Hadis Tarihi ve Usulü Final 15. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi hadis yazımını yasaklayan haberlerdendir?


“Benden Kur’ân dışında hiçbir şey yazmayınız. Kim benden bir şey yazmışsa onu imha etsin. Benden hadis rivayet edin, (bunda) hiçbir sakınca yoktur. . .”

Şâh Hz. Peygamber’den bu hutbenin yazılıp kendisine verilmesini istemiş, Hz. Peygamber de, “(Hutbeyi) Ebû Şâh için yazın!” buyurmuştu.

Hz. Ömer, Hz. Ali ve İbn Abbâs da; “İlmi yazıya geçirin!” demişlerdir.

Bir sahâbî Hz. Peygamber’e gelerek hafızasının zayıflığından şikâyet etmişti de Hz. Peygamber ona şu tavsiyeyi yapmıştı : “Hafızana sağ  elinden yardım iste (yani yaz!)”.

Râfi‘ b. Hadîc şöyle demiştir: Biz “ey Allah’n Res.lü, doğ rusu biz senden bazı şeyler işitiyoruz. Onları  yazabilir miyiz?” demiştik de o; “Yazın, birsakınca yok!” buyurmuştu


2.Soru

I. Tevatür
II. Şöhret
III. Şâhitlik
IV. Hicri
Yukarıdaki maddelerden hangileri bir kimsenin sahâbî olup olmadığının belirlenmesinde izlenen yollardandır?


I ve III

II ve IV

I, II ve III

II, III ve IV

Hepsi


3.Soru

Bir hadisin zayıflığını gösteren terimlerden kezzâb, aşağıdaki seçeneklerden hangisinde Türkçe olarak verilmiştir?


Râvînin yalancılığı

Râvînin yalan söylemekle itham edilmesi

Râvînin çok hata yapması

Hadisin şiddetli zayıflığı

Hadisin zayıflık derecesinin hafif olması


4.Soru

İslam bilginlerince ilk üç asırda hadislerin aslına uygun olarak naklinde amacı gerçekleştiren en isabetli yöntem aşağıda verilen seçeneklerin hangisinde bulunmaktadır?


Kırâat

İmla

İcazet

Münâvele

Sema


5.Soru

Aşağıda verilen seçeneklerden hangisi hadis tarihinde görülen başlıca hadis uydurma sebeplerinden biri değildir?


İslam düşmanlığı

Arap dilini bilmemek

Irk ve Mezhep yanlılığı

Maddi yarar elde etme hırsı

İslam’a hizmet etme arzusu


6.Soru

Sahabe ve büyük tabiilerin çoğunlukta olduğu hicri birinci asrın ilk üç çeyreğinde hadislerin muhafaza ve naklinde yazmaktan çok ezberlemeye önem veriliyor, hadisler genellikle müzakere yoluyla hafızalarda korunuyordu. Ancak bazı sahabi ve tabiilerin hadisleri yazmalarının sebebi ne olabilir?


Diğer hadis nakledenlerle yaşadıkları fikir ayrılıkları

Diğer nesillere aktarmak için

Yazılı metinlerin daha itibarlı olması

Okuma yazma oranının yüksek olması

Hatırlamak amacıyla hadisleri yazmaları


7.Soru

I. Semâ’ ve Kırâat
II. İcâzet, Münâvele ve Mükâtebe
III. Errihle fî Talebil’l-Hadîs
IV. İ’lâm, Vasıyyet, Vicâde
Hadis öğrenim ve öğretim metotları hadislerin aslına uygun olarak naklini temindeki öncelikleri, hadis âlimleri tarafından kabul görmeleri ve yaygınlıkları ile amacı gerçekleştirmekte birbirine yakınlıkları dikkate alınarak üç grup halinde incelenmektedir. Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri bu gruplardandır?


Yalnız I

Yalnız II

I ve II

I, II ve III

I, II ve IV


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Mukayese için söylenemez?


Bir hadisin farklı rivâyetlerinin bir araya getirilip birbirleriyle karşılaştırılması demektir.

Bir râvînin zabt sahibi olup olmadığını anlamanın başlıca iki yolundan biridir.

Râvî veya râvîlerinin zabt seviyelerinin belirlenmesinde son derece önemlidir.

Râvînin ezberleme güç ve yeteneği, hadisi tam ve sağlam bir şekilde ezberleyip aklında tutma kabiliyeti demektir.

Kullanımı Hz. Peygamber ve sahâbeye dayanan bu usuldür.


9.Soru

Zayıf hadisler birbirini takviye ederek hangi dereceye yükselirler?


Merfûd

Mevkuf

Te‘addü’t-turuk

Hasen li-gayrihî

Muhkem


10.Soru

Sened ve/veya metninin müşterek özelliklerine göre sınıflandırmalardan değildir?


Müsned

Müdrec

Musahhaf ve Muharref

Mutâbi‘- Şâhid

Garîb


11.Soru

Semâ ve kırâat yollarıyla alınan hadislerde icazetin gerekli görülmesinin sebebi aşağıda verilen şıkların hangisinde yer almaktadır?


Tembellik

Vurdumduymazlık

Dalgınlık

Sorumsuzluk

Bitkinlik


12.Soru

Aşağıdakilerden hangisi “Dininizde helali haram haramı da helal göstermek için dört bin hadis uydurdum” sözlerini söyleyen kişidir?


Abdülkerim b. Ebü’l-Avcâ

Muhammed b. Sa‘îd el-Esedî

Beyân b. Sem‘ân el-Mehdî

Gıyâs b. İbrahim

Ebu’l-Ferec İbnü’l-Cevzî


13.Soru

Hz. Peygamber, Medîne’ye hicret ettikten sonra yaptığı ilk iş, bir mescid inşa etmek olmuştur. Bu mescid aşağıdakilerden hangisidir?


Mescid-i Nebevî

Mescid-i Rusâfe

Mescid-i Haram

Mescid-i Nebi

Mescid-i Kuran


14.Soru

Aşağıdaki seçeneklerin hangisi uydurma hadisin belirtileri arasında gösterilebilir?


Ahlak bozuklukları

Bilinç bozuklukları

Kişilik bozuklukları

Ses bozuklukları

Mana bozuklukları


15.Soru

Hadis ilminde belli bir formasyon kazanmış bir kişi, neyi ya da neleri incelemek suretiyle bir hadisin uydurma olup olmadığı konusunda kanaat sahibi olabileceği söylenebilir?


Sened

Rihle

Ölçüsüz sevap

Sınırsız vaatler

Mevzu


16.Soru

Râvîyi güvenilir, rivâyetini makbul olmaktan çıkaran Metâin-i aşere denilen on kusur vardır. Buna göre verilenlerden hangisinin Metâin-i aşere’de yer almaz?


Yalancılıkla itham

Fısk

Cehâlet

Sikaya muhâlefet

Ezbercililk


17.Soru

Aşağıdaki âlimlerden hangisi amellerin faziletiyle ilgili konularda zayıf hadisle amel etmek caiz değildir görüşündedir?


Süfyân es- Sevrî

Ebû Bekir İbnü’l-Arabî

Ahmed b. Hanbel

Ebû Dâvud

Abdullah b. Mübârek


18.Soru

“Ketebe ileyye fülan: falan kimse bana yazdı” lafzı hangi metoda delâlet etmek üzere kullanılan rivayet lafızlarındandır?


Münavele

Vasiyyet

Vicade

Mükatebe

İcazet


19.Soru

Yüce Allah’a, Kur’an olmayarak nispet edilen söz ve işle ilgili hadis anlamına gelen, Rabbânî hadis veya ilâhî hadis de denen hadis türü aşağıdakilerden hangisidir?


Sahih hadis

Hasen hadis

Kutsi hadis

Merfü hadis

Mevküf hadis


20.Soru

Bütün rivayetlerinde lafızları aynı olan yani, Hz. Peygamber’in ağzından çıktığı şekilde bize ulaşan hadislere ‘__________’ denilmektedir. Verilen boşluğa gelmesi gereken uygun ifade aşağıdaki şıkların hangisinde yer alamaktadır?


Meşrebi

Sahih

Lafzi

Emin

Manevi