya koyduğu usul ve esaslara göre hareket etmekten geçer?
Tefsir, hadis, kelam |
Tefsir, hadis, fıkıh |
Tefsir, hadis, kıyas |
Hadis, fıkıh, kıyas |
Hadis, fıkıh, kelam |
Kur’ân ve Sünnet’i anlamanın ve aralarındaki ilişkiyi en doğru şekilde kurmanın yolu tefsir, hadis ve fıkıh bilginlerinin ortaya koyduğu usûller ve esaslara göre hareket etmekten geçer. Zira usûle riayet edilmemesi doğru sonuca varılmasını da engelleyecektir. Çağımızda anlama konusundaki farklılıklar, usûle dair gerekli ilmî alt yapı eksikliklerinden kaynaklanmaktadır.
5.Soru
“Riyâzu’s-Sâlihîn isimli eser kimindir?
İmam Buhârî |
İmam Nevevî |
İmam Mâliki |
İmam Ebu Hanife |
İmam Şâfî |
Adi geçen eser İmam Nevevî'ye aittir.
6.Soru
I. İlim Allah tarafından çekilip alınarak yok olacaktır
II. İslâm, ilme ve gerçek âlime büyük önem vermektedir.
III. Âlim geçindikleri halde câhil olan kimselere fetva sorulmamalıdır
IV. Sahâbiler hadis rivâyetinde oldukça titiz davranmışlardır
İlim ve alimler ile ilgili yukarıdaki ifadelerden hangileri doğrudur?
Yalnız I |
I ve II |
I ve III |
II ve III |
II, III ve IV |
Hz. Peygamber (s.a.v.), bir hadisinde ilmin Allah tarafından çekilip alınmayacağını bunun yerine âlimlerin ölmesiyle ilmin câhil kimseler tarafından temsil edileceğini açıklamaktadır.
7.Soru
Bir hadisin sahih olduğuna dair yapılan,doğrulama ve hüküm verme işlemine ne ad verilir?
Tashih
|
Tad’if
|
Şaz |
İlletli
|
Muâraza |
Bir hadisin sahih olup olmadığıyla ilgili yapılan teknik hüküm verme işlemine tashih adı verilir.
8.Soru
Rabguzi'nin Hz. Peygamber'in hadislerinin yer aldığı eseri hangisidir?
Kutadgu Bilig |
Atabet'ul Hakayık |
Divan-ı Hikmet |
Kısas-ı Enbiya |
Şihabu'l Ahlar |
Rabguzi^’nin (v. 1310) Kısas-ı Enbiya^’sı, Türklere müslümanlığı ve İsla^m peygamberini anlatan ilk eserler sayılır.
9.Soru
Hadise göre Allah ilmi bir toplumdan nasıl alır?
Çekip almak süretiyle
|
Kullarının dünyaya dalmasına izin vermesiyle
|
Zalim eliyle
|
Şeytana izin vermesiyle |
Alimleri öldürmekle |
(Müellif dedi ki:) Bize İsmail b. Ebî Üveys tahdîsen, o da Mâlik’ten tahdîsen o da Hişâm b. Urve’den o da babasından o da Abdullah b. Amr b. As’tan naklen Allah Resûlü’nun şöyle buyurduğunu haber verdi: Allah ilmi, çekip almak süretiyle kullar arasından kaldırmaz. Ancak âlimleri öldürmekle ilmi kaldırır. Sonunda hiçbir âlim kalmaz ve insanlar câhilleri kendilerine baş edinirler. Bu kimselere soru sorulur, onlar da bilmeden cevap verirler. Böylece hem kendileri sapar hem de insanları saptırırlar. (Buhârî’nin râvisi) Firebrî dedi ki: Bize Abbas tahdîsen o da Kuteybe’den tahdisen, o da Cerîr’den tahdîsen o da Hişam’dan naklen bu hadisin benzerini rivâyet etti (Buhârî, İlim 34, hadis no: 100).
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi hadislerin Türk kültüründe yaygınca kullanıldığı alanlardan biri değildir?
Edebiyat |
Sanat |
Mimari |
Atasözü |
Sinema |
Hadisler Türk kültüründe sinema alanında yaygınca kullanılmamıştır.
11.Soru
Hadisi belli rivâyet lafızlarıyla nakletmeye ne denilmektedir?
Eda
|
Metin
|
Tahammül
|
Tenkid
|
Sened |
Hadis, sened ve metin olmak üzere iki temel unsurdan oluşur. Sened, metni birbirlerinden belli usullerle almak ve rivâyet lafızlarıyla nakletmek suretiyle bize kadar ulaştıran râviler silsilesinin adıdır. Metin ise senedin sonunda râvilerin naklettikleri sözlü kısımdır. Hadisi hocadan belli metodlarla alıp öğrenmeye tahammül, belli rivâyet lafızlarıyla nakletmeye de edâ denilmektedir. Seneddeki râvinin hadis naklederken kullandığı “bize hadis nakletti”, “ bize haber verdi”, “/işittim ki” gibi lâfızlar, râvinin hadisi hangi yollarla alıp naklettiğini gösterir. Hadis denince öncelikle Hz. Peygamber’e ait söz, fiil ve takrirlerin (onaylar) oluşturduğu metin kısmı anlaşılır. Buna merfu hadis denir. Bununla birlikte sahâbe ve tâbiûnun söz, fiil ve görüşleri de kayıtlı olarak hadis diye isimlendirilir (mevkuf hadis, maktû hadis gibi).
12.Soru
Tabakât kitabı nedir?
Hadis kitabı
|
Rivayet kitabı |
Biyografi kitabı |
Dini ilimler kitabı
|
Tefsir kitabı |
Hal tercümesi kitabı olarak yazılan tabakat, aynı çağda yaşamış,aynı bilim dalıyla uğraşmış,aynı mezhep ve tarikatın üyesi olan kişilerin hayatlarını anlatan Biyografi kitaplarıdır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir hadisin hasen olduğunu gösterir?
Senedinde inkıta bulunması
|
Senedindeki inkıtanın sahâbe/tâbiûn tabakasında olması
|
Bütün şartları taşımakla birlikte râvilerinden birinde hafif bir zapt bulunması
|
Senedden peşpeşe olmaksızın iki veya daha fazla râvinin düşmesi
|
Senedden peşpeşe iki râvinin düşmesi
|
14.Soru
Telif ettiği kitabına alacağı hadiste hadisin sıhhat şartlarının yanında ra^vilerin birbirleriyle muasır olmalarını, başka bir ifadeyle görüşmüş olma imka^nını yeterli gören muhaddis kimdir?
Telif ettiği kitabına alacağı hadiste hadisin sıhhat şartlarının yanında ra^vilerin birbirleriyle muasır olmalarını, başka bir ifadeyle görüşmüş olma imka^nını yeterli gören muhaddis kimdir?
Tirmizi |
Müslim |
Buhari |
Ebu Davud |
Nesai |
Müslim ra^vilerin birbirleriyle muasır olmalarını, başka bir ifadeyle görüşmüş olma imka^nını yeterli görmüştür. Buna da mua^seret denmiştir.
15.Soru
Hadisin sened veya metin açısından diğer rivâyetlere aykırılık taşımasına ne ad verilir?
Şaz
|
İllet
|
Muteber
|
Muttasıl
|
Sika |
Hadis âlimleri bir hadisin sahih yani sağlam ve kabul edilebilir bir rivâyet olabilmesi için yukarıdaki unsurlar dışında şaz ve illetli olmamasını da şart koşarlar. Şaz, hadisin sened veya metin açısından diğer rivâyetlere aykırılık taşımasıdır. İllet ise hadisin sened veya metninde bulunan ve ancak hadis ilminde uzman olanların görebileceği gizli bir kusurdur. Görüldüğü gibi bu iki şart hadisin iki temel unsuru olan sened ve metin arasında ortaktır.
16.Soru
I. Gözü haramdan sakınmak
II. Yolunu kaybedene yol göstermek
III. Abdestli gezmek
IV. Selâmı almak
V. İyiliği emredip kötülükten sakındırmak
Yukarıdakilerden hangileri “yolun hakları” arasında yer alır?
Yalnız I |
I ve II |
I, II ve III |
I, II, III ve V |
I, II, IV ve V |
Günlük davranışlar arasında riayet edilmesi gereken “Allah’ın hakkı” ve “kulların hakkı” olduğu gibi, bir de -Hz. Peygamber’in tabiriyle- “yolun
hakkı” vardır. Şöyle buyururlar: “Yolun hakkını verin! Bunlar; gözü haramdan sakınmak, insanlara eziyet vermekten kaçınmak, selâmı almak, iyiliği emredip kötülükten sakındırmak, yolunu kaybedene yol göstermek, yardım isteyenin yardımına koşmaktır.
17.Soru
Hadiste, hadisi nakleden râvilerin oluşturduğu silsileye ne ad verilir?
Rical |
Raviler Zinciri |
Metin |
Sened |
Tenkid |
Sened, metni birbirlerinden belli usullerle almak ve rivâyet lafızlarıyla nakletmek suretiyle bize kadar ulaştıran râviler silsilesinin adıdır.
18.Soru
Hz. Muhammed hadislerinde aşağıdaki toplumsal etkinliklerin hangilerini men etmiştir?
- Ğınâ
- Laib
- Şarkı
I |
I-II |
I-III |
II-III |
I-II-III |
Hz. Peygamber (s.a.v.), insanın rahatlamaya, oynayıp eğlenmeye olan ihtiyacını görmezden gelmemiş, belli bir edep dahilinde eğlenceye izin vermiş, hatta bunu teşvik etmiştir. Ebû Leheb’in kızı Dürre’nin düğün merasiminde, damâdın yanına gelerek; “eğlence yok mu? Hz. Âişe’nin bakımını üstlendiğini Ensârdan bir kızın düğün günü şarkı (ğınâ) ve oyun (la‘ıb) sesleri duymayınca; “Gelin için şarkılar söylediniz mi? Ensâr’ın bu mahallesi şarkıyı sever” buyurmuştur.
19.Soru
İnsanın iyi veya kötü olarak vasıflandırılmasına yol açan manevî nitelikleri, huyları ve bunların etkisiyle ortaya koyduğu iradeli davranışlar bütünü olarak tanımlanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Toplumsal kurallar |
Adab-ı Muaşeret |
Ahlâk
|
İctimai düzen
|
Bireysel sorumluluk |
Ahlâk “İnsanın iyi veya kötü olarak vasıflandırılmasına yol açan manevî nitelikleri, huyları ve bunların etkisiyle ortaya koyduğu iradeli davranışlar bütünü” diye tanımlanır. İnsanın kendi iç dünyasından ve Allah ile olan ilişkilerinden doğan davranışlar bireysel ahlâk adını alır. Toplumsal ahlâk ise insanın diğer insanlara ve varlıklara karşı yapmakla yükümlü ve sorumlu olduğu görevler dizisini ifade eder. Sosyal ahlâk adı da verilen bu görevler, bireyin toplumla ilişkilerinden doğan ahlâkî fiiller, tutum ve davranışlar demektir. Aile, toplum ve devlet, söz konusu görev alanlarını oluşturur.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi hadis metinlerinin ilk kelimelerinin birbirine yakınlığına göre ve yarı alfabetik metodla tasnif edilen ilk hadis musannefidir?
Cami
|
Sünen
|
Şihab
|
Kırk Hadis
|
Kütüb-i Sitte |
Hadis metinlerinin ilk kelimelerinin birbirine yakınlığına göre ve yarı alfabetik metodla tasnif edilen ilk hadis musannefi olan Şihâb, taşımaya elverişli ve ezberlemesi kolay olsun diye birer cümlelik vecîze şeklindeki hadislerden derlenmiştir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ