Halk Edebiyatına Giriş 2 Ara 3. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Halk Edebiyatının en eski kaynaklarından olan Dîvânu Lugâti’t-Türk’te “ır” ve “yır” kelimeleriyle karşılanan türkü terimi yerine Azerbaycan Türkçesinde aşağıdakilerden hangisi kullanılır?


Halk yırı

Halık cır

Halk aydımı

Mahnı

Halk koşiği


2.Soru

Karagöz hangi yüzyılda kesin biçimini almıştır?


XV. yüzyıl

XVI. yüzyıl

XVII. yüzyıl

XVIII. yüzyıl

XIX. yüzyıl


3.Soru

Aşağıdakilerden hangisi konularına göre türkülerden biri değildir?


Askerlik türküleri

Çocuk ve Oyun türküleri

Esnaf türküleri

Evlilik türküleri

Çoban türküleri


4.Soru

Dîvânu Lugâti’t-Türk’te “ır” ve “yır”, Azerbaycan Türkçesinde “mahnı”, Kırgız Türkçesinde “eldik ır”, Türkmen Türkçesinde “halk aydımı” olarak adlandırılan tür Türkiye Türkçesinde aşağıdakilerden hangisidir?


Mani

Ninni

Masal

Ağıt

Türkü


5.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Karagöz oyunu icrası sırasında şarkı ve türküleri okuyan kişiye verilen addır?


Yardak
Sandıkar
Dayrezen
Çengi
Tasbaz

6.Soru

Oyuncunun tek başına hazırlayıp yürüttüğü seyirlik oyun aşağıdakilerden hangisidir?


Tuluat Tiyatrosu
Meddah
Orta Oyunu
Kam
Köy Seyirlik Oyunu

7.Soru

Kukla oyununda her zaman uşak rolünde görülen baş tiplerden biri olan kukla oyunlarının baş komiği sayılan İbiş’in asıl adı aşağıdakilerden hangisidir?


Dalkavuk

Şeytan

Arap

Laz

Sadık


8.Soru

Şeyh Küşterî Meydanı olarak isimlendirilen perde hangi seyirlik türde kullanılmaktadır?


Kukla

Orta oyunu

Meddah

Karagöz

Köy seyirlik oyunları


9.Soru

Aşağıdakilerden hangisi karagöz oyununda oyunu oynatan ustanın, şarkı ve türküleri okuyan yardımcısına verilen addır?


Dayrezen

Hayalbaz

Hayâlî

Yardak

Sandıkâr


10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Türk Halk Edebiyatının söylemelik türlerinden biri değildir? 


Türkü

Ağıt

Mani

Ninni

Sonat


11.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı Devleti’nde oyuncuların meydana getirdikleri topluluklara verilen addır?


Kol
Curcunabaz
Han
Palanka
Pastav

12.Soru

Mâniler, icra ve ibda edildikleri (yaratılma) sosyo-kültürel bağlamlara dayalı olarak tasnif edilmişlerdir. Aşağıdakilerden hangisi bu tasniflerden biri değildir?


Niyet, Fal (yorum) Mânileri

Sevda Mânileri

Atma Mâniler

İş Mânileri

Bekçi ve Davulcu Mânileri


13.Soru

I.Kuklaların başları ve kolları mukavva veya tahtadan gövdeleri bezden yapılır.
II.Kuklacı, sağ elini kuklanın giysisinden içeri sokar, işaret parmağı ile başı, baş ve orta parmağı ile kolları oynatır.
III.Eldeki parmaklar ve bileğin hareketi ile kuklaya hareket verir ve doğaçlama olarak kuklanın hareketine uygun şekilde konuşur veya konuşup anlattığı duruma göre kuklaya hareket verir.
Yukarıda el kuklası ile ilgili verilen bilgilerden hangisi veya hangileri doğrudur?


Yalnız II.

I. ve II.

I. ve III.

II. ve III.

I. II. ve III.


14.Soru

I.Geleneksel olarak ağıtlarda 7, 8, ve 11’li hece ölçüsü tercih edilmekle birlikte 7 heceden az ve 11 heceden de fazla söylenmiş ağıtlar da görülebilir.
II.Ağıtlar her zaman hece vezni ile yazılır, mersiyeler ise sadece aruz vezni ile yazılır.
III.Çoğunlukla ağıtlarda şekil veya yapı birimi dörtlüktür. Bazen dörtlükten az veya çok şekillere de rastlanabilir.
IV.Bu dörtlüklere eklenen beşinci mısra veya beyitleri ağıtın ezgisini hafızalarda daha kalıcı kılmaya yönelik olarak eklenen “nakarat” mısralarıdır.
Yukarıda ağıt ile ilgili verilen bilgilerden hangisi veya hangileri yanlıştır?


Yalnız II.

Yalnız IV.

I. ve III.

II. III. ve IV.

I. III. ve IV.


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi “bebek, çömçe gelin” ve “karaçör” olarak da adlandırılan oyun türüdür?  


Kukla
Orta Oyunu
Meddah
Köy Tiyatrosu
Karagöz

16.Soru

Aşağıda verilen tanımlardan hangisi Yedekli Mâni veya Artık mâni olarak bilinen mâni türünün tanımıdır?


Dört mısralı, yedi heceli ve “aaxa” şeklinde kafiyelenen mânilerdir.

Yaygın olarak dört-beş mısradan oluşan, ilk mısrası yedi heceden daha az ve cinaslı kafiyelerin kullanıldığı mânilerdir.

Geçmişte, kına geceleri, düğün, pınar başı gibi mekânlarda yoğunlaşan genç kız ve erkeklerin birbirlerini görüp beğenmeleri ve bunu birbirlerine attıkları mânilerdir.

Başta Nevruz ve Hıdrellez olmak üzere çeşitli özel günlerde genç kız ve hanımların bir küp içine koydukları kişisel eşyalarından yola çıkılarak okunan mânilerdir.

Dört veya beşten fazla mısrayla kurulan mânilerdir.


17.Soru

Aşağıdakilerden hangisi ritüel (kuttören) oyunlardan biri değildir?


Yılın Değişmesiyle İlgili Oyunlar
Mücerret Fikirlerle İlgili Oyunlar
Hayvan Kültüne Bağlı Oyunlar
Masallara Bağlı Oyunlar
Bitki Kültüne Bağlı Oyunlar

18.Soru

Curcuna içinde dans edip soytarılıklar yapan sivri külahlı, bazen yüzleri maskeli oyunculara verilen isim aşağıdakilerden hangisidir?


Meddah

Curcuna-baz

Pişekar

Soytarı

Kavuklu


19.Soru

I.Evrensel olarak, “gölge oyunu” hatta “gölge tiyatrosu” olarak da adlandırılan bir tekniğin ve bu teknikle meydana getirilen sözlü edebiyat türlerinin genel adıdır.
II.Gölge oyunu tekniği, çıra, mum, lamba gibi bir aydınlatma kaynağı ile yarı saydam bir perdeden yararlanılarak oluşturulur. Bu perdenin arkasında iki boyutlu ve saydam olmayan tasvir veya kuklaların oynatılması gölge oyunu tekniğinin esasını meydana getirir.
III.Bu teknik sadece Türk kültürüne ait olup Türklerin yoğunlukta olduğu yerlerde sergilenmektedir.
Yukarıdaki öncüllerde karagöz oyunu için verilen bilgilerden hangisi veya hangileri doğrudur?


Yalnız I.

Yalnız II.

II. ve III.

I. ve II.

I. II. ve III.


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi bir çeşit gölge oyunudur?


Kukla

Karagöz

Meddah

Orta oyunu

Köy seyirlik oyunları