Halk Edebiyatına Giriş 1 Final 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde "soyun, boyun yahut ulusun yapılan bir yanlışlık, tanrısal bir cezalandırma ya da kötü bir gücün saldırısına karşı uğranılan kötü bir durumdan kurtarıcı bir kahramanın baflarısı ve ona bağı olarak yeniden kuruluşun bilgisi veya haberi" aktarılır?
Epik destanlar |
Masallar |
Efsaneler |
Kıssalar |
Foktaller |
Epik destanlarda anlatılanlar; soyun, boyun yahut ulusun yapılan bir yanlışlık, tanrısal bir cezalandırma ya da kötü bir gücün saldırısına karşı uğranılan kötü bir durumdan kurtarıcı bir kahramanın baflarısı ve ona bağı olarak yeniden kuruluşun bilgisi veya haberidir. Dolayısı ile sorunun doğru cevabı A seçeneğidir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi atasözü yerine kullanılmaz?
kanatlı söz
|
Cevherli nasihat
|
Aklın gözü
|
cevherli söz
|
Ruhun tabibi
|
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türk epik destan geleneğinde başlıca tipler ve taşıdıkları tipolojik özelliklerin açısından örnek olarak gösterilmez?
Bozkurt (Gökbörü) Motifi. |
Alperen Tipi. |
Bilge Devlet Adamı Tipi. |
Kadın Tipleri. |
Kahramanın Atı Tipi |
Bozkurt (Gökbörü) Motifi, Türk epik destan gelneğindeki başlıca tipler arasında yer almaz . Bozkurt (Gökbörü) Motifi Türk destan motiflerindendir.
4.Soru
Sözlü edebiyatın en eski türlerinden birisi olan, toplumlarını çoğunlukla dış düşmanlara ve felaketlere karşı koruyan olağanüstü özelliklere de sahip kahramanların hayatını ve kahramanlıklarını anlatan uzun ve çoğunlukla manzum veya manzum-mensur karışık anlatılara ne ad verilir?
Epik Destan |
Efsane |
Masal |
Mit |
Fıkra |
Epik Destan
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türk fıkralarının etrafında teşekkül ettiği fıkra tiplerinden biri sayılmaz?
Nasrettin Hoca |
Bektaşî |
Temel |
Külkedisi |
İncili Çavuş |
Külkedisi
6.Soru
Mitlerin, yaşadıkları kültürlerde “gerçek hikâye” olduğuna inanılır. Aşağıdaki şıklardan hangisi bu tür toplumlarda mitler in yapısal özelliklerinden değildir?
Mit, tanrısal ve olağanüstü varlıkların eylemlerinin öyküsüdür. |
Mitlerde anlatılan bu öykü, kesinlikle gerçek ve kutsal olarak kabul edilmez. |
Mit, her zaman için bir “yaratılış” ve “köken” le ilgilidir. |
İnsan, miti bilmekle nesnelerin “köken” ini bilir, |
İnsan, mitlerin anlattıklarını kanıtlayan ritüeller aracığıyla, kendisine, yeniden anımsatılan ve yeniden gerçekleşme aşamasına getirilen olayların kutsal, coşku verici gücünün etkisine girmek amacıyla bunları yaşar. |
Mitlerin, yaşadıkları kültürlerde “gerçek hikâye” olduğuna inanılır. Bu tür toplumlarda mitler şu yapısal özellikleri gösterirler:
1) Mit, tanrısal ve olağanüstü varlıkların eylemlerinin öyküsüdür.
2) Mitlerde anlatılan bu öykü, kesinlikle gerçek ve kutsal olarak kabul edilir.
3) Mit, her zaman için bir “yaratılış” ve “köken” le ilgilidir. 4) Hem gerçek hem de kutsal kabul edilen bir öykünün anlattıkları, onlara gerçek ve kutsal olarak inananlar tarafından bir model olarak düşünülür. Dahası gerçek ve kutsal olan bu inanış ve davranış biçimleri “sosyal bir ferman” niteliğine bürünerek o sosyal ve toplumsal yapıdaki davranış ve düşünüş biçimlerini etkileyip yönlendirici bir konuma yükselir.
5) insan, miti bilmekle nesnelerin “köken”ini bilir, bu nedenle de, nesnelere egemen olmayı ve onları istediği gibi yönlendirip kullanmayı bu bilgiyle başarabileceğine inanır. Bu bilgi, “dıştan” ve “soyut” bir bilgi değildir. Mitlerde tören havas› içinde anlatılması veya kanıtını oluşturduğu törenin (ritüelin) gerçekleştirilmesiyle, tören (rit) biçiminde yaşanan bir bilgi söz konusudur.
6) insan, mitlerin anlattıklarını kanıtlayan ritüeller aracılığıyla, kendisine, yeniden anımsatılan ve yeniden gerçekleşme aşlamasına getirilen olayların kutsal, coşku verici gücünün etkisine girmek amacıyla bunları yaşar.
7.Soru
Bilmecelerle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Türk sözlü kültüründe bilmeceler tamamen manzum olarak düzenlenmiştir.
|
Manzum bilmeceler çoğunlukla beyitlerden ve dörtlüklerden oluşur.
|
Bilmecelerde cevabın ip uçları yer alır.
|
Bilmecelerde anlamsız doldurma kelimeler bulunabilir.
|
Bilmece, anonim halk edebiyatı türüdür.
|
8.Soru
Hayvan ve bitkilerin oluşumu ve kökenini anlatan efsanelere ne ad verilir?
Tarihsel efsane
|
Menkıbe efsane
|
Etiyolojik efsane
|
Gezgin efsane
|
Menakıpname
|
9.Soru
Duygu, düşünce, bilgi ve tecrübelerin aktarılması sürecine ne ad verilir?
Gelenek
|
Ritüel
|
Kültür
|
İletişim
|
Uygarlık
|
10.Soru
İnsanın doğayla olan mücadelesinde elde edilen bilgi, duygu ve tecrübeler insandan insana aktarılmasaydı kültürün bugünkü durumu hakkında ne söylenebilirdi?
Zenginleşirdi.
|
Çeşitlenirdi.
|
Değişirdi.
|
Yaygınlaşırdı.
|
Oluşmazdı.
|
11.Soru
Aşağıdaki atasözlerinden hangisi yapıca yanlıştır?
Acı patlıcanı kırağı çalmaz. |
Körle yatan şaşı kalkar. |
Üzüm üzüme baka baka kararır. |
Keskin sirke kabına zarar verir. |
Abanın dostluğu köy görünceye kadar. |
‘’Keskin sirke kabına zarardır.’’ İfadesinde kabına ifadesi yanlıştır. Onun yerine küpüne ifadesi gelmelidir. Çünkü atasözleri kalıplaşmıştır. İçerisindeki kelimeler benzer ya da anlamdaşlarıyla değiştirilemezler.
12.Soru
Belirlenimci, her olayın başka olayların gerekli ve kaçınılmaz bir sonucu olduğu öğretisini kabul eden kişiye ne ad verilir?
Epistemolojik |
Kült |
Memorat |
Determinist |
Teatral |
Belirlenimci, her olayın başka olayların gerekli ve kaçınılmaz bir sonucu olduğu öğretisini kabul eden kişiye Determinist adı verilir.
13.Soru
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde deyim kullanılmamıştır?
Sınavı kazanamadığını duyunca dünya başına yıkıldı.
|
Son vergi yasasından sonra belini doğrultamaz oldu.
|
Onun da artık eli ekmek tutuyor, kimseye muhtaç değil.
|
İlişkilerini kendi bakış açısı doğrultusunda yürüttü.
|
O, kolay para harcamaz, eli sıkıdır.
|
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mit'lerin temel özelliklerinin başında gelir?
Kahramanlık öykülerinden beslenmesi |
Olağan dışı olaylardan sıkça bahsedilmesi |
Şiirsel bir anlatımının olması |
Yunan Medeniyetine ait bir tür olması |
Hemen her zaman bir yaratılışın öyküsü olması |
İnsan davranışları için model teşkil eden, hayata anlam ve önem kazandıran, dolayısıyla insanın kendini anlamlandırmasını sağlayan ve her zaman için bir yaratılışın öyküsünü anlatan kutsal kabul edilen metinlere “mit” (myht) adı verilir. Mit evrenin yaratılışındaki kutsal bir öyküyü, yeryüzünün hatta kâinatın başlangıcını ve kökenini anlatır. Mitlerdeki zaman, tarih olarak adlandırdığımız zamanın da ötesinde kozmik bir başlangıç zamanıdır. Mitler ya bütün kâinatın veya onun yalnızca küçük bir parçası diyelim ki bir kuş veya ağaç cinsinin, bir insan davranışının, bir sosyal kurumun nasıl oluştuğunu ve kökeninin ne olduğunu anlatır. Mitler hemen her zaman bir yaratılışın öyküsüdür. Bir şeyin nasıl yaratıldığını ve nasıl var olmaya başladığını anlatır. Doğru E'dir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi efsanelerin ihtiva ettikleri genel konular arasında yer almaz?
Yaratılış ve Dünyanın sonu ile ilgili efsaneler |
Teknoloji ile ilgili efsaneler |
Tarihi efsaneler ve medeniyet tarihi ile ilgili efsaneler |
Olağanüstü kişiler, varlıklar ve güçlerle ilgili efsaneler |
Dinî efsaneler |
Teknoloji ile ilgili efsaneler
16.Soru
İnsanın doğayla olan mücadelesinde elde edilen bilgi, duygu ve tecrübeler insandan insana aktarılmasaydı kültürün bugünkü durumu hakkında ne söylenebilirdi?
Zenginleşirdi.
|
Çeşitlenirdi.
|
Değişirdi.
|
Yaygınlaşırdı.
|
Oluşmazdı.
|
17.Soru
Özellikle kadın ve çocuklara yardım eden kutsal bir güç konumunda olan Tanrıçaya ne ad verilmiştir?
Umay Ana |
Kayın Ana |
Od Ana |
Kadir Ana |
Kadim Ana |
Umay Ana
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kült tanımıdır?
Bilgi kuramına ait olan
|
Tiyatro özelliği taşıyan
|
Geleneksel halk anlatılarının anlamlı olarak bölünebildiği en küçük birim
|
Halk Edebiyatı anlatılarında ana olaya bağlı yan olay
|
Yerel özellikler taşıyan dinî törenler
|
19.Soru
Masallar, tıpkı epik destanlar gibi “masal anası”, “masal ninesi” veya “masalcı” adı verilen çok büyük bir çoğunlukla hanım olan özel bir anlatıcı tarafından ve belli kural ve kalıplaşmalara sahip bir geleneğe bağlı olarak anlatılır. Türk televizyonlarında ilk “masal anası” olan sinema, tiyatro sanatçısı kimdir?
Adela Özcan |
Yıldız Kenter |
Fatma Girik |
Türkan Şoray |
Filiz Akın |
Adile Naşit ya da gerçek adıyla Adela Özcan, Türk televizyon kanallarında masal anlatmıştır. Sorunun doğru cevabı A seçeneğidir.
20.Soru
Türk mitolojisiyle ilgili yapılmış 1971 ve 1994 yıllarında yayımlanan 2 ciltlik "Türk Mitolojisi" adlı çalışma kime aittir?
Doğan Aksan |
Berke Vardar |
Bahaeddin Ögel |
Sevan Nişanyan |
Besim Atalay |
Bahaeddin Ögel
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ